Kasvien "karanteeni"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
qaz
Starting Member
Starting Member

Kasvien "karanteeni"

Viesti Kirjoittaja qaz »

Mitenkä kasvit tulisi desinfioida mahdollisten taudinaiheuttajien varalta?

----ReaCer----
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä olen joskus käyttänyt aluna-kylpyjä jos olen vastaanottanut tautiseksi epäilemästäni altaasta kasveja. Tiedä sitten onko tuosta käytännössä ollut mitään hyötyä, mutta ihan kiitettävästi olen kuitenkin onnistunut tauteja välttelemään.

-Holzig-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Reacer kirjoitti: Mitenkä kasvit tulisi desinfioida mahdollisten taudinaiheuttajien varalta?

----ReaCer----
Olisko tästä mitään apua:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... php#kasvit

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Kun ostatte kasveja kaupasta tai siirrätte niitä muusta akvaariosta, jossa ei ole tiettävästi mitään tautia päällä, pidättekö niitä karanteenissa?

Kun alkaa vihdoinkin olla taudit ohi akvaariostani, yritän välttää uusia, mutta tarvitsen uusia kasveja. Voiko terveestä naapurin akvaariosta siirtää kasveja omaan ilman karanteenia? En aio lähteä ostamaan apteekista desinfiointiainetta vaan toivoisin teidän käytännön kokemuksia. Epäileekö joku saaneensa tauteja/loisia kasveista?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Syyssahrami kirjoitti:Epäileekö joku saaneensa tauteja/loisia kasveista?
Noup...vaikka nykysellä melkein toivoisin saavani kotiloita..olispahan ainakin marmoriravuilla tekemistä.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Syyssahrami kirjoitti: Epäileekö joku saaneensa tauteja/loisia kasveista?
Yksi En-Usko-ääni täältäkin. Mutta puuta pitäisi koputtaa että mitään ihmeellistä ei ole vielä tullut.
Mutta kävin siltikin ostamassa lääkekaappiin varuilta 5 teelusikan verran sitä Alunaa (maksoi muistaakseni 50 senttiä?) että jos epäilyttää kasveja tuodessa niin kylvettää sitten.
En tiedä auttaa vesihuuhtelu mitään mutta huuhdellut olen jokaisen kasvin, ennen altaasen laittoa, kraanan alla.

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
fitch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fitch »

Itse olen käyttänyt kaliumpermanganaattia, jota saa apteekista ainakin 5 g paketeissa. Sellainen pussi n. 10 litraan vettä, 10 minuuttia uudet kasvit tuossa satsissa ja sen jälkeen massiivinen kasvien huuhtelu.

Tappaa kaikki mahdolliset ja valitettavasti myös heikommat kasvit. :) Sivuvaikutuksena tuossa on se, että jotkut kasvit tuppaavat värjäytymään aavistuksen verran violetiksi liuoksen takia, mutta violetit lehdet voi nyppiä pois myöhemmin kun kasvi kasvaa...
sabri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sabri »

Aluna kylvyn oon antanu uusille kasveille ja kaikki kasvit on sen hyvin kestäny, mutta sillä olen torjunut lähinnä kotiloita.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla on yksi epäiltävä tapaus, sillä tautiaalto tappoi yhden akvaarion kalastosta suurimman osan vähän sen jälkeen, kun olimme ostaneet uusia kasveja sinne. :( Emme hankkineet uusia kaloja silloin, joten vähän outo homma tuo oli.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Tappaakos aluna myös polyypit?
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Itse en uskalla ostaa lainkaan kasveja sellaisista liikkeistä, joissa ei ole erillistä kalatonta kasviallasta. Akvaarioliikkeiden kala-altaat on monesti sellaisia tautipesiä, että niistä en ole kasveja altaaseen huolinut.
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Angeline kirjoitti:Tappaakos aluna myös polyypit?
Vastaan itse: Tappaa, tai sitten minulla kävi vain hyvä säkä kun toin altaasta kasveja, missä oli polyyppeja. Pari viikkoa mennyt ja mitään ei ainakaan vielä ole näkynyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”