Hyvää uutta vuotta tännekin.
Käsi paranee koko ajan, enkä enää malta sitä ihan levossa pitää. Lapon käyttö onnistuu siis nyt kahdella kädellä, mutta nostelut ei. Eikä PickUpin irti repiminen ihan vieläkään onnistu, eikä sen painaminen takaisin lasiin(vahingossa irtosi osittain) onnistunut myöskään. Vaihdoin putket toisin päin, ja kappas kummaa. Tuo aquastar on melko loppuun palaneen oloinen, kun sitä yksin poltin hetken aikaa. Eipä siis ihme jos kasvit ei enää nin hyvin viihdy, kun valo teho laskenut noinkin paljon.

Ikääkin sillä on varmaan ihan mukavasti. Koko purkki kun täyttää kohta jo vuoden ja tuo putki tuli paketissa mukana(ja ikää en tyhmänä muistanut kysyä). Onneksi voi olla että jokunen euro liikenee uuteen putkeen, kun sain ihan mukavat korvaukset tuosta onnettomuudesta.

Ja kun ei bensaan mene nyt yhtään rahaa...
Vesiarvojakin sain mitailtua. NO2 ja NO3 edelleen vähän mietityttää, onko ne varmasti oikein...
NO2: 0
NO3: 5-10
pH: 6.8-7
Eli siis ihan hyvät perjaatteessa, muuuutta. Tahtoisin kyllä kävästä jossain mittauttamassa nuo, että on varmasti mun tulkinnat oikein. Varsinkin tuo nitriitti ja nitraatti. Ottaen huomioon että se yksi vedenvaihto kerta venyi, ihmettelen miten nitraatti on silti noin alhaalla, minkä takia myös nitriitin arvo alkaa epäilyttämään. Kun ilmeisesti nitraatti ei näytä oikein jos nitriittiä/ammoa on vedessä. Tosin en tiedä kumpaan suuntaan se sitten näyttää väärin...
Sitten olen vähän miettinyt mitä teen kalaston kanssa. Monnisia on enää se 4 kpl jäljellä ja epäilyttää tosi paljon ostaa uusia, kun 2 kuollut kuitenkin melko lyhyellä aikavälillä ja näennäisesti ilman syytä.

Nyt siis yritän pähkäillä A) pidänkö nuo ja mahdollisuuksien mukaan kasvatan parvea, B) pidän nuo ja en hanki lisää vai C) annan nykyiset pois ja hankin joko kääpiöahvenia (tai jotain toisia monnisia, jotka on kestävempiä/halvempia).
Tykkään kyllä monnisista ja kyllähän ne on hyvin alkuun viihtyneet, kun kutivatkin ja poikasiakin olisi tullut jos vaan itse olisin osannut hoitaa asiat silloin oikein. Tosin voishan se olla että vähän sama kuin mitä kävi ottojen kanssa, ensin kaikki kuoli ja nyt porukka näyttää voivan varsin mallikkaasti(mitä ny ne on vähän nirsoja levän suhteen ja yks ei osaa syödä kuivaruokaa). Et tiedä sitten näistä.

Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P