projekti 125 litraa
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: projekti 125 litraa
Hienoa, että lehtikset selvisivät:). Minkäs kokoisia ja millainen jatkosuunnitelma?
Aiotko itse pitää pari pentua esimerkiksi?

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Advanced Member
Mitähän minä arvioisin noiden kooksi... Isoimmat ovat varmaan sentin, ehkä vähän reilu, läpimitaltaan ilman eviä. Varmaan itse pidän noista pari/muutaman yksilön ja loput sitten esim tänne tyrkylleFisutar10 kirjoitti:Hienoa, että lehtikset selvisivät:). Minkäs kokoisia ja millainen jatkosuunnitelma?Aiotko itse pitää pari pentua esimerkiksi?

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Niin ja nyt on varmasti muutenkin kädet täynnä työtä noiden lehtisten poikasten kanssa ja jännitystä miten ne kehittyvät ja selviytyvät!mirauria kirjoitti:Hyvä kysymys. Mun täytyy saada ainakin ensin nuo lehtikset pois käsistä, että voin vapauttaa siitä lämppäriä ym. Ja toisekseen tarttisin parempi akkoja. Tosin voisin jotain yhdistelmiä noillakin kyllä testata, jos siihen mennessä ei löydy uusia hyviä mistään. Mahdollisimman pian siis, mutta joka tapauksessa menee jonkin aikaa, kun nuo lehtikset nyt tuossa pyörii.jennali kirjoitti:Hei, milloin muuten ajattelit kokeilla tuota taistojen kasvatusta..?!![]()
Nekin saattaa olla aikas hauskan näköisiä veijareita minikoossa!
Ovatkohan jo pienenä yhtä ärtsyjä?!

Sanotaanko niitä lehtiksilläkin rihmoiksi..? Siis niitä evien edessä olevia "tunnustelutikkuja" ( en keksinyt muutakaan sanaa niille näin äkkiseltään!
)..

-
- Advanced Member
Nokun mää en muista nyt yhtään, mitä ne on oikealta nimeltäänjennali kirjoitti:Sanotaanko niitä lehtiksilläkin rihmoiksi..? Siis niitä evien edessä olevia "tunnustelutikkuja" ( en keksinyt muutakaan sanaa niille näin äkkiseltään!)..
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hmm.. Nyt minäkin jäin tätä miettimään, että miksi niitä voitaisiin sanoa!mirauria kirjoitti:Nokun mää en muista nyt yhtään, mitä ne on oikealta nimeltäänjennali kirjoitti:Sanotaanko niitä lehtiksilläkin rihmoiksi..? Siis niitä evien edessä olevia "tunnustelutikkuja" ( en keksinyt muutakaan sanaa niille näin äkkiseltään!)..

-
- Advanced Member
Ei oo nyt ihan tää loppuviikko menny niinku eräässä ohjelmassa. Flunssa tehnyt tuloaan jo viikon verran ja sen osalta ollut aivan kuollut. Nyt ollaan siinä pisteessä, että keuhkot tekee totaalikuolemaa. Perjantaina hukkasin bussikortin. Tilin saldo on apauttista 0. 54 litraisen järkky leväongelma ei suostu talttumaan. Meinasin nyt viikonloppuna tehdä vähän mylläyksiä altaisiin, mutta faunoihin ja pallolaan vedet vaihdettuani olen jo täysin kuollut. Vielä olis tuo *** 54 litrainen, punaisen taiston koti, 2m ja tietysti vauvala siivottavana. Ja tottakai pallolan valo päätti ruveta reistaamaan. Alkoi välkkyä siis. Täytynee tutkia sitä, kunhan se jäähtyy. Hätäensiavuksi nappasin toisen faunan valon, joka on auttamatta liian heikkotehoinen, mutta saa luvan kelvata ennen kuin tuo kipon oma valaisin on kuosissa. Olisiko sytytin menossa, vai mikähän sitä riivaa. Ja nyt, kun ei tosiaan olisi rahaa ostaa siihen varaosia. Ääääh. Jos en itse keksi sen vikaa, niin täytyy pyytää kaveri sitä vilkaisemaan. Sellaisella discovalolla tee mitään.
Noh. Jos pitää leikkiä positiivista, niin ainakin noi poikaset kasvaa ja syö myös kuivamuonaa. Täytyy jossain kohtaa vähitellen ruveta "vieroittamaan" niitä elävästä muonasta pois. Täytyisi käydä pakasteita shoppailemassa, jos niitä sitten kuivamuonan rinnalla tarjoaisi, mutta onko jotain muuta, mikä on tarpeeksi pientä, kuin kyklooppi? Mulla pakkasesta löytyy artemiaa, punaista survaria ja mysistä. Kuvittelin, että siellä olisi ollut myös daphniaa, mutta en ainakaan löytänyt sitä pakkausta. Kai se sitten on loppu.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Noh. Jos pitää leikkiä positiivista, niin ainakin noi poikaset kasvaa ja syö myös kuivamuonaa. Täytyy jossain kohtaa vähitellen ruveta "vieroittamaan" niitä elävästä muonasta pois. Täytyisi käydä pakasteita shoppailemassa, jos niitä sitten kuivamuonan rinnalla tarjoaisi, mutta onko jotain muuta, mikä on tarpeeksi pientä, kuin kyklooppi? Mulla pakkasesta löytyy artemiaa, punaista survaria ja mysistä. Kuvittelin, että siellä olisi ollut myös daphniaa, mutta en ainakaan löytänyt sitä pakkausta. Kai se sitten on loppu.
-
- Advanced Member

Aagh, siellähän on ihan samat tunnelmat kuin täälläkin. Multa on nyt kuolleet kaikki loistokääpiöahvenet (3n + 1k) ja pari tetraa, taisi tulla jonkun akka-ahvenen mukana jotain altaaseen. Nyt vaan toivon ettei kuole ketään enempää.
Koiralta meni jalka ja sitä on nyt toipilaana saanut hoitaa ja kantaa. Astianpesukoneen letkuliitäntä rupesi fuskaamaan ja oli vesivahinko lähellä. Tilillä nolla.
Käsissä on ekseema lehahtanut semmosiin mittoihin, että töissä saa olla kuussatasen buranan ja itsepetoksen "ei tässä mitään" voimin. Et meinaa saada ponnaria päähän, vetoketjut ja napit alkavat olla mahdottomia. Koita sit sellasilla käsillä kokkailla ja hoitaa altaita ja sairasta koiraa. Ja töissä tietenkin jumalaton kiire ja saa tehdä pitkää päivää viikosta toiseen. Oon niin tööt, että viikonloput menee siihen että nukun 11 tuntia yöllä ja sit päivällä vielä päikkärit. Joko vois olla huhtikuu, että sais pari ylimääräistä lomapäivää? Hurjasti tsemppiä sinne! Better days are coming, meille molemmille! 

Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
-
- Advanced Member
Uu. Kohtalontoveri. Joo. Yritän ajatella positiivisesti ja hokea itelleni, että kyllä tää tästä
Onneks noi kasvavat poikaset sentään vähän ilahduttaa.

Toivottavasti ei ole sama flunssa, mikä riehuu täällä päin!
Minun poika oli kovassa kuumeessa 5 päivää ja yskä oli ihan kauhea, sitten tuli isäntäkin kipeäksi, tuohon samaan tautiin.. Siskolla taas tuo flunssa kesti 2. viikkoa kuumeen kanssa, ennen kuin antoivat siihen antibiootit.. Eli pitkään kestävä pöpö on kyseessä!
Mulla ei ole vielä onneksi ollut ja kauhulla sitä odotan,että millonka alkaa.. Minä nimittäin olen aina meidän perheestä se, joka menee aina ihan pahimpaan kuntoon, oli mikä tahansa flunssa kyseessä!
Voi tosiaan silloin ottaa koville ihan noiden kahdenkin pienten akvojen hoito..
ja sulla kun on vielä niin monta hoidettavaa allasta!
Pikaista paranemista siis sinne!!
Niin ja muuten, minullakin on tullut seuralaan pientä leväongelmaa ja myös kotiloita on alkanut olemaan liikaa liikkeellä (huomasin seuralaa siivoillessani, että kasveihin on alkanut ilmestyä ikäviä reikiä, varsinkin intianvesitähdikkiin.. Eikä ainakaan pitäisi likaisesta vedestä tai huonoista vesiarvoista johtua.. Joten katse kääntyi noihin viimeaikoina lisääntyneisiin roskakotiloihin!
)..
Olenkin tässä tutkaillut tietoja petokotiloista, että voisinko sellaisia seuralaani hommata.. 

Pikaista paranemista siis sinne!!

Niin ja muuten, minullakin on tullut seuralaan pientä leväongelmaa ja myös kotiloita on alkanut olemaan liikaa liikkeellä (huomasin seuralaa siivoillessani, että kasveihin on alkanut ilmestyä ikäviä reikiä, varsinkin intianvesitähdikkiin.. Eikä ainakaan pitäisi likaisesta vedestä tai huonoista vesiarvoista johtua.. Joten katse kääntyi noihin viimeaikoina lisääntyneisiin roskakotiloihin!

-
- Advanced Member
Eilen illalla se kuume sitten iski. Onneksi altaille ei tarvinnut tehdä muuta kuin ruokkia. No vauvalaan piti vettä vaihtaa, mutta hoituu sentään lattialla istuen, kun lootakin on lattialla
Mun pitäisi ostaa tuonne 54:seen uusi putki, jos se auttaisi tuohon levään. On meinaan jo aika vanha se nykyinen. Ellei sekään helpota, niin sitten en kyllä enää tiedä, mitä teen
Ja huomenna kaveri lupasi kyyditä minut shoppailemaan pakasteita. Kaloille hommataan ruokaa vaikka puolikuolleena! Mutta olen niin innoissani noista lehtiskakaroista, että teen niiden eteen melkeen mitä vain 
Edit// Ainakin sulatettu ja muussattu mysis tuntuu noihin ipanoihin uppoavan. ^^

Mun pitäisi ostaa tuonne 54:seen uusi putki, jos se auttaisi tuohon levään. On meinaan jo aika vanha se nykyinen. Ellei sekään helpota, niin sitten en kyllä enää tiedä, mitä teen

Edit// Ainakin sulatettu ja muussattu mysis tuntuu noihin ipanoihin uppoavan. ^^
-
- Advanced Member

Yksi helmerikin oli tänään kovin rohkea. Se tuppautui syömään muiden kanssa. Se oli niin kovin söpö ja pieni vielä. Ihan pikkuruinen. Toki onhan ne nuoriakin vielä, että ei se ole ihmekään, jos ei kovin iso ole vielä. Kyllä ne siitä kasvaa. Vähitellen kun näyttävät rohkaistuvankin. Kauniit värit niillä on myös.
Ja lehtikalavauvat alkavat jo käyttäytyä ihan kuin kunnon lehtikalat. Lootan viereen kun menee, on koko joukko nenä kiinni laatikon muovissa kerjäämässä ruokaa

-
- Senior Member
Juu, ei kerkiä appelsiini näyttämää hyvältä kun on ruokaa tarjolla! Poseeraukset sitten täydellä vatsalla
. On muuten todella kaunis seepraväritys tuolla yhdellä veitikalla! Todella hieno musta-valkoinen kontrasti, näyttää ihan L046:lta
Meillä ne tuppaa aina vaan pysymään piilossa! Vaikea tajuta edelleenkään, että pikkualtaassa on 16 pikkuplekoa, kun ketään ei ikinä näy 

450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Heh
Nää mun L199:t on kyllä nykyään jo hyvin rohkeeta sakkia. Melkein aina näkyy jonkun nenä, häntä tai koko kala. Nuo helmerit onkin sitten toistaiseksi harvinaisempia näkösällä, mutta vähitellen kyllä rohkaistumaan päin nekin. Tosin onhan noilla kokoerokin melkoinen. L199:t on suunnilleen tuplaten L201:ten kokoisia. Ja onhan niillä se puolisen vuotta (?) ikäeroakin. Niin ja tuo kuvan L199 on tosiaan ihan todella hienon värinen. Nuo kaksi muuta seepraa ovat ainakin yleensä hieman hailakampia. Tosin silloin kun niitä huvittaa, niin ovat kyllä myös ihan yhtä voimakkaalla kontrastilla. Ei tosiaan välttämättä ekana tulisi mieleen orinocon seepra
Tuo L75 nyt sitten onkin kunnon linssilude. Paitsi, jos sitä yrittää kuvata... Muuten kyllä ollaan lasilla poseeraamassa ja hienon värisiä, mutta odotas vaan, kun ottaa kameran esille. Kaveri lähtee paikalta niin, että jäljelle jää vaan laskeutuvaa hiekkaa...

Tuo L75 nyt sitten onkin kunnon linssilude. Paitsi, jos sitä yrittää kuvata... Muuten kyllä ollaan lasilla poseeraamassa ja hienon värisiä, mutta odotas vaan, kun ottaa kameran esille. Kaveri lähtee paikalta niin, että jäljelle jää vaan laskeutuvaa hiekkaa...
-
- Senior Member
Noo, mulla ison kipon kaksi aikuista Helmeriä ovat appelsiinien kanssa aina näkösällä, joten eiköhän nuokin rohkaistu kun isommaksi kerkiävät. Nyt ei isossa altaassa olekaan enää jänishousuja; siirsin ainoan seepran pienempien kanssa lastenaltaaseen, kun sain sen vihdoin ja viimein kiinni. ---> Eli haavin pesuvadin pohjalta kun vihdoin 10 min jälkeen ujopiimä suvaitsi ilmestyä kannon kolosta esiin. Onneksi tiesin, että kyseinen pyrstö tuppaa tekemään niin, sillä meinasin laittaa myytävän juurakon ensin suoraan jätesäkkiin! 

100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Siinä olis sitten reppana raitapaita ollu, jos olis säkkiin joutunut
Ja ihan takuulla nää helmeritkin tulee olemaan esillä, kun nyt jo rohkaistuneet näin paljon. Ja musta tuntuu, että nää vankikarkuritkaan ei oo sieltä ujoimmasta päästä, kun vetelevät jo ihan miten sattuu pitkin poikin allasta.
Eli kohta mulla on eriväristä imusuuta melkonen joukko tuijottelemassa syyttävästi, jos kesäkurpitsa tai kurkku on lopussa 

Ja ihan takuulla nää helmeritkin tulee olemaan esillä, kun nyt jo rohkaistuneet näin paljon. Ja musta tuntuu, että nää vankikarkuritkaan ei oo sieltä ujoimmasta päästä, kun vetelevät jo ihan miten sattuu pitkin poikin allasta.

-
- Advanced Member
Muuten. Tuota. Minkä värisiä munia tulisukiksilla on? Kun onko tuolla mun yhdellä sukarapusella munat pyrstön alla, vai kuljettaako se jotain muuta? Palleroilta ne kovasti näyttää, mutta hämää tuo musta väri hirveästi. Surkea kuva, mutta ehkä se vähän auttaa:
Sitten vielä kuvaa pennuista. Ihan jonkinmoinen vilske käy purnukassa
Ja taas osa on piilossa 
Sitten vielä kuvaa pennuista. Ihan jonkinmoinen vilske käy purnukassa

-
- Senior Member
Mä en osaa tuosta kuvasta hahmottaa onko pyrstön alla munia vai ei, mutta ei ne tietääkseni siellä "takataskussa" muutakaan kanniskele,
joten jos näet palleroita, niin niitä ne sitten ovat! Mä olen yrittänyt vahtia mun black&white rapujen mahdollisia pyrstönalusia... Yksi "ehkä näin" tapaus oli ja mitä eilen sitten huomasinkaan; noin 0,5 senttinen rapunen aterioimassa, jee
Näytti täsmälleen samalta kuin isompansa!
Ja aika kiitettävän kokoisen katraan olet lehtiksiä saanut tuohon ikään. Kohta on teidän nurkilla lehtikalojen tukkumyyntiä tiedossa...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ja aika kiitettävän kokoisen katraan olet lehtiksiä saanut tuohon ikään. Kohta on teidän nurkilla lehtikalojen tukkumyyntiä tiedossa...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Tuolla facen puolella myös tulkittiin palleroiksi. Ja näyttävät siis tosiaan ihan pieniltä mustilta palloilta. Tuo kännyn kamera ei oikeen ota selvää. Varsinkin kun zoomia piti käyttää.Siltsu kirjoitti:Mä en osaa tuosta kuvasta hahmottaa onko pyrstön alla munia vai ei, mutta ei ne tietääkseni siellä "takataskussa" muutakaan kanniskele,joten jos näet palleroita, niin niitä ne sitten ovat! Mä olen yrittänyt vahtia mun black&white rapujen mahdollisia pyrstönalusia... Yksi "ehkä näin" tapaus oli ja mitä eilen sitten huomasinkaan; noin 0,5 senttinen rapunen aterioimassa, jee
Näytti täsmälleen samalta kuin isompansa!
Ja aika kiitettävän kokoisen katraan olet lehtiksiä saanut tuohon ikään. Kohta on teidän nurkilla lehtikalojen tukkumyyntiä tiedossa...

Hehe

Onpas poikaset kasvaneet!!
Hei minulla yksi maatiais sukarapu kantaa nyt munia (vai odottaa.. Miten se nyt sanotaan sukiksista..??
)! Nappasin kuvan, kun se suunnittelee pesää tuohon etulasille, melalehtien sekaan.
Ne jänskästi jaloillaan "järjestelee niitä munia tuolla mahassaan, melkein koko ajan!
Onko ne pallerot sinunkin sukiksella tän tyyppisiä: ( ..Toivottavasti saat kuvista selvää!
)

- Liitteet
-
- sukaravun munia...jpg (129.33 KiB) Katsottu 2200 kertaa
-
- sukaravun masussa munia.jpg (145.59 KiB) Katsottu 2200 kertaa
-
- Advanced Member
Juu, juuri tuollaisia ne pallerot on. Olet vaan onnistunut "hiukan" paremmin noiden kuvien kanssa. Tuo mun rapunen oli sellaisessa paikassa vielä, että mistään ei päässyt lähelle ja se yhdistettynä kännykän kameran zoomaukseen tietää vaan suttua. Mutta noh. Muniksi tulkittu jo, joten olen iloinenjennali kirjoitti:Onpas poikaset kasvaneet!!Hei minulla yksi maatiais sukarapu kantaa nyt munia (vai odottaa.. Miten se nyt sanotaan sukiksista..??
![]()
)! Nappasin kuvan, kun se suunnittelee pesää tuohon etulasille, melalehtien sekaan.
Ne jänskästi jaloillaan "järjestelee niitä munia tuolla mahassaan, melkein koko ajan!
Onko ne pallerot sinunkin sukiksella tän tyyppisiä: ( ..Toivottavasti saat kuvista selvää!
)

-
- Senior Member
Itse huomasin tänään, että poikashäkkiin keräämäni vähemmän punaiset kirsikkasukikset olivat myös yllättäneet. Niillä en munia ollut edes huomannut, mutta nyt on verkkoseinämillä jokunen millin kokoinen minirapu. Jos olisivat vapaasti altaassa, noita ei erottaisi vielä kuukauteen, mutta nyt saan nenän tarpeeksi lähelle.
Värittömiä vielä ovat ja tulevat varmaan myöhemmin annetuksi eteenpäin maatiaisina, mutta onhan ne hauskan näköisiä. Ne sinun punavalkoiset säilyttävät värinsä tiettävästi aika hyvin, samoin näyttää olevan niillä minun musta-valkoisilla. Sen pikkualtaan 0,5 senttisekin näin taas, tai sitten niitä on useampi ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
100L L046, tetroja
100L L046, tetroja
-
- Advanced Member
Juu. Toivottavasti säilyttävätkin, ovat niin kauniita. Niitä tangerina tigereita on myös saatava! Toivottavasti osasin kirjoittaa nimen oikein...
Ja mitähän muita värejä sitä voisi... Hmmm... Tarvitaan varmaan vähän lisää purkkeja...
Nyt täytyy vaan toivoa, että tuo punainen taisto ei vetele kaikkia poikasia kitusiinsa. Ja punaisesta taistosta puheen ollen. Se ei ole minulla ollessaan kertaakaan rakentanut pesää. NYT se oli sitten päättänyt ensimmäistä kertaa rakentaa pikkuruisen, mutta kylläkin paksun kuplapesän. Ja akat painelee edelleen grillikyljyksinä. Mikä näitä elukoita nyt vaivaa? Onko näillä kevättä rinnassa, vai mikä?

Nyt täytyy vaan toivoa, että tuo punainen taisto ei vetele kaikkia poikasia kitusiinsa. Ja punaisesta taistosta puheen ollen. Se ei ole minulla ollessaan kertaakaan rakentanut pesää. NYT se oli sitten päättänyt ensimmäistä kertaa rakentaa pikkuruisen, mutta kylläkin paksun kuplapesän. Ja akat painelee edelleen grillikyljyksinä. Mikä näitä elukoita nyt vaivaa? Onko näillä kevättä rinnassa, vai mikä?

-
- Advanced Member
Ihan pakko laittaa tämä kuva tännekin. Pitkään jouduin tuijottamaan tuota juurakkoa ennen kuin tajusin, miksi se näyttää niin hassulta. Vanha Herra oli päättänyt mennä nokosille tuonne ja maastoutuu aika mainiosti
Ja hiukan tuota tupsulevääkin tuossa...