Off-topicics taitaa viittävaille. Mutta miten määritellään tietäjä? Onko tietäjä sellainen, joka on opiskellut yliopistossa kemiaa vuosikaudet? Vai onko tietäjä sellainen jolla on käytännön kokemusta vuosikaudet? Vai onko tietäjä sellainen joka on lukenut muutaman akvaariokirjan?Lisäksi kaipaan kovasti ennen niin vilkkaasti kirjoittaneita tietäjiä, kuten 111na, jarvij, Sam Salonen, Kaizu, Pehis, rain-, jne.
Mihin tietoon voi luottaa? Netti on turvoksissa tietoa. Mikä niistä on luotettavaa, mikä ei?
Edelleen olen sitä mieltä, että tänne palstalle eksynyt mahdollinen tuleva harrastaja joutuu todella epätietoiseen tilaan lukiessaan näitä juttuja ja kysellessään asioita akvaariokaupasta.
Vaitän itse olevani melkoinen tietäjä varsinkin tuon tekniikan osalta. Ensimmäiset kaupat kun olen akvaarioliikkeessä tehnyt jo 12 vuotiaana ja nähnyt sen jälkeen tekniikan kehitystä suuntaan ja toiseen. Siihen aikaan laadukkaimmat merkit olivat sicce ja sacem. Tänä päivänä niiden myynti on melko olematonta. Tällä hetkellä jyrää eheim, tetratec, fluval ja aqua-el. Katsotaan, mikä tilanne on vuoden kuluttua. Jokaisessa merkissä on omat hyvät ja huonot puolensa.