Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Phedra
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Phedra »

Minä taas olen tyytyväinen vihdoikin sisustukseen uudehkossa akvaariossani viimeisimmän muokkauksen tein viime viikonlopuna ja mielestäni lopputulos on hyvä nyt.
Vielä muutamia kaloja täytyy hankkia ja sitten akvaario on valmis (jos siitä nyt ikinä mitään valmista tulee).

Ihan huippu kivaa on touhuta akvaarion kanssa ja istua katselemassa mitä ne kalat touhuaa siellä...varsinkin tuo meidän taisto on ihan hirmu utelias. :mrgreen:
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Mylläsin viime yönä 330-litraisen uusiksi. Tähän asti siellä on ollut vain vanhasta akvaariosta karsittuja ylijäämäkasveja, kun olen järkevää sisustusta suunnitellut. Eilen ostin roimat määrät kasveja, osan tutulta akvaristilta, ja nyt on altaassa jonninverrankin pusikkoa, muutaman viikon päästä toivon mukaan enemmän.

Melkein tunnin verran (lähes koko 24:n jakson :mrgreen: ajan) irrottelin kaupan kasvien juuria muovihäkkyröistä ja putsailin lasivillaa juurista, vaikkei niitä melalehtiä ja anubioita ollut kuin kuutisen kappaletta. Mielessä kävi muutama valikoitu sana [}:)] ... Loppujen lopuksi koko uudelleensisustukseen alunakäsittelyineen ja vedenvaihtoineen meni reilut viisi tuntia 8O . Kaloilla meni päiväjärjestys sekaisin, ja kasviakvaarion kasvilisäys jäi tähän päivään.
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

8-) Olo on kuin jouluaattona. Huomenna muuttaa vihdoin pikkulehtikalan poikaset meille ja allas on valmis. Tuo akvaario on aina odottanut "sitä jotain" ja ollut vähän tyhjän näköinen. Jännittää ihan hirmusti :mrgreen:

"Valmis".. noo.. ehkä noita kasveja pitää vaihtaa vielä.. Sitten joskus.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Pari päivää ja ropsahtaa iso palkka ja sen jälkeen isompi allas :mrgreen:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Isompi loora on kotiutunut mukavasti, ja sopivat kalatkin on löytyneet. On nuo keltabarbit kauniita, jotenkin tuntuu aliarvostetulta kalalta. Ukko niuhottaa, että älä laitaa niitä kasveja niin paljoa. Kehoitin ostamaan itselleen malawialtaan, jos ei pidä kasveista 8-)
Ja että siinä oliskin jo haatetta, kun joutuu niitä vesiarvoja muuttelemaan, perin teknistä hommaa siis, melkeinpä miehistä :mrgreen: Ei sillä, että MÄ mitään sellasta haluaisin..Mielelläni, jos joku muu hoitaa sen :mrgreen:
*laa la laa*
anskuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anskuli »

Ikävää..
Vihdoinkin, kun monniset sais kotiuttaa karanteenista pääaltaaseen, niin yks niistä on ihan sairas ja nuutunut. Hommat on siis jäissä. :cry:

Onneks pääaltaan väki on virkeetä ja viime viikkoisen pohjan muuttelun jälkeen allaskin näyttää ihan kivalta. Vielä kun ne kasvit kasvais, kun tuli vähän harvennettua.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: tas

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Tänään tuleeisoimpaan jotain elämää, tiikerinuoliaisia, piikkisilmiä (x2) (ne siis on jo..) ei näy yhtään, niin kiva kun tulee edes jotakin elämää :roll:
540l, 180l ja Minttu-koira <3
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Jes, tossa se nyt vihdoin on pystyssä se 98-litranen. Valmiiksi kypsytetty suodatin pörisee iloisesti ja kasvit hakee paikkaansa. Muutaman päivän annan sen asettua ja sitten saa ekat helmimonniset siirtyä sinne. Heille sitten kavereita ja se taisto-haaremi... Nyt on sitten ongelmana kun on nuo kaks akvaariota melkeen vierekkäin ettei niistä tulis ihan saman näkösiä.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Juuri vietin aamun kahvikupponen käsissäni altaan vierellä ja katselin, kun monnisilla on kauhiat ryhmäsutinat menossa.
Nyt on tuota puskaakin kasvanut tuonne altaaseen sen verran, etä joku pienokainen saattaisi hyvällä onnella jäädä henkiikin.

Näin pitkästä aikaa verkkopiikkiplekoni altaan etulasilla ruokailemassa, tuntui kuin altaassani olisi ollut ihan uusi kala. Plekot varsinkin nuo aremman ovat siinä hauskoja, että tuntuu silta kuin saisi jonkin erikois palkinnon, kun sen bongaa kokonaisuudessaan koko kalan.

Mietiskelin myös kuinka ihanaa olisi saada uusi iso allas, johon voisi tehdä hillittömän puhurin ja olekoille muutenkin ideaaliset olot. Puhallusta on melkoisesti tuossa nykyisessäkin altaassa, mutta ei kauttaaltaan... Mikäköhän siinä on, että se pieni akvaariopurkki nurkassa ei millään riitä, vaan suuruudenhulluus iskee väkisin tässä harrastuksessa. Minä kun olen isääni aina haukkunut välineurheilijaksi :mrgreen:

Samettituliplekoni etenkin kaipaisivat kunnon puhallusta, nyt ne jotuvat tyytymään yhden compact 1000 ja 2245 puhallukseen juurakoissa, tietty ulkosuodattimetkin jotain puhaltavat mutta ne kierrättävät enemmänkin pinta vettä. Se vain on jännä, että sametit eivät uurikaan oleile tuolla kovassa puhalluksessa, silloin tällöin vain tuulettavat itseänsä virtauksessa. Jos saisin hankkitua noille plekoille oman kipon, niin voisi hankkia kiekkoja tähän nykyiseen, kun tämä olisi mitoiltaan ideaali(65cm korkea) niille ja olen himoinnut kiekkoja jo pitkään.

Rahaa vaan tarvitsisi rekka-autollisen jostakin, löytyisikö lahjoittajia?:roll:

Tällaisia pohdintoja tänä aamuna akvanistin mielessä. Käytin muuten PMDD:tä tänäänkin, oon tainnut jäädä koukkuun, täytyy varmaan hakeutua sinne anonyymitakvanistit kerhoon.
"Mä olen Katja ja mä olen akvanisti. Siis tää kaikkihan alkoi siitä, kun mä lapsena vierailin yhdessä alan liikkeessä jne..."
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Huh-huh, selkää kolottaa, pyörryttää ja päätäkin särkee.
Sain juuri tyhjennettyä ja pestyä tuon 120 litraisen altaan ja huomenna se lähtee miehen siskolle.

Vielä kun joku hakisi tuon ylimääräisen hiekan ym akva sälän pois, niin ei olisi onnella rajaa. :)

On täällä tänään porukkaa ravannutkin hakemassa kasveja ja kaloja, vielä vaan on tavaraa. Toisessa altaassa tetrat ja ahvenet ovat syvästi järkyttyneet kun "käsi" kävi taas siirtämässä kaikki kasvit ja kannot. Vielä kun jaksaisi vettä vaihtaa...

On tämä raskasta akvanistin viikonloppu, mutta nyt vihdoin meillä on vaan yksi allas. Tämä voi olla vähän outoa joidenkin mielestä, mutta minä olen todella onnellinen.

Tuossa 250 litraisessa on nyt juuri ne kalat mitä haluan eikä mitään muuta, lisäksi nyt minulla on aikaa panostaa tuon altaan hoitoon todella.
Kahden altaan kanssa ei vaan aika riittänyt ja toinen näytti aina huonolta...

Olen siis väsynyt mutta ah niin onnellinen! :mrgreen:

Tulevaisuudessa siintää uuden jalustakaapin rakennus ja monimetalli unelmia... [;)]
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Sain kardinaalikalat viileämpiin vesiin (lämpötila nousi tuonne 26 asteeseen ja kalat alkoivat viihtyä lähellä pintaa entisen keskiveden/pohjan sijasta), ilmeisesti ei Fluval1 Plus ja Juwelin oma pönttö riittänyt pitämään happitasoa tmv. tarpeeksi korkeana. No nyt tuossa altaassa on taistelukala-uros, uskalsin ottaa ekan kerran kymmeneen vuoteen. Lämpötilaa nostettu parilla asteella ja tuo on oikein vilkasliikkeinen yksilö. Tosin saa nähdä millainen riiviö siitä tulee, oon jo kerran saanut sen kalastaa pois tuolta Juwelin pöntöstä, ruoka sen lopulta houkutteli uimaan haaviin. :roll: Hypännyt tuollaisen sentin reunan yli sinne. Jos kovin monta kertaa saan jatkossa sitä kalastaa, niin joku kerta jätän sen kyllä sinne, katsotaan että osaako itse sieltä sitten poiskin. Äkkiä oppinut myös sen, että kun kanteen kopauttaa, on tulossa ruokaa tietystä kohtaa.

Huvittaa vieläkin. Taskulampun kanssa tiirailin koteloon ja taisto tulee pintaan katsomaan, "terve!". Mutta on tuolla kyllä todella nätti väritys, evät sinipunaiset ja kroppa sininen.
jartza
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jartza »

Tällä hetkellä ajatuksissa päivittää tietoansa akvaario maailmasta, tuli harrastuksen alussa lueskeltua aktiivisesti juttuja kaikkeen akvaan liittyvästä mutta nyt ollut yli vuoden melkipä "poissa" harrastuksesta.

Akvaarion olen pitänyt kunnossa vedenvaihdoilla jne. ja joskus kasveja karsittua (lue: sillon kun rehotti liikaa :mrgreen: ) Tänään olen päivittänyt purkin ajan tasalle ja meinaan ottaa harrastuksesta uudestaan kiinni sekä kehittää sitä, toivottavasti aika riittää..vaikka työn puolesta onkin kiireistä. Että tämmösiä mietteitä tänään [;)]
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
miss-tetra
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja miss-tetra »

jihhuu! mä saan keskiviikkona 170L altaan ja eikun kypsyttelemään! :mrgreen:
nuorempana katsoo ihmistä ja etsii puolisoa - vanhempana katsoo puolisoa ja etsii ihmistä.
Mimos
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mimos »

Mitäs aion ostaa huomenna akvakaupasta.
Hmmm. Kudetusaltaan ehkäpä jotain sammalta kantoon.Akvaarion :P

Miten sais pilkkuseeprakalan kutemaan.. ja kaikkea tällästä.
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Tämän akvaristin tämän hetkiset ajatukset; "Siellä ne uudet sinineonit meneejo nätisti vanhan parven mukana ^__^ TuiTui!"
Sain hankittua kuusi sinineontetraa edellisten 18 yksilön parveen, joten parven väkiluku on nyt 24. Ja bileet senkus vain paranevat.

Töyhtökääpiöaffentyttösen etsintä jatkuu edelleen kiivaana. Melkein jo riemuitsin tänään Seinäjoen Faunattaressa asioidessani kun akvan lasissa oli lappunen kyseisistä kaloista ja akvan sisältökin näytti erehdyttävästi pikku töyhdöiltä. Kuitenkin akvassa oli loistokääpiötä -_- Voi suru ja murhe, onneksi kuitenkin huomattiin kaupassa ettei vasta kotona.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
AY
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AY »

Tämän hetkiset ajatukset....hmmm...yksi allas pitäisi siirtää toisen altaan tieltä,malaweihin ihastuneena suunnittelen ja bongailen nyt niihin liittyviä jutskia,ensin pitäisi löytää seeprakirjoahvenille HYVÄ koti,yksi pöytä pitäisi fiksailla kuntoon jotta sille saisi altaan...ja asiasta kymmenenteen:mielessä pyörii tupakka [:I] ...kovasti yritän lopetella...
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Voi mitenkä päivä alkoi ¨täydellisesti¨! Piti vaihtaa 120 litran akvaarioon hiekat hienompaan hiekkaan ja sitten kun olin saanut akvaarion tyhjäksi, huomasin että listan kohdalla on suuri simpukka halkeema :cry: ...
Nyt se on sitten entinen akvaario ja uusi pitäisi tuolta kaupasta hankkia.
Kaikki asukkaat(taistohaaremi, 2 partamonnia ja sitruunatetran poikasia) ovat evakossa tuossa 40 litran taistopoikasakvaariossa eli tässä meni poikasten kasvattelut ihan uusiksi :cry: . Ainoa positiivinen asia tässä on, että huomasin sen tässä vaiheessa enkä siinä vaiheessa kun laminaatit kupruilee :| .
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kissanhiekka kirjoitti:Voi mitenkä päivä alkoi ¨täydellisesti¨! Piti vaihtaa 120 litran akvaarioon hiekat hienompaan hiekkaan ja sitten kun olin saanut akvaarion tyhjäksi, huomasin että listan kohdalla on suuri simpukka halkeema :cry: ...
Herranjeesus 8O ! Aika säkä että huomasit tuossa vaihtaessa, potutus ei nyt ole varmana mitään siihen verrattuna jos vedet olisivat tulleet lattialle.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Ärsyttää! Yritin saada tänään asioita hoidettua kerralla pois alta, niin tuli pyöräiltyä semmoiset 50 km kaupungilla ja ostettua kipsiä, valaisinta, kylmälaukku, vedenvaihtoletkua 10m, siihen pikaliitin, yleispuristimia (pitämään letkua paikoillaan vedenvaihdossa), vaneri uuden akvan alle, ja tuotua nämä kaikki kotiin pyörän kyydissä. Niin eikös se pikaliittimen pesäosa ollut sittenkin puolimilliä liian pieni, että sen olisi saanut kiinni tuohon meidän suihkuun! Vaikka minä ruuvasin siitä sen suuttimen irti ja vein niille Starkin äijille näytille että millainen pitää olla... (Se nyt oli eri operaatio sekin että miten sen suuttimen siitä sai irti, kun ei ollut oikeaa työkalua ja piti käydä kaikki kaverit läpi että löytyi yksi jolla oli tarpeeksi isot pihdit)

Että AAAARGH! Tähän kun lisää sen että ei se uusi akva tullutkaan vielä tänään, kun akvaarion tekijältä puuttui auto, niin *itutus on aika mukavalla asteella. [}:)]
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Mä olen miettinyt pääni puhki minne täällä kämpässä saisi toisen akvaarion, mutta ei tahdo paikkaa löytyä. :(
Joudun näköjään tyytymään tohon yhteen altaaseen.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Elven kirjoitti:Mä olen miettinyt pääni puhki minne täällä kämpässä saisi toisen akvaarion, mutta ei tahdo paikkaa löytyä. :(
Joudun näköjään tyytymään tohon yhteen altaaseen.
Aina on jossain tilaa! Ja onhan vaikkapa sohva varsin turha akvaarioon verrattuna, vai mitä? :mrgreen:
Moottorisaha
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Moottorisaha »

Aina ei jaksa kiinnostaa koko akvaariohommat, kasvit ei kasva ja levä kukkii isossa altaassa. Mutta nyt taas ollaan täysillä mukana. Kävin ostamassa uusia kaloja ja alettiin verhoilemaan alumiinijalustaa laminaatilla. Styrox tausta tehdään muuton yhteydessä keväällä. Suur- kiitos tälle palstalle.
50L, 98L & 240L
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Vanha allas lähti nurkista pyörimästä heti kun saatiin muutettua, ja ostaja oli meidän muuttoauton kuljettaja.. Jos se olisi päättäny ostosta muuttopäivänä, se olisi voinut jättää altaan muuttoautoon saman tien eikä sitä olisi tarvinnut haalata rappuja ylös ja alas, mutta oli se sentään kantokaverina:)
Nyt pitäisi saada uusi allas tilalle, 120 cm olisi tilaa ;Sohva on liian suuri, jos se olisi vähän lyhyempi olisi seinällä tilaa ainakin kaksi metriä. Ukko meinaa että akvaarion takia ei aleta huonekaluja vaihtamaan 8O. Missähän se saha oikein on 8-)...
Ja sopiva paketti olisi löydetty netistä, mutta liikkeestä ei vastata sähköpostiin... Argh... Millä sen paketin saisi Helsingistä tänne Tromssaan asti vai tilaisiko se äidin luo Suomeen ja hakisi itse sen sieltä...
Pojan merirosvoaltaan "aarteet" eli rubiinitetrat on muuten kaloiksi älyttömän tylsämielistä joukkoa, olisin kuvitellut niitä vilkkaikisikin mutta nämä vain uivat yhdessä kohdassa vastavirtaan ja odottavat ruuan tulevan suoraan suuhun. Eipä tässä tänään muuta...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Edellisessä viestissäni kerroin, että tuo 120 l akvani meni tänään rikki.
No nyt sitten käytiin ostamassa tuolta eläinkaupasta 180 l akvaario :) .
Tuli sitten kertaheitolla tuo isokin allas, kun olen siitä jo pitempään haaveillut. Nyt se on laitettu pörisemään tuonne huoneen nurkkaan kypsymään.
No onneksi tässä kävi loppujen lopuksi näin, että porukat suostu vähän lainaamaan rahaa, kun muutenkin näin opiskeluaikoina rahat on tiukalla :P .
Huomenna pitäisi laittaa sinne kasvit aamulla ja illemmalla taistelukala haaremi(pakko laittaa ne kalat tässä vaiheessa, kun ne tappaa tuolla pienessä akvaariossa toisensa muuten ja pitää toivoa ettei suurta nitriittipiikkiä tule). Loppu hyvin, kaikki hyvin [;)]
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Juhuu! Heti kun saadaan pankkisiirto näkymään akvaarioliikkeen tilillä, RIO240-paketti lähtee Hesasta matkaamaan kohti Kilpisjärven matkahuoltoa... Monta päivää menee vielä ennen kuin akva saadaan olohuoneeseen :| No nythän sitä voi jo alkaa metsästämään hiekkaa ja ehkä kantoakin, niin saa sitten alkaa heti puuhailemaan, kun jalusta on koottu ja allas paikallaan :) Hei, kasvejakin voisi jo alkaa hamuilla pikkualtaaseen odottamaan... Ukkokulta huokailee jo nyt tätä hulluutta, mutta odotas kun alkaa kalaston kokoaminen [;)] On se sentään lupautunut jo hakemaan altaan Kilpisjärveltä tänne kotiTromssaan :D (Salaa odottaa yhtä innokkaasti kuin minäkin, että päästään kaloihin asti [;)] )
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”