Taistelukala sairastaa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Taistelukala sairastaa
Hei!
Tarvitsisin apua taistelukalani vointiin liittyen ja olen tosi kiitollinen kaikesta avusta ja vinkeistä. Kysymykseni varmaan koskee samalla koko akvaarion tasapainoa, koska jonkinlaista levää löytyy ja nitraattipitoisuus on ollut aika korkea. Tiedot ja apu, joita olen kaupasta saaneet, eivät ole olleet oikein riittäviä, ja itse olen suhteellisen tuore akvaarioharrastaja.
Pohjatiedot akvaariosta:
130 l akvaario, hankittu meille syksyllä 2015
Kalasto: taistis, 5 seeprakalaa, 10 neontetraa, 6 leopardimonnista, 6 pandamonnista, 2 partispoikasta, petokotilo
Valaistus: Sylvania Aquastar f 18w/174 10000k, lamppu päällä 10 h/vrk
Suodatin: Eheim pickup 160
Hoito: vedenvaihto 2 viikon välein 30-40 litraa. AquaSafe ja PlantaMin käytössä.
Ruokinta: Ollut varmaan välillä liiallista, en tiedä onko nytkin. TetraMin, JBL NovoTab ½ tablettia joka toinen pv, Tetra PlecoTablets ½ tablettia 2 krt/vrk
Vesiarvot juuri mitattuna:
NO3 100 (useimmiten 50 ennen vedenvaihtoa, tiheistä vedenvaihdoista huolimatta, ennen en 100 lukemaa ole mitannut)
NO2 0
GH 8
KH 0-3
pH 6,4
Cl2 0
Sairastava taistelukala on hankittu helmikuussa. Tätä edeltävä taistelukala oli kuollut puolivuotiaana oltuaan muutaman päivän "masentuneen" oloinen: liike oli vähentynyt ja hidastunut, ruoka ei maittanut. Evien kärjet olivat ehkä vähän vaaleat, mutta muuta näkyvämpää sairastamisen tms. huonovointisuuden merkkiä ei ollut. Yhtenä päivänä taistis vain löytyi kuolleena ja raadeltuna pohjalta ajelehtimasta.
Tämä toinen taistis hankittiin siis heti perään. Evien kärjet alkoivat jo keväällä kuultaa sinisenä ja mielestäni myös hieman rispaantua, ei mitään radikaalia kuitenkaan. Ruokahalu on ollut aina hyvä, taistis on tullut jaolle usein pohjakalojen ruokaankin, ja välillä ihan hätistellyt muita edemmäksi, etenkin jos on ollut NovoTabia saatavilla. Tämä taistis ei ole ikinä ollut niin sähäkkä kuin edeltäjänsä, mutta aktiivinen ja virkeä kala kuitenkin.
Ensimmäinen erikoinen merkki taistiksen voinnista oli, kun noin 2 kk sitten huomasin taistiksen ulosteen roikkuvan sen perästä pitkänä ja vaaleana rihmana. Toisen kerran huomasin saman pari viikkoa sitten. Nyt muutaman päivän - parin viikon ajan jo olen huomannut taistiksen myös olevan pullistunut mahastaan, josta olen vain ajatellut, että ollaan ruokittu liikaa. Taistiksen evien kärjet ovat minusta vaaleat ja hieman rispaantuneetkin.
Nyt juuri huomasin taistiksen kyyhöttävän pohjalla suodattimen alla. Lähtee liikkeelle hätisteltynä, mutta liike on paljon vähäisempää ja meininki on selvästi poikkeavaa aikaisempaan verrattuna. Samalla huomasin, että kalan väritys on hiukan haalistunut, ja nyt selässä näkyi ihan selvä pieni vaaleampi kohta. Evätkin "tikuttavat" ulospäin, mitä en ole ennen huomannut. Kidusten reunat ovat minusta aika tumman näköiset, mutten tiedä onko se ehkä ihan normaalia. Laitan kuvia, niistä varmaan saa selitystä paremman kuvan.
Muuna pohjatietona voisin mainita, että akvaariomme on ollut ylikansoitettu hiukan aikaa, kun partikset villiintyivät lisääntymään oikein kunnolla helmikuun aikana. Poikasia ilmestyi 30, joista puolet vein akvaariokauppaan toukokuussa ja puolet kesäkuussa (akvaarioon jätettiin pari partiksen poikasta.) Ruokkimisen tasapainoa on ollut vaikea löytää. Näistä syistä ehkä suodatin on tukkeutunut aika useasti, kun partikset ovat nyhtäneet miekkakasveja ja muita kasveja ja varmaan ulostaneet aika paljon. Viimeisin tukkeutuminen tapahtui pari viikkoa sitten, kun olin juuri vaihtanut vedet koko akvaarioon. Rapsuttelin sitten juoksevan veden alla suodattimen pinnasta isot kasat kasvitöhkää pois ja huuhtelin koko vempeleen juoksevalla vedellä. Voi olla, että puhdistin liikaa lyhyen ajan sisällä.
Muina pohjatietoina: Hiekka vaihdettiin huhtikuussa hienoksi hiekaksi monnisten hyvinvoinnin vuoksi.
Akvaarion pintalaseihin kertyy akvaarion puhdistamisten välillä levää, jonka kuvittelisin olevan sinilevää.
Lisäksi miekkakasvien lehdissä virtaavissa kohdissa on tupsulevää. Leväisimmät lehdet poistan puhdistamisten yhteydessä.
Muut kalat voivat mun mielestä hyvin. Lisääntymistä tapahtuu, ne partikset tosiaan kahdesti ja myös ilmeisesti monnisten poikasia on nähty uiskentelevan lähipäivinä.
Osaako kukaan sanoa, mikä taistista vaivaa ja onko mitään tehtävissä? Tiheät vedenvaihdot? Pitääkö kalaa eristää? Tai mistä tietää, milloin se kärsii niin, että se pitäisi lopettaa?
Jos minkäänlaista apua saisin, niin olisin todella kiitollinen!
Tarvitsisin apua taistelukalani vointiin liittyen ja olen tosi kiitollinen kaikesta avusta ja vinkeistä. Kysymykseni varmaan koskee samalla koko akvaarion tasapainoa, koska jonkinlaista levää löytyy ja nitraattipitoisuus on ollut aika korkea. Tiedot ja apu, joita olen kaupasta saaneet, eivät ole olleet oikein riittäviä, ja itse olen suhteellisen tuore akvaarioharrastaja.
Pohjatiedot akvaariosta:
130 l akvaario, hankittu meille syksyllä 2015
Kalasto: taistis, 5 seeprakalaa, 10 neontetraa, 6 leopardimonnista, 6 pandamonnista, 2 partispoikasta, petokotilo
Valaistus: Sylvania Aquastar f 18w/174 10000k, lamppu päällä 10 h/vrk
Suodatin: Eheim pickup 160
Hoito: vedenvaihto 2 viikon välein 30-40 litraa. AquaSafe ja PlantaMin käytössä.
Ruokinta: Ollut varmaan välillä liiallista, en tiedä onko nytkin. TetraMin, JBL NovoTab ½ tablettia joka toinen pv, Tetra PlecoTablets ½ tablettia 2 krt/vrk
Vesiarvot juuri mitattuna:
NO3 100 (useimmiten 50 ennen vedenvaihtoa, tiheistä vedenvaihdoista huolimatta, ennen en 100 lukemaa ole mitannut)
NO2 0
GH 8
KH 0-3
pH 6,4
Cl2 0
Sairastava taistelukala on hankittu helmikuussa. Tätä edeltävä taistelukala oli kuollut puolivuotiaana oltuaan muutaman päivän "masentuneen" oloinen: liike oli vähentynyt ja hidastunut, ruoka ei maittanut. Evien kärjet olivat ehkä vähän vaaleat, mutta muuta näkyvämpää sairastamisen tms. huonovointisuuden merkkiä ei ollut. Yhtenä päivänä taistis vain löytyi kuolleena ja raadeltuna pohjalta ajelehtimasta.
Tämä toinen taistis hankittiin siis heti perään. Evien kärjet alkoivat jo keväällä kuultaa sinisenä ja mielestäni myös hieman rispaantua, ei mitään radikaalia kuitenkaan. Ruokahalu on ollut aina hyvä, taistis on tullut jaolle usein pohjakalojen ruokaankin, ja välillä ihan hätistellyt muita edemmäksi, etenkin jos on ollut NovoTabia saatavilla. Tämä taistis ei ole ikinä ollut niin sähäkkä kuin edeltäjänsä, mutta aktiivinen ja virkeä kala kuitenkin.
Ensimmäinen erikoinen merkki taistiksen voinnista oli, kun noin 2 kk sitten huomasin taistiksen ulosteen roikkuvan sen perästä pitkänä ja vaaleana rihmana. Toisen kerran huomasin saman pari viikkoa sitten. Nyt muutaman päivän - parin viikon ajan jo olen huomannut taistiksen myös olevan pullistunut mahastaan, josta olen vain ajatellut, että ollaan ruokittu liikaa. Taistiksen evien kärjet ovat minusta vaaleat ja hieman rispaantuneetkin.
Nyt juuri huomasin taistiksen kyyhöttävän pohjalla suodattimen alla. Lähtee liikkeelle hätisteltynä, mutta liike on paljon vähäisempää ja meininki on selvästi poikkeavaa aikaisempaan verrattuna. Samalla huomasin, että kalan väritys on hiukan haalistunut, ja nyt selässä näkyi ihan selvä pieni vaaleampi kohta. Evätkin "tikuttavat" ulospäin, mitä en ole ennen huomannut. Kidusten reunat ovat minusta aika tumman näköiset, mutten tiedä onko se ehkä ihan normaalia. Laitan kuvia, niistä varmaan saa selitystä paremman kuvan.
Muuna pohjatietona voisin mainita, että akvaariomme on ollut ylikansoitettu hiukan aikaa, kun partikset villiintyivät lisääntymään oikein kunnolla helmikuun aikana. Poikasia ilmestyi 30, joista puolet vein akvaariokauppaan toukokuussa ja puolet kesäkuussa (akvaarioon jätettiin pari partiksen poikasta.) Ruokkimisen tasapainoa on ollut vaikea löytää. Näistä syistä ehkä suodatin on tukkeutunut aika useasti, kun partikset ovat nyhtäneet miekkakasveja ja muita kasveja ja varmaan ulostaneet aika paljon. Viimeisin tukkeutuminen tapahtui pari viikkoa sitten, kun olin juuri vaihtanut vedet koko akvaarioon. Rapsuttelin sitten juoksevan veden alla suodattimen pinnasta isot kasat kasvitöhkää pois ja huuhtelin koko vempeleen juoksevalla vedellä. Voi olla, että puhdistin liikaa lyhyen ajan sisällä.
Muina pohjatietoina: Hiekka vaihdettiin huhtikuussa hienoksi hiekaksi monnisten hyvinvoinnin vuoksi.
Akvaarion pintalaseihin kertyy akvaarion puhdistamisten välillä levää, jonka kuvittelisin olevan sinilevää.
Lisäksi miekkakasvien lehdissä virtaavissa kohdissa on tupsulevää. Leväisimmät lehdet poistan puhdistamisten yhteydessä.
Muut kalat voivat mun mielestä hyvin. Lisääntymistä tapahtuu, ne partikset tosiaan kahdesti ja myös ilmeisesti monnisten poikasia on nähty uiskentelevan lähipäivinä.
Osaako kukaan sanoa, mikä taistista vaivaa ja onko mitään tehtävissä? Tiheät vedenvaihdot? Pitääkö kalaa eristää? Tai mistä tietää, milloin se kärsii niin, että se pitäisi lopettaa?
Jos minkäänlaista apua saisin, niin olisin todella kiitollinen!
Re: Taistelukala sairastaa
Nyt se taistelukala löytyi kyyhöttelenästä pohjan tuntumassa. Vain enemmän hätistelemällä lähtee liikkeelle ja vetäytyy miekkakasvien lehtien väliin piileskelemään. Lisäksi näyttää pelkäävät seeprakaloja: kun joku tulee lähemmäksi niin pyrähtää karkuun. Sen verran voimia sillä siis vielä on.
Eristin kalan, mutta vähän epäilen, selviääkö aamuun. Onko tämä nyt lopun alkua? Jos sattumoisin on aamulla vielä hengissä, onko mitään tehtävissä vai täytyykö lopettaa? Yllättävän lujille ottaa näemmä tämä taistiskato, kun tietää jotenkin töpänneensä kun noin huonosti voivat!
Lisäksi muutkin ohjeet siitä, mikä akvaariotamme nyt vaivaa ja mitä tehdä, otan vastaan tosi mielelläni.
Eristin kalan, mutta vähän epäilen, selviääkö aamuun. Onko tämä nyt lopun alkua? Jos sattumoisin on aamulla vielä hengissä, onko mitään tehtävissä vai täytyykö lopettaa? Yllättävän lujille ottaa näemmä tämä taistiskato, kun tietää jotenkin töpänneensä kun noin huonosti voivat!
Lisäksi muutkin ohjeet siitä, mikä akvaariotamme nyt vaivaa ja mitä tehdä, otan vastaan tosi mielelläni.
-
- Senior Member
- Viestit: 797
- Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: pk-seutu
Re: Taistelukala sairastaa
Nopeesti katsottuna yhdessä kuvassa näkyy suomut törröllään eli vesipöhö. Siitä harvoin toipuu. Lopettaisin kalan.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
-
- Senior Member
- Viestit: 797
- Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: pk-seutu
Re: Taistelukala sairastaa
Muutama hoito-ohje. Karsi niitä partiksia. 1 per 100 l riittää. Vähennä ruokintaa. Hiutaleita niin vähän että hirvittää kerran päivässä. Kalan maha on vain nuppineulan pään kokoinen. Tablettia riittää kerran pv
Leviin auttaa valokatko, jaa se 10 tuntia ajastimella niin että useamman tunnin pimennys jossain kohtaa
Lisäisin toisen pienen suodattimen ja pesisin niitä vuorotellen
Vaihda vettä runsaammin jotta saat nitraatit tasaantumaan; 50% kerran viikossa kunnes lukemat ok
Kyllä se siitä asettuu kun vähennät ruokintaa ja kuormitusta & vaihdat runsaammin vettä. Ensiavuksi vaikka 70% vedenvaihto ja jotain nopeakasvuista köynnöstä kuluttamaan nitraatteja
Leviin auttaa valokatko, jaa se 10 tuntia ajastimella niin että useamman tunnin pimennys jossain kohtaa
Lisäisin toisen pienen suodattimen ja pesisin niitä vuorotellen
Vaihda vettä runsaammin jotta saat nitraatit tasaantumaan; 50% kerran viikossa kunnes lukemat ok
Kyllä se siitä asettuu kun vähennät ruokintaa ja kuormitusta & vaihdat runsaammin vettä. Ensiavuksi vaikka 70% vedenvaihto ja jotain nopeakasvuista köynnöstä kuluttamaan nitraatteja
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Re: Taistelukala sairastaa
Hurjan vähän olet kyllä vettä vaihdellut, kun nyrkkisääntö on nykyohjein puolet joka viikko. Eli tuon kokoisessa altaassa n.60 litraa joka viikko. Tarkoittaa että vettä vaihtuu 4 kertaa enemmän kuin tuo sun nykytahti.
Suositus olisi että nitraatti pysyisi noin 25 paikkeilla. Silloin kasveilla olisi sitä käytössään riittävästi ja kalat voisivat hyvin. Toki kalat kestävät suurempiakin arvoja, mutta sairastumisriski kasvaa.
Eli nyt tosiaan voisit vaihtaa vettä vaikka 2 kertaa viikossa 60 litraa kerrallaan, kunnes nitraatti on alle 25. Sitten jatkossa kerran viikossa 30-60 litraa sen mukaan että nitraatti pysyy hallinnassa.
Tuo pohjamateriaalin vaihto on varmastikin aiheuttanut bakukantaan reilun notkahduksen, joka yhdistettynä liian harvoihin ja vähäisiin vedenvaihtoihin on aiheuttanut nitriittipiikin. Siitä seurauksena taiston sairastuminen.
Levät kukoistavat, kun nitraatti on korkea. Siihen auttaa ne reilut säännölliset vedenvaihdot sekä rockhillin ehdottama valopaasto. Eli valot jaksotetaan olemaan päällä esim. ensin 4 tuntia, sitten pari tuntia pois ja taas 6 tuntia päällä.
Tuo toisen suodattimen lisäys on kanssa hyvä neuvo. Itselläni on saman kokoisessa yhtä kokoluokkaa isompi Eheim pickup 200 ja sen lisänä Eheim aquaball 180, eli reilusti tuplasti enemmän suodatustehoa. Ja niitä tosiaan pestään vuorotellen, jolloin bakukannassa ei pääse heittoja tapahtumaan.
Nyt alkuun voisi olla hyvä lisäillä altaaseen vedenvaihtojen jälkeen Jbl:n Denitrol-nimistä bakteerivalmistetta, joka poistaa vedestä haitallisia typpiyhdisteitä lisäämällä hyvää bakteerikantaa. Itse pidän tuota aina varastossa ja laitan varmuuden vuoksi aina ylimääräisen vedenvaihdon lisäksi jos jotain kummallista tapahtuu; esim kaloista joku oireilee tai vesi samenee. Tuota ainetta saa ainakin kaikista faunattarista verkkokauppojen lisäksi.
Sinänsä kaloja saa ruokkia suht.reilusti, kunhan huolehtii säännöllisistä vedenvaihdoista. Itse sain harrastukseni alkuaikoina monniseni tapettua nälkään, kun mua aina vaan kiellettiin ruokkimasta liikaa, vaikka akvaarion ongelmien syyksi sittemmin selvisi sopimaton kaivovesi.
Tuon taiston kohdalta peli lienee menetetty. Vesipöhöön ei tosiaan lääkettä ole ja ne rihmamaiset ulosteetkin viittaavat jo suoliston hajoamiseen. Eli eutanasia kalaparalle pikimmiten ja uusi kala hankintaan vasta kun nitraatti pysyy alle 25 ja viikottaiset vedenvaihdon sujuvat.
Suositus olisi että nitraatti pysyisi noin 25 paikkeilla. Silloin kasveilla olisi sitä käytössään riittävästi ja kalat voisivat hyvin. Toki kalat kestävät suurempiakin arvoja, mutta sairastumisriski kasvaa.
Eli nyt tosiaan voisit vaihtaa vettä vaikka 2 kertaa viikossa 60 litraa kerrallaan, kunnes nitraatti on alle 25. Sitten jatkossa kerran viikossa 30-60 litraa sen mukaan että nitraatti pysyy hallinnassa.
Tuo pohjamateriaalin vaihto on varmastikin aiheuttanut bakukantaan reilun notkahduksen, joka yhdistettynä liian harvoihin ja vähäisiin vedenvaihtoihin on aiheuttanut nitriittipiikin. Siitä seurauksena taiston sairastuminen.
Levät kukoistavat, kun nitraatti on korkea. Siihen auttaa ne reilut säännölliset vedenvaihdot sekä rockhillin ehdottama valopaasto. Eli valot jaksotetaan olemaan päällä esim. ensin 4 tuntia, sitten pari tuntia pois ja taas 6 tuntia päällä.
Tuo toisen suodattimen lisäys on kanssa hyvä neuvo. Itselläni on saman kokoisessa yhtä kokoluokkaa isompi Eheim pickup 200 ja sen lisänä Eheim aquaball 180, eli reilusti tuplasti enemmän suodatustehoa. Ja niitä tosiaan pestään vuorotellen, jolloin bakukannassa ei pääse heittoja tapahtumaan.
Nyt alkuun voisi olla hyvä lisäillä altaaseen vedenvaihtojen jälkeen Jbl:n Denitrol-nimistä bakteerivalmistetta, joka poistaa vedestä haitallisia typpiyhdisteitä lisäämällä hyvää bakteerikantaa. Itse pidän tuota aina varastossa ja laitan varmuuden vuoksi aina ylimääräisen vedenvaihdon lisäksi jos jotain kummallista tapahtuu; esim kaloista joku oireilee tai vesi samenee. Tuota ainetta saa ainakin kaikista faunattarista verkkokauppojen lisäksi.
Sinänsä kaloja saa ruokkia suht.reilusti, kunhan huolehtii säännöllisistä vedenvaihdoista. Itse sain harrastukseni alkuaikoina monniseni tapettua nälkään, kun mua aina vaan kiellettiin ruokkimasta liikaa, vaikka akvaarion ongelmien syyksi sittemmin selvisi sopimaton kaivovesi.
Tuon taiston kohdalta peli lienee menetetty. Vesipöhöön ei tosiaan lääkettä ole ja ne rihmamaiset ulosteetkin viittaavat jo suoliston hajoamiseen. Eli eutanasia kalaparalle pikimmiten ja uusi kala hankintaan vasta kun nitraatti pysyy alle 25 ja viikottaiset vedenvaihdon sujuvat.
600, 350, 180 ja 60 ja 30 litraa vettä. Lotraamista vuodesta -94.
-
- Senior Member
- Viestit: 991
- Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
- Sukupuoli: Nainen
Re: Taistelukala sairastaa
Korjaan sen verran, että alkavaan vesipöhöön mistä tässä ei ole kyse tehoaa toisinaan Epsomin suola + esim. baktobur direkt. Siis alkavaan. http://www.wikihow.com/Cure-Goldfish-Dropsy. Maailmalla käytetään myös Kanamyciniä - se onko tätä lääkettä Suomessa saatavilla kaloille eläinlääkäreiltä ei ole tiedossa. Saattaisi se olla mahdollista, koska nykyään hoidetaan eläinlääkärillä hämähäkkejä ja mm. Sea Lifen Isokurnusimppu leikattiin mädinkovettumisen vuoksi viime vuonna.KattiKala kirjoitti:Hurjan vähän olet kyllä vettä vaihdellut, kun nyrkkisääntö on nykyohjein puolet joka viikko. Eli tuon kokoisessa altaassa n.60 litraa joka viikko. Tarkoittaa että vettä vaihtuu 4 kertaa enemmän kuin tuo sun nykytahti.
Suositus olisi että nitraatti pysyisi noin 25 paikkeilla. Silloin kasveilla olisi sitä käytössään riittävästi ja kalat voisivat hyvin. Toki kalat kestävät suurempiakin arvoja, mutta sairastumisriski kasvaa.
Eli nyt tosiaan voisit vaihtaa vettä vaikka 2 kertaa viikossa 60 litraa kerrallaan, kunnes nitraatti on alle 25. Sitten jatkossa kerran viikossa 30-60 litraa sen mukaan että nitraatti pysyy hallinnassa.
Tuo pohjamateriaalin vaihto on varmastikin aiheuttanut bakukantaan reilun notkahduksen, joka yhdistettynä liian harvoihin ja vähäisiin vedenvaihtoihin on aiheuttanut nitriittipiikin. Siitä seurauksena taiston sairastuminen.
Levät kukoistavat, kun nitraatti on korkea. Siihen auttaa ne reilut säännölliset vedenvaihdot sekä rockhillin ehdottama valopaasto. Eli valot jaksotetaan olemaan päällä esim. ensin 4 tuntia, sitten pari tuntia pois ja taas 6 tuntia päällä.
Tuo toisen suodattimen lisäys on kanssa hyvä neuvo. Itselläni on saman kokoisessa yhtä kokoluokkaa isompi Eheim pickup 200 ja sen lisänä Eheim aquaball 180, eli reilusti tuplasti enemmän suodatustehoa. Ja niitä tosiaan pestään vuorotellen, jolloin bakukannassa ei pääse heittoja tapahtumaan.
Nyt alkuun voisi olla hyvä lisäillä altaaseen vedenvaihtojen jälkeen Jbl:n Denitrol-nimistä bakteerivalmistetta, joka poistaa vedestä haitallisia typpiyhdisteitä lisäämällä hyvää bakteerikantaa. Itse pidän tuota aina varastossa ja laitan varmuuden vuoksi aina ylimääräisen vedenvaihdon lisäksi jos jotain kummallista tapahtuu; esim kaloista joku oireilee tai vesi samenee. Tuota ainetta saa ainakin kaikista faunattarista verkkokauppojen lisäksi.
Sinänsä kaloja saa ruokkia suht.reilusti, kunhan huolehtii säännöllisistä vedenvaihdoista. Itse sain harrastukseni alkuaikoina monniseni tapettua nälkään, kun mua aina vaan kiellettiin ruokkimasta liikaa, vaikka akvaarion ongelmien syyksi sittemmin selvisi sopimaton kaivovesi.
Tuon taiston kohdalta peli lienee menetetty. Vesipöhöön ei tosiaan lääkettä ole ja ne rihmamaiset ulosteetkin viittaavat jo suoliston hajoamiseen. Eli eutanasia kalaparalle pikimmiten ja uusi kala hankintaan vasta kun nitraatti pysyy alle 25 ja viikottaiset vedenvaihdon sujuvat.
Ahvenia ja monneja.
Re: Taistelukala sairastaa
Kiitos kovasti vastauksista täällä ja viestiboksiin tulleista myös. Harmittaa vietävästi oma hölmöyteni tässä. Puolustuksekseni sanon, että olen saanut akvaariokaupasta ohjeet vaihtaa vettä 2-3 viikon välein ja olen pitänyt itseäni ihan pontevana tyyppinä, kun olen tuon kahden viikon välein. Eipä sillä, kalakaupasta ohjeet ovat muutenkin olleet kyseenalaisia kalalajiston, pohjamateriaalin ym. suhteen, sekä akvaarionhoidossa muutenkin.
No, nyt homma on siis selvillä. Vaihdan vettä enemmän ja useammin, ostan lisää kasveja ja lisään suodatusta, sekä noita suosittelemianne aineita. Valot säädän niin, että 10 h jakautuu kahteen osaan. Mukavampi muuten näin katselijallekin!
Partamonneja meillä on tosiaan enää kaksi poikasta (piti olla yksi mutta toinen oli onnistunut piiloutumaan joukkokuljetukselta kesäkuussa). Välttääksemme partislisääntymisen saa toinenkin poikanen pian lähtöpassit.
Onko muuten pohjakaloille (6+6 monnista ja ne partispoikaset) hyvä ruokamäärä puoli pohjatablettia per vrk, esim. NovoTab joka toinen pv ja Plecotablet joka toinen?
No, nyt homma on siis selvillä. Vaihdan vettä enemmän ja useammin, ostan lisää kasveja ja lisään suodatusta, sekä noita suosittelemianne aineita. Valot säädän niin, että 10 h jakautuu kahteen osaan. Mukavampi muuten näin katselijallekin!
Partamonneja meillä on tosiaan enää kaksi poikasta (piti olla yksi mutta toinen oli onnistunut piiloutumaan joukkokuljetukselta kesäkuussa). Välttääksemme partislisääntymisen saa toinenkin poikanen pian lähtöpassit.
Onko muuten pohjakaloille (6+6 monnista ja ne partispoikaset) hyvä ruokamäärä puoli pohjatablettia per vrk, esim. NovoTab joka toinen pv ja Plecotablet joka toinen?
-
- Senior Member
- Viestit: 991
- Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
- Sukupuoli: Nainen
Re: Taistelukala sairastaa
Noo.. näitä vedenvaihto-ohjeita on muutettu aika monta kertaa vuosien varrella, joten vanha kirjallisuus ja jos sitä on luettu neuvoo väärin. Tosiasiassa vedenvaihdon määrä riippuu myös siitä montako kalaa akvaariossa on, miten vaativia ne ovat ja miten pitkälle vettä joutuu muokkaamaan. Maakohtaiset erot ja näkemykset vaihtelevat yhä paljon. Itse olen pysytellyt 40 %/ viikossa ja kausittain lisävedenvaihdot. Kestävien lajien kanssa tuo 50 % liene ok, muutoin jos kyseessä on herkkä laji on lähes mahdotonta saada veden koostumusta säilymään riittävän samana jos vaihtuvuus on 50 % viikko- tällöin veden koostumus heittelee liikaa ja saattaa estää esimerkiksi herkempien apistojen mädin kuoriutumisen.
Ahvenia ja monneja.