projekti 125 litraa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

Ai sulle on ilmestynyt kaksi pikku ottoakin! :) Onnea pikkuisista, niin ja uudesta valaisimesta.. Kyllä pitäisi papukaijalehden olla vaan mielissään sitten, eikä ainakaan murjottaa valon vähyydestä! :D

Minäkin valojen kanssa tässä mietiskellyt.. Tai lähinnä putkien! :) Tilasin viime viikolla arcadian freshwater putken, joka olikin rikkoutunut kuljetuksessa ja nyt sitä samaista putkea ei ole varastossa kuin aikaisintaan 2 viikon päästä ja nyt sitten mietiskelin, että tuleeko vähän liian violetihtävä tosta seuralasta, jos otankin hyvitykseksi aquastarin tuon freshwaterin tilalle.. :? Sitä näkyi olevan varastossa ja sen saisin nopeammin käyttöönkin. :? Ainakin kasvit tykkäisi tuosta putkesta ja kyllähän siihenkin valaistukseen tietty silmä tottuu..! :D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

jennali kirjoitti:Ai sulle on ilmestynyt kaksi pikku ottoakin! :) Onnea pikkuisista, niin ja uudesta valaisimesta.. Kyllä pitäisi papukaijalehden olla vaan mielissään sitten, eikä ainakaan murjottaa valon vähyydestä! :D

Minäkin valojen kanssa tässä mietiskellyt.. Tai lähinnä putkien! :) Tilasin viime viikolla arcadian freshwater putken, joka olikin rikkoutunut kuljetuksessa ja nyt sitä samaista putkea ei ole varastossa kuin aikaisintaan 2 viikon päästä ja nyt sitten mietiskelin, että tuleeko vähän liian violetihtävä tosta seuralasta, jos otankin hyvitykseksi aquastarin tuon freshwaterin tilalle.. :? Sitä näkyi olevan varastossa ja sen saisin nopeammin käyttöönkin. :? Ainakin kasvit tykkäisi tuosta putkesta ja kyllähän siihenkin valaistukseen tietty silmä tottuu..! :D
Niin ja tuo sylvanian aquastarhan korostaa punaisten kasvien väriäkin, että siinä mielessä(kun multa niitä punertavia kasveja löytyy tuosta edestäkin, johon tuota freshwateria meinasin.. ) ja vinkkinä ihan sullekin tuota papukaijalehteä ajatellen, että saat sen oikein hohtamaan pinkkejä ja punaisia sävyjä! [;)]
raijaaa
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 20:03, 27.12.2006
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja raijaaa »

mirauria kirjoitti:
raijaaa kirjoitti:Papukaijalehti on upee! Itelläkin pikkusemmassa altaassa sitä ja on se vaan ihana :)
Niin on. Se on ihan tosi hieno. Millainen valaistus sulla muuten on siinä pienessä?
Mä voisinkin sitten ruveta testailemaan kasveja, jotka tarvii oikeesti paljon valoa. Luulis kai sen 4*24w t5 riittävän 8-)
No ai riittääkö! Ihan varmasti riittää :mrgreen: Itellä vaan 2x18W ja T8.. Ja hyvin kasvaa [;)] lannotteena EasyCarbo ja EasyFerro. Noi aineet pelaa tässä purkissa yksiin ihan valtavan hyvin.
240 litrainen ikuisuusprojekti.
Ginger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:45, 06.12.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Oi miten kaunis "vahinko"! Tässähän tulee ihan plekokuume itsellekkin :P Harmi vaan ettei tällä hetkellä löydy tiloja moiselle kaunokaiselle. Ja vähän kyllä harmittaa vieläkin etten pääsekkään tuonne Helsinkiin mukaan :( Siellä olisi tullut varmasti tehtyä melkoisia löytöjä..
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Ginger kirjoitti:Oi miten kaunis "vahinko"! Tässähän tulee ihan plekokuume itsellekkin :P Harmi vaan ettei tällä hetkellä löydy tiloja moiselle kaunokaiselle. Ja vähän kyllä harmittaa vieläkin etten pääsekkään tuonne Helsinkiin mukaan :( Siellä olisi tullut varmasti tehtyä melkoisia löytöjä..
Ens kerralla sitten! Ei takuulla oo viiminen reissu sinne :) Ja Vahinko on kiva tapaus. Se unohti olla ujo ekojen päivien jälkeen.
raijaaa kirjoitti:No ai riittääkö! Ihan varmasti riittää :mrgreen: Itellä vaan 2x18W ja T8.. Ja hyvin kasvaa [;)] lannotteena EasyCarbo ja EasyFerro. Noi aineet pelaa tässä purkissa yksiin ihan valtavan hyvin.
Oukei. Täytyy pohdiskella sinne muutakin "hankalampaa" kaveria, kun valotehoa on mukavasti sitten :mrgreen: EasyCarbo mullakin menee nyt, mutta ajattelin, että ihan kaasuna vois olla hyvä tuollasella valaistuksella. Luulisin.
jennali kirjoitti:Ai sulle on ilmestynyt kaksi pikku ottoakin! :) Onnea pikkuisista, niin ja uudesta valaisimesta.. Kyllä pitäisi papukaijalehden olla vaan mielissään sitten, eikä ainakaan murjottaa valon vähyydestä! :D

Minäkin valojen kanssa tässä mietiskellyt.. Tai lähinnä putkien! :) Tilasin viime viikolla arcadian freshwater putken, joka olikin rikkoutunut kuljetuksessa ja nyt sitä samaista putkea ei ole varastossa kuin aikaisintaan 2 viikon päästä ja nyt sitten mietiskelin, että tuleeko vähän liian violetihtävä tosta seuralasta, jos otankin hyvitykseksi aquastarin tuon freshwaterin tilalle.. :? Sitä näkyi olevan varastossa ja sen saisin nopeammin käyttöönkin. :? Ainakin kasvit tykkäisi tuosta putkesta ja kyllähän siihenkin valaistukseen tietty silmä tottuu..! :D

Niin ja tuo sylvanian aquastarhan korostaa punaisten kasvien väriäkin, että siinä mielessä(kun multa niitä punertavia kasveja löytyy tuosta edestäkin, johon tuota freshwateria meinasin.. ) ja vinkkinä ihan sullekin tuota papukaijalehteä ajatellen, että saat sen oikein hohtamaan pinkkejä ja punaisia sävyjä! [;)]
Juu. Saa nähdä, että mitä putkia siihen sitten tökin. Jotain kasvivaloa ainakin ja varmaan myös aquastarin... Saas nyt nähdä, että mitä sitä täällä on edes tarjolla vai täytyykö tilailla noita t5 putkia...
Ja mini-otot on kyllä hassuja kavereita :D Rupesin vaan katsomaan, että hetkinen. Mikäs mini-tyyppi kurkkua mutustaa :mrgreen: Tuskin noi aikuiset possut kutistuneet on. Ei haittaa tuommoinen, kun pohdiskelinkin, että voisi hommata lisää ottoja. Niitä on kuitenkin vielä aika vähän. 7 aikuista ja muutama mini.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Ajattelin ihan nyt tähän väliin tehdä listauksen projekteista, jotka olisi kiva/must toteuttaa ennemmin tai myöhemmin.

1. itämainen (taistotätien asumus, juu, tulossa)
2. hammaskarppila
3. vuokkokala-allas
4. paludaario
5. joku aquascape juttu
6. taistokoiraiden räkki
7. kasviallas (EHKÄ jotain otuksia...)

Hmmm. Eikö niitä lopulta tuon enempää ole? Jotenkin ajattelin, että enempikin olisi ollut...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Hienot suunnitelmat :mrgreen:
Itse olen joskus myös pohtinut ison kasvialtaan perustamista, kaloiksi ISO parvi nuolimonneja. Ei tuu toteutuu tässä asunnossa, eikä tuon puolison kanssa, mutta saahan sitä aina haaveilla...
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

kalaton1 kirjoitti:Hienot suunnitelmat :mrgreen:
Itse olen joskus myös pohtinut ison kasvialtaan perustamista, kaloiksi ISO parvi nuolimonneja. Ei tuu toteutuu tässä asunnossa, eikä tuon puolison kanssa, mutta saahan sitä aina haaveilla...
Näistä oikeastaan kaikki muut kuin tuo itämainen on vähän sellasia, että "sit joskus". Tällä hetkellä ei kyllä kukaan rajoita näitä mun projekteja millään tavalla. Siis ihminen. Muuten rajoitteita sitten löytyykin tilasta ja rahasta sen verran hyvin, että taitaa mennä aika kauan ennen kuin edes puolet noista on toteutusasteella :roll:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Tahtoo kunnollisen kameran, kun en ite kestä tätä kuvien laatua. Mutta spämmään niillä silti :twisted:
niitä on ehkä miljoona
niitä on ehkä miljoona
WP_20150405_016m.jpg (77.17 KiB) Katsottu 3796 kertaa
Vahingon massu
Vahingon massu
WP_20150405_026m.jpg (65.19 KiB) Katsottu 3796 kertaa
Vahinko
Vahinko
WP_20150405_027m.jpg (78.28 KiB) Katsottu 3796 kertaa
Punkku
Punkku
WP_20150406_010m.jpg (127.37 KiB) Katsottu 3796 kertaa
raitapaidan nenu (ja lehtis sekä pikkukirsikkatetra)
raitapaidan nenu (ja lehtis sekä pikkukirsikkatetra)
WP_20150406_012m.jpg (104.69 KiB) Katsottu 3796 kertaa
appelsiini, sen kaunis väri on mennyttä :<
appelsiini, sen kaunis väri on mennyttä :<
WP_20150406_020m.jpg (106.46 KiB) Katsottu 3796 kertaa
on siellä helmeri, siellä lehden alla
on siellä helmeri, siellä lehden alla
WP_20150406_021m.jpg (102.84 KiB) Katsottu 3796 kertaa
Noi helmerit ei muuten ole erityisen ujoja ruoka-aikaan. Tänään yksi yritti tunkea Vanhan Herran mahan alle ryöstämään seniorin tablettia :roll: Ovat vanhukseen verrattune niin pieniäkin, että Vanha Herra näytti hämmentyneeltä ennen kuin tajusi, mitä tapahtuu. :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

Voi että nuo kaiiiikki plekoset on niin söpöjä! :mrgreen: Myös nuo miljoonat lehtikset on tosi kauniita! :)
Ja suunnitelmat kuulostavat oikein toteuttamiskelpoisilta!! [;)]
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Tulin vaan Vahinkoa kyyläilemään... Iiihana. 8-)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Kevis kirjoitti:Tulin vaan Vahinkoa kyyläilemään... Iiihana. 8-)
Eikös vaan olekin ihana! :mrgreen:

Mutta nyt kuulkaatten ystäväiset. APUA! Siis tuo 40 litrainen kaipais ihan selvästi jotain tuohon vesuviuksen eteen kantoon kiinni. Nyt siis lähinnä apua siihen, että tuleeko siihen:

a) jotain sammalta (mitä?)
b) susseria
c) anubiasta
d) jotain muuta (mitä?)

Niin ja pitäiskö mun vaan nypätä tuo intianvesitähdikki tuolta muualle? Se näyttää siellä jotenkin orvolta ja yksinäiseltä. Plus siltä, että ei oikeastaan kuulu tuonne... Niin ja pitäiskö tuohon metsästää joku tausta? Ja millanen sitten? Olisko ideoita? :P
Ja kuva:
WP_20150410_002m.jpg
WP_20150410_002m.jpg (108.37 KiB) Katsottu 3627 kertaa
Ja sitten työn alle ne 54:sen ja itämaisen suunnitelmat... 54:seen on tulossa postissa jotain puuta ainakin. Sen suunnittelu lienee siis helpompaa kun ne saapuu. Mutta mitäs kasviehdotuksia sinne? Valo ei sitten tosiaan tule olemaan ongelma :mrgreen: Ainakin se papukaijalehti tulee ja tripartita muuttaa sinne, muuten on kaikki viel ihan auki. 8-)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

mirauria kirjoitti:Mutta nyt kuulkaatten ystäväiset. APUA! Siis tuo 40 litrainen kaipais ihan selvästi jotain tuohon vesuviuksen eteen kantoon kiinni. Nyt siis lähinnä apua siihen, että tuleeko siihen:

a) jotain sammalta (mitä?)
b) susseria
c) anubiasta
d) jotain muuta (mitä?)
Vastaan monivalintakysymykseen a) ja c) :mrgreen: Laittaisin ainakin anubias nanaa ja sammaleeksi voisit kokeilla miten se sulkasammal toimii? Siitä jos ottaa isomman tupsun latvuksia juurakon eteen, niin voisi saada kivan näköisen. Itse katselin juuri ikkunasta pihalle ja suunnittelin huomista talkoopäivää. Tuosta sulkasammaleesta tulee vähän takapihan varvikko mieleen.
mirauria kirjoitti:Niin ja pitäiskö mun vaan nypätä tuo intianvesitähdikki tuolta muualle? Se näyttää siellä jotenkin orvolta ja yksinäiseltä. Plus siltä, että ei oikeastaan kuulu tuonne... Niin ja pitäiskö tuohon metsästää joku tausta? Ja millanen sitten? Olisko ideoita? :P
Ehkä jotain tuuheampaa intianvesitähdikin tilalle? Pogostemon stellatus ja ehkä yksi Taiwanin lumme? Näyttävät hyvätä vierekkäin :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Siltsu kirjoitti:Vastaan monivalintakysymykseen a) ja c) :mrgreen: Laittaisin ainakin anubias nanaa ja sammaleeksi voisit kokeilla miten se sulkasammal toimii? Siitä jos ottaa isomman tupsun latvuksia juurakon eteen, niin voisi saada kivan näköisen. Itse katselin juuri ikkunasta pihalle ja suunnittelin huomista talkoopäivää. Tuosta sulkasammaleesta tulee vähän takapihan varvikko mieleen.
Hmmm... Tuo anubias on kyllä itselläkin kummitellut mielessä ja mulla lilluu yksi tuolla kakaroiden lootassa. Se joutaa sieltä kyllä tuonne 40 litraiseen. Ja se sulkasammal vois kyllä olla kanssa tosi jees! Mutta millä mä saan sen tuohon kannon eteen kivasti? :o
Siltsu kirjoitti:Ehkä jotain tuuheampaa intianvesitähdikin tilalle? Pogostemon stellatus ja ehkä yksi Taiwanin lumme? Näyttävät hyvätä vierekkäin :mrgreen:
Hmmm... Ehkä mielummin sitä stellatusta. Jos se pärjää tuolla valaistuksella? Tuossa on aika kapea kohta ja isolehtinen miekkakasvi edessä, niin jotenkin omissa ajatuksissa joku pienilehtisempi passais paremmin tuohon taakse. Toki taiwanin lumme on taas väriltään aivan erilainen kuin tuo miekkakasvi... Hmmm...

EDIT
WP_20150410_006m.jpg
WP_20150410_006m.jpg (76.48 KiB) Katsottu 3605 kertaa
1. juurakko
2. cabomba aquatica
3. cyperus helferi
4. murdannia keisak
5. barclaya longifolia
6. hydrocotyle leucocephala

Pikainen, suttuinen ja ei-niin-taidokas suunnitelma :P Tuo etuala on hyvin avoin, niin kuin näkyy. Jotain matalaa, itämaiseen sopivaa?? Ja mitä muuta sisustusta sinne voi tunkea? Pää lyö ihan tyhjää... Onneksi tälläKÄÄN ei ole kiire x)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

Siltsu kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Mutta nyt kuulkaatten ystäväiset. APUA! Siis tuo 40 litrainen kaipais ihan selvästi jotain tuohon vesuviuksen eteen kantoon kiinni. Nyt siis lähinnä apua siihen, että tuleeko siihen:

a) jotain sammalta (mitä?)
b) susseria
c) anubiasta
d) jotain muuta (mitä?)
Vastaan monivalintakysymykseen a) ja c) :mrgreen: Laittaisin ainakin anubias nanaa ja sammaleeksi voisit kokeilla miten se sulkasammal toimii? Siitä jos ottaa isomman tupsun latvuksia juurakon eteen, niin voisi saada kivan näköisen. Itse katselin juuri ikkunasta pihalle ja suunnittelin huomista talkoopäivää. Tuosta sulkasammaleesta tulee vähän takapihan varvikko mieleen.
mirauria kirjoitti:Niin ja pitäiskö mun vaan nypätä tuo intianvesitähdikki tuolta muualle? Se näyttää siellä jotenkin orvolta ja yksinäiseltä. Plus siltä, että ei oikeastaan kuulu tuonne... Niin ja pitäiskö tuohon metsästää joku tausta? Ja millanen sitten? Olisko ideoita? :P
Ehkä jotain tuuheampaa intianvesitähdikin tilalle? Pogostemon stellatus ja ehkä yksi Taiwanin lumme? Näyttävät hyvätä vierekkäin :mrgreen:
Samaa mieltä ollaan kuin siltsu.. Eli anubiasta ja jotain kivaa sammalta! :mrgreen: Niin ja tuohonhan voisi ehkä sovittaa pienen ryppään vielä sitä pogostemon helferiäkin, mitä minullekin on tulossa! :) Sitäkin voi kiinnitellä kiviin ja kantoihinkin.. Tai näin olen ymmärtänyt! :? :D
Ja Samaa mieltä siltsun kanssa olen myös siitä, että laittaisit intianvesitähdikin tilalle jotain tuuheaksi kasvavaa kasvia.. Itse tykkään nykyään paljon tuosta vesisaniaisesta ja vedensuosikkikin on sellainen mun ikisuosikki! :) ..Ja kun valoakin riittää, niin sähän voit kokeilla jotain uutta ja jännää kasviakin siihen! :o
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

..Niin ja tuohon itämaisen akvan suunnitelmaanhan sä voit hommata vaikka niitä kiuaskiviä ja kasata niistä jonkun kivan rakennelman, itämaiseen tyyliin (siis tuohon tyhjään kohtaan )! :) Tai sittenhän tuohon voisi sopia joku sellainen upea käppyräjuurakko ( esim. moorapuun juurakko..)! 8O Tai entäs tommosesta käppyrästä ja vaikka riippasammalesta askarreltu bonsaipuukin vois olla aikasta hieno tohon..! [;)] ..Ja sit tietty sen juurelle vaikka kiven murikoita ja jotain ruohomaista ( esim. multahan löytyy sitten tuota kapeakaihonlehteä varmasti sullekin..! [;)] :D )

Iiik! Mä nyt ihan innostuin itsekin tuosta itämaisesta akvan suunnittelusta!! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:Samaa mieltä ollaan kuin siltsu.. Eli anubiasta ja jotain kivaa sammalta! :mrgreen: Niin ja tuohonhan voisi ehkä sovittaa pienen ryppään vielä sitä pogostemon helferiäkin, mitä minullekin on tulossa! :) Sitäkin voi kiinnitellä kiviin ja kantoihinkin.. Tai näin olen ymmärtänyt! :? :D
Ja Samaa mieltä siltsun kanssa olen myös siitä, että laittaisit intianvesitähdikin tilalle jotain tuuheaksi kasvavaa kasvia.. Itse tykkään nykyään paljon tuosta vesisaniaisesta ja vedensuosikkikin on sellainen mun ikisuosikki! :) ..Ja kun valoakin riittää, niin sähän voit kokeilla jotain uutta ja jännää kasviakin siihen! :o
Niin siis ei tuossa 40 litraisessa ole mikään erityinen valaistus. Ei todellakaan. Eli sinne ei kyllä voi laittaa oikein mitään kovasti valoa vaativaa. :) Vedensuosikkia siellä onkin jo melkoinen puska oikeassa takanurkassa.
Nätti kyllä tuo pogostemon helferi, mutta ehkä johonkin toiseen altaaseen. Jos tuohon vesuviuksen eteen tulee jo anubias ja sammalta, niin sitten on jo ihan tarpeeksi täyttä siinä. Mutta tuota voisi kokeilla esim 54:seen jossain kohtaa. Tai voisi mennä ehkä itämaisessakin etualalla...
jennali kirjoitti:..Niin ja tuohon itämaisen akvan suunnitelmaanhan sä voit hommata vaikka niitä kiuaskiviä ja kasata niistä jonkun kivan rakennelman, itämaiseen tyyliin (siis tuohon tyhjään kohtaan )! :) Tai sittenhän tuohon voisi sopia joku sellainen upea käppyräjuurakko ( esim. moorapuun juurakko..)! 8O Tai entäs tommosesta käppyrästä ja vaikka riippasammalesta askarreltu bonsaipuukin vois olla aikasta hieno tohon..! [;)] ..Ja sit tietty sen juurelle vaikka kiven murikoita ja jotain ruohomaista ( esim. multahan löytyy sitten tuota kapeakaihonlehteä varmasti sullekin..! [;)] :D )

Iiik! Mä nyt ihan innostuin itsekin tuosta itämaisesta akvan suunnittelusta!! :mrgreen:
Pari käppyräähän tuossa piirroksessa jo onkin. Pitää nyt katsella, että löytyykö jotain söpöjä pikkuisia vielä, jotka sopisi etualalle. Kivimuodostelmakin on kyllä ehdottomasti harkinnan arvoinen. Ja jotain etualan kasvia siihen täytyy sitten kyllä saada myös... Ja voi olla, että tuo mun piirros on paljon pienemmälle altaalle ja sitten se Rio onkin ihan tyhjän näköinen myös takaa :D En oikein osaa hahmottaa, kun ei pääse asettelemaan ja testailemaan sinne itse altaaseen. No mutta. Näitä vaihtoehtoja on kiva pyöritellä ja pohdiskella. Tosin voisin oikeasti keskittyä enempi siihen 54:seen, kun siihen pitäisi ensi viikolla tulla niitä oksia ja lauantaina se valo. Se on tässä selkeästi ensin sisustusvuorossa :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

Ai juu.. Mä luulin että siihen kuvan altaaseen on tulossa se valo..! :D Mutta ainakin tuo vesisaniainen ei vaadi mitään tehovalaistusta, vaan pärjää vähemmälläkin! :) Mullakin se on hämärämmässä nurkassa tuolla metsikössä ja silti kasvaa mukavasti! :)
Niin ja tuo paperille suunnittelu on hankalaa, kun tosiaan mittasuhteet ei oikein pidä sitten paikkaansa ja vaikeaa suunnitella sillä tavalla kolmiulotteisesti, mutta se on kumminkin hyvä antamassa vähän sisustukselle tulevia suuntia ja kasvivalintoja! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

jennali kirjoitti:Ai juu.. Mä luulin että siihen kuvan altaaseen on tulossa se valo..! :D Mutta ainakin tuo vesisaniainen ei vaadi mitään tehovalaistusta, vaan pärjää vähemmälläkin! :) Mullakin se on hämärämmässä nurkassa tuolla metsikössä ja silti kasvaa mukavasti! :)
Niin ja tuo paperille suunnittelu on hankalaa, kun tosiaan mittasuhteet ei oikein pidä sitten paikkaansa ja vaikeaa suunnitella sillä tavalla kolmiulotteisesti, mutta se on kumminkin hyvä antamassa vähän sisustukselle tulevia suuntia ja kasvivalintoja! :)
Juu ei kun se tulee sinne 54:seen :) Ja SEN suunnitelmat on oikeasti vielä ihan täysin ja kokonaan auki. Kaksi kasvia on päätetty, papukaijalehti ja tripartita, mutta muuten mulla ei ole mitään käryä, mitä siihen teen. Kun sehän jää sitten päältä avonaiseksi, niin siellähän vois olla jotain sellaistakin, mikä kasvaa altaasta hiukan uloskin... Hmmmmmm... Tahtoo jo sen oksapaketin!
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Se sulkasammal on mulla ihan soraan tökättynä tällä hetkellä, joten onnistunee niinkin. Ja jos hämärämpään valaistukseen kaipaa jotain lisää, niin vesirutto on ainakin kiitollinen. Kirkkaampaan valaistukseen itse kokeilisin pogostemon helferi ja -erectus. :mrgreen:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Siltsu kirjoitti:Se sulkasammal on mulla ihan soraan tökättynä tällä hetkellä, joten onnistunee niinkin. Ja jos hämärämpään valaistukseen kaipaa jotain lisää, niin vesirutto on ainakin kiitollinen. Kirkkaampaan valaistukseen itse kokeilisin pogostemon helferi ja -erectus. :mrgreen:
En mä vesiruttoa. Se nyt ei jotenkin mun mielikuvissa passaa tuonne. Mut mites olis karttulehti? Vähän samantyyppinen kuin tähtipatsuli, mutta ei vaadi niin paljon valoa?
No täytyy testata se sammal ihan vaan hiekkaan tökkäämällä. Kehitettävä sille sitten jotain, jos ei tykkää sillä tavalla olla tai pysy pohjassa...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Kevis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 21:24, 09.10.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Mää tykkäsin siitä helferistä ihan sikana ja se kasvoikin hyväsesti ja viihtyi kunnes tetrat keksivät syödä sen. :roll: Tosi nätti kasvi kuitenkin siis.
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Juu. Kyllä mä sitä helferiä johonkin tunnen. Joko 54:seen tai sitten itämaiseen. Mää ei tiedä vielä, että kumpaan :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Noniin. Oksapaketti on päässyt vaiheeseen pakettiautomaatti. Nyt vaan odotellaan ja loppuviikosta kuoritaan ahkerasti :mrgreen:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

WP_20150415_005m.jpg
WP_20150415_005m.jpg (92.68 KiB) Katsottu 3293 kertaa
Sitte ei muuta ku kuorimaan :mrgreen: Olisko muuten jotain hyviä vinkkejä, millä irtois parhaiten nuo kuoret? Noiden pitäisi siis olla omppua ja tammea :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”