![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
PS: Mun nuoliaiset ja partis rakastaa New Life Spectrumin vihreitä pohjatabletteja. Ne ei mitään muuta syökään, jos on niitä saanu maistaa. Ostaisin niitä ehdottomasti, jos jossain lähellä olis (esim Kurjessa, kun itse asun 1,5 km päässä).
Valvoja: Moderaattorit
Tästa taitaa olla kyse omasta altaastani ja sen ongelmista.nötter kirjoitti:Löytyykö tästä tarkempaa tietoa, miten tämä raakaruokinta oli toteutettu? Eläinten raakaruokinta puolella on testattu ravinteiden säilyvyys pakastettaessa ja tulokset esim. lihan kanssa on olleet todella hyviä. Pakastamisella on turhan huono maine. Monipuolisuus vaan pitäisi muistaa. Ruokin koirani ja kissani täysin raakaruokinnalla, joten jotain hajua ja kiinnostusta asiasta on.naatti kirjoitti:Eikös tässä taannoin jollakulla ollut monnisille tullut anemia, joukkokuolema ja puutosjuttuja, jotka oli todettu Eviralla. Ne oli tulleet vain pakasteruokinnan takia, kun kuivaruokaa ei käytty. Pakasteissa ei ollut riittävästi vitamiineja tai ravinteita, ovat ehkä ennemminkin kalojen virikkeitä. Itse syötän pakasteita päivittäin, mutta periaatteessa vain kuivaruuan tukena. Toinen ruoka pakasteita (erilaisia, ei pelkkää survaria) ja toinen kuivaa.
monniomistaja kirjoitti:Tästa taitaa olla kyse omasta altaastani ja sen ongelmista.nötter kirjoitti:Löytyykö tästä tarkempaa tietoa, miten tämä raakaruokinta oli toteutettu? Eläinten raakaruokinta puolella on testattu ravinteiden säilyvyys pakastettaessa ja tulokset esim. lihan kanssa on olleet todella hyviä. Pakastamisella on turhan huono maine. Monipuolisuus vaan pitäisi muistaa. Ruokin koirani ja kissani täysin raakaruokinnalla, joten jotain hajua ja kiinnostusta asiasta on.naatti kirjoitti:Eikös tässä taannoin jollakulla ollut monnisille tullut anemia, joukkokuolema ja puutosjuttuja, jotka oli todettu Eviralla. Ne oli tulleet vain pakasteruokinnan takia, kun kuivaruokaa ei käytty. Pakasteissa ei ollut riittävästi vitamiineja tai ravinteita, ovat ehkä ennemminkin kalojen virikkeitä. Itse syötän pakasteita päivittäin, mutta periaatteessa vain kuivaruuan tukena. Toinen ruoka pakasteita (erilaisia, ei pelkkää survaria) ja toinen kuivaa.
Eli lyhyesti: Evirassa todettiin kaloilla anemia, tyhjä vatsalaukku sekä ärtyneet kidukset. Tubia tai muuta sairauksia ei löydetty. Anemia ja tyhjä vatsalaukka taisi kuitenkin johtua sairaudesta joka olisi voinut olla esim.ammonium myrkytys...tämä ei ole varmistettu, arvaus vain.
Ruokinnasta: Olin päättänyt jättää kuivaruoat pois ja siirryin käyttämään pelkästään pakasteita (survareita) sekä Naturan tuoreruokia.
Naturan ruokia ovat kuitenkin ollut hyviä ja en usko että syy olisi ollut ruokinnassa. Nykyisin annan kuitenkin wafermixit edellisten lisäksi ja räkmixiä pitää saadaa aikaiseksi.
Koko tarina voi lukea aloittamassani viestiketjussa: Lääkitä vai ei?
Hieman tätä aihetta sivuten haluaisin vielä korostaa että isoja lihanpaloja ja pikkuruisia selkärangattomia ei voi säilyvyydeltään verrata oikeastaan millään tavoin: esim. surviaisen solurakenne hajoaa lähes täysin pakastettaessa, kun taas possunsydän säilyy aikas kivasti. Siksi olen sitä mieltä että kaloja ei oikeastaan voi barffata samalla tavalla kuin kissoja tai koiria, käyttämällä pakasteita. Elävät hyttysentoukat tms ovat varmasti eri juttu, mutta niiden saatavuus ei ole kauhean hyvä ympäri vuoden...nötter kirjoitti: Pakastamallakaan ei oikeestaan vitamiinit säily, kuin lihassa kohtuu hyvin. Tässäkin on huomioitava, etteivät ne sielläkään ikuisesti säily vaan laatu huononee koko ajan silti. Kasvikset kannattaisi aina tajoilla tuoreena, jos haluaa kaikki vitamiinit ja hyvät bakteerit saada.
Niin, vieläkö kalat "värjäytyy"?JJVi kirjoitti:Punasilmäpleko niitä kuitenkin öisin imuutteli ja muuttui lähes mustaksi.
Muuta syytä kuin nuo NLS:ssän ruuat en ole löytänyt, nyttemmin plekokin on muuttunut taas raidalliseksi.