Toi tuleva allas kuulostaa aika massiiviselta

En elätä suuria toivoja, mutta onpahan mielenkiintoista katsoa miten käy.
 En elätä suuria toivoja, mutta onpahan mielenkiintoista katsoa miten käy.

Kuusen rungosta en osaa sanoa mitään varmaa, mutta sellainen mutu on, että siinä on jotain puuta suojaavia aineita jotka saattaa vaikuttaa veden laatuun.Jspetke1 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti sulla. Miten juurakoiden kanssa on mennyt? Onko ilmennyt mitään ongelmia?
Itse suunnittelen kuusen juurakon laittamista akvaarioon ja hieman huolettaa mahdolliset liukenevat myrkyt. Kyseessä ei ole pelkkää juurta vaan myös pätkä runkoa. Mielelläni käyttäisin jotain "turvallista" puuta, mutta kun en ole löytänyt yhtä hienoa. Sahasin tyven kaatuneesta ja hyvin kuivuneesta kuusesta. Halkaisin kannon pystysuunnassa ja harmikseni puu olikin sisältä vielä tuore. Koversin tuoretta puuta mahdollisimman paljon pois, mutta jäi sitä väkisin vielä vähän.
Mistään en löydä relevanttia tietoa haitoista. Vahvoja mielipiteitä kyllä löytyy, mutta faktaa ei?
Tuoreessa havupuussa voi olla pihkaa, joka puolestaan sisältää eteerisiä öljyjä. Nämä ilmeisesti voivat olla myrkyllisiä ainakin joillekin kaloille. Joskus yli 10 v. sitten eräs kaverini laittoi ison männyn tai kuusen juurakon akvaarioonsa, ja seuraavan yön aikana kaikki plekot olivat kuolleet. Muut kalat, en muista mitä lajeja, eivät olleet kärsineet. Jäi selvittämättä olisiko ajan kanssa tullut muille kaloille ongelmia, sillä juurakko sai lähteä.Jspetke1 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti sulla. Miten juurakoiden kanssa on mennyt? Onko ilmennyt mitään ongelmia?
Itse suunnittelen kuusen juurakon laittamista akvaarioon ja hieman huolettaa mahdolliset liukenevat myrkyt. Kyseessä ei ole pelkkää juurta vaan myös pätkä runkoa. Mielelläni käyttäisin jotain "turvallista" puuta, mutta kun en ole löytänyt yhtä hienoa. Sahasin tyven kaatuneesta ja hyvin kuivuneesta kuusesta. Halkaisin kannon pystysuunnassa ja harmikseni puu olikin sisältä vielä tuore. Koversin tuoretta puuta mahdollisimman paljon pois, mutta jäi sitä väkisin vielä vähän.
Mistään en löydä relevanttia tietoa haitoista. Vahvoja mielipiteitä kyllä löytyy, mutta faktaa ei?

Ei haittaa, kyllä tänne saa tulla kyselemään =)Jspetke1 kirjoitti:Lajimäärittely olikin pelkkää mutua. Kävin metsässä katsomassa puuta josta juurakon pätkäsin ja se onkin mänty. En tiedä muuttaako tilannetta!? Pahoittelut kun tungin sun tontille ongelmiani ratkomaan.

Olen ottanu joitain kuvia, mutta kun tuo mun kännykamera on täysi pska niin ei niitä suttusia kuvia ole tänne viittiny laittaa.Riveriana kirjoitti:Heippa!
Mikä on projektisi nykytila, onko siitä yhtään julkaisukelpoisia kuvia?
Ja terkkuja Jspetke1, tästä ketjusta löytyy juurakkojuttuja:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=215097

Mykistävää!
  Mykistävää! 

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif) 

Aikamoisia. Ja itse kun olin niin tyytyväinen, että omaan altaaseen mahtuu kasvien sekaan joku 60 cm pitkä ilman että näyttää paukkuvan päädyistä läpi. Tosin se on semmoinen sutjakampi malli.
  Aikamoisia. Ja itse kun olin niin tyytyväinen, että omaan altaaseen mahtuu kasvien sekaan joku 60 cm pitkä ilman että näyttää paukkuvan päädyistä läpi. Tosin se on semmoinen sutjakampi malli.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)