Laitampas minäkin tähän vähän kommenttia. Oman altaani tilanne on seuraava: vaihdan vettä 2x1/3 viikossa eli hulppeat 400 litraa uutta vettä vanhan tilalle. Kuitenkin NO3 testi tuntuu aina näyttävän 50-100 mg/l. No kalat onneksi jaksavat hyvin, joten ei se NO3 mitään hirmu myrkkyä ole.
Varsinainen murheenkryyni onkin punalevä. Ko levähän ilmeisesti villiintyy korkeissa NO3 pitoisuuksissa jne jne. Tätä vastaan olen päässäni visioinut denitrifikaatiosuodattimen. Idea on otettu netistä ja hieman muunneltu.
Tehdään EHEIM 2028 Proffa II ulostuloputkeen liitin johon kiinnitetään n. 30 m ohutta ilmaletkua. Tämä kuristetaan sopivasti siten että vesi virtaa n. 5-6 litraa tunnissa--->n. 1 desi minuutissa. 30 metrin matkalla happi ehtii kulua loppuun ja hapettomissa oloissa bakut jauhavat NO3 naamariin. Letku pyöritetään kiepille, esim 100 kierrosta (halkaisija) n. 10 cm tekisi jo 22 m letkua ja veisi korkeussuunnassa 70 cm tilaa.
Kiepille pantu letku tuodaan yläkautta 1+ m korkeaan putkeen ja kierrokset siis menevät ylhäältä alas. Putki täyttyy hitaasti ja vesi valuu lopulta vapaasti virtaamalla jotain kaatonokkaa myöten takaisin altaaseen. Hapettoman veden voi vaikkapa ilmastaa ilmakivellä.
Tähän mulla onkin varattuna veikeä äidiltä pummimani lamppu, jossa on läpinäkyvä 1 m korkea putki. Putken pohjalla on ilmakivi ja pohjassa on myös "tyylikkäät" vaihtuvat värivalot. Ei muuta kuin ilmapumppu valmiiseen letkuun kiinni ja töpselit seinään---->mulla on hieno denitrifikaatiosuodatin jossa pulisee kuplat ja värikin vaihtuu!!!!
Pitää ihan kokeilla tuota ja mitata putkesta NO3 pitoisuus. Ties vaikka homma pelittäisi ja saisin punalevän kuriin. Voihan moisesta vehkeestä seurata sitten muita uusia ongelmia

Vaihtuuhan silloin yli 100 litraa NO3 vapaata vettä vuorokaudessa ja ties mitä kamalaa siitä seuraa