Minullakin olisi kysymys vedenvaihdosta. Mieltäni on askarruttanut seuraavanlainen asia.
Minulle joku sanoi laskevansa vettä suoraan hanasta letkulla altaaseen, mutta minua jäi häiritsemään, että onko se sitä täysin kylmää vettä vai lämmintä vettä, jossa ehkä on jotain epäpuhtauksia? Kumpi on siis parempi, kylmä ja puhtaampi vesi vai lämmin ja ehkä hieman likaisempi vesi. Lähinnä tarkoitan tässä niitä metalleja, joita irtoaa putkistosta kuuman veden aiheuttaman. Pelkkää kylmää jos laskee, niin akvan lämpöhän voi laskea useita asteita.
Toivottavasti ei ollut ihan tyhmä kysymys. Itse olen ottanut täysin kylmää vettä ja seisottanut sitä kunnes on huoneenlämpöistä ja lisännyt vasta sitten. Vai onko nämä epäpuhtaudet kuumassa vedessä jotain vanhentuneita tietoja?
Minulle joku sanoi laskevansa vettä suoraan hanasta letkulla altaaseen, mutta minua jäi häiritsemään, että onko se sitä täysin kylmää vettä vai lämmintä vettä, jossa ehkä on jotain epäpuhtauksia?[
Kyllä päämääränä pitäisi olla se että ammeeseen lasketaan noin suunnilleen samanlämpöistä vettä, kuin pöntössä on. Mieluummin pikkaisen alle kuin yli. Akvaariossani olevan digimittarin avulla katselen että koko pöntön vesimäärä pysyy koko vedenvaihdon noin suunnilleen samana. Jos tippuu pari kymmenystä niin lämmittimet lämmittää veden hetkessä takaisin normaalilämpöön. Jos menee vaikka puoli astetta yli niin saattaa mennä pitkään ennenkuin lämpö on normaali.
Meillä eniten ongelmia tuottaa hanasta laskiessa vedessä olevat kaasukuplat. Meillä on vedenpaineen korotusasema vieressä ja vedessä on jumalattomasti pientä kaasukuplaa. Vettä lorotellaankin sitten hanasta äärettömän pienenä norona pönttöön letkun päässä olevan mattosuodattimen palan läpi akvaariossa kasvien varassa olevan väärin päin olevan pakasterasian päälle ja silti tulee meinaa tulla kuplaa veteen.
Välillä tuntuu että perusämpäripulailu olisi nopeampaa, mutta kun vettä pitäisi sitten seisottaa/ilmastaa meillä ämpärissäkin ja siinä ei ole mitään järkeä kun vettä vaihdetaan viikottain 150-200 litraa.
Esimerkkinä vaihtelin pieneen akvaarioon vettä ja laskin perinteisesti hanasta ämpäriin vettä melko kovalla paineella. Tämän jälkeen sekoittelin aquasafet ämpäriin pyörittelemällä vettä ja laskin lappoletkulla vettä sitten akvaarioon (syystä että akvaario on isomman alla siten ettei sinne mahdu kaatamaan). Lappoletkun pää oli vielä vedenpinnan yläpuolella ja silti akvaarioon tulevassa vedessä oli "maitomaista samennusta" (vesilaitoksen sivuilta termi lainattu) eli pientä kaasu kuplaa.
Tuntuu meillä menevän vedenvaihto melko kikkailuksi nykyisin. Pitäisiköhän muuttaa taas?(miettii mielessään)
Minusta aika hyvä veden vaihto rytmi olisi kerran viikossa noin puolet. 2-4 viikon välein olisi hyvä laittaa lannoitetta. Jos laitat 2 viikon välein, lannoitetta ei varmaankaan tarvita paljon. Itse vaihdan vettä joka sunnuntai noin 50% ja laitan lannoitetta joka kolmas viikko. Ihan hyvin on toiminut. Minulla on tosin 60L akvaario... Isommissa on varmaan veden vaihdoissa jotakin erilaista??
jehu_ kirjoitti:aika tyhmä kysymys tämäkin. mutta eikös siinä tule aikamoiset vesilaskut jos vaihtaa puolet aika isohkosta(kin) akvaariosta viikossa?Esim. puolet 6oo litrasesta nii siihenhän kuluu vettä!!!anteeksi kaikille tyhmyyteni, mutta tämä kysymys ainakin mua mietityttää.
Itse vesihän ei kunnallistekniikassakaan paljoa maksa (esim noin 1+1 euro/m3 - vai meninko yksiköissä sekaisin), mutta itse lämmitys on sitten hieman kalliinpaa. Tuota joutuu lämmittämään noin 15- 20 astetta, kun taas suihkuvettä noin 25-30 astetta. 150 litralla (300/2 lämmityseron vuoksi) käy suihkussa ehkäpä pari kertaa, jos ei tuhlaile. Eli viikossa pari ylimääräistä suihkukertaa.
Vaihdan ½ suunnnilleen kahden viikon välein 500 litran altaasta.. joskus useamminkin. Kalasto ei ole kovin raskas vielä, mutta eiköhän tahti kiihdy siinä vaiheessa kun nuo helmiäistonkijat kasvavat =)
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
kerran kun kirjoitin kotisivuilleni että akvaarion vedenvaihto vaihtelee ja usein on suositeltavaa että yksi kolmas osa kerrallaan.. ja joissakin isoissa altaissa väli voi olla kolme viikkoa.. meinasin saada eräältä henkilöltä kunnon vihat niskaan.. se sanoi että pitää vaihtaa ainakin 75 % joka viikko..
Jotkut ihmiset eivät ota ollenkaan huomioon että ohjeet vaihtelevat ja akvaariot on erilaisia..
Eikä kyllä kaikki voi osata kaikkea akvaarioista.. niinku minä esimerkiksi
Vaihdankohan turhan ahkerasti Kerran viikossa-10 pv välein 75 %. Kaloja tosin on paljon ja kasvit hitaasti kasvavaa sorttia, eli nitraatit nousee suht nopeasti. Lannoitteita en käytä paitsi miekkalehdille tabletteja pohjaan. Tämän vaihtovälin ja -määrän olen todennut hyväksi, eikä kaasukupliakaan tule kovin paljon (tai niitä on ihan hetken, mutta noin vartissa vesi on jo kirkas). Poikasakvaarion vesi on sitten asia erikseen. Siitä vaihtuu puolet joka päivä.
Ruusu kirjoitti: Tämän vaihtovälin ja -määrän olen todennut hyväksi,...
Tuossahan oleellisen kerrot. Minä en uskaltaisi laittaa uutta vettä siten, että vesi harmaantuu hetkeksikään. Silloinhan siinä on vielä vapautumatonta kaasua ja kaasukuplatauti (sukeltajantauti) uhkana kaloille.
Liikaa tai liian vähän - riippuu aina kovin monesta asiasta. Onko uusi vesi hyvää laadultaan myös isoon vedenvaihtoon, on yksi asia.
Vaihtoväli on hyvä olla niin tiheä, ettei vedenvaihdossa synny dramaattista akvaarion vedenlaadun muutosta.
Siis hetkinen... me laskemme letkulla veden suoraan akvaarioon, norottelemme pitkin sivulasia tietenkin. Pieniä kuplia on vaikka kuinka paljon siinä kohtaa, mihin vesi laskeutuu, muttei ne mihinkään siitä leviä. Vesi siis ei ole mitään harmaata. Veden vaihdon jälkeen varsinkin Tiikerilumpeen lehtien alapuolet ovat täynnä pieniä kuplia, jotka häviävät noin tunnin kuluessa. Fisut muuten uivat innoissaan aina siinä kohdassa, mihin vettä lasketaan: leikkivät vissiin olevansa kylpylässä
Onko siis aihetta huoleen? Oikein pelästyin Liinan sanoja, ettei uskaltaisi etc...
Minä vaihdan 180-litraisesta akvaariostani viikottain 1/4. Tosin kalastona onkin 10 piikkisilmää eikä nitraattikaan nouse enempään kuin viiteen.
Olen suunnitellut hankkivani ainakin vielä 5 piikkisilmää kun tuolla ei näyttäisi olevan minkäänlaista ruuhkaa. Ehkä sitten pitää vaihtaa jo kolmasosa? Mutta kasvit kasvavat hyvin eikä piilevääkään ole enää esiintynyt niin paljon, paitsi kääpiökeihäslehti on hiukan kärsinyt siitä. Valoa on vain 30W, mutta tuntuu, että kasvit kasvavat paremmin tällä kuin aikaisemmin lisätyllä vielä 20 Watilla.
PMDD- lannoitus on, 2 ml päivässä tasaisesti, mutta hiilidioksidilevitintä ei ole. Silti kasvavat hyvin, varsinkin konnanputket, joista olenkin saanut oikein kunnon puskat. Ja jaavansaniainen kasvaa vehreänä.
Ruusu kirjoitti:Vaihdankohan turhan ahkerasti Kerran viikossa-10 pv välein 75 %.
Minusta tuo tuntuu aika paljolta kertavaihdoksi. Itse olen sitä mieltä että 35-40% kahdesti viikossa olisi parempi kuin 70-80% kerralla. Silloin pysyy myös altaan vesiarvot tasaisempana.
Mutta jos sinulla kalat ja kasvit viihtyvät, niin ei kai tuossakaan vaihtomäärässä mitään vikaa ole. Mieluummin "liikaa" kuin liian vähän.
Itse pidän kuitenkin omissa vedenvaihdoissani viittäkymmentä prosenttia ylärajana kertavaihdolle. Yleensä pyrin vaihtamaan n. 30% kerralla, ja jos se ei riitä, vaihtoväliä tihennetään.