Punapäätetrojen herkkydestä olen itsekkin lukenut ja sillä ne on aiemmin jääneet hankkimatta, vaikka ovatkin joskus mielessä olleet.
No, nyt kävi niin että ostettiin käytetty allas jossa tuli myös kaloja mukana, osa annettiin uuteen kotiin ja osa jäi meille asumaan.
Uusien asukkaiden joukossa oli mm. punapää- ja neontetroja.
Punapäätetrat selvisivät hyvin muutto rytinöistä ja ovat pienestä parvestaan huolimatta, tarkoitus hankkia parvelle jatkoa, rohkeita ja eloisia kalasia.
Neontetrat myös ovat hyvin suloisia ja värikkäitä, eivätkä millään muotoa arkoja nekään.
Niitäkään ei minulla ole ollut viime vuosina, koska ne muka olivat niin "peruskaloja", nyt on takki kääntynyt ja neontetrat ei lähde meiltä minnekkään, vaan päinvastoin, niillekkin hankitaan lisää parvikavereita

.
Kardiaalitetroista olen lukenut että niiden pyydystäminen on elinkeino paikallisille asukkaille ja niin ollen luulisin että paikalliset asukkaat pyrkivät pitämään kardinaalitetrojen asuttamat vesistöt ja niiden ympäristöt luonnontilassa että saavat elantoa sieltä jatkossakin, joten osaltaanhan se edistää myös luonnonsuojelua.
Kardinaalikalat kaiketikkin suosivat selkeästi viileää vettä, en tiedä kuinka sitten pärjäävät lämpimässä vedessä, voi olla että elinkaari jää lyhyemmäksi kuin optimaali lämmössä.
Kirsikkabarbeista ei ole kokemusta, mutta käsitykseni on että koiraat valtaavat reviireitä ja kaiketi nahistelevat ainakin jonkin verran. Joidenkin lajien kohdallahan käy niin, että jos naaraita on vähemmistö niin ne ovat niitä jotka eniten kärsivät koiraiden liiallisesta huomiosta.
Kyllä varmaan voit toisen lajin tetroja ottaa altaaseesi, inkkaritkin on niin kilttejä että varmasti hyvin tulevat muidenkin tetrojen kanssa toimeen.
Mielestäni kaikki parvikalat kyllä kaipaavat seuraa, tai ainakin parven tuomaa turvaa.
Ainakin itse olen pannut merkille että monetkin parvikalat haahuilevat pitkin allasta kun kaikki on niiden mielestä ok, sitten kun jotain hälyyttävää tapahtuu, hakeudutaan nopeasti yhteen.
Punapäätetra nyt näistä varmaankin on parvisidonnaisin, niin että ainakin silmällä kavereita koko ajan pidetään ettei kovin kauaksi parvesta vahingossa harhauduta.
Kasvithan myös käyttävät nitraattia ravinteenaan, vaan voisithan siltikin kokeilla vaihtaa pieniä määriä vettä useammin kuin normaalisti vaihdat.
Millainenkas on suodatin altaassasi ja kuinka usein olet sitä puhdistellut?
Ainakin hieman ph:ta saa alas intianmantelipuun lehdillä ja/tai tammenkuoriuutteella ja näillähän on myös muita hyviä ominaisuuksia.
Levän torjuntaan olen muuten käyttänyt easy carboa, enemmän ja vähemmän kuuriluontoisesti.