Mitä käytännön eroa on ulko- ja sisäsuodattimella?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mitä käytännön eroa on ulko- ja sisäsuodattimella?
Noissa sisäsuodattimissa kannattaa nykyään kohdistaa katseet myös jbl:n tarjontaan. Ovat paljon käytännöllisempiä ja helppohoitosempia pelejä ku powerlinet.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Minulla oli ulkosuodatin eheim proffa 200l ammeessa,
ei ole enään,tuli sähkökatkos ja sen jälkeen
valutti lattialle vettä (lappoilmiö)onneksi
olin kotona ja huomasin ajoissa.
ei ole enään,tuli sähkökatkos ja sen jälkeen
valutti lattialle vettä (lappoilmiö)onneksi
olin kotona ja huomasin ajoissa.
Kiitos ehdotuksista!
Aloittelijan on niin kovin vaikea tehdä päätöksiä. Joudun tekemään ostokset verkkokaupoissa, joten en pääse edes vaihtoehtoja liikkeeseen tutkimaan ja tuskin sekään aloittelijaa tekisi hullua hurskaammaksi. Siksi on niin hienoa, että tällaisella foorumilla voi kuulla muiden kokemuksia ja havaintoja.
Olen ollut huomaavinani, että ainakin ulkosuodattimien yhteydessä täällä useimmiten taidetaan mainita Eheim ja JBL, ehkäpä suorastaan eräänlaisina kilpailijoina. Olen ymmärtänyt, että Eheim on vanha merkki ja tuo JBL ehkä uudempi "haastaja". Mitähän eroa niillä sitten mahtaakaan olla, esim. vaikka Eheim 2217 ja JBL CristalProfi e900? (Ovatko ne muuten molemmat ns. saksalaista laatutyötä eli ihan oikeasta Saksassa valmistettuja vai saksalaisfirmojen jossakin halpamaassa teettämiä?)
Olen myös huomannut viesteistä, että Ehem-ulkosuodattimista classic-mallit saavat yleensä kiitosta, mutta jotkin muut mallit usein moitteita. Mistä sitten lieneekään kysymys tällaisissa eroissa.
Aloittelijan on niin kovin vaikea tehdä päätöksiä. Joudun tekemään ostokset verkkokaupoissa, joten en pääse edes vaihtoehtoja liikkeeseen tutkimaan ja tuskin sekään aloittelijaa tekisi hullua hurskaammaksi. Siksi on niin hienoa, että tällaisella foorumilla voi kuulla muiden kokemuksia ja havaintoja.
Olen ollut huomaavinani, että ainakin ulkosuodattimien yhteydessä täällä useimmiten taidetaan mainita Eheim ja JBL, ehkäpä suorastaan eräänlaisina kilpailijoina. Olen ymmärtänyt, että Eheim on vanha merkki ja tuo JBL ehkä uudempi "haastaja". Mitähän eroa niillä sitten mahtaakaan olla, esim. vaikka Eheim 2217 ja JBL CristalProfi e900? (Ovatko ne muuten molemmat ns. saksalaista laatutyötä eli ihan oikeasta Saksassa valmistettuja vai saksalaisfirmojen jossakin halpamaassa teettämiä?)
Olen myös huomannut viesteistä, että Ehem-ulkosuodattimista classic-mallit saavat yleensä kiitosta, mutta jotkin muut mallit usein moitteita. Mistä sitten lieneekään kysymys tällaisissa eroissa.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
Eheim:n classic-sarja valmistetaan kiinassa. Jbl taasen saksassa.
No tuo kyllä pisti ajattelemaan.Teemu Salonen kirjoitti:Eheim:n classic-sarja valmistetaan kiinassa. Jbl taasen saksassa.
Ainakaan toistaiseksi en ole hankkinut Kiinassa tehty autoa. Enkä aio hankkiakaan, jos nyt Kiina ei osta Saksaa ja koko Eurooppaa.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Olen tullut vuosien varrella siihen käsitykseen, että Eheim oli ennen parasta mitä sai, mutta nykyään on laatu usein vähän sitä sun tätä ja kallista! Tuo JBL:n uusi energiaa säästävä sarja on kyllä osoittautunut vähintäänkin yhtä hyväksi ja monien mielestä paremmaksi kuin nuo nykyiset Eheimit ja mitä mulla nyt tuo uusi 901 on ollut vähän aikaa käytössä niin täytyy sanoa, että ei mitään moitttimista.
Käyttöönotto lapsellisen helppoa, mukana tuli riittävästi kaikenmaailman suutinta ja putkea - lähes äänetön käynti; täytyy mennä todella lähelle jotta jotain kuulisi! Ja ennenkaikkea akvaarion vesi on täysin kirkasta. Mulla on tuo 901 Poweline 2048: kanssa 180 litraisessa ja enkä usko että
tuosta paranisi
Käyttöönotto lapsellisen helppoa, mukana tuli riittävästi kaikenmaailman suutinta ja putkea - lähes äänetön käynti; täytyy mennä todella lähelle jotta jotain kuulisi! Ja ennenkaikkea akvaarion vesi on täysin kirkasta. Mulla on tuo 901 Poweline 2048: kanssa 180 litraisessa ja enkä usko että
tuosta paranisi

- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Eheim oli tosiaan vielä tossa -90 luvun puolessa välissä sellanen laadun huippu. Sen jälkeen alkoi markkinoille tulemaan puolivalmista tavaraa. Tällä hetkellä eheimillä ei oikeastaan ole mitään muuta tuotetta joista suostuisin maksamaan kuin classic sarjan suodattimet. Ja siinäkään ei ole mitään järkeä kun samaan hintaan saa huomattavasti laadukkaampaa kamaa jbl:ltä, fluvalilta jne.
Tuollaisen JBL:n mainospätkän löysin:Teemu Salonen kirjoitti:Noissa sisäsuodattimissa kannattaa nykyään kohdistaa katseet myös jbl:n tarjontaan. Ovat paljon käytännöllisempiä ja helppohoitosempia pelejä ku powerlinet.
http://www.youtube.com/watch?v=9_DTGgI-VTE
Onko tuo monimutkaisempi laite kuin Eheim Powerline 2048?
zooplussan sivuilla JBL CristalProfi -sisäsuodatin
Käyttövalmis sisäsuodatin, jossa on kätevä magneettikiinnitys (ei imukuppeja), teho säädeltävissä, mukana diffuusori.
- i60, korkeintaan 80-litraisille akvaarioille 39,90 €
- i80, korkeintaan 110-litraisille akvaarioille 44,90 €
- i100, korkeintaan 160-litraisille akvaarioille 54,90 €
Jos 200 litran altaassa on ulkosuodatin JBL Cristal Profi e901 tai e1501, mutta haluaa röhnänkerääjäksi vielä sisäsuodattimen, niin ilmeisesti nuo em. JBL:n mallit ovat virtausmääriltään liian pieniä? Vai voiko ajatella niin, ettei ulkosuodattimen täydennykseksi käytetyn sisäsuodattimen virtauksen tarvitsekaan olla niin suuri kuin jos olisi pelkästään sisäsuodatin?
Joo, tiedän että kysymykseni ovat kokeneiden kannalta alkeellisia ja ehkä tyhmiä, mutta luotan siihen, että kokeneet osaavat suhtautua aloittelijaan ymmärtäväisesti. Kiitos siitä.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Viesti:
Tyhmä kysymys on ainoastaa kysymys joka jätetään esittämättä. Aina kannattaa kysyä jos tuntuu että jokin on epäselvää, toki myös kannattaa harrastaa tiedonhakua ja lähdekritiikkiäAndres kirjoitti:Joo, tiedän että kysymykseni ovat kokeneiden kannalta alkeellisia ja ehkä tyhmiä, mutta luotan siihen, että kokeneet osaavat suhtautua aloittelijaan ymmärtäväisesti. Kiitos siitä.

Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Itselläni on JBL CristalProfi i200 sisäsuodatin. Oltuaan noin kuukauden puhdistamatta kultakaloilla se kierrätti vielä hyvin ja oli kerännyt valtavan määrän moskaa. Moduulien määrää kasvattamalla voi lisätä suodatustilavuutta. Ainakin i100 ja i200 ovat samat laitteet eri määrillä moduuleita. Ainoa huono puoli tuossa minun mielestäni on, että osat saattavat olla purettaessa tiukasti kiinni toisissaan.
Kultakalat
-
- Advanced Member
^ pitääkö noissa nuo magneetit suodattimet hyvin paikoillaan paksussakin lasissa? 12 mmm ...
-
- Senior Member
Koko sarja on samalla moottorilla i60, i80, i100 ja i200, niitä kalikoita vain on enemmän kun numero suurenee, eli sitä pienintä ei kannata ostaa (niinkuin minä tein) lisäkori magneetteineen maksaa irtotavaraa yli kympin. Magneetissa on tarra, joka pitäisi liimata lasiin ulkopuolelle. Jos vesi laskee suodattimen puolenvälin alle, niin magneetti ei jaksa (ainakaan minulla) pitää suodatinta kiinni paksun lasin läpi. Kannattaa siis ostaa vähintään tuo i80, jollei muuta saa niin vitosella varapatruunan ja korin.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Junior Member
Hyvä Teemu Salonen ! Olet harvinainen henkilö AW sivuilla kun kirjoitat omalla
nimelläsi ( etkä esim WdXzRs etc.) Suodatinasioissa hämmentää hieman tapasi va-rauksetta kehua JBL ; n suodattimia , samalla Eheimia mollaten..,
Oma lehmä ojassa ?
nimelläsi ( etkä esim WdXzRs etc.) Suodatinasioissa hämmentää hieman tapasi va-rauksetta kehua JBL ; n suodattimia , samalla Eheimia mollaten..,
Oma lehmä ojassa ?

-
- Junior Member
Ostin kaksi vuotta sitten Eheimin Pro2-suodattimen ja nyt se vuotaa yhtä paljon kuin 89 Range Roverini :/
En ymmärrä miten voi olla niin vaikea tehdä vuotamaton laite jossa paine kuitenkin on suht pieni.
Eheimin ulkosuodattimia en enää osta.
En ymmärrä miten voi olla niin vaikea tehdä vuotamaton laite jossa paine kuitenkin on suht pieni.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Advanced Member
En minäkään. Eheimin kunnianpäivät ovat ohi! Tuntuu, että laatu vaan laskee ja hinnat nouseee! Onneksi nykyään on muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja.djuphavsfisken kirjoitti:Ostin kaksi vuotta sitten Eheimin Pro2-suodattimen ja nyt se vuotaa yhtä paljon kuin 89 Range Roverini :/
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Vesihiisi kirjoitti:En minäkään. Eheimin kunnianpäivät ovat ohi! Tuntuu, että laatu vaan laskee ja hinnat nouseee! Onneksi nykyään on muitakin varteenotettavia vaihtoehtoja.djuphavsfisken kirjoitti:Ostin kaksi vuotta sitten Eheimin Pro2-suodattimen ja nyt se vuotaa yhtä paljon kuin 89 Range Roverini :/
Onkohan tuossa Eheimien kanssa sitten käynyt nykyään niinkuin uusien pesukoneiden tms. Kanssa että on alettu valmistaa niitä halvemmalla tai heikommista osista kuin "ennenvanhaa" mulla kun ei ole pahaa sanottavaa eheimistä, ei sisä-eikä ulkosuodattimista. Hyvin pelittää.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Junior Member
Tottahan se on , että esim.Aguaball 2212 on rungoltaan sekundaa , tuotanto kiinasta hinta saksasta ! Turhan paljon joutui fiksaamaan , joten rakentelin kok. uud.suod.syst. (löytyy AW;stä "SUODATUSTA VANHAAN MALLIIN" . Moottori toimii ed. kuin junan vessa, vaan ymmärrän hyvinkin turhautuneisuuden jos valmista ,toimivaa & maksettua hintavaa vehjettä joutuu samantien modifioimaan. Eheimin kiinan sekoiluhan päättyi nimenomaan surkeaan lopputulokseen tässä 22.. mallistossa, esim. Pick Up sisäsuodattimet valmistettiin koko ajan
täällä euroopassa. Ulkosuodattimiin en ota mitään kantaa kun en niistä mitään tiedä (eikä
kyllä voisi vähempää kiinnostaa, altaat kun eivät kumpikaan tonnisia..,)
Vähemmän kaloja , enemmän kasveja vai miten se oli
?
Sisäsuodatus voidaan monin eri tavoin hoitaa vähintäinkin samoilla huoltoaikatauluilla kuin ulkosuodatusjärjestelmät, maisemointi viitseliäisyydestä riippuen varsin väh. vaivalla.
täällä euroopassa. Ulkosuodattimiin en ota mitään kantaa kun en niistä mitään tiedä (eikä
kyllä voisi vähempää kiinnostaa, altaat kun eivät kumpikaan tonnisia..,)

Vähemmän kaloja , enemmän kasveja vai miten se oli
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Sisäsuodatus voidaan monin eri tavoin hoitaa vähintäinkin samoilla huoltoaikatauluilla kuin ulkosuodatusjärjestelmät, maisemointi viitseliäisyydestä riippuen varsin väh. vaivalla.

Ei oo omaa lehmää ojassa. Vajaat kymmenen vuotta sitten kyllä olin akvaarioliikkeessä töissä ja silloin vielä kehtasin eheimin sisäsuodattimia ja classic-sarjan ulkosuodattimia varauksetta suositella tosin loppua kohti alkoi sitä varaustakin löytyä:) Tänä päivänä kierrän kaiken, mikä mitenkään liittyy eheimiin (paitsi jos jostain vielä löytyy laitteita, joiden kyljessä lukee made in west-germany) hyvin, hyvin, hyvin, hyvin kaukaa:)akiholm kirjoitti:Hyvä Teemu Salonen ! Olet harvinainen henkilö AW sivuilla kun kirjoitat omalla
Oma lehmä ojassa ?
No joo, Eheim Classic sarja on niin yksinkertainen että sen tiivisteitä saa vaihdella kymmenen vuoden välein. Vaikka on kiinavalmisteinen, ei mielestäni ole paljoa muuttunut.
-
- Advanced Member
^ Alamäki Eheimillä alkoi noiden Prof-pönttöjen kanssa
Ostin aikoinaan sen Prof 3:sen kun tuli markkinoille ja sen kanssa ei ollut muuta kuin ongelmaa ...

Minäkin pohdin ostanko ulko- vai sisäsuodattimen. Akvaario 250 l mitat ovat 100 x 50 x 50 cm.
Siellä puhaltelee Fluval 4 plus jolle olen hankkimassa kaveria. Nyt väliaikaisesti ollut liian pieni JBL greenline e 701 joka siirtyy pian 100 litraiseen. Nyt hyvä virtaus ja vesi kirkasta. Mutta kakkaa jää pienelle alueelle jonka poistan lieteimurilla.
Ostan joko sisäsuodattimen Eheimin PowerLine 2252 joka kuulema on aikamoinen puhaltaja (ei haittaa)
TAI
ulkosuodattimen JBL greenline e 1501.
Mielipiteitä, kumman hankkisitte fluvalin kaveriksi?
Siellä puhaltelee Fluval 4 plus jolle olen hankkimassa kaveria. Nyt väliaikaisesti ollut liian pieni JBL greenline e 701 joka siirtyy pian 100 litraiseen. Nyt hyvä virtaus ja vesi kirkasta. Mutta kakkaa jää pienelle alueelle jonka poistan lieteimurilla.
Ostan joko sisäsuodattimen Eheimin PowerLine 2252 joka kuulema on aikamoinen puhaltaja (ei haittaa)
TAI
ulkosuodattimen JBL greenline e 1501.
Mielipiteitä, kumman hankkisitte fluvalin kaveriksi?
Minulle on tuloss juuri samankokoinen kuin sinulla on, ja aion hankkia tuon JBL e1501:n. Kuvittelen sen riittävän yksinään, siis ilman sisäsuodatinta. Ehkä olen väärässä? Olisihan se hienoa tietää etukäteen, ettei tarvitsisi sitten täydentää. En myöskään aio hankkia kiertovesipumppua enkä hiilidioksidinlevitintä. Ehkä sekin on virhe? Voi kun tietäisi!
Voihan se olla, että riittää yksinäänkin tosiaan. Se olisi paras vaihtoehto kun olisi vain yksi tehokas suodatin.
Mulla ei mahdu kaappiin ulkosuodatin, harmittaa.
Ulkoinen biologiseen ja sisäinen paskankeräämiseen? Yksinkertaista.seepratar kirjoitti:Voihan se olla, että riittää yksinäänkin tosiaan. Se olisi paras vaihtoehto kun olisi vain yksi tehokas suodatin.
Tosin aikoinaan pyöritin yli kolmesatasta pelkillä päätyjen mattosuodattimilla. Tais olla paras suodatinratkaisu jota mulla on ikinä ollut.
Aloittelijana en ymmärrä, miksi tarvitaan sisäsuodatin "roskien keräämiseen" ja ulkoinen "muuhun". Näin todetaan moneissa viesteissä. Miksei se ulkoinen suoriudu molemmista tehtävistä, jos se on tarpeeksi tehokas, esim. tuo JBL e1501, ja akvaario on vain 250 litraa?