Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Täällä on 100 litraisen tyhjennys edessä, kalat myynnissä ja tilalle tulee 45 litrainen kasvikaappistydeemi! Jes! Hitto, siitä tulee hieno :mrgreen:
*tanssii saksanpolkkaa*
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Anki72
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Ajatukset pyörivät uuden akvaarion ympärillä. :mrgreen: Tässä ollaan avokin kanssa kovasti mietitty tulevaa valaistusta akvaan. Ostetaan käytettynä ja valaisin ei tule mukaan. Laitetaanko monimetallivalaisin vai jotain muuta. Huoh....
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Nyt kun molemmat akvat on saatu jotakuinkin sellaisiksi kuin aikoinaan haaveilin, niin pitipä tuosta taistolasta alkaa havittelemaan sitä jonkinlaista paludaarioprojektia. Ei näistä koskaan tule valmista :D .
BouBou
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BouBou »

Aina yhtä mukava tulla kotiin avon kanssa ja istahtaa akvan eteen ja viiden sekunnin päästä todistaa jälleen yksi rihmakalojen kuteminen. Kutu allas kovaa vauhtia valmistumas mut koiraalla niin kovat "menohalut" et ei malta odottaa :mrgreen:
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Olen tuohon yhteen akvaarioon ihan suht tyytyväinen - mitä nyt kalastoa pitäisi ehkä saada lisää hieman. Ja joitakin kasveja pitäisi ehkä karsia pikkiriikkisen...

Tuohon kultisakvaan taas en ole tyytyväinen. Haluaisin kylmäkuistin, johon voisin siirtää tuon akvaarion kellarista. Samalla haluaisin kyllä isomman akvaarion noille kavereille (n. 1000 litraa ->) ja sitten karpille kavereita... mutta sitten kun muutan omaan kotiin niin...

Lisäksi olen vaihtamassa kolmea pientä akvaariotani yhteen isompaan, yli sata litraiseen toivottavasti.
OV miljoonakaloja & kasveja
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Täällä yritetään pähkäillä, että hommataanko tuohon 50-litraiseen lisää rasboroita vai muutetaanko se nanoriutaksi. Minä olen nanoriutan kannalla, isäntä ja pankkitili rasboroiden lisäämisen kannalla :(
BouBou
Junior Member
Junior Member

Elämä on valintoja. Rubiinirihma koiraal o aika kova mieskunto. Jo useamman tunnin kutenu lähes tauotta kahen naaraan kanssa. Mätimunat menevät kyl valtaosin parempiin suihin... pesän alla vaanii 16 pyrstöinen kuparitetra lauma.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Minä olen saanut uutta intoa kun pääsen seuraamaan sinineontetrojen ja/tai kääpiö- ja/tai galaxyrasboroiden poikasten kasvua. En uskonut onnistuvani kudun keräämisessä mutta onnistuin sittenkin. :D

Vitsit miten iloinen yllätys oli nähdä yhtäkkiä elämää altaassa, kun toista viikkoa ei näkynyt mitään ja olin jo koko ajatuksen haudannut. Siellä ne nyt vipeltää. En vain malttaisi odotella lajin selviämistä.
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Eilisestä saakka olen miettinyt että otanko nyt noille inkkareille parven jatkoa vai otanko ekaksi ne kuparitetrat?

Vaikka parempi tietty ois ottaa noille inkkareille lisää kamuja että rohkaistuisivat nyt tosta,ei ne raukat edes älyä että ruokaa tulee kun ne ei huomaa tulla syömään vaikka kuinka ruokapurkin kanssa heilun altaan edessä.

Eri asia oli tuon pienen altaan kanssa,siellä kaikki oli lasissa kiinni kun näkivät ruokapurkin,nyt ei ole mitään reaktiota.
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Tämän hetken ajatukset on lähinnä että mistä saisin aikuisen viljakäärmeen. Kovasti oon etsinyt...
Akvaarioita pitäisi osa tyhjentää :(
BouBou
Junior Member
Junior Member

Sammari oletko kysellyt eläinkaupoista ovatko halukkaita tilaamaan sellaisen?
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

eiks tuolta löydy vaikka mitä matelioita...
http://www.herppi.net/html/index.php?na ... wforum&f=5
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Nyt on inkkareilla parven jatkoa ja sit satuin kyselemään että onko mahdollisuutta saada noitamonneja niin likka sanoi heti tuolla altaassa niitä on.
Itse niitä en vaan nähnyt vaikka kuinka syynäsin :roll:

Noh,olihan niitäkin otettava,nyt meillä on pohjalla lisänä 2 täplänoitaa :)

(Isäntä hihkui kun näki saldon mikä sinne taas upposi...Mutta iteppä tuo lupasi että saan ostaa lisää kaloja sen rahoilla...)
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itselläni on nyt tässä ollut viikon verran projektia tuon 660 litrasen kanssa.

Silikonit vaihdoin, saumojen testaus, eli altaan täyttäminen kokonaan. Kun olin täyttänyt altaan melkein täyteen poksahti rikki toinen väli tukilevyistä... tuli pikkasen kiirus tyhjentämään allasta.
Tänään sitten sain kiinnitettyä uusilla ruuveilla nuo tukipuut kiinni ja altaaseen hiekat myös pistin. Huomenna sitten alkaa kypsyttäminen.

Pientä takapakkia ollaan siis otettu tuon altaan kanssa, mutta kyllä se tästä.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minä kun löytää pätkäytin kamerastani supermacron, olen kuvannut kaloja linssi kiinni lasissa ja saanutkin ihan kivoja kuvia.

Purjesampimonnit ovatkin olleet vallan ihmeissään, samaten LG 6 :et, varsinkin ukko kudun kera. Kuoriutumista odotellaan ihan näillä näppäimillä, josko ihan ensi yönä....
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Tällä hetkellä tuolla altaassani on asiat suht´ hyvin, kun sain pariviikkoa sitten nitistettyä tuon bakteeri-infektion.
Harmittaa tuon akvaarioni kasvilajisto, kun se on niin runsas niin pitäs aika reilulla kädellä harventaa lajeja, mutta ei haluaisi luopua mistään :roll: ... Siitä taas johtuu, että jotkut eivät saa tarpeeksi valoa esim. punarotala. Nooh, kaippa sitä pitää vaan tarttua niskasta kiinni ja tarttua toimeen.
Viikko sitten sain tehtyä tuon sammaltaustan tuonne hyttysverkosta, mihkä tein tiheään sentin pyöreitä reikiä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Suunnittelen uutta akvaa puutorin akvaariosta, kun ei käytettynä tunnu oikeaa sorttia löytyvän. Vaikeuksia tuottaa vaan tuo koon määrittely, kun haluaisin hirmu pitkän ja kapeahko akvan, mutta max, pituus tänne on 180cm. Litroja pitäis kuitenkin saada lisää, mielellään ei kuitenkaan yli 500 litraista. :mrgreen:
Alustava suunnitelma onkin 180 x 40 x 50, mutta tuosta tulee vain 360 litraa, eli vain hitusen isompi meidän 130 cm mittaiseen verrattuna. Ajatuksena onkin enemmän "uintipituuden lisäys".
Tai sitten korkeutta tulee 55cm(lehtareille) ja leveyttä 45. Siitä tuleekin jo yli 400 litraa, voisi olla aika OK.
*laa la laa*
BouBou
Junior Member
Junior Member

Tittis ainahan on sekin mahollisuus et joko teetät sen akvan jossain tai teet itse :)
hoikti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hoikti »

Isompi akvaario on (vihdoin) hyvää vauhtia kypsymässä. Kasvit on sisällä ja nyt odotellaan, että nitriitit laskisi ja saisi kalat sisään. Ehkä ensi viikonloppuna? Ai niin, pitää muistaa ottaa huomenna valokuvia tästä vaiheesta, kun kaikki muuten kunnossa, mutta kalat vielä puuttuu.

Pienemmän akvaarion jalusta on pikku hiljaa saamassa uuden värin (pyökistä valkoiseen) ja itse akvaarion reunuksetkin pitäisi maalata uuteen väriin, kun vaan saa akvan tyhjäksi jossain vaiheessa.

Yhden kannon kanssa meinaa mennä hermot, kun se ei suostu uppoamaan ja vähän harmittaa, ettei tänään ehtinyt viemään avoa kauppaan katselemaan kiekkoja. Jos sais vaikka sen vielä enemmän innostumaan. Tällä hetkellä on parhaimmillaan todennut pilke silmäkulmassa, että onneksi on tuo fileerauslauta heti tuossa akvaarion jalustassa, jos kalat kasvaa liian isoiksi... :twisted:

Olen seurannut monenmoisia keskusteluja täällä alkuvuoden ajan ja sitä tuntee oppivansa joka kerta jotain uutta, mikä on mahtavaa! :D
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Akvaarioihin liittyen eniten tuottaa tällä hetkellä päänvaivaa seepraplekoaltaan kiertovesipumppu. Se onnistui listimään jo yhden katinkultamonnin, joten en uskalla pitää sitä päällä. Vedenottoaukkoon pitäisi keksiä jonkinlainen viritelmä. Seuraavaksi pitäisi miettiä mistä saisin rahaa kasaan vielä yhtä seepraplekoa varten, kun hirveällä tuurilla onnistuin löytämään myyjän joka näillä näkymin myisi aikuisen koiraan. Viikon päässä polttelee matka Alpeille, joka syö taas opiskelijan tilin tyhjäksi (asiaan ei myöskään auttanut ex-tempore matka Dubaihin vuodenvaihteessa..)!

Galaxy-rasbora-altaan sisustus pitäisi laittaa täysremppaan. Sekalainen, ei mitenkään aseteltu kasvisto ei ole minkään näköinen. Toisaalta galaxyt viihtyvät, kun on kunnon puskat. Sain osteltua toisilta harrastajilta kunnon tukut jaavansammalta, joten ehkä muutama kimalaissukaravun poikanen säilyisi ahneiden galaxyjen suilta kunhan ehtisin sammalet istutella.

Pääaltaaseen vapautin eilen karanteenista 6 kpl rusomonnisia. Näitä täytyy seurailla; jos ovat jonkun viikon päästä edelleen yhtä säikkyjä, määrää täytynee lisäillä. Kasveja pitäisi myös taas miettiä; toinen pää altaasta näyttää hyvälle, mutta toinen totaalisen sekalaiselle.

Kaiken kaikkiaan mukavaa kun on asioita kesken ja saa suunnitella, mitä olisikaan akvaarioharrastaminen jos altaat olisivat jonain päivänä "valmiit"!
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

BouBou kirjoitti:Tittis ainahan on sekin mahollisuus et joko teetät sen akvan jossain tai teet itse :)
Itse en ala tekemään tuon kokoluokan lootaa:D Mutta puutorin akvaariossa tekevät mittatilaustyönäkin, joten varmaan sinne sitten soittoa 8-) iik! Kun keksis vaan ensin ne mitat.
*laa la laa*
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Olipa aktiivinen yö :mrgreen: . 330-litraiselle rakennettiin lecaharkkojalusta ja tankki saatiin siirrettyä oikealle paikalleen kodinhoitohuoneessa. Operaatio oli siinä määrin työteliäs, että toivon mukaan tankkia ei lähitulevaisuudessa (eikä kaukaisemmassakaan) olla siirtämässä millin vertaa mihinkään päin. Käytännössä koko sisustus piti sitten loppuviimeksi tyhjätä pois. Onneksi koko sisustussuunnittelu on vaiheessa, koska suunnitelmatkin muuttuivat, kun altaan näki lopultakin paikoillaan.

Nyt on sitten ilo ryhtyä tekemään tästä purkista loistobarbien ja mustatetrojen kotia. Tämän oli kyllä tarkoitus olla lasten akvaario, mutta... [:I] No, eivätpä tenavat vielä yltä kasveja istuttamaan, jos nyt ruokkisivat fisuja ja auttaisivat vedenvaihdoissa.
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Jaahans, pitäis mennä nyt vaihtaa akvoihin vedet ja vähän karsia kasveja.. Jumitin taas tähän koneen eteen [:I] Jos ehtis tehdä hommat ennenku vauva herää päikkäreiltä.. Ja parin viikon päästä olisi sit altaanvaihtourakka edessä, kun 180 vaihtuu 250l :mrgreen:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Oikku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Oikku »

Vihdoinhin sain pieniä rihmoja ostettua (hunajarihmoja). Tarkoitus oli laittaa 1u ja 2n mutta kuten arvata saattaa toisinpäinhän ne meni.Ei voi kuin ihmetellä kuinka värit muuttuivat koti altaassa.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

No niin, akvoista vedet vaihdettu ja kotisivujakin päivitetty oikein urakalla... Kaikki nyt vaan sinne katsomaan ja antakaa palautetta!
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”