Valvoja: Moderaattorit
Onko tietoa kalan iästä/ oliko muilla altaan kaloilla oireita?Fisutar10 kirjoitti:Mikroskopoin äsken yhden taistelukalan. Epäilen vahvasti kalatubia...ainakin oli todella runsaasti palleroita päästä pyrstöön. Kala ei ollut oma.
https://goo.gl/photos/wqRFqfr1gDVaSCTR7
Altaita on useampi ja vuorovaikutuksessa keskenään. Yhden taiston, joka oli pitkäikäinen samasta taloudesta mikroskopoin eikä tubia ollut. Yleensäkin talouden muut kalat terveitä kuin pukit, paitsi toisinaan joku taisto oireilee. Oireiden perusteella ei kuitenkaan voi tarkasti tietää tubia, koska monen sairauden oireet ovat suht samat loppufinaalissa ja kalat oireilevat eri tavoinkin.Merihevonen17 kirjoitti:Onko tietoa kalan iästä/ oliko muilla altaan kaloilla oireita?Fisutar10 kirjoitti:Mikroskopoin äsken yhden taistelukalan. Epäilen vahvasti kalatubia...ainakin oli todella runsaasti palleroita päästä pyrstöön. Kala ei ollut oma.
https://goo.gl/photos/wqRFqfr1gDVaSCTR7
Miksi hoitaisit costapurilla? Mihin se mahdollisesti auttaisi? Ja miksi kusuria 4 kertaa viikon välein? Jos nyt oikein ymmärsin ohjeesta, niin 4 päivää yksi hoito ja heti perään toinen 4 päivän hoito + uusinta 3 viikon päästä?kultuaiset kirjoitti:jos ois mun kalat niin kyllä pistäisin ne vaikka varulta kuurille, kun ei siitä mitään haittaakaan ole. pistäisin eka costapurin koska se nopee kolme päivää ja heikkousloiset hyvin todennäköisiä kun muitakin ongelmia on. sitten tuota kusuria 4 kertaa viikon välein ja voisihan sen fluke solvenkin vielä lopuksi laittaa jos ei siihen mennessä porukka näytä terveeltä. sitä en kyllä itse ole koskaan käyttänyt, mutta ilmeisesti hyvä lääke sekin. muutenhan noihin vois suositella tremaakin jos ois varma että kidusmadot aiheuttaa punotuksen, mutta siellä voi olla myös yksisoluisia niiden lisäksi, niihin ei trema taas auta. noilla vetäisin itse, mutta tapoja on varmasti monia muitakin joilla samaan lopputulokseen pääsee
Nuo alkueliöt (costia, trichodina jengiläiset) ovat usein sekundäärisiä ongelmia. Niitä on kipossa usein pikku määriä. Kun kala sitten saa esim. kidus- tai ihomatoja, antavat portin tulehdukselle (bakut) ja näille. Kidusalkueliöitä oli sairaasti yhdessä kiekkokalassa, jolla oli myös kidusmatoja ja tulehdus. Saivat vallan.kultuaiset kirjoitti:minkä lajinen kala tuo on jolta nuo örkit löyty? ei ole kalalla ollut mukavat oltavat tuollaiset verenimijät kimpussa![]()
tuon costian takia lähinnä kiinnostaa eniten. sehän on todella yleinen kultakaloilla ja tosi paha tuholainen. joskus hankala saada kokonaan pois, voi ilmeisesti jäädä suolistoon turvaan lääkitykseltä. siihen auttaisi lämmön nosto lääkityksen lisäksi, mutta kultseilla tuota mahdoton toteuttaa. miten yleinen tuo on muilla kalalajeilla, onko sinulla käsitystä kun olet paljon eri lajeja tutkinut?
Costia on tosi pieni, mutta yleinen näistä pinnalla olevista ripsimäisistä. Yleensähän noita on sekalainen sakki. Väittäisin, että yksi yleisimmistä. Kiekolla, jonka juuri tutkin oli noita vähäissä määrin. Mutta pääsyy taas kerran oli kidusloiset.kultuaiset kirjoitti:minä esitin kysymykseni jotenkin hölmösti. yritin siis kysyä sitä miten yleinen costia on muihin yksisoluisiin esim. trichodinaan ja tetrahymenaan verrattuna eri lajeissa? tai esiintyykö sitä ollenkaan esim. 26 asteisessa vedessä? olen utelias tuon suhteen siksi että senhän pitäisi kuolla jo yli 28 asteen vedessä, eli kiekkoaltaassa siihen ei varmaan törmää, mutta voiko olla miten lämpimässä vedessä vielä kalojen riesana? mikä on lämpimin lämpötila missä olet tutkittavassasi costiaan törmännyt?
anteeksi merihevonen että tässä sun ketjussa nyt utelen asiaa vähän aiheen vierestä...