Aloittelija pyytää apua suodatinvalintaan!
Valvoja: Moderaattorit
Aloittelija pyytää apua suodatinvalintaan!
Heippa kaikille!
Tarvitsisin hieman apua ja kokemuksia kokeneemmilta harrastajilta.
Eli minulla on nyt Juwel-merkkisessä 350l akvaariossa joku Juwelin oma sisäsuodatin ja Fluval-206 ulkosuodatin. Haluaisin nyt kummastakin eroon, ja tilalle yhden hyvän ja laadukkaan ulkosuodattimen. Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta, niin en tiedä minkä suodattimen hankkisin. Harmittaisi kuitenkin laittaa rahat hukkaan johonkin p*skaan suodattimeen, jos ihan suinpäin menen jonkun ostamaan.
Eheim ilmeisesti hyvä?
Ja riittääkö sellainen, missä sanotaan että soveltuu max 350 litraisille akvaarioille, vai olisiko järkevämpi ostaa vähän "liian" iso?
Tarvitsisin hieman apua ja kokemuksia kokeneemmilta harrastajilta.
Eli minulla on nyt Juwel-merkkisessä 350l akvaariossa joku Juwelin oma sisäsuodatin ja Fluval-206 ulkosuodatin. Haluaisin nyt kummastakin eroon, ja tilalle yhden hyvän ja laadukkaan ulkosuodattimen. Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta, niin en tiedä minkä suodattimen hankkisin. Harmittaisi kuitenkin laittaa rahat hukkaan johonkin p*skaan suodattimeen, jos ihan suinpäin menen jonkun ostamaan.
Eheim ilmeisesti hyvä?
Ja riittääkö sellainen, missä sanotaan että soveltuu max 350 litraisille akvaarioille, vai olisiko järkevämpi ostaa vähän "liian" iso?
Re: Aloittelija pyytää apua suodatinvalintaan!
Kiva kuulla, mitä ihmiset vastaavat kysymykseesi. Itsellänikin on kaksi suodatinta. Ulkosuodatin on kiva, kun siinä on paljon massaa ja tarvitsee harvoin puhdistusta. Sisäsuodatin taas toimii enemmänkin pintaimurina. Vaikkakin tuo Juwelin oma on mielestäni vähän huono sellainen. Ilman sisäsuodatinta pinnalle tulee sellainen rasvakalvo.
Ostin kyllä huutokaupasta pinta-imurin tuohon ulkosuodattimeen. Mutta en ole vielä halunnut heivata sisäsuodatinta pois. Kaikki eivät mahdu kerralla. Tekniikkaa on kertynyt niin kovasti.
Ostin kyllä huutokaupasta pinta-imurin tuohon ulkosuodattimeen. Mutta en ole vielä halunnut heivata sisäsuodatinta pois. Kaikki eivät mahdu kerralla. Tekniikkaa on kertynyt niin kovasti.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
Olen samaa mieltä kanssasi, että tuo Juwelin sisäsuodatin tuntuu olevan vähän heikkolaatuinen. Välillä pärisee niin maan p*rkeleesti ja välillä käy hiljempaa. Sitten luulen kuulleeni yöllä että se on muutaman kerran myös pysähtynyt, ja ainakin jotain ihme rätinää pitänyt. En ole aivan varma onko se totta, vai olenko nähnyt unta.
(Meillä on akvaario makuuhuoneessa.)
Eikä jotenkin ole mielenkiintoa perehtyä sen enempää laitteen sielunelämään tai alkaa purkamaan tms. Uutta parempaa tilalle vaan.
Ja sitten meillä on kaksi kertaa mennyt keltabarbi sinne sisäsuodattimen seinän ja akvaarion lasin väliin jumiin. Hädin tuskin ovat hengissä selvinneet, viimeksi piti irroittaa koko suodattimen kotelo laseista irti, että saatiin kala pois. En ymmärrä edes miten ne sinne ovat päässeet.
Eikä jotenkin ole mielenkiintoa perehtyä sen enempää laitteen sielunelämään tai alkaa purkamaan tms. Uutta parempaa tilalle vaan.
Ja sitten meillä on kaksi kertaa mennyt keltabarbi sinne sisäsuodattimen seinän ja akvaarion lasin väliin jumiin. Hädin tuskin ovat hengissä selvinneet, viimeksi piti irroittaa koko suodattimen kotelo laseista irti, että saatiin kala pois. En ymmärrä edes miten ne sinne ovat päässeet.
Cosma kirjoitti:Olen samaa mieltä kanssasi, että tuo Juwelin sisäsuodatin tuntuu olevan vähän heikkolaatuinen. Välillä pärisee niin maan p*rkeleesti ja välillä käy hiljempaa. Sitten luulen kuulleeni yöllä että se on muutaman kerran myös pysähtynyt, ja ainakin jotain ihme rätinää pitänyt. En ole aivan varma onko se totta, vai olenko nähnyt unta.(Meillä on akvaario makuuhuoneessa.)
Keltabarbeista tuli mieleeni, että tuosta viimeisestä episodista taitaa olla kuvakin. Laitan sen tähän jos osaan.
Vielä tuli mieleen, että kaksi suodatinta on kyllä järkevä ratkaisu. Niitä voi puhdistaa vuoron perään, joten aina on riittävästi hajottajabakteereita. Ja jos toinen simahtaa, ehtii rauhassa huomata tilanteen ja tilata osia/uuden suodattimen.
Tällä hetkellä enemmän kasveja kuin kaloja.
-
akiholm
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Hyviä bakteereita on kyllä riittämiin kokoisessasi altaassa pohjassa, kalusteissa,kasveissa ym. Tosiasia on kuitenkin; mihin ratkaisuun päädytkin se, ettei mahd. yhden suodattimen järjestelmä päädy yhden moottorin varaan. Sinällään pidän aika höttönä ja vanhanaikaisena tämän erikseen putsauksen merkityksen, olen suosinut kahden sisäsuodattimen mallia isommissa altaissa;samaan aikaan putsatessa kalat ja sinä stressaannuutte vähemmän. Kannattaa kuitenkin varalla pitää jotain vempelettä vedenkierrätykseen mikäli ainoa suodattimesi hajoaa. Nämä nyt on kauhuskenaarioita joita turhaan näillä sivustoilla jauhetaan(suotakoon se meille stadilaisille ,jotka emme pitkistä sähkökatkoksista kuule kuin uutisista). Varmaankin (taas) turhaa löpinää, tosi kuitenkin on ,että suurin osa hyöd.akt.bakteereista on ihan muilla pinnoilla kuin suodattimessa jos altaan vedenkierto on edes kohtuullinen. Kuten "ennenvanhaan " sanottiin, aktiivilietteessä on ytyä !
Meillä on juwel 350l ja suodatusta hoitaa 2 x Eheim 2426 eXperience 350. Molemmista takakulmista imut läheltä pohjaa ja poistot pinnan tuntumassa niin että pintavesi elää koko ajan. Ei oo ollut valittamista. Hyvin noi hommansa hoitaa.
Ulkoinen suodatin on mun mielestä kiva, kun ei tartte tunkee mitään mötiköitä altaaseen. Letku riittää.
Mut siis itse olen ainakin sitä mieltä, että mielummin liian tehokas kuin tuhnu. Osta kerralla kunnon tehokas pumppu ni ei tartte jatkossa enää miettiä ja arpoa.
Ulkoinen suodatin on mun mielestä kiva, kun ei tartte tunkee mitään mötiköitä altaaseen. Letku riittää.
Mut siis itse olen ainakin sitä mieltä, että mielummin liian tehokas kuin tuhnu. Osta kerralla kunnon tehokas pumppu ni ei tartte jatkossa enää miettiä ja arpoa.
-
KattiFisu
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mä liputan itsetehdyn "pötkylä"mattosuodattimen puolesta. Itse aikoinaan täysin ummikkona asiasta täältä luin ja 600-litraiseen askartelin. Sen jälkeen en ole muunlaisia hyväksynyt. Pitää veden kirkkaana ja kun mukaan heittää hiekkapohjan kierteisineen, niin paljon helpommaksi ei enää hoito voi mennä.
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.