Mikä monnisissa maksaa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

Itse ostin helmimonnisia 2,5e kpl ja olivat mielestäni halpoja verrattuna vaikkapa noihin n. 70-80e safiiri ja topaasiplekoihin..
saako udella mistä löysit helmimonnisia noin edullisesti ???? ( parhaimmillaan oon nähnyt 17e/kpl :?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

mirlin kirjoitti:
Itse ostin helmimonnisia 2,5e kpl ja olivat mielestäni halpoja verrattuna vaikkapa noihin n. 70-80e safiiri ja topaasiplekoihin..
saako udella mistä löysit helmimonnisia noin edullisesti ???? ( parhaimmillaan oon nähnyt 17e/kpl :?
Kaverilta joka viljelee niitä... Akvaariokaupasta näitä saa meilläpäin 8e hintaan. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

No jopas on helmimonnisilla hintaa. Täytyypä vielä tutkailla mikä muu monninen pitäisi lämpimästä vedestä (eikös niistä aika monet viihdy mielummin alle 25 asteessa?). Vaikka toisaalta ei se hinnasta niin kauheasti ole kiinni, ei tässä kovinkaan halvalla ole odotettu päästävänkään. Samaan konkurssiin vaan monnisetkin :mrgreen:

Osaisikos joku suositella mistä kannattaisi Helsingissä helmimonnisia etsiskellä? Toinen pohjakalahaave on tähtipartamonni, niitä ei kai ihan niin vaikeaa ole löytää?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mites olisi corydoras gossei? 24-26c lämpöön
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

jartzu65 kirjoitti:Mites olisi corydoras gossei? 24-26c lämpöön
Menee kyllä gossei ihan kiekkovedessäkin 30c asti. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

kylpyankka kirjoitti:Täytyypä vielä tutkailla mikä muu monninen pitäisi lämpimästä vedestä
Vaikkapa kultapää-, helo-, ruso- sekä somamonninen (kultapäät omia pitkäaikaisia suosikkeja). Myös isokokoinen vihermonninen tuntuu sietävän lämpimiä olosuhteita.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

pleko_88 kirjoitti:
jartzu65 kirjoitti:Mites olisi corydoras gossei? 24-26c lämpöön
Menee kyllä gossei ihan kiekkovedessäkin 30c asti. :D
Menee varmaan,jostakin vain olen lukenut että tuo 24-26 olisi gosseille "ihannelämpötila"
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

kylpyankka kirjoitti:Täytyypä vielä tutkailla mikä muu monninen pitäisi lämpimästä vedestä (eikös niistä aika monet viihdy mielummin alle 25 asteessa?).
Nokikuonomonninen (C.oiapoquensis) 24-28 astetta. Tosin eri lähteissä mainitaan hyvinkin erilaisia ja alhaisiakin lämmönsietoja. En tiedä mitä Rassi sanoo jylisten tästä fisusesta.

Hirrrmu nätti kala (terv. nimim. sydämensä menettänyt) mutta halvalla ei kyllä näitäkään saa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Andy85 kirjoitti: En tiedä olivatko kalat pyydetty luonnosta, mutta yleensä hintaa tulee lisää jos näin on.
Meillä luonnosta pyydetyt selkäuimarit 5e/pyrstö. Aika pieni hinta, minusta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Minun täytyy kyllä yhtyä tuohon Maisun kysymykseen, että minkä takia kalojen täytyisi olla halpoja? Itseasiassa olen sitä mieltä, että kaikkien kalojen hintoja tulisi hilata ylöspäin reilustikin, varmasti paranisi akvaarioiden huolenpito sen jälkeen. Ihmiset tottelevat rahaa ja isommista sijoituksista pidetään paremmin huolta, and that's a fact.

Nillitys malliin "yy-yy oon opiskelija ja sit mul ei olis varaa harrastaa akvaarioita" on totaalisen turhaa, en minäkään kulje ympäriinsä valitellen sitä, että minulla ei ole ferraria ja vaadi tasapuolisuuden nimessä, että verrareiden tarttis maksaa 1000e, että kaikki halukkaat vois ostaa hienon urheiluauton. Mihinkään lakiin ei ole määritelty, että lemmikkien pitäminen olisi jonkin sortin perusoikeus joka kuuluu kaikille kansalaisille ja se on hyvä.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

JustinSane kirjoitti:Nillitys malliin "yy-yy oon opiskelija ja sit mul ei olis varaa harrastaa akvaarioita" on totaalisen turhaa, en minäkään kulje ympäriinsä valitellen sitä, että minulla ei ole ferraria ja vaadi tasapuolisuuden nimessä, että verrareiden tarttis maksaa 1000e, että kaikki halukkaat vois ostaa hienon urheiluauton. Mihinkään lakiin ei ole määritelty, että lemmikkien pitäminen olisi jonkin sortin perusoikeus joka kuuluu kaikille kansalaisille ja se on hyvä.
Niinpä, JustinSane... itse tässä sain väliaikaisen työsuhteen (4kk) suht hyvällä palkalla. Yhden kuukauden palkka, lähes 1400e, meni akvaarioharrastukseen. Ei välttämättä kaikki, ostin myös ratsastustarvikkeita :mrgreen:

Kylminä talvi-iltoina voin sitten syödä tonnikalaa purkista ja tuijotella monisatalitraisessa altaassa telmiviä kaloja. On riittävän suuret parvet ja tarpeeksi tilaa. Olen sitä mieltä että kerran se vaan kirpaisee! Meikäläiselläkin yksi parturireissu joka toinen kuukausi: 100e.
Yksi shoppailureissu alennusmyynneissä KEVYESTI 200e!
Kunnon ilta kaupungilla + taksilla kotiin ainakin 100e...
Mistä sitä rahaa aina löytyy tällasin hölmöyksiin, mutta esim. akvaariohommat ei saisi maksaa?

Itse olen höllännyt rahapussin nyörejä, mitä harrastuksiin tulee. Meidän koirat ei mitään Euroshopper-makkaraa syö, se on toki halpaa mutta haisee kamalalta! Ennemmin vaikka kallista ja hyvää kun halpaa ja huonoa... Myöskin akvaariokaloille on ilmestynyt mitä moninaisempia uusia kasveja altaaseen ja erilaisia ruokia hyllyn reunalle... :D
Vinski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Nillitys malliin "yy-yy oon opiskelija ja sit mul ei olis varaa harrastaa akvaarioita" on totaalisen turhaa, en minäkään kulje ympäriinsä valitellen sitä, että minulla ei ole ferraria ja vaadi tasapuolisuuden nimessä, että verrareiden tarttis maksaa 1000e, että kaikki halukkaat vois ostaa hienon urheiluauton. Mihinkään lakiin ei ole määritelty, että lemmikkien pitäminen olisi jonkin sortin perusoikeus joka kuuluu kaikille kansalaisille ja se on hyvä.
Onko sekään hyvä että vain varakkaile ihmisille suodaan se ilo niistä lemmikeistä? Mielestäni ei ole. Itsekkin olen erittäin tiukilla elävä opiskelija. Minulla rahaa ei mene juomiseen tai muuhun ilonpitoon, ei shoppailureisuihin(teen vaatteeni itse, rahaa menee vuodessa ehkä 40e...), en matkustele taksilla, ei mene partureille rahaa kun aina joku kaveri letin leikkaa...

Se pieni rahamäärä mitä pystyn laittamaan harrastukseeni meinaa sekin tuntua liialta. Mutta mitäs muutakaan tekisin jos en lemmikkiä voisi pitää? Voisi elämä olla aika yksinäistä ja turhauttavaa. Ja vaikkei akvaarioon mitään hirmuisia summia uppoakkaan niin kyllä sen silti hoidan parhaalla mahdollisella tavalla. Ne taas joilla on rahaa millä mällätä voivat kuolleiden kalojen tilalle ostaa helposti uudet, vaikka maksaisivatkin sen kolme kerta enemmän kuin nyt. Hintojen korotus ei varmasti laittaisi pois laskuista niitä jotka eivät akvaarioitaan hoida sen enempää kuin niitäkään jotka sen tunnolliseti hoitaisi, jos vain varaa olisi.

Kalat ovat minun mielestäni nyt ihan fiksun hintaisia. Jokainen voi ostaa nitä kaloja joiden hinnan katsoo itselleen sopivaksi. Jos haluaa päästä halvalla niin sekin onnistuu kun vain tekee valinnat sen mukaan. Ne joilla taas on varaa ja innostusta hankkia kalliita kaloja, tehköön sen.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Vinski kirjoitti:Jokainen voi ostaa nitä kaloja joiden hinnan katsoo itselleen sopivaksi. Jos haluaa päästä halvalla niin sekin onnistuu kun vain tekee valinnat sen mukaan. Ne joilla taas on varaa ja innostusta hankkia kalliita kaloja, tehköön sen.
Tässäpä tiivistit aika hyvin koko jutun pointin: Jokainen elää varojensa mukaan. Tämä siis koskee kaikkea asumisesta, huvittelusta, autosta jne. lähtien aina akvaharrastukseen asti. Olisihan esim. seeprapleko varmasti jokaisen harrastajan pöntössä jos maksaisi vaikka kaksi euroa.

Ite olen valmis tietyissä tilanteissa maksamaan vähän enemmän, vaikkapa kotona kasvatetuista. Laatu maksaa, sitä fraasia saa hokea töissäkin päivittäin (optinen ala... "Miksi noi Tiimarin lukulasin on vaan 2.50e ja teillä yli sata euroa?"). :mrgreen:
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Oikeasti. Jos kalojen hintaa pitää miettiä kerran kuussa kun opintotuki kolahtaa tilille voisi ehkä tarkistaa hoitorutiineja. Eli olen maisun kanssa täsmälleen samaa mieltä. Kalan pitää olla pitkä investointi eikä kalanruoan tapainen kertakäyttöhyödyke joka ostetaan uusi kuolleen tilalle.
Kuningascobra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuningascobra »

Eipä ne mustaselkämonnisetkaan mitään edullisia ollu,muistaakseni maksoin niistä 10e/kpl.Niitä on nyt pohjalla 6kpl ja lisää pitäis saada,mutta mistä?
Plekoistakin kun olen maksanut sen 40-50e kpl,niin rahaahan tähän toihuun menee.
Mies siitä aina valittaa,mutta oon sanout,että omianihan käytän.
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Yhdyn edellämainittuihin. Kyllä lemmikki pitää ottaa sillä mielellä, että se on sinulla hamaan loppuun asti ja sitä hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.

En minäkään kuluta rahaa mihinkään "turhuuteen". Vai lasketaanko harrastukset turhuuteen? Harrastan akvaarioiden hoitamista (3 kpl) sekä omistan oman hevosen. Eli kaikki rahat kyllä menee normaaliin elämiseen sekä lasten "ylläpitämiseen" ja harrastuksiimme. Onneksi ainakin poikani ratsastaa sekä harrastaa "akvaariota" ja meinaan tyttönikin opettaa jahka hänelle tulee riittävästi ikää.

Olishan se kivaa jos kaikki olis halvempaa, mutta ehkä se kynnys ostaa lemmikki hetken mielijohteesta hiukan nousee kun niitä ei voi ostaa pullopantin hinnalla. Ja kyllähän siinä vapaudesta pyydystetyssä kalassa on monta välikäsittelijää ottamassa omansa välistä ja sehän jos mikään nostaa hintoja.

Halvempia ne on tuolla muualla maailmassa, jossa niitä voi itse metskata jonkista. Olen itsekin Floridassa onkeeni saanut useammankin pallokalan, isompikokoisen sellaisen eikä maksanut mitään. No en toki niitä altaaseen laittanut vaan nakkasin takaisin mereen, mutta kuitenkin. Kaipa ne muuaalla maailmassa pistelee poskeensa niitä kaloja mitä meillä vaalitaan akvaariossa.

Hmmm...miettii meidän kotimaisten affenten vientimahdollisuutta eksoottisena kalana vaikka ameriikkoihin....mahtaiskohan myydä kilpailijana siipisimpulle [;)]
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ei tuo 6 euroa paljon ole. Itse tuskailin ostaessani kiekkojani. Niihin (7 kpl) meni yli 300 euroa ja sekin on vielä kiekkokaloista suhteellisen vähän. Niiden ei tosiaan antaisi sairastua/kuolla, niitä varjelee kyllä tosissaan. 8-)
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Täälläpäs on säpinää...
Sen verran osallistun, että C. gosseita suosittelen lämpimästi kaikille :D Maksoivat turkaset kyllä sen 11€ per pyrstö, mutta onneksi on kesä ja töitä, joten pääsee niukin naukin siihen "virallisen" köyhyysrajan tuntumaan... Itse ajattelen kalojen hintoja aina siltä kantilta, että kulut voi jakaa kalan elinvuodella, silloinhan kultapäillekin tulee kustannusta ehkä vajaa euro vuodelle :mrgreen: Ja näyttävät olevan kovasti innokkaita osallistumaan itsensä elätykseen, ensimmäinen kutu tuli jo viikon sisällä, nyt siis vaan vauva-allasta laittamaan :D Muutenkin aivan ihania kavereita, jatkuvasti bileet päillä ja todella rohkeita kun vertaa toisessa altaassa majaileviin huomattavasti ujompiin leopardeihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”