Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!
Oli syy se tai tämä niin itse antaisin sen toisen puoliskon sitten vastaisuudessa hoitaa kokonaan kyseisen altaa kaikki mahdolliset huolto sun muut rutiinit. **tuttaisi meinaan siinä määrin että kiivetköön itse kaivamastaan kuopasta ylös. Tuota kun nyt ei ihan voi verrata kermaviilin ja maitorahkan sekoittamiseen siellä maitotuotehyllyn edessä (itselleni aina ollut haasteellista tuo, vaikka muuten melko velho keittiössä olenkin).
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Luovuta ne kalat sopiviin altaisiin .
Ja kerropas mistä tälläinen kalakauppa oikein löytyy...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja kerropas mistä tälläinen kalakauppa oikein löytyy...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Aivan, mekin tässä vaan mennään sokeana valtataisteluun mukaan unohtaen kalojen hyvinvointi. Normaalitilanteessa olisi hirveä meteli, että kalat pitää saada pois epäsopivista oloista.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Tietysti kalojen hyvinvointi on tärkeää - Siksihän me ollaan tällä foorumilla. Huonot parisuhdekäytännöt vaan muodostavat kalojen kannalta jatkuvan riskin: Jos toimintamallit eivät muutu, altaisiin tippuu säännöllisesti sopimattomia kaloja lisää.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Kun hankin ensimmäisen akvaarion, niin vaimo ei pitänyt siitä yhtään. Lupasin kuitenkin, ettei vaimon tarvitse huolehtia siitä, vaan hoidan kaiken itse. Luin kirjoja ja otin asioista selvää. Vaimoa ei akvaario voinut vähempää kiinnostaa. Kun sitten sain altaan sisustettua ja asutettua, rupesi vaimon uteliaisuus heräämään. Kävimme yhdessä hankkimassa lisää kasveja ja muutaman kalan. Kysäisin vaimolta, että mistä se innostus yhtäkkiä iski. Juttelimme asiasta, ja häntä oli oikeastaan vaan ärsyttänyt se, että olin kysymättä hankkinut akvaarion. Hän piti akvaariosta, ja halusi olla mukana sisustamassa sitä. Hän mainitsi sanan "nukketalo". Sovimme, että koska akvaario on osa kotimme sisustusta, niin sisustamme sen yhdessä. Siitä lähtien kumpikaan ei ole omin päin hankkinut kasveja tai kaloja vaan otamme aina etukäteen yhdessä selvää asioista ja käymme yhdessä kaupassa. Harrastus on minun vastuulla, eli minä hoidan kaiken tekniikan, ruokinnan ja puhtaanapidon. Kuitenkin akvaarion, kuten kodinkin, sisustuksen hoidamme yhdessä.
Mietin, että pitäisikö harrastuksen lopettamisen sijaan kartoittaa tilanne, eli mitkä kalat voisi viedä takaisin kauppaan tai myydä. Samalla tehdä selvät pelisäännöt siitä, miten ja kuka niitä eliöitä hankkii. Meille akvaariokaupassa käynti on mukava harrastus, mutta harvemmin kiikutamme kaloja sieltä kotiin. Saisitkohan miehesi innostumaan hieman kalojen ominaisuuksista, jos vaikka yhdessä katselisitte kirjoista tai netistä mitä kaloja teillä oikein on. Samalla ehkä miehesi ymmärtäisi, että osasta kaloista kannattaisi luopua. Ylikansoitetussa altaassahan kaikki kärsivät, sairaudet leviävät ja vesiarvot hunonevat helposti.
Tsemppiä ja toivottavasti ratkaisette ongelman niin, että mukava harrastus voi jatkua.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mietin, että pitäisikö harrastuksen lopettamisen sijaan kartoittaa tilanne, eli mitkä kalat voisi viedä takaisin kauppaan tai myydä. Samalla tehdä selvät pelisäännöt siitä, miten ja kuka niitä eliöitä hankkii. Meille akvaariokaupassa käynti on mukava harrastus, mutta harvemmin kiikutamme kaloja sieltä kotiin. Saisitkohan miehesi innostumaan hieman kalojen ominaisuuksista, jos vaikka yhdessä katselisitte kirjoista tai netistä mitä kaloja teillä oikein on. Samalla ehkä miehesi ymmärtäisi, että osasta kaloista kannattaisi luopua. Ylikansoitetussa altaassahan kaikki kärsivät, sairaudet leviävät ja vesiarvot hunonevat helposti.
Tsemppiä ja toivottavasti ratkaisette ongelman niin, että mukava harrastus voi jatkua.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
mnbvcxz kirjoitti:Kun hankin ensimmäisen akvaarion, niin vaimo ei pitänyt siitä yhtään. Lupasin kuitenkin, ettei vaimon tarvitse huolehtia siitä, vaan hoidan kaiken itse. Luin kirjoja ja otin asioista selvää. Vaimoa ei akvaario voinut vähempää kiinnostaa. Kun sitten sain altaan sisustettua ja asutettua, rupesi vaimon uteliaisuus heräämään. Kävimme yhdessä hankkimassa lisää kasveja ja muutaman kalan. Kysäisin vaimolta, että mistä se innostus yhtäkkiä iski. Juttelimme asiasta, ja häntä oli oikeastaan vaan ärsyttänyt se, että olin kysymättä hankkinut akvaarion. Hän piti akvaariosta, ja halusi olla mukana sisustamassa sitä. Hän mainitsi sanan "nukketalo". Sovimme, että koska akvaario on osa kotimme sisustusta, niin sisustamme sen yhdessä. Siitä lähtien kumpikaan ei ole omin päin hankkinut kasveja tai kaloja vaan otamme aina etukäteen yhdessä selvää asioista ja käymme yhdessä kaupassa. Harrastus on minun vastuulla, eli minä hoidan kaiken tekniikan, ruokinnan ja puhtaanapidon. Kuitenkin akvaarion, kuten kodinkin, sisustuksen hoidamme yhdessä.
Tsemppiä ja toivottavasti ratkaisette ongelman niin, että mukava harrastus voi jatkua.
Näitä on kiva kompata. Kalanäkökulma keskustelussa on tragikoominen. Pitäisikö ihmisiä tosiaan auttaa kalojen ehdoilla? Monien tutkimusten mukaan todellinen mahdollisuus avioliiton eheytymiseen on palata tilanteeseen, jossa toisiin rakastuttiin . Analyysi on toissijainen. Portaittainen ratkaisukeskeisyys.Aqualung kirjoitti:Re: Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!
Kirjoittaja Aqualung » Maaliskuu 3rd, 2010, 6:06 pm
Oli syy se tai tämä niin itse antaisin sen toisen puoliskon sitten vastaisuudessa hoitaa kokonaan kyseisen altaa kaikki mahdolliset huolto sun muut rutiinit. **tuttaisi meinaan siinä määrin että kiivetköön itse kaivamastaan kuopasta ylös. Tuota kun nyt ei ihan voi verrata kermaviilin ja maitorahkan sekoittamiseen siellä maitotuotehyllyn edessä (itselleni aina ollut haasteellista tuo, vaikka muuten melko
1000, 100 ja 10 litraa
Jos tämä on totta niin sääliksi käy. Sinua ja kaloja. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Voi kamala. Itse en osaa edes kuvitella tilannetta, jossa toiset puuttuvat minun akvaarioihini. Mulle on ostettu "lahjaksi" vain yksi kala -kultakala- joka kuoli viikossa. Sen jälkeen ei kukaan ole edes ehdottanut lajeja.
Onkohan kyseessä kuitenkaan mitään vakavaa parisuhdeongelmaa. Miehet kun usein ovat jääräpäitä eivätkä ota ohjeita vastaan. Omanikin oppii kaiken vain kantapään kautta. Ei mitään yleistystä, ei
Pojan kanssa on kiva tehdä yhdessä asioita ja avaarioa on kiva katsella yhdessä. Kumpi tätä akvaariokalojen ottoa on lopulta ehdottanut, isä vai poika? Miehelle ei ehkä ole edes selitetty veden kemiaa. Jos sanotaan vain "kova ja pehmeä vesi", niin ei ole ihme mikäli sitä ei kuunnella. Vesi on vettä ja vesi on märkää, eikä kovaa tai pehmeää. Antaa kaverille kunnollisen akvaariokirjan kouraan (esim. Markku Varjon) ja käskee lukea. Ei mies tuota ole tehnyt välttämättä pahuuttaan tai sovinistisuuttaan. Hänestä saattoi olla vain kiva yllättää sinut (odotti kiitosta?) ja pitää pojan kanssa hauskaa. Isoimman virheenhän tuossa on tehnyt myyjä! Mies ajattelee naisensa vain hourivan, jos alan ammattilainen sanoo kalojen sopivan.
Julmaa edes sanoa tätä ja tiedän saavani jääpaloja niskaani, mutta voisiko kalojen ja akvaarion antaa olla. Pian mies huomaa, että hänen ostamansa kalat eivät selviydy ja akvaario ei olekaan leväisenä ja likaisena niin kaunis.
Onkohan kyseessä kuitenkaan mitään vakavaa parisuhdeongelmaa. Miehet kun usein ovat jääräpäitä eivätkä ota ohjeita vastaan. Omanikin oppii kaiken vain kantapään kautta. Ei mitään yleistystä, ei

Julmaa edes sanoa tätä ja tiedän saavani jääpaloja niskaani, mutta voisiko kalojen ja akvaarion antaa olla. Pian mies huomaa, että hänen ostamansa kalat eivät selviydy ja akvaario ei olekaan leväisenä ja likaisena niin kaunis.
Itselläni iski alussa myös maaninen varusteluvaihe, mutta sain sen jotenkin hillittyä. Luulen, että aika monella (eritysesti miehillä) iskee perustamisvaiheessa into hankkia kaikkea kivaa. Kun aloitetaan harrastus, niin välineet pitää olla viimeisen päälle vaikka harrastusta ei ole vielä kokeiltukaan. Miehenä minua on aina kiinnostanut kaikki tekniikkan liittyvä, ja tuntui mahtavalta saada jokin laite (akvaario) toimimaan. Puutarhassamme, josta myös olen vastuussa olen aiemmin käyttänyt toimintamallia "jos kuolee, niin kokeillaan jotain muuta". Akvaarion kohdalla oli alussa vähän sama juttu, koska kuuntelin kauppiasta enkä luottanut tietohini (ja varustella piti tietenkin). Tällä hetkellä kaikki elävä kodissamme (paitsi vaimo) on minun vastuullani. Vastaan akvaariosta, huonekasveista, puutarhasta ja koirasta. Saan valtavan kiksin siitä, jos palmu tekee uuden alun tai puutarhaperenna herää keväällä. Luen, luen ja selvitän. Kerron kiinnostavia asioita vaimolle kuten, että pihamme saarni on pohjoismaisessa mytologiassa Yggdrasil - elämän puu, tai katsoessamme luontodokumentteja mainitsen jonkun yksityiskohdan eliöistä. Vaimo on pikkuhiljaa alkanut kiinnostumaan ja ottamaan selvää, vaikkakin toissapäivänä sanoi: sulla on akvaario, mulla on joogat ja jumpat
Meillä tasapaino on löytynyt tällä: "hei, tule katsomaan mitä ne tekee", "wow, mikä kukka" tai "hyi, kun sen henki haisee" - yhdessä tarkistetaan mitä ja miksi.

Meillä tasapaino on löytynyt tällä: "hei, tule katsomaan mitä ne tekee", "wow, mikä kukka" tai "hyi, kun sen henki haisee" - yhdessä tarkistetaan mitä ja miksi.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.