Tarina kulkee näin: Partamonnit lisääntyvät liikaa niin vein niitä akvaariokauppaan ja sain vaihtariksi 4 naaras miljoonakalaa kun ajattelin että näin 10 vuoden sisäsiittoisuuden jälkeen olisi ehkä ihan kiva jotain uutta verta - selkeesti oli iso virhe. Uudet kalat tulivat ja päivän päästä vanhat haukkoivat henkeä pinnassa ja tyyliin kaikki aikuiset (varmaan 30?) kuolivat viikon sisään. Paitsi nämä uudet nartut. Vaihdoin huomattuani vettä enemmän kuin yleensä, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta (paitsi että kuparimonniset lähtivät kutemaan...). Muissa kaloissa en huomannut mitään poikkeavaa.
Tästä katastrofista on nyt pari kuukautta ja akvaariota olen hoitanut kuten yleensäkin. Uudet nartut ovat vieläkin elossa mutta ainakin kahden selät ovat vääntyneet (siis silleen s-mutkalle) ja eivät nyt mitenkään normaalin mukavan pullukoilta näytä. Osa eloon jääneistä poikasista on kasvanut isommaksi, mutta eivät ne nyt mielestäni ihan normaalin reippaita ole. Suhteellisen vaisulta vaikuttaa miljoonakalojen puuhailut.
Minulla on toinenkin noin 50 l akvaario, jossa olen aina pitänyt muutamaa miljoonakalaa piristämässä meininkiä. Tässä pienessä on nyt varmaan 20 iloista ja reipasta miljoonakalaa ja siis pitäisi siirtää niitä pois isoon - en kuitenkaan uskalla. (Tein tämän siirron viimeksi vähän ennen uusia kaloja ja vitsit siinä oli nättejä koiraita...

Kysymys kuuluu: Mikä noihin tarttui? Onko lääkettä? Vaikka siis en hirveesti tykkää kaloja lääkitä kun siinäkin aina riskinsä muille kaloille. Mutta jos se on joku virus/bakteeri/loinen, josta pääsisi eroon niin sehän olisi parasta. Ja ehkä asiat ovat kehittyneet kalalääkkeissä? Miettinyt myös että pitäisikö nuo ääliönartut vain lopettaa kun selkeesti eivät voi hyvin, mutta olisiko siitä mitään yleistä apua.
Harmittaa koko homma kun kaikki olisi hyvin jos olisin vain antanut olla.