Kuinka biotooppiakvaario luodaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Kuinka biotooppiakvaario luodaan?

Viesti Kirjoittaja Kirjoahven79 »

Olen hiljalleen kehittänyt akvaariotani eteläamerikkalaiseen suuntaan mutta törmännyt seuraaviin ongelmiin:

1. Miten tietää, mitkä lajit asuvat täsmälleen samoilla alueilla? Perusteokset (mm. Varjo) ovat tässä kysymyksessä liian suurpiirteisiä.

2. Kuinka sisustaa akvaario kasvien osalta "oikein"? Ohjeistus "runsaasti kasveja, juurakoita ja kiviä piilopaikoiksi" ei oikein riitä oikeaoppisen biotoopin lähtökohdaksi.

Osaako joku suositella erityisen pätevää kirjaa tai akvaariosivustoa, jolta löytäisi tietoa kalojen alkuperäisen elinympäristön jäljittelemiseksi?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka biotooppiakvaario luodaan?

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kirjoahven79 kirjoitti:Olen hiljalleen kehittänyt akvaariotani eteläamerikkalaiseen suuntaan mutta törmännyt seuraaviin ongelmiin:

1. Miten tietää, mitkä lajit asuvat täsmälleen samoilla alueilla? Perusteokset (mm. Varjo) ovat tässä kysymyksessä liian suurpiirteisiä.

2. Kuinka sisustaa akvaario kasvien osalta "oikein"? Ohjeistus "runsaasti kasveja, juurakoita ja kiviä piilopaikoiksi" ei oikein riitä oikeaoppisen biotoopin lähtökohdaksi.

Osaako joku suositella erityisen pätevää kirjaa tai akvaariosivustoa, jolta löytäisi tietoa kalojen alkuperäisen elinympäristön jäljittelemiseksi?
Lähtisin liikkeelle pääkalan valinnasta. Teosta en osaa suositella, mutta tutustumalla kuvahaulla ko. kalaan ja etenkin sukellusvideoiden sisältöihin saa aika paljon osviittaa siitä miltä siellä ''pohjalla'' näyttää. Nykyäänhän löytyy vidoita ja harastajia jotka ihan vartavasten käyvät kuvaamassa jonkin kalan alkuperäisessä elinympäristössä.
Ahvenia ja monneja.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Yhtä neuvoa en osaa antaa, mutta voin kertoa miten itse olen tehnyt.

Itse kun saan päähäni jonkin alueen niin alan kerätä tietoa ko. alueesta.

Itselläni ollu:
E-Amerikka geotooppi (Vain kalat)
E-Amerikka geotooppi (kalat ja kasvit)
Amatzon Biotooppi/geotooppi (aika iso joki biotoopiksi :) )
Kongon Biotooppi (yhden maan kohdalta)
Nyt on tulossa Tanganjika biotooppi.

Itse ensin mietin mikä on se mitä ehdottomasti akvaarioon haluaisin (Kala-/Kasvilaji).
Sitten selvitin mikä on sen elinympäristö. Sitten vaan katsomaan mitä kaloja siellä myös asuu ja selvittämään yhteensopivuudet.
Seuraavaksi selvitän onko niitä saatavilla. :) Sitten selvitän mitä kasveja siellä kasvaa ja miten niitä on saatavilla.
Lopuksi etsin ihan googlella kuvia ko. alueesta veden alta.

Lähteeksi käytän lukuisia kirjoja peruskirjoja ensin ja noita perusnettisivuja.
Kun on jonkinlaiset raamit niin sitten ostan ko aluetta koskevia kirjoja esim. Tanganjika, Malawi, Amatzon jne..
Yhtä perusteosta tuskin löytyy, mutta kirjoja löytyy todella tarkasti lähes kaikista eri vesistöistä.
Tukena käytän siihen taas sitä kuuluisaa internettiä. :)
Tieteellisillä nimillä kun pelaa löytyy paljoa tietoa.

Tämä on oikeasti kivaa salapoliisityötä ja suunnittelu on joskus melkein se kivoin vaihe :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksistanne.

Vaikuttaa kuitenkin vähän siltä, että ellei harrasta lehtikaloja, neon- tai kardinaalitetroja tai kiekkokaloja, on vedenalaista videomateriaalia kalakohtaisesti vaikea löytää.

Olen itse mieltynyt rauhallisiin ja helppohoitoisiin etelä-amerikkalaisiin lajeihin esim. avainkirjoahveniin ja kääpiöakaroihin. Ensin mainituista löytyikin ihan osuva, lyhyt video Youtubesta - aika surkean näköisissä lätäköissä näyttävät asustavan.

Mutta kuinka selvittää, asuvatko esim. mainitut lajit täsmälleen samoissa vesistöissä? Entä mitä monneja/monnisia ja tetroja näiden kahden kirjoahvenlajin lähtökohdista akvaariota perustettaessa voisi kalastoon suunnitella?
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kirjoahven79 kirjoitti:Kiitos vastauksistanne.

Vaikuttaa kuitenkin vähän siltä, että ellei harrasta lehtikaloja, neon- tai kardinaalitetroja tai kiekkokaloja, on vedenalaista videomateriaalia kalakohtaisesti vaikea löytää.

Olen itse mieltynyt rauhallisiin ja helppohoitoisiin etelä-amerikkalaisiin lajeihin esim. avainkirjoahveniin ja kääpiöakaroihin. Ensin mainituista löytyikin ihan osuva, lyhyt video Youtubesta - aika surkean näköisissä lätäköissä näyttävät asustavan.

Mutta kuinka selvittää, asuvatko esim. mainitut lajit täsmälleen samoissa vesistöissä? Entä mitä monneja/monnisia ja tetroja näiden kahden kirjoahvenlajin lähtökohdista akvaariota perustettaessa voisi kalastoon suunnitella?
http://www.seriouslyfish.com/species/cl ... a-maronii/ Tuossa on aika hyvin niistä lajeista joiden kanssa Avainkirjoja tavataan eli Demerera river system.
Ahvenia ja monneja.
Kirjoahven79
Starting Member
Starting Member

Kiitos. Tämä olikin hyvä linkki!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”