projekti 125 litraa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
jennali
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: projekti 125 litraa

Viesti Kirjoittaja jennali »

mirauria kirjoitti:
jennali kirjoitti:Onpas poikaset kasvaneet!! :) Hei minulla yksi maatiais sukarapu kantaa nyt munia (vai odottaa.. Miten se nyt sanotaan sukiksista..?? :roll: :D)! Nappasin kuvan, kun se suunnittelee pesää tuohon etulasille, melalehtien sekaan. :) Ne jänskästi jaloillaan "järjestelee niitä munia tuolla mahassaan, melkein koko ajan! :) Onko ne pallerot sinunkin sukiksella tän tyyppisiä: ( ..Toivottavasti saat kuvista selvää! :) )
Juu, juuri tuollaisia ne pallerot on. Olet vaan onnistunut "hiukan" paremmin noiden kuvien kanssa. Tuo mun rapunen oli sellaisessa paikassa vielä, että mistään ei päässyt lähelle ja se yhdistettynä kännykän kameran zoomaukseen tietää vaan suttua. Mutta noh. Muniksi tulkittu jo, joten olen iloinen :) Niin ja huomasin, että yhdellä toisellakin sukiksella taisi olla munia mukana :roll: Ja joku niistä oli kuorensakin kerennyt vaihtamaan. Kierteiset veteli onnellisena tyhjää kuorta napaansa. :mrgreen:
Mulla taas ei kamerassa toimi zoomi oikein ollenkaan! :roll: Siksi sain nyt niin hyvän kuvan, tuosta kantavasta sukiksesta, kun oli tosiaan ihan siinä etulasin edessä! :) Muuten ois ollu mahdottomuus saada koko kuvaa.. :roll: Mulla näytti nuo kuvat tosi epäselvältä tässä mun koneen valokuva kansiossa.. Mut täällä näkyy aika paljon selvempänä! 8O Johtuneekohan tuosta, kun kuvan joutuu pienentämään, että se myös sitten "selvenee"..? :?

Mullakin näkyy muutama sukarapu munia kantavan! :) Näkyvät tykkäävän tuosta edessä kasvavasta melalehtimetsiköstä, kun sinne nuo "odottavat" hakeutuu! :) Toisella sukiksella nuo munat on vaaleampia.. Onkohan ne sitten ei hedelmöityneitä sitten..? 8O
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

En osaa sanoa, että ovatko ei-hedelmöittyneet. Vai voisivatkohan ne olla eri vaiheessa? Muuttavatko ne munat väriä sen mukaan? Mulla ei tosiaan mitään käryä noista sukasista sillä tavalla, kun nää on mun ekat, jos eksyneitä maatiaisia ei lasketa :mrgreen: Tosin niitä maatiaisia ei ole näkynyt hetkeen. Toisaalta ne voivat kyllä piilotella susseripöheikössäkin.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:En osaa sanoa, että ovatko ei-hedelmöittyneet. Vai voisivatkohan ne olla eri vaiheessa? Muuttavatko ne munat väriä sen mukaan? Mulla ei tosiaan mitään käryä noista sukasista sillä tavalla, kun nää on mun ekat, jos eksyneitä maatiaisia ei lasketa :mrgreen: Tosin niitä maatiaisia ei ole näkynyt hetkeen. Toisaalta ne voivat kyllä piilotella susseripöheikössäkin.
No voihan ne tosiaan ollakin eri vaiheessa oleviakin! En minäkään yhtään tiedä, kuuluuko niiden muuttaa väriä kehittyessään.. :? Jostain luin, että munista voi loppuaikana erottaa jo silmätkin läpi, mutta muuta ei jäänyt oikein tuonne jakelukeskukseeni! :D Tunnistin vain nuo muniksi siitä, kun jossain täällä webissä tuli vastaan kuvaa munia "odottavasta" sukasesta! :)
Icecube
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Icecube »

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:En osaa sanoa, että ovatko ei-hedelmöittyneet. Vai voisivatkohan ne olla eri vaiheessa? Muuttavatko ne munat väriä sen mukaan? Mulla ei tosiaan mitään käryä noista sukasista sillä tavalla, kun nää on mun ekat, jos eksyneitä maatiaisia ei lasketa :mrgreen: Tosin niitä maatiaisia ei ole näkynyt hetkeen. Toisaalta ne voivat kyllä piilotella susseripöheikössäkin.
No voihan ne tosiaan ollakin eri vaiheessa oleviakin! En minäkään yhtään tiedä, kuuluuko niiden muuttaa väriä kehittyessään.. :? Jostain luin, että munista voi loppuaikana erottaa jo silmätkin läpi, mutta muuta ei jäänyt oikein tuonne jakelukeskukseeni! :D Tunnistin vain nuo muniksi siitä, kun jossain täällä webissä tuli vastaan kuvaa munia "odottavasta" sukasesta! :)
Monnisten munat ainakin muuttaa väriään kun kehittyvät. Eka ovat melko vaaleita, eikä oikein erota onko hedelmöittyneet. Päivän jälkeen alkaa jo näkymään eroja(hedelmöittyneet tummuu enemmän oranssiin vivahtaviksi ja hedelmättömissä näkyy valkoinen täplä keskellä) ja tosiaan loppuvaiheessa voi tosiaan erottaa silmiä/häntää ehkä jopa liikettä jos oikein tarkkaan tuijottaa. Ravuista en tiedä miten menee, mutta voisi hyvin olla eri aikaisia(varsinkin jos eri yksilöllä), tai sitten joukossa ei-hedelmöittyneitä.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Lehtikaloilla ja haarniskoillakin tosiaan hieman vaihtavat väriä kehityksen mukaan. Ja ihan loppuvaiheessa näkyy munien sisällä liikkuvat tyypit. Ai mitenniin olen intopiukeana nenä kiinni lasissa/muovissa tuijotellut niitä :mrgreen: Sukaravuista kun ei ole niin minkään näköistä aiempaa kokemusta, niin en tosiaan osaa sanoa, että miten niillä menee. Mutta voisi kai ajatella, että vaihtaisivat väriä kehityksenkin mukaan? Ehkä?
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Lehtikaloilla ja haarniskoillakin tosiaan hieman vaihtavat väriä kehityksen mukaan. Ja ihan loppuvaiheessa näkyy munien sisällä liikkuvat tyypit. Ai mitenniin olen intopiukeana nenä kiinni lasissa/muovissa tuijotellut niitä :mrgreen: Sukaravuista kun ei ole niin minkään näköistä aiempaa kokemusta, niin en tosiaan osaa sanoa, että miten niillä menee. Mutta voisi kai ajatella, että vaihtaisivat väriä kehityksenkin mukaan? Ehkä?
Niin, voivat hyvinkin vaihtaa.. Niinhän tosiaan teki monnistenkin munat! :) Mä luin jostain myös sen sukarapujen odotusajankin, että kauanko se kestää, enkä sitäkään enää muista,, Aijai, minä ja minun hapero pääni! :roll: :D
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Lehtikaloilla ja haarniskoillakin tosiaan hieman vaihtavat väriä kehityksen mukaan. Ja ihan loppuvaiheessa näkyy munien sisällä liikkuvat tyypit. Ai mitenniin olen intopiukeana nenä kiinni lasissa/muovissa tuijotellut niitä :mrgreen: Sukaravuista kun ei ole niin minkään näköistä aiempaa kokemusta, niin en tosiaan osaa sanoa, että miten niillä menee. Mutta voisi kai ajatella, että vaihtaisivat väriä kehityksenkin mukaan? Ehkä?
Niin, voivat hyvinkin vaihtaa.. Niinhän tosiaan teki monnistenkin munat! :) Mä luin jostain myös sen sukarapujen odotusajankin, että kauanko se kestää, enkä sitäkään enää muista,, Aijai, minä ja minun hapero pääni! :roll: :D
*Niin muuten! mulla oli kuule ihan suurennuslasi siihen monnisten munien kehityksen kyttäämiseen!! :mrgreen: (Nykyään zoomailen sillä noita sukarapuja ja sitä pikkukierteistä.. :D ...Ja oikeestaan ihan kaikkee tuolla akvaariossa elävää! :roll: :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No nyt oon kyllä vähän kade! Mä en omista suurennuslasia :cry: Mutta siitä haarniskoiden kudusta kyllä erotti ihan selvästi, kun tyypit liikku munien sisällä. Harmi, kun sillon en voinu niitä pelastaa ja yrittää kasvattaa :/ Nyt eivät ole tuossa altaassa vielä kuteneet. Tosin ei ole niin hyvää kohtaakaan pesälle kuin siinä vanhassa oli. Saisivat kyllä johonkin kutea, kun tuo iso naaras muuten varmaan räjähtää oikeasti kohta :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:No nyt oon kyllä vähän kade! Mä en omista suurennuslasia :cry: Mutta siitä haarniskoiden kudusta kyllä erotti ihan selvästi, kun tyypit liikku munien sisällä. Harmi, kun sillon en voinu niitä pelastaa ja yrittää kasvattaa :/ Nyt eivät ole tuossa altaassa vielä kuteneet. Tosin ei ole niin hyvää kohtaakaan pesälle kuin siinä vanhassa oli. Saisivat kyllä johonkin kutea, kun tuo iso naaras muuten varmaan räjähtää oikeasti kohta :roll:
Joo, näkyi monnistenkin kutupalleroissa hyvin, kun ne siellä liikku! :) Oli kyllä jännä seurata! :) Näin silloin muutaman munan kuoriutumisenkin! 8O Ne hyvin sikritti pois sieltä kutupallon sisältä ja lähtivät heti hirveetä vauhtia piiloon uimaan! :mrgreen: Oli helppo seurata, kun oli se poikashäkki ja suurennuslasi! :mrgreen: Hommaa ihmeessä sinäkin tuo suurennuslasi, sillä on tosi tosi hauskaa tutkailla lähemmin akvaelämää! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Pitää hommata! Olis kyllä hienoa päästä itsekin todistamaan ihan sitä kuoriutumista. Nyt kun olen nähnyt sitten vaan jo kuoriutuneita poikasia.
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Pitää hommata! Olis kyllä hienoa päästä itsekin todistamaan ihan sitä kuoriutumista. Nyt kun olen nähnyt sitten vaan jo kuoriutuneita poikasia.
Joo, se on kyllä tosi jännää seurattavaa ja eniten ihmetytti se, että ne lähti tosi nopsaa ja automaattisesti poikashäkin pohjaa päin! 8O Sitten ne kuoriutu loputkin vähän jälkeen sen, kun lähdin siitä tuijottamasta.. Hah, onkohan niissä munissa joku ajastin, että kaikki kuoriuttuu melkein samaan aikaan..?! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Heh :D Nehän on kuitenkin varmaan yleensä laskettu melko samaan aikaan? Silloin ainakin mun logiikkaan sopii, että kehittyvät aika samoihin aikoihin kuoriutumisvaiheeseen :)
jennali
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Heh :D Nehän on kuitenkin varmaan yleensä laskettu melko samaan aikaan? Silloin ainakin mun logiikkaan sopii, että kehittyvät aika samoihin aikoihin kuoriutumisvaiheeseen :)
Heh, no niinhän se on, mutta on se siltikin niin jännää!! :D
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

jennali kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Heh :D Nehän on kuitenkin varmaan yleensä laskettu melko samaan aikaan? Silloin ainakin mun logiikkaan sopii, että kehittyvät aika samoihin aikoihin kuoriutumisvaiheeseen :)
Heh, no niinhän se on, mutta on se siltikin niin jännää!! :D
No juu. Onhan se :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Linkitämpäs tämän vielä tännekin. Saatoin ihan vahingossa varata yhden taistoukon (ja naaraan). Vaikken vielä ole ihan varma, että mihin sen koiraan laitan edes asumaan. Hups. Mutta kun se on niin hieno!
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... f6c8c105f0
Toivottavasti linkki toimii.
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

No toi taisto on kyllä ihan törkeän makee! 8O Tämä oli hyvä hups! :)
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kevis kirjoitti:No toi taisto on kyllä ihan törkeän makee! 8O Tämä oli hyvä hups! :)
Niin minustakin! Mutta räkki alkais vähitellen olla oikeesti ihan jees :mrgreen:
jennali
Senior Member
Senior Member

Hanki vaan se räkki ja täydet kympit tuosta hienosta uudesta taistosta ja "Hupsista keikkaastasi"! :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mun pitää vielä keksiä paikka sille räkille ja miten sen käytännössä voisin toteuttaa. Mutta tämä on harkinnassa kyllä. Sain muuten vihdoin jonkinlaisen kuvan siitä uudesta tulokkaasta, joka Siltsulta minulle tuli. Se on nyt siis todettu koiraaksi. Noh. Ei se mitään. Elelköön nyt ainakin jonkin aikaa haareminsa kanssa ennen kuin keksin sille jonkin muun purnukan.
WP_20150215_002m.jpg
WP_20150215_002m.jpg (80.27 KiB) Katsottu 1875 kertaa
jennali
Senior Member
Senior Member

Ihanat värit tuossa taistossa! 8O Kyllä ne vaan osaa olla sitten kauniita kaloja! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Kuvapläjäys:
iskä ja äiskä
iskä ja äiskä
WP_20150222_023m.jpg (93.09 KiB) Katsottu 1802 kertaa
tyyppejä
tyyppejä
WP_20150222_016m.jpg (75.3 KiB) Katsottu 1802 kertaa
yksi mun lemppareista
yksi mun lemppareista
WP_20150222_017m.jpg (65.1 KiB) Katsottu 1802 kertaa
uusi kasvi
uusi kasvi
WP_20150222_006m.jpg (94.67 KiB) Katsottu 1802 kertaa
Pennut kasvaa hurjaa kyytiä. Isommat alkavat olla jo ainakin peukalonkynnen kokoisia, jos eivät isompiakin. Hukun niihin kohta. Ja ne sottaa myös ihan kiitettävästi. Olen nyt vaihtanut päivittäin yli puolet lootan vedestä. Mielellään jakaisin niitä vähitellen kahteen laatikkoon, mutta kun tekniikkaa ei ole kuin yhteen. Noh. Ei varmaan auta kuin jatkaa ahkeraa vedenvaihtoa.
Mikähän kasvi tuo uusi muuten on? Osaako joku kertoa? Sain sen toiselta harrastajalta, mutta ei muistanut nimeä enää. Joku saniainen varmaankin, mutta mikä?
SiMes
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Aivan ihania söpöläisiä nuo sun "tyypit"! Veikkaisin kasvia jaavansaniaisen "narrow" muodoksi.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

SiMes kirjoitti:Aivan ihania söpöläisiä nuo sun "tyypit"! Veikkaisin kasvia jaavansaniaisen "narrow" muodoksi.
Ne on kyllä ihania, vaikka ovatkin kovia sottaamaan. ^^
Ja voisi hyvinkin olla tuo narrow, kun sen googletin. Kiitos paljon :)
Ginger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ginger »

Ompa suloisia pienokaisia! ^^ Näin muuten tänään Norppiksessa livenä sen taiston joka on vissiin tulossa siulle? Oli ihan mielettömän upea tapaus! :)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Ginger kirjoitti:Ompa suloisia pienokaisia! ^^ Näin muuten tänään Norppiksessa livenä sen taiston joka on vissiin tulossa siulle? Oli ihan mielettömän upea tapaus! :)
Juu. Sieltä olisi tulossa mulle yksi ukko ja akka. En millään meinaa pysyä housuissani, kun tahtoisin ne jo tänne :D Kiva kuulla, että on livenäkin hieno :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”