"Nestehiili" ja KH - minkälainen yhteys?
Valvoja: Moderaattorit
"Nestehiili" ja KH - minkälainen yhteys?
Käytän normaalisti CO2-syötön lisäksi Easy-Lifen EasyCarboa. Nyt hankin kokeeksi FloraGrow Carboa, joka sekin on "nestehiiltä"(kirjoitan sanan lainausmerkkeihin, kun en tiedä aineen koostumusta, tuskin kuitenkaan nestemäistä hiiltä). En tiedä, ovatko molemmat tuotteet samaa "nestehiiltä" (mitä se sitten onkaan), eihän näiden aineiden koostumusta ostajalle pullossa kerrota.
FloraGrow Carbon käyttöohjeen mukaan karbonaattikovuuden tulee olla vähintään 5. Miksi? Minkälainen yhteys on "nestehiilen" ja KH:n välillä?
FloraGrow Carbon käyttöohjeen mukaan karbonaattikovuuden tulee olla vähintään 5. Miksi? Minkälainen yhteys on "nestehiilen" ja KH:n välillä?
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: "Nestehiili" ja KH - minkälainen yhteys?
On ensimmäinen kerta kun kuulen, että nestehiilen kanssa asetetaan ohje KH-arvolle. En myöskään ole koskaan kuullut, että nestehiilari olisi romauttanut pHn. Mutta....koska aine hajoaa vedessä hiilidioksidiksi (kasvit eivät kykene käyttämään muuta hiilenlähdetä hyväkseen), ehkä valmistaja haluaa pestä kätensä siitä edes-teoreettisesta mahdollisuudesta, että pH ottaisi ja romahtaisi aineen käytön tai vaikkapa yliannostuksen takia. Jokainen touhuaa tietysti miten parhaaksi näkee, mutta meillä akvaarioiden KH on ollut aina välillä 3-5 ja olen käyttänyt nestehiilaria kaksin-kolminkertaisesti ohjeeseen nähden vaihdellen jo useita vuosia ilman ongelmia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Sisso, lisäätkö nestehiilaria akvaarioon, johon lisäksi syötetään kaasumaista hiilidioksidia?Sisso kirjoitti:Jokainen touhuaa tietysti miten parhaaksi näkee, mutta meillä akvaarioiden KH on ollut aina välillä 3-5 ja olen käyttänyt nestehiilaria kaksin-kolminkertaisesti ohjeeseen nähden vaihdellen jo useita vuosia ilman ongelmia.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Minulla on hiilidioksidin syöttöjärjestelmä CO2-pullosta, mutta ei pH-säätökeskusta.
Seuraan pH-arvoa mittarilla useamman kerran viikossa ja joskus testilläkin (lähinnä verratakseni testin ja mittarin arvoa).
KH on 3-4 enkä sitä ryhdy korottamaan.
Seuraan pH-arvoa mittarilla useamman kerran viikossa ja joskus testilläkin (lähinnä verratakseni testin ja mittarin arvoa).
KH on 3-4 enkä sitä ryhdy korottamaan.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
En. Jos menee kaasu, sitä menee sitten niin paljon, että riittää (yksinään). Mutta silloin, siis kaasumaisen kanssa, huolehdin, että KH on riittävällä tasolla. Soon jompikumpi.Mikapo kirjoitti:Sisso, lisäätkö nestehiilaria akvaarioon, johon lisäksi syötetään kaasumaista hiilidioksidia?Sisso kirjoitti:Jokainen touhuaa tietysti miten parhaaksi näkee, mutta meillä akvaarioiden KH on ollut aina välillä 3-5 ja olen käyttänyt nestehiilaria kaksin-kolminkertaisesti ohjeeseen nähden vaihdellen jo useita vuosia ilman ongelmia.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Tuota arvelinkin. Sama täällä.Sisso kirjoitti:Mikapo kirjoitti:Sisso kirjoitti:En. Jos menee kaasu, sitä menee sitten niin paljon, että riittää (yksinään). Mutta silloin, siis kaasumaisen kanssa, huolehdin, että KH on riittävällä tasolla. Soon jompikumpi.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Niinhän minäkin arvelin, ettette toki käytä samanaikaisesti CO2-kaasunsyöttöä ja "nestehiiltä". Siinähän ei olisi hitustakaan järkeä.
Täytyy olla täydellisen tietämätön kemiasta ja akvaarion hoidosta, jos tekee kuten minä.
Täytyy olla täydellisen tietämätön kemiasta ja akvaarion hoidosta, jos tekee kuten minä.
Mika Karjalainen
-
- Advanced Member
No, tuskin siitä, että pistelee molempia samaan aikaan, haittaakaan on jos ei ehkä hyötyäkään, koska kasveille on ihan se ja sama mistä tuutista CO2 tulee kunhan tulee. Olen vaan laiska ihminen, joka ei jaksa sätätä kovin monen asian kanssa ja haluan pitää asiat mahdollisimman yksinkertaisina 

On siitä hyötyä kauppiaalle ja valmistajalle. Vajaan parinkympin pullo kuluu aina nopeasti.
Mika Karjalainen