"Ihanaa" uusi pohjamateriaalikeskustelu!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Retuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Minäkin hain hiekkakuopalta ihanaa vaaleaa hiekkaa. Akvaarion vesi oli kyllä heti seuraavana päivänä kirkasta, mutta heti kun kalat käy pohjan lähellä, niin kasvit ovat aivan hiekassa. Eli mulla ainakin pölisee kovasti. Tarkoitus olisi nyt vaihtaa tuo hiekkakuopanhiekka Bilteman hiekkaan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Täältäkin löytyy hiekkakuopalta haettua aika hienoa hiekkaa. Sitä on akvassa 4cm kerros ja hyvin se on toiminut.
Akvaariot 98l,47l,26l.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Biltemaa ei tarvinnut juurikaan pestä. Toiset eivät ole pesseet lainkaan; minä huuhtelin hiukan ämpärissä. Vähän on vaaleaa, joten olen tässä miettinyt, että mitä hiekkaa tuonne isompaan laittaisi, kun pohjamateriaali pian vaihtuu. Pienemmässä Tanganjikassa saa luvan kelvata. Mustaa hiekkaa tahtoisin, mutta en tiedä, mistä sellaista oikeasti hyvää saisi. Itsekin olen nuo laatukeskustelut lukenut, joten mitä tahansa en uskalla mennä ostamaan. Mistä sellaista basalttihiekkaa voisi saada?
0156232
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 0156232 »

Laitoin pystyyn viime viikolla akvaarion, jonne halusin ehdottomasti mustan hiekkapohjan. Hiekaksi valitsin rodasandin jonka "rae"koko on 0,2-1,5 mm. Positiivista oli että hiekka oli senverran puhdasta että huuhtaisin sen vain kertaalleen nopeasti. Entisessä akvaariossa oli myös hiekkaa, raekokoa en muista mutta k-raudasta ostettua. Sitä joutui pesemään useita kertoja ja siitä huolimatta samensi veden. Haisi myös öljylle, vielä 5 vuoden akvaariossa olon jälkeen. Kuitenkin tätä entistä hiekkaa monet kalat, mm.tiikerinuoliaiset kaivelivat ihan innoissaan kun rodasandiin ei vielä yksikään ole koskenut. Muuten olen kyllä hiekkaan, siis ulkonäköön tyytyväinen mutta tietysti tämä kalojen käytös hieman huolestuttaa että mitähän myrkkyä sitä pohjalle lopulta levitin. Melkoinen työ olisi alkaa korvaamaan se jollain perinteisellä hiekkapuhallushiekalla, puhumattakaan että 60 euroa tuli pelkästi hiekasta maksettua. Eli näköjään halvallakin voi saada hyvää, itseasiassa parempaa kuin kalliilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”