Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Juu, ei taitane tulla rajaa vastaan oikeestaan koskaan.. tai noh, seinät tulee vastaan nykyises kämpäs ja tuo kumppani kuulemma lähtee jos yksikin purtilo tänne vielä muuttaa... :? Ensin kun oli yksi allas tässä kämpässä, 150senttinen.. eihän se mihkään riittänyt ja isompi piti saada. Viime kesänä tänne muutti parimetrinen ja yli puolet isompi allas mutta eihän se nyt riitä, kun tahtoo muitakin kaloja kuin niitä joita voi pitää tuossa yhdessä. Näinpä viime kesän jälkeen oon tehnyt kaksi harhaostosta vääränlaisista altaista, myynyt ne, myynyt vanhan altaan, ostanut samankokoisen uuden, ostanut yhden pienemmän altaan, myynyt sen ja...ja..

Lopputulos on nyt se, että mulla on kolme allasta erilaisilla kaloilla, joita ei voi samaan laittaa sekä poikasallas + mahdollinen karanteeniallas.. Ja jotta tässä ei vielä olisi kaikki niin viikko sitten päätin sitten vielä tehdä sellasen siirron, että pienemmästä altaasta tuli seurala ja isommasta malawila, joten siinä sitä riittää toimintaa 13h:n ajan ja eikä tässä vielä kaikki :mrgreen: Viime kesän jälkeen olen myös tehnyt kaksi 3D taustakuvaa kahteen isoimpaan altaaseen ja viikko sitten ne revittiin irti altaista ja heitettiin menemään... Ei ihme, että tuo kumppani vähän nikottelee.. hän kun ei ole akvaihminen, vaikka kaloista pitääkin ja hänellä on lempikalojakin altaissani. Lupasin, että en tee enää enempää muutoksia, mutta mutta [;)] Tuo nykyinen kääpiöpallokala-allas vois näyttää aika kivalta tanganjikalaisena kotilokutija-altaana.... hmm
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Hedelmiina: mun on pakko tunnustaa, että toivon myöhemmin mahdollisesti saapuvan maakilpparivauvan kasvavan nopeasti ulos terrastaan, jotta saisin sen takaisin akvakäyttöön. Olen aina haaveillut näiden, jo kahden yhteensopimattoman kalaston lisäksi pientä pallokala-allasta... Toivottavasti en koskaan hurahda malawijuttuihin, sillä se tietäisi taas uutta kokonaisuutta. Nyt isoin allas sekalaisilla pohjakaloilla höystetty afrikka ja toinen hammaskarppisoppa. Oi voi... Täytyy vaan edetä tarpeeksi hitaasti ettei muu perhe huomaa 8-)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Taitaa mies olla salaa harrastuksessa mukana, vaikka ei sitä avoimesti myönnäkkään... Meillä on menossa pesutilojen remppa ja kuulin miehen keskustelevan putkimiehen kanssa aikatauluista, tai niiden mahdollisista venymisistä, kun lämminvesivaraaja kannettiin ulos; "Tytär ja raskaana oleva vaimo voivat käydä suihkussa anoppilassa, vaikkei se helppoa niille olekkaan, mutta kalat ei kylmässä kylve! Eli... Mitä jos vain hoitaisitte hommanne sovitussa ajassa, niin päästään vedenvaihtoihin ajallaan, eikä kellekkään tule paha mieli?" :mrgreen:
100L L046, tetroja
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:Hedelmiina: mun on pakko tunnustaa, että toivon myöhemmin mahdollisesti saapuvan maakilpparivauvan kasvavan nopeasti ulos terrastaan, jotta saisin sen takaisin akvakäyttöön. Olen aina haaveillut näiden, jo kahden yhteensopimattoman kalaston lisäksi pientä pallokala-allasta... Toivottavasti en koskaan hurahda malawijuttuihin, sillä se tietäisi taas uutta kokonaisuutta. Nyt isoin allas sekalaisilla pohjakaloilla höystetty afrikka ja toinen hammaskarppisoppa. Oi voi... Täytyy vaan edetä tarpeeksi hitaasti ettei muu perhe huomaa 8-)
hahaaa :D Tiedän sitten jos tanganjikan laitan, kelle kauppaan noi kääpiöpallot ;) Tervetuloa myös malawilaa katsomaan! hihii...
Aurum
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Hei voisitte myös hurahtaa merivesialtaisiin, jos kaikkia muita akvaarioita kotoa jo löytyy. Sellaisia pieniä söpöjä pöydänkulmalle mahtuvia AIO kuutioita löytyy paljon (esim. Aqua Medic Blenny & Yasha, Dennerle Nano marinus yms.). Helppo lähteä mukaan "uuteen" harrastukseen :D
Asukkaiksi erilaisia kotiloja, rapuja, meritähtiä, koralleja ja pari kalaakin voi sopia mukaan.
Niin ja sen pienen altaan hankinta on helpompi perustella puolisolle, kuin puolikkaan uima-altaan kokoisen :twisted: ("Se on ihan pieni, et edes huomaa sitä...")
Kasviallas 126l & Riutta 630l
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Aurum kirjoitti:Hei voisitte myös hurahtaa merivesialtaisiin, jos kaikkia muita akvaarioita kotoa jo löytyy. Sellaisia pieniä söpöjä pöydänkulmalle mahtuvia AIO kuutioita löytyy paljon (esim. Aqua Medic Blenny & Yasha, Dennerle Nano marinus yms.). Helppo lähteä mukaan "uuteen" harrastukseen :D
Asukkaiksi erilaisia kotiloja, rapuja, meritähtiä, koralleja ja pari kalaakin voi sopia mukaan.
Niin ja sen pienen altaan hankinta on helpompi perustella puolisolle, kuin puolikkaan uima-altaan kokoisen :twisted: ("Se on ihan pieni, et edes huomaa sitä...")
hahaa :D Mulla on täällä jo yks nano, jonka ajoittain nostan esille syystä tai toisesta ni herättää jo puistatusta tuossa toisessa osapuolessa ;) Koskaan ei tosin pidä sanoa ei koskaan....
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Aurum kirjoitti:Hei voisitte myös hurahtaa merivesialtaisiin
Tämä on tiedätkö vähän sellanen asia, että liikkeissä ei uskalla vuokkokaloja mennä edes katsomaan, ettei käy huonosti. Kierrän ne, niinkuin kaupan karkkihyllyt lapsen kanssa :mrgreen: Pidän yllä vakaata uskomusta siitä, että suolaset vedet on liian vaikeita, kalliita ja isoja... Tämä siksi, ettei houkutus kävisi liian suureksi... [:I]
100L L046, tetroja
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

40L akvaarion karvalehti pöpelikkö veti herneet nenukkiinsa, kun en nyt pariin viikkoon kerenny vesiä vaihtamaan ja toissa päivänä viimesellä vaihdoin. Tiputtivat hurjana lehtiä, pitää kattoo kasvattaako nuo nyt uudet lehdet tai latvat tuolla. :(
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Se kiinnitetään sisäpuolelle silikonilla niin ettei vesi pääse taustan taakse ja ala kasvattamaan bakteereja. Ulkopuolellekin sellaisen saa askarreltua mutta sisäpuolella on paljon kivempi kaloille, on koloja ja semmoisia. Sukikseni tykkäävät ainakin kovasti kiipeillä taustassa. :D
Anskukalafriikki kirjoitti:Eli mun ajatukset pyörii nytniissä 3D taustoissa. Eli mä nyt en tiedä niistä mitään ( :roll: ) joten kysyn,että pitääkö ne laittaa akvan sisä vai ulkopuolelle? Tästä selviää etä olen KAUHEEN tyhmä :mrgreen: Mutta jos semmosen laittaa sisä puolelle niin eikos se vie tilaa? (ees jokusen litran :roll: )
Anskukalafriikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anskukalafriikki »

no mutta päädyin silti tuohon ulkopuolelle kiittitettävästä, kiitos!
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Into-pinkeänä! :mrgreen:
Suuri askel eteenpäin otettu, uusi allas varattu! Samalla kun selasin näitä netistä, löysin muutamalle nuoliaiselle vahingossa uuden kodin, joten nyt vanha, isompi allaskin on valmiina vastaanottamaan uusia afrikkalaisasukkeja... Ruoholahti, here I come... Jes! :mrgreen:
100L L046, tetroja
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Ei malta odottaa Ruotsiin menoa.

Sieltä tarttuu mukaan ainakin huntueväpartiksia, punamustia partiksia ja valkoinen procambarus clarkii -kutupariskunta sinirapujen kutuparin seuraksi niin saadaan suomivärit. :D Eli ihan peruslajistoa vähän hienommissa väreissä ja muodoissa, jokin niissä vain viehättää. Olen alkanut kyllästymään näihin neontetroihin ja paletteihin kun ovat niin tavallisia.
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

Eilen illalla vedenvaihtoa tehdessä oli pieni paniikki päällä kun, yksi kuparimonnisista päätti uida lapon muoviputkeen ja jäädä jumiin sinne... :roll: Noo hetken panikoinnin jälkeen tajusin ottaa sakset avuksi ja pieni pala kerrallaan nakersin saksilla kalan ympäriltä muoviputkea, kunnes sain lopulta raukan irti. Lopun illan kala vain möllötti akvaarioon pohjassa stressaantuneena tapahtumasta. Mutta tänä aamuna se olikin jo ihan normaalisti kyntämässä akvan hiekkapohjaa niin kuin eilen ei olisi mitään tapahtunutkaan. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nyt on akvaariot vähentyneet yhteen! Tuo eläinten hamstraus on kauhea tauti; itse ei huomaa minkäänlaista oiretta! 8O
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Albiinopartisla ja itse vesipaastolla :P . Partiksille päivän annos 100 litraa uutta vettä, itse siemaillut 4 litraa Helsingin raikasta vettä. Lienee huomenaamulla sutjakka olo sekä Örkillä että itsellä 8-) .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Myrkkymuratti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Myrkkymuratti »

Pieni masennus vaivaa kalaston suhteen. :cry: Hoidan mielestäni akvaariotani tunnollisesti ja vesitesteissä ei näy mitään erityistä, silti uusien kalojen hengissäselviämisprosentti on heikko. Vain kiilakyljet kukoistaa mun akvaariossa uskollisesti. Nuolimonneja hankin ensin 4kpl ja parin kuukauden päästä taas 4kpl, ja hengissä on säilynyt 2kpl, luullakseni molemmat ensimmäisestä erästä :( Viimeisimmät kuolemat tapahtuivat helleaallon aikaan, kun akvan lämpötila nousi useammaksi päiväksi liki 30 asteeseen. Varovaisesti suunnittelen vielä kolmatta ottojenhankintayritystä syksylle, kunhan kesäkuumat on varmasti ohi, mutta vähän arveluttaa viskonko tässä vaan rahaa roskiin. Samoin hunajarihmakaloja olen hankkinut ja haudannut tässä vuoden kuluessa jo 3/4 kpl, tavoitteena pariskunta, mutta liitot ovat jääneet lyhytikäisiksi. Tuo yksi vielä hengissä oleva sentään on ilahduttavan elinvoimaisen oloinen, syö kaikkien ruuat ja hutkii kiilakylkiä takamuksille mennessään. Mutta tarviiko tässä nyt ostaa vähintään toiset 4 kipaletta peräjälkeen ennen kun sille löytyis elinkelpoinen siippa?! :frown:

Kaikesta huolimatta akvaariossani on ilmennyt myös epätodennäköinen iloinen perhetapahtuma! Altaaseen on ilmestynyt vauvakala, luullakseni jonkinlainen monninen. Mulla ei ole koskaan ollut monnisia, joten tyyppi on ilmeisesti tullut salamatkustajana hiljattain saamani sammalpuskan tai jonkin muun kasvin mukana. Huvittavan näköinen otus, vaikka kiertoonhan se on laitettava kunhan kasvaa jotenkin tunnistettavaksi, jos nyt elää niin kauan.
suomunaama
Senior Member
Senior Member

Mä laitan aina lämpötilan noustessa jääpalasen tai pari altaaseen, pitävät veden viileänä ainakin sukarapulassa. Voi tarvita tosin aika monta moista ennen kuin saa ison altaan lämpötilaa muutettua.

Voi olla että jos lämpötila heilahtelee suuresti niin tulee kaloille stressiä, saattaa johtua osittain siitäkin. :D
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä haluaisin Myrkkymuratille vähän viisastella, koska mielestäni sinulla on nyt turhan lyhytjänteinen näkökulma harrastukseesi. Ototkin elävät todennäköisesti sen kymmenen vuotta ja ovat yleisesti ottaen kestäviä kaloja, mutta jos altaasi lämpötila nousee joka kesä noin korkeaksi, niin miksi ihmeessä juuri noita kaloja sinne pitäisi hankkia. Kaupoissa liikkuu useita satoja lajeja, joista jotkut varmasti menestyvät altaissasi ottoja paremmin. Melkein kaikilla harrastajilla on ollut lajeja, joiden kanssa ei menestystä ole tullut. Syyt jäävät usein hämärän peittoon, mutta viisas akvaristi oppii, eikä jääräpäisesti yritä samaa uudelleen. Jos muistelen omaa harrastustani 70-luvulta tähän päivään, niin olen pannut boikottiin omalta kohdaltani seuraavat lajit, koska ne eivät yksinkertaisesti minulla ole kovin kummoisesti menestyneet (joidenkin kohdalla tiedän syynkin):
- platy
- perhoskirjoahven
- taistelukala
- paratiisikala
- sukaravut
- rasborat
LillaMy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LillaMy »

Tänään kotiin tuodut 10 kääpiömonnista ja 15 hehkutetraa voivat toistaiseksi hyvin, mutta pitäisikö säätää suodatinta pienemmälle. Jännittää, kyseessä ensimmäinen oma akvaario.

Ps. Monnisilla on vastavirrassa jännä uintityyli.
Kaksnelikymppinen pala lappilaista Brasiliaa
Vajjaa sata litraa tekemättömiä päätöksiä, vaikeita valintoja eli ilman vasittua tarkoitusta
Köökissä viiskytneljä litraa observointia varten
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Väsyttää aivan turkasesti töiden jälkeen mutta pitäisi tehdä viikkohuolto fisujen kodille. Lehtikalatytön ikuista ahmimista katsellessa käy joka kerta mielessä että ovatkohan kenenkään lehtikalat ikinä syöneet itseään hengiltä...noissa olisi ehkä potentiaalia siihen. 8-)
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

En tiedä lehtikaloista, mutta vuosia sitten joku tais tänne kirjottaa että sen taistelukala ahmi itsensä hengiltä. 8O
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Epäilinkin että ahneella voi olla p**** loppu kalamaailmassakin. :mrgreen:
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Noo, terve kala kerjää koko ajan ruokaa, jos on sen tyyppinen kala, joka ei piileksi. Pakko vain tylysti pitää fisuja välillä dieetillä etteivät saa suolitukosta ja paisu kuin jenkit konsanaan. Akvaariossa kun ei hirveästi tarvitse vauhtiuida, jos ei halua - ruoka tulee kuin "manulle illallinen".

Yksi paastopäivä viikossakin tekee hyvää. Tosin paastopäivänä partislauma Örkin johdolla muuttuu "pintakalaksi" ja alkavat napostella pintaan nousseita kurpitsan palasia, joita en ole huomannut noukkia. Melkoisen kekseliäitä fisuja kun kyse ruoasta. Myös partiksille aina maistuu, jos ruokaa tarjolla. Plekot syövät usein salaa - ruokailua ei näy useinkaan, mutta kunnon pönäkkä elintasomasu tullut salasyöpöttelystä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Tuli näin loman lopuksi siivottua toi monnisallas ja kerättyä poikaset toiseen altaaseen.
Olihan homma, nuo Sewelliat on niin mukavia pyydystää.
Saldo oli 34 Sewellia Lineolataa, 4 Helmimonnista ja 15 Salamanteriplekoa
Nämä siis kaikki poikasia....
Allashan piti tietysti tyhjentää kaikista kivistä ja kasveista ym. ja laittaa sitten takaisin
viis tuntia vierähti mukavasti ja lopputulos oli jotain ihan muuta kuin alkuperäinen sisustus.... [:I]

Piti sitten ottaa käsittelyyn vielä tuo kiekkolakin, mutta sielä oli ennestään jo yhden kiekkopariskunnan kutu suodattimen imuputkessa ja toinen pariskunta ilmeisesti arvas mitä mulla on mielessä niin väänsivät myös kudun.... en sitte hennonut mennä sörkkimään, vaikka olen sata varma ettei noista mitään synny 8O
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
kaikau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaikau »

Olen nyt ollut 2 viikkoa poissa kotoa. Viikko sitten siellä kävi akvaariolomittaja. Mutta silti jännittää, ovatko kaikki vielä sunnuntaina elossa.

Onneksi voin netissä surffailla ja suunnitella kahden viikon päästä alkavaa taistelukala-altaan perustamista:
Onko totta, että akvaarioon.fi ottaa 22 euroa loisteputken toimituskuluja?
Oliskohan kenelläkään kotikasvattajalla komeaa, nuorta poikaa myydä? Tre, Kangasala, Pälkäne alueella.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”