Heiko Bleher kuollut
Valvoja: Moderaattorit
Heiko Bleher kuollut
Tunnettu löytöretkeilijä Heiko Bleher on kuollut noin 81 vuoden iässä. Lukuisat kalalajit uivat akvaarioissamme hänen ansiostaan ja monta lajia on nimetty hänen mukaansa.
-
Boucicaut
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Re: Heiko Bleher kuollut
Ikävä uutinen, jota en huomannut ajallaan. Bleher oli niitä oldskool lähes guruja kyllä.
Re: Heiko Bleher kuollut
Akvaristina oli ehkä oldskool lähes guru mutta tutkimusmatkailijana kyllä ihan oikea guru. Noin 800 matkaa kaikkiin trooppisiin ja subtrooppisiin maailmankolkkiin ja niistä tuonut n. 4000 kalalajia akvaarioihin, monet niistä ensimmäistä kertaa. Arvostusta vaan painaa hieman se, että itsekehu tuntuu olleen trump-tasoista. Olen tavannut joitakin, jotka ovat henk.koht. Bleherin tunteneet ja tietysti lukenut hänen juttujaan. Kuvaava on eräs matkakertomus Uuteen Guineaan, jonka luin vähän aikaa sitten. Kyseessä oli Mbuta-järvi. Bleher kertoi kavunneensa 20-kiloisen kantamuksen kanssa merenrannalta järvelle 20 km matkan ja yli 1000 m korkeuseron 3 tunnissa umpisademetsässä. Koska olen itsekin umpimetsäretkiä vuoristossa tehnyt kun olin vielä paremmassa kunnossa, heräsivät epäilykseni tässä kohdassa. Tarkastin paikan Googlen kartoista ja todellisuudessa matka on joku 6 km ja korkeusero vain vähän yli 200 m. (Tällaista liioittelua on muissakin jutuissa.) Alaspäin laskeutuessa hän kertoi kompastuneensa ja loukanneensa peukalonsa. Siihen kehittyi vähitellen patti tai syylä tai joku vastaaava. Heiko leikkasi sen syylän puukolla auki. Sitten hänelle iski vielä malaria, mutta seuraavana päivänä hän meni silti kovassa kuumeessa ja peukalo auki leikattuna jokeen snorklaamaan. Siis trooppiseen jokeen. Uskokoon ken tahtoo.