Ravinne samentaa veden maitomaiseksi
Valvoja: Moderaattorit
Re: Ravinne samentaa veden maitomaiseksi
Joo, jokainen allashan on oma yksilönsä ja joku kumma tekijä Profiton käytössä on nyt sitten ilmeisesti laukaissut moisen. Tietty perinteinen vihersamennuksen häätöyritys on täydellinen n. viikon pimennys ja ruokapaasto, jotkut kehuneet että uv-c:n avulla häipyy parissa päivässä, mene ja tiedä.
Itse lotraan silloin kun muistan Seachemin valmisteita. Aikoinaan kyselin Seachemiltä uv-c:n käytön vaikutusta lannoitteisiin eikä heidän mukaansa haittaa ole mihinkään valmisteeseen. Kuten tuossa ylempänä taisin mainita itsellä uvc ollut käytössä jatkuvasti, hankin sen aikoinaan ihan ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, niin levien kuin kaloihin vaikuttavien pöpöjen osalta.
Ko laitteen käytöstä on varmasti voorumillakin ollut keskustelua puolesta ja vastaan, haittoja en itse ole oikein muuta keksinyt kuin mitätön vaikutus sähkölaskuun.
Itse lotraan silloin kun muistan Seachemin valmisteita. Aikoinaan kyselin Seachemiltä uv-c:n käytön vaikutusta lannoitteisiin eikä heidän mukaansa haittaa ole mihinkään valmisteeseen. Kuten tuossa ylempänä taisin mainita itsellä uvc ollut käytössä jatkuvasti, hankin sen aikoinaan ihan ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, niin levien kuin kaloihin vaikuttavien pöpöjen osalta.
Ko laitteen käytöstä on varmasti voorumillakin ollut keskustelua puolesta ja vastaan, haittoja en itse ole oikein muuta keksinyt kuin mitätön vaikutus sähkölaskuun.
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Vanhalta tutulta vihersamennukselta tuo vaikuttaa. Syitä voi olla monia, ehkä jopa se lannoite mutta itse veikkaan kasvien hyvää vointia ja yhteyttämistä. Kasveilla paljon valoa ja ravinteita ja näin ollen käyttävät tehokkaasti nitraatin altaasta, omissa altaissa vihersamennus yrittää niskan päälle juuri vähäisen nitraatin vuoksi. UV suodatin varmaa hyvä, mutta uskon että saat ongelman ratkaistua ihan reilulla vedenvaihdolla ja nostamalla nitraatti tason n.20 mg:aan.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
No niin. On tullut niin paljon positiivista palautetta UV steriloinnista että piti oikein pistää auto tulille ja ajaa Helsinkiin ostamaan sellainen UV laite. 11W lamppu ja asensin ulkosuodattimen imupuolelle. Virtausta pienensin reippaasti. Näinköhän alkaa tuosta kirkastumaan, on sentään jotain mitä jännittää näin joulun allaVisumies kirjoitti:Itse lotraan silloin kun muistan Seachemin valmisteita. Aikoinaan kyselin Seachemiltä uv-c:n käytön vaikutusta lannoitteisiin eikä heidän mukaansa haittaa ole mihinkään valmisteeseen. Kuten tuossa ylempänä taisin mainita itsellä uvc ollut käytössä jatkuvasti, hankin sen aikoinaan ihan ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa, niin levien kuin kaloihin vaikuttavien pöpöjen osalta.

Onko mitään kokemusta milloin voisi alkaa näkymään vaikutus, mikäli auttaa? Lannotteita en vielä tuonne laita, Co2 on pois päältä ja valoakin on vähennetty reippaasti.
Eiköhän aattona ala olemaan kirkasta. Niin se virtaus ei saisi olla päätähuimaava jotta valo ennättää tehdä työnsä.
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kyse lienee tällaisesta uv-c-sterilointilaitteesta:Pulputus kirjoitti:11W lamppu ja asensin ulkosuodattimen imupuolelle.
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... /reeflexuv
Minulla on tuollaiset käytössä kahdessa altaassa, ja sain Helsingin akvaariokeskuksesta ohjeen asentaa ne ulkosuodattimen poistopuolelle. Sikäli loogista, että kun niiden läpi virtaa suodatettua vettä, ne eivät likaannu tai tukkeudu. Imupuolelle asennettuna lienee vaara, että uv-c-sterilointilaite muuttuu esisuodattimeksi.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
UV sterilisointi laitteessa ei ole mitään suodatinmateriaaleja joten esisuodatinta siitä ei saa mitenkään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Juu niin minäkin sen katsoin että sisällä ei ole mitään erikoista. Pakkohan se oli purkaa ennen asennusta ja katsoa miten se toimii, kaikenlainen tekniikka kun kiinnostaaKoomikko kirjoitti:UV sterilisointi laitteessa ei ole mitään suodatinmateriaaleja joten esisuodatinta siitä ei saa mitenkään.

Sisällä menee kirkas putki koko laitteen läpi jossa akvaariovesi virtaa. Sen putken kyljessä on UV lamppu joka valaisee veden. Lisäksi koko laitoksen sisäpinnalla on valoa heijastava foili joka vielä tehostaa valoa. Laitteen putsaus käy ihan tavallisella letkuharjalla kun työntää läpi laitteesta muutaman kerran.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Joko vesi on kirkastunut. Itse olen uv lampun todennut hyväksi vaikka minulle on täällä kovasti väitetty ettei sellaista tarvita vaan tuollainen kapistus on akvaariokäyttösdä aivan turha.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kyllä tuo alkaa kirkastumaan. Lähtötilanne oli vaan jo niin paha että en nähnyt kuin 15 cm päässä vedessä olevia kohteita, loppu pelkkää sumua. Nyt näen jo hämärästi hiekan ja takaseinän rajan (40 cm). Pelottaa vain että kasvit ei kyllä tästä tykkää hyvää... Mutta odotellaan miten käy. Nyt on vasta kolmas päivä UV lamppu altaassa. Lisäksi laitoin JBL Symec Micro suodatinkankaan ulkosuodattimeen. On kyllä todella tiivistä kamaa, vaihdoin juuri sen parin päivän suodatuksen jälkeen ja kyllä oli vihreä ja tukossa! Laitan sitten myöhemmin kuvat tänne päivä päivältä kuinka kirkastuiKoomikko kirjoitti:Joko vesi on kirkastunut. Itse olen uv lampun todennut hyväksi vaikka minulle on täällä kovasti väitetty ettei sellaista tarvita vaan tuollainen kapistus on akvaariokäyttösdä aivan turha.

Kyllä aikaa meni monta päivää, mutta nyt alkaa taas olemaan kirkasta vettä altaassa. Kasvit hieman kärsi, mutta eiköhän ne taas virkene kun saa pumpattua nitraattia altaaseen ja aloitin Co2 syötönkin uudelleen. Nitraattia kyllä palaa aika hurjia määriä ja taitaisi olla parempi ruveta katselemaan sitä jauhemaisessa muodossa. Mutta ravinteiden käyttö on sitten taas toinen viestiketju. Jos joku epäilee UV sterilisoinnin hyötyä, niin minulla siitä ainaskin oli hyötyä. Tai sitten vihersamentuma muuten vain hävisi itsestään... Mene ja tiedä.