Olin myymässä akvaariota ja kalojani pois, mutta pari päivää ennen akvaarion muuttoa huomasin, että kalat kärsivätkin jonkinlaisesta loisinfektiosta. Sovitut kaupat täytyi kokonaan perua ja soittamalla sain ohjeeksi akvaarioliikkeestä kokeilla oireisiin (kalojen mikroskoopilla tutkiminen ei ollut mahdollista) loislääkettä nimeltä HS Camacell. Camacellin kuvaus viittasi sen verran tarkasti ilmenneisiin oireisiin (joita en ollut alunperin osannut tulkita infektio-oireiksi), että kokeilin kyseistä lääkettä. Tällä hetkellä kalat ovatkin vähän virkistyneet/rohkaistuneet, joten luulen että lääke osui kohdalleen.
Ongelma on nyt se, että kyseessä on isohko akvaario, Juwel Lido 200 L, jonka ylläpitoon olen joutunut elämänmuutoksen takia palkkaamaan ulkopuolista hoitoapua. Kalojen hoito olisi edelleen hauskaa, mutta isossa akvaariossa kustannukset (ja ehkä myös hoitoon kuluva energia) ovat sen verran kovat, että ajattelin myydä tuon Lidon kaloineen pois ja aloittaa sopivammassa elämäntilanteessa harrastuksen uudelleen.
Hädissäni ostin alkuun pienen 45 L:n AquaElin karanteeniakvaarioksi, mutta tuntuu että tämä pieni kalasto on siihen kuitenkin aivan liian suuri kerralla laittaa. Kalastona on nyt
- 6 kardinaalitetraa (niitä kuoli äskettäin 3 kpl viikon sisään)
- 3 hunajarihmakalaa
- 1 partamonni
- 1 täplämonninen
- 2 leopardimonnista.
Ensimmäinen kysymys on tässä:
Aloin pohtimaan vaihtoehtoja, miten saisin toistaiseksi helpotettua kalojen hoitoa niin, että se tähän elämäntilanteeseen sopisi. Onko mitään järkeä vähentää ison akvaarion vesimäärää niin, että akvaario toimisi puolikkaalla vesimäärällä? Juwel Lido 200 L on aika korkea akvaario (71 cm), joten arvelin että se voisi toimia myös n. 100 L vesimäärällä? Jos irrottaisin ja siirtäisin sisäsuodattimen vain sopivampaan vedenpinnan kohtaan? Kaikista mieluiten laittaisin kalat pienempään akvaarioon, sillä Lido on korkeutensa puolesta muutenkin hankala hoitaa, mutta tuo 45 L litraa taitaa olla karanteenivaiheeseenkin aivan liian pieni?
Toinen kysymys:
Jos ja kun vaihtoehtokoti löytyy näille kaloille, niin miten kannattaisi tuo infektion läpikäynyt Lido hoitaa? Olen selaillut ison määrän desinfiointivaihtoehtoja, mutta Suomessa myynnissä oleva Virkon S ei nähtävästi tapa loisia. Muutenkin tuo kemikaalien käsittely ei kiinnosta, joten riittääkö jos jätän akvaarion kuivumaan joksikin aikaa tyhjentämisen jälkeen? En ole saanut selvyyttä, tuhoutuvatko kaikki parasiitit kuivumalla, vai jääkö niistä jotain itiömuotoja/elinkelpoisia munia mahdollisesti pinnoille? Suodatin on menossa poistoon muutenkin, mutta hiekan osalta vielä pohdin jatkoa. Ainakin karanteeniakvaariota varten olen liuottanut uutta (käytettynä ostettua) hiekkaa kyllästetyssä suolaliuoksessa. Tai riittääkö että huuhtelen koko laitteiston/koristeet kuumimmalla mahdollisella suihkuvedellä, eli mikä on alin lämpötila ja käsittelyaika, joka tappaa kaikki mahdolliset akvaarion patogeenit? Myös kantojen osalta Virkon-käsittely tai suolavesi kuulostavat huonoilta vaihtoehdoilta uudelleenkäytön osalta, mutta uunissa kuumentaminen mahdollisesti voisi siinä toimia

Kiitos etukäteen vastauksista!