Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
sisu65
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Taas se iski, nimittäin pitäis saada isompi allas. Kävin kattelemassa tuolla myydään palstallakin mutta kaikki isooot altaat ovat myytävänä tuolla eteläsuomessa [}:)] .
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

sisu65 kirjoitti:Taas se iski, nimittäin pitäis saada isompi allas. Kävin kattelemassa tuolla myydään palstallakin mutta kaikki isooot altaat ovat myytävänä tuolla eteläsuomessa [}:)] .
Niiin ja ne iiissoot akvat on harvassa, eikä tarpeeksi isoja tai sitten liian isoja :mrgreen:
Hirveä kuume olis saada noin 500 litrainen aluskaapistolla. Laittaisin nämä nykyisen 320l. asukit sinne, ja lisäisin haarniskamonnien ja täplämonnisten määrää. Lippulehtispariskunnankin voisi ottaa 8-)
*laa la laa*
justiina8
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

sisu65 kirjoitti:Taas se iski, nimittäin pitäis saada isompi allas. Kävin kattelemassa tuolla myydään palstallakin mutta kaikki isooot altaat ovat myytävänä tuolla eteläsuomessa [}:)] .
Äläs ny.. meki haettiin Tuusulasta allas! Kuinka isoa haet? Nivalasta meille kaupattiin allasta, mut onkohan se jo menny.

Hmm.. tietenki meiltä vois joutaa toi 550 litranen, jos löydettäs tilalle vähintään 720 L. :mrgreen:

Oletko muuten Temmekseltä kotoisin?.. Mä oon siellä asunu lapsuuteni!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Voivoi. Nyt se iski taas. Nyt tahtoisin sellaisen 20-30 litraisen kokolasiakvaarion ihan vaan rapulaksi. Toivottavasti missään ei tule sellaista vastaan. Ennen oli himo, että altaat kasvavat, nyt ne tuntuvat vain pienenevän.. :roll:
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

huomisessa lisää rapuja ;) nyt jo semmonen.. paljon.

Semmosta tuli miettineeksi että onko sillä liiemmin merkitystä miten ulkosuodattimen letkut sijoittelee akvaarioon elikkä se miten se vesi kiertää siellä jne. mietteitä ?
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
Piipukka77
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piipukka77 »

Eilen päätin että meidän esikoinen,60litraa,jää ihan pysyväksi altaaksi eli siitä ei tulekkaan karanteeniallasta,sisustan sen nätisti ja ja otan jonkun pienen parvikalan sinne uiskentelemaan.

Ukkoin sanoi että onhan se nätti tommonen pienikin,kiva katella aamusta sitä keittiössä kun tekee lähtöä töihin,joten siltäkin tuli sille siunaus.

Ukon puolelta on tullu muutakin huolta,sitä huolettaa se,kun täällä on paljon sähkökatkoja ja sit altaasta sammuu suodattimet joten se on ruvennu hommaamaan jotain(?) generaattorin tapaista systeemiä jolla saadaan sit suodattimet pyörimään katkosien ajat.
Musta se oli jotenkin hellyttävää kun se ajattelee tommosia asioita.

Älkää vaan multa kysykö mikä se on,olen kyllä monta kertaa kuullu nimen mutta ei mun pää jaksa semmosia muistaa. :roll:
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Keväällä ostetaan isompi allas ja kalostoa jo tässä mietikään kuumana. Tietenkin kyseessä on malawi-allas :mrgreen:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
JKE
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja JKE »

Piipukka77 kirjoitti:Älkää vaan multa kysykö mikä se on,olen kyllä monta kertaa kuullu nimen mutta ei mun pää jaksa semmosia muistaa. :roll:
Akku? :)
Piipukka77
Member
Member

Juu,akku siihen tulee mutta en muista sitä laitetta mikä se oli nimeltään...
Pitää kysyä kun ukko kotiutuu et mikä se on niin saan jakaa oman hömppäpäämäisyyteni teillekkin [;)]
Eläimellinen emäntä;on koiraa,on kissaa ja nyt vielä allas ja karvanaamainen ihana mies <3
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Ketuttaa ja harmittaa. Muutto oli melkoinen rumba enkä enää tiedä onko tämä koko harrastus sellaisen stressin arvoinen. Akvaariot vähenivätkin neljästä kahteen. Pienemmän eli satalitraisen jouduin tyhjäämään neljä kertaa ennenkuin oli sellaisessa paikassa ja sellaisella jalustalla etä voin yöni nukkua rauhassa. Isompi 300-litrainen siirtyi melko kivuttomasti kerralla mutta jotenkin koko operaatiosta jäi jonkinlainen kauna näitä altaita kohtaan. Vielä nytkin muutamia viikkoja muuton jälkeen kasvit ovat vain tökkäistynä siellä täällä ja osa lilluu pinnalla, vedenvaihto myöhässä ja kalat ruokittu vähän milloin sattuu... :(

Pitäisi vähän potkia itseään ja keksiä jotain kivaa puuhastelua ja innostusta noiden altaiden kanssa. Pienempi allas kaipaisi muutamaa uutta asukkia mutta raha on nyt niin tiukalla ettei hennoisi edes niitä muutamaa platyä tai miljoonakalaa hankkia. Ison altaan kalastoon olen todella tyytyväinen. Joitain monnisia voisi olla kiva kokeilla kudettaa mutten keksi sopivaa paikkaa pistää tuota karanteeniallasta pystyyn kun ei ole sille jalustaakaan. Sitä paitsi monnisten haaviminen tuolta altaasta erilleen tuntuu liian vaivalloiselta hommalta...
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

^ Tuohon auttaa jokin mielenkiintoinen, kuten kasvien kasvun alkaminen tai kukkiminen, sekä kalojen lisääntyminen. Jossain välissä itselläni oli kahdessa akvaariossa todella paha sinilevä ongelma ja harkitsin todella akvaarioiden vähentämistä/lopettamista. Mutta kun sain sinilevän pois ja kasvit kasvamaan alkoi uusi innostus. :D
Piipukka77
Member
Member

No niin,siihen tulee siis akku ja invertteri.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tittis »

-tahtoo 150 litraisen (punainen-)platyaltaan- :mrgreen:
*laa la laa*
clara
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja clara »

Miksi miehet kuorsaa ja pojat huutaa?
Siis liittyy kaloihin sikäli, että kalat häiriintyy ihan selvästi. En minä.

Tietenkään :twisted:

-C-
Nöpö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Mietityttää, kuinkakohan kauan Juwelin valaisimella menee takuuhuollossa Helsingissä :roll: Kuinka herkkiä kasveja mulla mahtaakaan olla tuolla altaassa ja kuinka moni niistä kerkeää kupsahtaa ilman valoa.. Täytyy kai siirtää kaksi jalkalamppua akvan eteen siksi aikaa antamaan edes jonkinlaista valonpilkahdusta, hmmm...
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Milloinkohan mahdan saada aikaiseksi siirrettyä tuon olkkarissa olevan alustakaapin "aamuhuoneeseen" (ikkuna itään)? Tahtoisin saada tuon tyhjän akvaarion tuosta sohvan päältä sinne ja sitten päääsisinkin sen täyttämään ja sisustamaan. Ja populoimaan!
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Voi kun aika menis nyt äkkiä! Tai edes kuukausi(tai vähän reilukin) menis... Sit pääsis jännittämään pääseekö uudet kalat ehjinä perille ja jossain vaiheessa kotiutuspuuhiin ja viimeistään pojan 1v synttäreillä sais vieraille ylpeänä esitellä uusia "vauvoja". [;)] Voi kiesus että voi pienellä(?) ihmisellä sormet syyhytä. :mrgreen:
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Vähän helpottaa. Kun en millään jaksa pystyttää noiden monnisten takia uutta allasta ja tapella avon kanssa sen tarpeellisuudesta ja paikasta niin päätin että alan oikein kunnon mättökuurin noiden monnisten kutua ajatellen. Surviaista oikein kunnolla ja vedenvaihdot ajalleen. Sitten jos joku innostuisi kutemaan niin äkkiä vaan kutupurkki pystyyn, onpahan ainakin sellainen kiire ettei tartte avolta kysellä ja anella. :twisted:
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Ajattelen, että piru, mitä sitä on tullut tehtyä. Syy selviää täällä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 39#6547239
Onko jokin vialla? Oletko hommannut jotain uutta? Miten kalasi voivat? Suunnitteletko jotain uutta? Miten kalasi käyttäytyvät? Kävitkö kylässä toisen akvaarioharrastajan luona?

Vika selviää tuosta linkistä. Se taitaa olla suurin vika koko elämäni aikana liittyen akvaarioharrastukseen. En ole hommannut uutta, mutta lähipäivinä kokeilen taas pistää hirmuliskon pesään vähän pintarehua ja sensellaista, mutta tuskinpa ne siellä kauaa pysyvät elossa, kun neito tekee niistä melko varmasti sylttyä. Kalani on käytökseltään joka sisustusakvaristin painajainen :mrgreen: Se haluaa tappaa kaiken liikkuvan, myös ihmiset, mekastaa ja rikkoo paikkoja, siis täysin vandaali. Tosin otus on fiksukin. :D Hammasfisuni voi erittäin hyvin lukuunottamatta meneillään olevaa sinilevän poistokuuria, joka ilmeisesti ärsyttää kalaa jonkin verran. Tosin sitä ärsyttää paljon muutkin asiat. Olen kuitenkin hyvilläni siitä, että se on aina ollut terve, ei koskaan pienintäkään oiretta mistään. Toki olen hoitanut häntä niin hyvin kuin vaan kyen. Loput selviävätkin sitten linkistä. :)
Fishy fella.
justiina8
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja justiina8 »

Tää on niin tätä.... *huokaus*... pantiin sitte altaat myyntiin. Ja hinku uutta isompaa allasta kohtaan kasvaa... paitsi, että siitä on jo kaupat sovittu. Nyt vaan katella ja kysellä akvalle kyytiä.

Se on kyllä aivan uskomatonta, millanen olo voi ihmisellä olla, ku jännittää, miten käy. Että uskaltaa sanoa, että "otetaan se allas"!!!

Kauhee homma taas edessä *kädet syyhyää*... kaikki neljä akvaariota kotona pitää tyhjentää ja jokainen siirtää!! Pienin varastoon ja suurin toivottavasti uudelle omistajalleen. On tämäki hommaa...Katotaan miten menee... saadaanko lapset hoitoon pariksi yöksi, saadaanko kärry auton perään (vetokoukullinen auto jo kyselty) ja saadaanko sitte yöllä akvalle kantajia?! Naapurit herätys!!
Akvaariokärpänen puraisi vuosien tauon jälkeen...
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

[}:)] Avo/aviopuolisoiden sekaantuminen akvaariohankintoihin pitäisi kieltää lailla. Tosi hyvät kaupat ( minun mielestä ) meni sivu suun ja jouduin perumaan.
Hänellä tosin oli perustelutkin asiaan, ihan hyvät nekin, mutta silti.. Joskus liika rehellisyys kostautuu.
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
partis<3
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

viivis kirjoitti:[}:)] Avo/aviopuolisoiden sekaantuminen akvaariohankintoihin pitäisi kieltää lailla. Tosi hyvät kaupat ( minun mielestä ) meni sivu suun ja jouduin perumaan.
Hänellä tosin oli perustelutkin asiaan, ihan hyvät nekin, mutta silti.. Joskus liika rehellisyys kostautuu.
No meille hankittiin aikoinaan tuo 128-litranen niin että minä itkin äijän polvella puolituntia että "et sä nyt voi pakottaa mua perumaan kauppoja, ku mä jo varasin sen altaan!". Nyt sitten äijä itse on alkanut puhumaan isommasta ja tartutti kärpäsen sitten minuunkin ja nyt säästetään ja käydään töissä ahkerasti että syksyllä saadaan 300-litranen taloon. Ja minä luulin aikoinani olevani ihan tyytyväinen näiden 2 pienen akvani kanssa. Avojen sekaantuminen asioihin pitäisi tosiaan kieltää lailla.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Ette usko kuinka perusteellisesti osaan kämmätä... En lukenut ohjeita vesitestiä tehdessä kunnolla ja tulos tämä:

Minä tein näin:
vesi ja aineet mittalasiin, ihmettelyä miksi ei oikein toimi

Olisi pitänyt tehdä näin
Pullot olisi pitänyt ravistella hyvin. Sitten mitattava vesi mittalasiin ja tulppa päälle. Sitten ravistelu ja kolmen-viiden minuutin odotus. Tässä vaiheessa olin jo heittänyt viemäriin ja alkanut tutkia ohjeita lopustakin. 8O Huhhuh! Lisäksi toinen pulloista on vähän rikki, ja pitänee mitata paljonko se viisi tippaa on millilitroissa. Ei nimittäin suostu siististi tiputtelemaan pisaroita vaan pitää puristaa kovaa jolloin pullosta tulee kunnon pläjäys (3-5 tippaa) ainetta...
Cattleya
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Cattleya »

Eilen saapui 413-litrainen tankki! *pari tanssiliikettä ja iloista jodlausta*

Silloin syksyllä tilatessa tuumasin, että se on varmaan valtavan suuri (p x k x s: 130 x 53 x 60), mutta tässä välissä ehti kotiutumaan tuo 330-litrainen (kehyksettömänä 121 x 52,5 x 52), niin eihän se nelisatanen nyt niin valtava ole :roll: . Kymmenkunta senttiä enemmän pituutta ja syvyyttä ei näytä juuri isommalta. Pitää aina välillä käydä vertaamassa 124-litraiseen :mrgreen: .

Kasvirapula on vasta silikoonattuna, odottelemassa lopullista asemointia ja telttapatjoja sun muita, joten pääsen sitten kypsyttämään kahta allasta yhtä aikaa. Ajattelin tällä kertaa luottaa runsaasti mainostettuun Safestartiin, jota toivon mukaan ilmaantuu postilaatikkoon joko tänään tahi huomenissa. Tänään pitäisi tilata suodattimet.
takaisin akvaarioiden pariin muutaman vuoden tauon jälkeen
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Täällä mietityttää pari asiaa. Ensinnäkin positiivista kutinaa aiheuttavaa mietintää aiheesta, että millaisia kiekkoja sitä nyt sitten hommaisi tuohon "valmiiseen" altaaseen. Tähän asti on jotenkin niin keskittynyt kypsyttelyyn, sisustamiseen ja säätämiseen, että pääsi yllättämään hetki, jolloin oikeasti voisi sinne nuo kalatkin hankkia. :D

Toiseksi funtsin tässä, että jokohan sitä uskaltaisi laittaa tuon 240l. altaan myyntiin. Siellä on vielä kaloja ja kasveja, joten ne pitäisi ensin sijoittaa. Toisaalta joku saattaisi haluta akvaarion kaloineen ja kasvineen. :roll: Uuuh, taidan vieläkin odottaa hetken, ennen ilmon laittoa....
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”