Akvaarioharrastus ja luonnonsuojelu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1809
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mä olen miettinyt tuota kalojen tuonnin etiikkaa lähinnä pitkän tuontimatkan kannalta. Kuten neuvotaan esim. suosimaan ns. lähiruokaa, niin ajattelin, että olisko akvaharrastuksessakin suosittava läheltä saatavia lajeja. Entä mikä on hävikin määrä kaloja tuotaessa kauempaa? Kuoleeko niitä pitkän tuontimatkan takia?

Ja asiasta toiseen. Kuormittavatko kasvilannoitteet viemäriverkoston kautta luontoa?

Olen siis satunnainen viherpiipertäjä ja armoton kyselijä, joten älkää ihmetelkö kysymyksiäni.:mrgreen:
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Komppaan prboyta monessakin asiassa (elinympäristöjen tuhoutuminen leijonanosa lajien häviämiseen, paikallisten tukeminen ostamalla heidän "tuotteitaan", mikäli akvaan tulee semmoisia lajeja, josta voi valita, tuleeko jostain kasvatettuna vai alkuperämaasta).

Lähimmät saatavat lajit on varmaan helpointa saada kotimaiselta kasvattajalta. Akvaariomaailmassa 5/2005 on artikkeli kalojen reissaamisesta. Hävikki on marginaalinen (Singaporesta tuoduista matkakuolleisuus on noin 0,08 %, Afrikasta ja Etelä-Amerikasta hävikki vaihtelee, mutta sekin on vain muutama prosentti), verrattuna vaikka salakuljetettaviin elikoihin. Lailliset kalat kuitenkin valmistellaan matkaan. Lentokone on kaukaa tuleville kaloille nopein mahdollinen tie uuteen paikkaan; samalla myös melko kallis (kalan kauppahinnasta 60-80% koostuu rahdista -> lentopetroli kallistuu öljyn mukana).

Kuitenkin monet kalat ovat kaukomatkalaisia, niin niidenkin kannalta on parempi, mitä vähemmän niillä on välikäsiä matkallaan. Eli voipi valita, ottaako kotimaista vapaat kalaa (toiselta harrastajalta), todellista luomua mahdollisimman suoraan tilalta (rahteja ei lasketa, vaan tuotantotapa) vai tehotuotettua.

Suurimman osan akvaariokukista varmaan ehtii käyttää ravinteet ennen kuin menevät likaveden kyydissä vedenpuhdistamoon. Akvaariokasvien lannoitteissa ei varmaan hirveästi käytetä kotieläinten jätöksiä, ja jos asia vaivaa, niin esim. Easy-Lifen Pro-Fito on fosfaatiton ja nitraatiton. Fosfaatti on suurimpia rehevöittäjiä. Vedenpuhdistamolla käsittelevät veden hyvinkin tarkkaan. Akvaariovesien aiheuttamat kuormitukset ovat todennäköisesti paljon pienempiä kuin maatalouden (suojaraja pitäisi olla vesistöjen lähellä, ja vedet rehevöityy), ajattelemattomien ihmisten toiminta (pissitään veteen, kun kalatkin pissii; roskaaminen) ja vesiliikenteen aiheuttamat massat.

Nyt meni nuppi sekaisin omista selityksistä ja arveluista :)
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re:

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Miss_Molton kirjoitti:P.S.
Suora lainaus lähteenä käyttämästäni Nuorten Luonnosta. Koskee siis ruokakalaa, eli menee hieman Off-Topiciksi.
Liikakalastus voi johtaa kantojen häviämiseen ja lajien sukupuuttoon. Kansainvälinen MSC-sertifikaatti takaa, ettei pyydystetty kala- tai äyriäislaji ole vaarassa. Suomessa sertifikaatti on toistaiseksi harvinainen.
http://www.wwf.fi/tiedotus/tiedotteet/t ... lossa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.msc.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.msc.org/where-to-buy/msc-lab ... ts/finland" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”