Noniin.
Tuore akvaarion omistaja miettii, millaiseksi akvaarionsa haluaa.
Hankin siis akvaarion kaloineen päivineen ja nyt olen sitten luopumassa siellä olevista kaloista ja mietin uutta kalastoa.
Kokoa akvaariolla on 400 litraa ja ainakin tämän viikon kalat ovat pysyneet hengissä. Kuitenkin kalasto on sellainen, ettei se tuollaisenaan ole se, mitä akvaariolta haluan.
Tällä hetkellä akvaariossa asustaa 2x isopurjepleko, 1 sinikirjoahven (ehkä), 4kpl partamonneja ja 4kpl touhunuoliaisia. Ajattelin luopua plekoista, ahvenesta ja kolmesta partamonnista.
Eli asukeiksi jäisi partamonni ja nuo nuoliaiset. Niistäkin olen valmis luopumaan mikäli eivät muun kalaston kanssa sovi yhteen.
Olen ajatellut, että hankkisin muutaman helmirihman, parven neontetroja, kirsikkabarbit olisivat myös haaveissa, mutta sopivatko yhteen muiden kanssa(?) ja poika halusi ehdottomasti taistelukalan. Monniset olisivat myös tosi kivoja. Kuulostaako tuo ihan mahdottomalta ajatukselta ja miten nuo nuoliaiset sopivat tuohon joukkoon?
Tuo ahven on minusta ihanan sympaattinen kaveri, mutta se taitaisi laittaa nuo tetrat parempiin suihin?
Uusi akvaarion omistaja miettii kalastoaan.
Valvoja: Moderaattorit
Re: Uusi akvaarion omistaja miettii kalastoaan.
Jos rihmoja tai taistelukalaa tahdot niin veden lämpötila on hyvä olla vähintään 26 astetta.
Tällöin ei neontetrat oikein sinne sovi. Tilalle voisi laittaa kardinaalitetra joka on melkein samannäköinen, mutta tykkää lämpimämmästä.
Tällöin ei neontetrat oikein sinne sovi. Tilalle voisi laittaa kardinaalitetra joka on melkein samannäköinen, mutta tykkää lämpimämmästä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
Pintuliini
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Kannattaa myös tarkistaa ennen kuin hankkii monnisia, että meneekö ne noiden nuoliaisten kanssa ongelmitta. Muistaakseni täältä lueskelin, että jotkin nuoliaiset voi nyppiä monnisilta silmät päästä.
Itse hankin vasta kirsikkabarbeja 6pkl parven, vaikuttavat mukavan rohkeilta ja touhukkailta. Ainakin minulla ne uiskentelevat eniten keski- ja pohjavedessä, joten ei tulisi ainakaan ruuhkaa rihmisten kanssa. Mutta niille lämpötila on matalampi kuin taistolla, 23-26 astetta faunattaren mukaan.
Uuden akvan suunnittelu on aina hauskaa.
Itse hankin vasta kirsikkabarbeja 6pkl parven, vaikuttavat mukavan rohkeilta ja touhukkailta. Ainakin minulla ne uiskentelevat eniten keski- ja pohjavedessä, joten ei tulisi ainakaan ruuhkaa rihmisten kanssa. Mutta niille lämpötila on matalampi kuin taistolla, 23-26 astetta faunattaren mukaan.
Uuden akvan suunnittelu on aina hauskaa.
Joo siis tieto, että monniset ja nuoliaiset ei mee samassa välttikseen on olemassa.
Monniset vaan vaikuttaa symppiksemmiltä kuin nuo nuoliaiset.
Nyt kun olen noiden nuoliaisten touhuja katsellut, niin ne on kyllä yksiä kiusankappaleita, joiten eilen tuli päätös, että nekin saa lähteä uuteen kotiin. Ne kiusaa plekoja ihan taukoamatta ja lisäksi tuhoavat kasvit. Tässä siis niistäkin myyntipuhe
Hauska, kun ostan akvaarion kaloineen ja ainoa 10/11 kalaa heivaan sieltä pois.
Plekoihin olen nyt vallan ihastunut, etenkin toinen niistä on ihan supersymppis <3 Toisaalta säälittää katsella sitä noin pienessä altaassa
Jotenkin uskomatonta, että noin pieneen altaaseen niitä on laitettu kaksi.
Sitten ihan aiheen ohi kysymys: minkäkokoisina partamonnit alkavat kutuhommiin? Et kuinka kiire mulla on saada niistä suurin osa pois? Tällä hetkellä ainakin kaksi näyttäis olevan selkeitä poikia, toisella etenkin jo kunnon parta. Kolmaskin taitaa olla poika ja yksi on siloposkinen söpöläinen.
Taistelukala on tosiaan ehdoton
Poika eilen vänkäsi sitä ja kuuluhaan taistelukala nyt selvästi joka akvaarioon
Täytynee sitten varmaan neontetroista siirtyä kardinaalitetroihin.
Tuo ahvenkin on tosi suloinen, mutta se ei taida sopia samaan altaaseen helmirihmojen ja tetrojen kanssa?
Plaah, miten kukaan saa kaloja akvaarioonsa, kun tuntuu, et mitkään ei sovi yhteen!!
Monniset vaan vaikuttaa symppiksemmiltä kuin nuo nuoliaiset.
Nyt kun olen noiden nuoliaisten touhuja katsellut, niin ne on kyllä yksiä kiusankappaleita, joiten eilen tuli päätös, että nekin saa lähteä uuteen kotiin. Ne kiusaa plekoja ihan taukoamatta ja lisäksi tuhoavat kasvit. Tässä siis niistäkin myyntipuhe
Hauska, kun ostan akvaarion kaloineen ja ainoa 10/11 kalaa heivaan sieltä pois.
Plekoihin olen nyt vallan ihastunut, etenkin toinen niistä on ihan supersymppis <3 Toisaalta säälittää katsella sitä noin pienessä altaassa
Sitten ihan aiheen ohi kysymys: minkäkokoisina partamonnit alkavat kutuhommiin? Et kuinka kiire mulla on saada niistä suurin osa pois? Tällä hetkellä ainakin kaksi näyttäis olevan selkeitä poikia, toisella etenkin jo kunnon parta. Kolmaskin taitaa olla poika ja yksi on siloposkinen söpöläinen.
Taistelukala on tosiaan ehdoton
Tuo ahvenkin on tosi suloinen, mutta se ei taida sopia samaan altaaseen helmirihmojen ja tetrojen kanssa?
Plaah, miten kukaan saa kaloja akvaarioonsa, kun tuntuu, et mitkään ei sovi yhteen!!
Tästä systä itse harrastan biotooppeja.4qu4rium kirjoitti:
Kun ottaa samalta alueelta kalat niin yleensä vesiarvot yms sopii yhteen.
Malawi - hietikko-biotoppi
Käytiin eilen katselemassa kaloja ja tällä hetkellä on ajatuksena:
3-4 helmirihmakalaa
1 taistelukala
20-30 kirsikkabarbia
20-30 kardinaalitetraa
10 kpl kuparimonnisia
1 partamonni
Leväbarbejakin olen katsellut "sillä silmällä" mutta sopivatko muiden kanssa? Myös lehtikala on mietinnässä, mutta mietin sen sopivuutta noiden helmirihmakalojen + tetrojen ja barbien kanssa, et katoaako nuo sen suuhun?
3-4 helmirihmakalaa
1 taistelukala
20-30 kirsikkabarbia
20-30 kardinaalitetraa
10 kpl kuparimonnisia
1 partamonni
Leväbarbejakin olen katsellut "sillä silmällä" mutta sopivatko muiden kanssa? Myös lehtikala on mietinnässä, mutta mietin sen sopivuutta noiden helmirihmakalojen + tetrojen ja barbien kanssa, et katoaako nuo sen suuhun?
Lehtikala kun kasvaa niin kardinaalitetrat päätyvät todennäköisesti sen ruokalistalle. En suosittele kokeilemaan. Toki voi olla yksilöitä jotka tätä eivät tee mutta en kokeilisi.. Barbit puolestaan kasvavat kookkaammiksi etteivät suuhun enään mahdu.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.