Taika-Jim kirjoitti:Tuo sininuulten sukupuolijakauma nyt oli melkeinpä hatusta heitetty, kun ajattelin että niistä on hankalahko erottaa sukupuolia. Se mitä olen lisäksi lukenut niin tuntuvat olevan säyseitä toisiaan kohtaan oli sukupuolijakauma mikä tahansa.
Hiekkaa on paikasta riippuen 4 - 5 senttiä ja pohjalla on vielä se puolentoista sentin solumuovinpalanen sekä pikkukiviä. Pikkukivet on tosiaan nätisti aseteltu, mutta en usko hetkeäkään, että järjestys pysyy. Kun kaivelevat ja itse lappoan niin kyllähän nuo hiekan sekaan joutuvat. Tosin tuolla kalastolla niin afrat ovat ilmeisesti ainoat, jotka kaivelevat reilusti.
Ei malttaisi millään odottaa ensi viikonloppuun ensimmäisiä kaloja

Jeps, sukupuolten erotteleminen poikasista on vaikeaa, täysin mahdotontakin, koska sukuaukot eivät vielä erotu, eikä väritys ja käytöskään ole näkyvissä. Sinihuulia mulla on useampi koiras 8 porukassa, taitaisi olla 2-3, niistä yksi on selkeästi se johtaja ja ottaa yhteen säännöllisesti muiden urosten kanssa. Eivät pahasti, vaan sellasta piirileikkiä leikkien, joskus kylkeen purien ja ajaen takaa toisiaan, ei koko ajan kuitenkaan sentään. Tyypillistä malaweille. Kyllä nuo caeruleuksetkin kaivelee ja varmasti afratkin. Muista lajeista mitä sulle tulee ei ole mitään tietoa, kun ei ole niitä niin en ole tutustunut mm. kutukäytökseen, ovatko siis hiekkakuoppaan, hiekalle vai kenties kiven päälle munien laskijoita, ennen naaraan leukapussiin niiden ottamista.
Okey, mulla kun tuota hiekkaa näyttäs olevan paikoitellen 6-10 senttiä, mitenkä nyt ovat kaivaneet mistäkin kohtaa. Joskus näkyy solumuovikin.
Ainiin, onhan sulla nuo alimmaiset kivet solumuovin päällä eikä hiekkaa ensin? Ja nuo kevyet kivet (lähinnä nuo liuskekivet) pysyvät hyvin paikallaan? Vai silikoonasitko tai laitoit harulla toisiinsa kiinni? Tulevat kaivamaan kivien alta meinaan onkaloita jos oikein innostuvat.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.