Arat plekot - tyhjyyden ruokinta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Arat plekot - tyhjyyden ruokinta
Pikaisesti uutta kotia tarvitsevan ison altaan mukana tuli muutama pieni pleko -kaksi hieroglyfiplekoa muistaakseni ja joku tummempi partiksen tyylinen... Myyjä sanoi mikä se on mutta unohdin jo. Myyjäkään ei tiennyt plekoja altaassa vielä olevan ennen kuin ne sieltä todistettavasti haavittiin. Tummempi tyyppi painui miljoonaa hiekan sisään kun pääsi takaisin altaaseen. Kysymys kuuluukin: kauanko ruokitaan tyhjyyttä vai saako noita mitenkään näyttäytymään päiväsaikaan? Valojen sammuttua olen heittänyt pohjatabletin kummituksille jotta pysyisivät hengissä... Mutta mistä tietää niiden olevan siellä?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Arat plekot - tyhjyyden ruokinta
Ruoki kaloja normaalisti päiväs aikaan kun valot ovat päällä. Kun niillä nälkä tulee ne kyllä tulee sitä tablettia syömään. Jos tiedät missä kohdassa plekot ovat voit tiputtaa sen tabletin sinne ja antaa niille tilaisuuden napsia sen nopeasti.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Toiset plekot ovat enempi yöaktiivisia ja sellaisena pysyvätkin. Toisilla menee uuden altaan/ sisustuksen jälkeen kuukausia aikaa sopeutua ja rohkaistua uudelleen. Jos altaassa on niille riittävästi turvallisia piiloja ja suojaa, ne tulevat näkyville kun ovat siihen valmiita. Ruokaa ne tarvitsevat siitä huolimatta ja voin sanoa, että joidenkin plekojen kohdalla olen ruokkinut tyhjän näköistä allasta jo vuosia! Kyllä ne siellä silti kasvavat ja viihtyvät. Sokkelo-/ labyrinttiplekoista minulla ei ole kokemusta, mutta lajeissa on selkeitä eroja kuin myös yksilöissäkin. Omalle kohdalle on sattunut todella arkoja seepraplekoja, mutta appelsiinit ja helmipallot ovat aina esillä. Yllätyksekseni myös viikko sitten saapunut tiikeriplekon poikanen on ollut saapumisestaan asti esillä. Safiirit ja topaasit ovat niin persoja ruoalle, että niitä näkee lähinnä ruoka-aikaan ja yhtä kaikki, ne eivät ole aina samaan aikaan paikalla, joten aina pitää jotakuta etsiä... Meni monta kuukautta, että näin helmipallon poikasista kaikki kerralla. Välillä luulin jo, että joku oli vuoden aikana kuollut! 

450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Minulla meni pari vuotta ennen kuin topaasiplekot alkoivat uimaan "rohkeasti esillä". Vaihdoin sisustusta muutamaan otteeseen, eikä sillä tuntunut olevan mitään tekemistä asian kanssa. Ruokin päivällä, ei vaikutusta. Nyt sitten yksi kaunis päivä ne vain alkoivat hengaamaan enemmän myös näkösällä. Kaikkiaan noita möllejä (normi L200 ja L200 "hifin") on altaassa viisi kappaletta, nyt kaksi on alkanut olemaan lähes päivittäin näytillä myös päiväsaikaan. Elän toivossa että lisääntynyt liikuskelu on osa reviirinmuodostusta, joka johtaisi lisääntymiseen.
Ole kärsivällinen. Ehkä ne joskus tulee näytille ne sinunkin plekot
Ole kärsivällinen. Ehkä ne joskus tulee näytille ne sinunkin plekot

Nothing that I say or do, matters to the big machine.
-
- Starting Member
- Viesti:
Mikäli ovat hengissä... Eivät ole mitään nuorukaisia...
-
- Elite Member
- Viesti:
Pleksut ovat usein arkoja, kun joutuvat muuttamaan akvaariosta/omistajalta toiselle. Useimmiten ovat myös yöaktiivisempia tai yksinomaan liikkuvat hämärässä, joten omistaja ei välttämättä havaitse niiden aktiivista puuhastelua yöllä. Itse olen yökyöpeli ja menot alkavat hämärän tullen plekoilla usein Toki kun pleko käy taloksi ja kotiutuu, itselläni kyllä päivälläkin ruoka tuo plekot lasin tuntumaan. Illalla ja yöllä taas kerjäävät aktiivisesti ruokaa.
Yleensä omat kasvatit pennusta ovat kesympiä - myös partamonneista, jotka ovat paljon rohkeampia muutenkin keskimäärin kuin peruspleko.
Plekot tykkäävät puhtaasta, hyvin suodatetusta ja virtaavasta lämpimästä (vähintään 26 astetta) vedestä. Ensiksikin tärkeää tietysti tehdä niiden olo mukavaksi. Paljon suojapaikkoja ja varjoisia alueitakin, ei liian kirkkaat valot.
Itse ruokin monipuolisesti ja todella vähän kerralla fisuja. Älä yliruoki, vaan ruokaa ihan hippunen lusikan kärjellä. Aroille ja pienille kaloille itse annan myös pientä raetta, joka leviää hyvin pohjalle. Rae leviää varmasti plekon suojapaikalla ja moneen paikkaan. Pieni rae röhnää vettä, joten ei paljoa tosiaankaan. Tabut ovat myös hyviä plekoille. Hieroglyfit ovat sekasyöjiä, joten sekaruokavalio ok. Itse annan kyllä kaikille kaloille aika runsaasti laadukasta spiruliinapitoista raksuakin, josta kaikki tykkää ja suoli toimii. Pelkkä kasvipitoinen ei tietysti riitä hieroglyfille. Myös kesäkurpitsa kuorittuna ja lusikkaan ankkuroituna pohjaan on useimpien pleksujen herkkupala, jota kun oppivat syömään, järsivät esillä ja ovattosi kesyjä. Myös suolen toiminnalle hyväksi.
Partis tykkää erityisesti spiruliinapohjaisista raksuista ja tabuista. Ne tummat maatiaispartiksia?
Yleensä kala ei kuole nälkään, jos terve. Kyllä huolen sapuskasta pitää. Itselläni on esimerkiksi sokkeloripsimonneja, joita harvoin näkee syömässä. Muutama niistä eli oikeastaan suurin osa on todella sumopainijamitoissa. Syövät todennäköisesti ruoanjämää akvaarion takaosasta ja todella eivät nälkää näe...pitäsisi laittaa ne dieetille.
Pleko on sitten liian laiha, jos maha on selvästi kuopalla.
Itse hoitaisin niitä vain hyvin enkä hermostuisi. Ja kuten mainittiin, olisin kärsivällinen.
Itselläni on helmipallo-, sokkelo- hieroglyfi- ja enkeliplekoja, jotka kaikki ovat kuteneet säännöllisesti. Hieroglyfeiltä pukkaa pentua tasaiseen tahtiin kun muutin kippoa niille rauhallisemmaksi ja tilavammaksi. Myös salamanteriplekoja löytyy jengi, jota kärsivällisesti odotan kutevan....kun ensimmäinen katras syntyy, sitten lisää on varmasti odotettavissa.
Yleensä omat kasvatit pennusta ovat kesympiä - myös partamonneista, jotka ovat paljon rohkeampia muutenkin keskimäärin kuin peruspleko.
Plekot tykkäävät puhtaasta, hyvin suodatetusta ja virtaavasta lämpimästä (vähintään 26 astetta) vedestä. Ensiksikin tärkeää tietysti tehdä niiden olo mukavaksi. Paljon suojapaikkoja ja varjoisia alueitakin, ei liian kirkkaat valot.
Itse ruokin monipuolisesti ja todella vähän kerralla fisuja. Älä yliruoki, vaan ruokaa ihan hippunen lusikan kärjellä. Aroille ja pienille kaloille itse annan myös pientä raetta, joka leviää hyvin pohjalle. Rae leviää varmasti plekon suojapaikalla ja moneen paikkaan. Pieni rae röhnää vettä, joten ei paljoa tosiaankaan. Tabut ovat myös hyviä plekoille. Hieroglyfit ovat sekasyöjiä, joten sekaruokavalio ok. Itse annan kyllä kaikille kaloille aika runsaasti laadukasta spiruliinapitoista raksuakin, josta kaikki tykkää ja suoli toimii. Pelkkä kasvipitoinen ei tietysti riitä hieroglyfille. Myös kesäkurpitsa kuorittuna ja lusikkaan ankkuroituna pohjaan on useimpien pleksujen herkkupala, jota kun oppivat syömään, järsivät esillä ja ovattosi kesyjä. Myös suolen toiminnalle hyväksi.
Partis tykkää erityisesti spiruliinapohjaisista raksuista ja tabuista. Ne tummat maatiaispartiksia?
Yleensä kala ei kuole nälkään, jos terve. Kyllä huolen sapuskasta pitää. Itselläni on esimerkiksi sokkeloripsimonneja, joita harvoin näkee syömässä. Muutama niistä eli oikeastaan suurin osa on todella sumopainijamitoissa. Syövät todennäköisesti ruoanjämää akvaarion takaosasta ja todella eivät nälkää näe...pitäsisi laittaa ne dieetille.
Pleko on sitten liian laiha, jos maha on selvästi kuopalla.
Itse hoitaisin niitä vain hyvin enkä hermostuisi. Ja kuten mainittiin, olisin kärsivällinen.
Itselläni on helmipallo-, sokkelo- hieroglyfi- ja enkeliplekoja, jotka kaikki ovat kuteneet säännöllisesti. Hieroglyfeiltä pukkaa pentua tasaiseen tahtiin kun muutin kippoa niille rauhallisemmaksi ja tilavammaksi. Myös salamanteriplekoja löytyy jengi, jota kärsivällisesti odotan kutevan....kun ensimmäinen katras syntyy, sitten lisää on varmasti odotettavissa.

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Starting Member
- Viesti:
Yritän kyllä -hoidon onnistumista vain on vaikea mitata
Tuota kurkkua olen harkinnut laittavani tarjolle jos vaikka lämpenisivät uudelle omistajalleen.

-
- Starting Member
- Viesti:
Jos niitä hieroglyfejä olisi enemmän, olisiko ne yhtään reippaampia? Tuolla 560-litraisessa on nyt öö... 10 kalaa
Eipäs kun 18, unohdin otot... Tilaa siis olisi.

Mahdollisesti. Isompi määrä kannustaa reviirien muodostamiseen ja puolustamiseen, mikä johtaa kahinoihin. Sopivalla sukupuolijakaumalla tulee myös poikasia. Mutta; jos allas on riittävän iso ja kaikille kaloille on omat kotiluolat/putket/piilopaikat, voi olla että plekot vain möllöttävät omalla tontillaan ja pysyvät piilossa.ElinaSimola kirjoitti:Jos niitä hieroglyfejä olisi enemmän, olisiko ne yhtään reippaampia? Tuolla 560-litraisessa on nyt öö... 10 kalaaEipäs kun 18, unohdin otot... Tilaa siis olisi.
Ilkeästi voisi ajatella, että jos plekoja on enemmän kuin sopivia piilopaikkoja, osa kaloista joutuu oleskelemaan näkyvillä. Nuoret yksilöt voivat olla muutenkin aktiivisempia kuin ikäloput.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Itse sijoitin saviputken hiekkaan niin, että suuaukko näkyy. Nyt näen partiksen kokoajan, tai siis pyrstön. Aiemmin toisessa akvaariossa se lymyili kannon takana, mutta nyt sillä ei ole sellaista mahdollisuutta.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
-
- Elite Member
- Viesti:
Muutama ihan yes, jos tilaa kylliksi. Plekot eivät useinkaan varsinaisesti seuraa tarvitse, mutta mielestäni ovat jengissä rohkeampia. Myös akvaarion valaistus (ei liian kirkasta), suojapaikat ja "suojaparvi" ovat myös usein tarpeen ja auttavat asiaa.
Itselläni partikset ovat oikeita linssiluteita ja ahneita. Helposti plekotkin uskaltavat tulla esim. kesäkurpitsalle, kun ensin muutama rohkea partis paikalla. Tosin jotkut partikset tykkäävät kinata saman kokoluokan plekojen kanssa ja napit toisinaan hieman vastakkain
.
Ihan yes siis muutama, muttei liikaa eikä välttämättä sinäänsä kauhean seurallisia ole. Tärkeää myös viihtyisä pytty niille ja joskus voi olla pienestäkin kiinni, että kalat alkavat kutea yms. joka osoittaa, että viihtyvät edes jollain tavoin
.
Plekot saattavat kauan olla arkoja, jos ovat vanhempana hankittu ja nuorempanakin, joten maltti on valttia
.
Itselläni partikset ovat oikeita linssiluteita ja ahneita. Helposti plekotkin uskaltavat tulla esim. kesäkurpitsalle, kun ensin muutama rohkea partis paikalla. Tosin jotkut partikset tykkäävät kinata saman kokoluokan plekojen kanssa ja napit toisinaan hieman vastakkain

Ihan yes siis muutama, muttei liikaa eikä välttämättä sinäänsä kauhean seurallisia ole. Tärkeää myös viihtyisä pytty niille ja joskus voi olla pienestäkin kiinni, että kalat alkavat kutea yms. joka osoittaa, että viihtyvät edes jollain tavoin

Plekot saattavat kauan olla arkoja, jos ovat vanhempana hankittu ja nuorempanakin, joten maltti on valttia

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Meillä on ollut 3-4 vuotta 2 partamonnia eivätkä vieläkään tule näytille muuta kuin yöllä...Tässä taas hyvä esimerkki että plekot ja imumonnit ovat yksilöitä
.

-
- Junior Member
- Viesti:
Jos yhtään aloittajaa lohduttaa, mulla on ollu nykyinen partis about 4v. Ja oon nähnyt sen koko aikana varmaan max 10x. Tuli akvaarionpidon lopettavalta kaveriltani, joka ei ollu ees varma, onko se ostettu monni altaassa vai ei, pakkasi ainoan juurakon vesisaaviin, ja mä paiskasin sen kotona omaan altaaseen. Ilmeisesti se partis tosiaan asu siellä, koska välillä nään sen kurpitsalla/juurakon alla/takalasissa. Hämmentävän arka yksilö partamonniksi, normaalisti ne mulla on olleet jatkuvasti esillä. Ainut, mistä partiksen olemassaolon huomaa, on reiät vesimiekoissa...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Pikkupartis oli jatkuvasti näkyvillä ja sitten alkoi kadota pitkäksikin aikaa näkyvistä. Nyt sen näkee ehkä kerran kuussa. Joskus näkyy jonkin pyrstövilahdus jossain.