Akvaarion alumiinijalustasta kysymys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nessatus
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion alumiinijalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Nessatus »

Joko en osannut käyttää hakua tai sitten en löytänyt vastaavaa keskustelua, mutta kysymys olisi alumiinijalustasta. Ostin siis käytetyn akvaarion (n. 300l) ja sen mukana alumiinisen alustan säädettävillä jaloilla. Minulla kun on ollut aiemmin ainoastaan puisien kaappien päällä akvaariot, niin nyt kun akvaario on paikallaan ja täytetty, jalat säädetty (heittoa n. 1mm) niin nyt kun otan akvaarion reunasta kiinni niin tuo koko kokonaisuus hieman "huojuu". Onko se alumiinialustassa tyypillistä ettei se olekkaan niin jämäkän tuntuinen? Minulta kun puuttuu näppituntuma noihin. Luulin että 300 litraa olisi jämäköittänyt tuon altaan ja alustan mutta ei se kyllä ole sellainen "hievahtamatta kuin kivi"- kokonaisuus, "huojuu" siis jos tahallaan "huojuttaa". Kertokaas viisaat akvaristit onko normaalia :)
tnt73
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion alumiinijalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja tnt73 »

Viisaasta tiiä, mutta vastaan jotain kuitenkin...
Mulla on 650 litrainen kiekkopönttö alumiinijalustalla ja itse olen
vasta viimeaikoina kiinnittännyt huomiota siihen, että se todellakin siivouksen
yhteydessä, kun purkkiin nojaa, heiluu aika paljonkin.
En pidä tätä ongelmana, kun malttaa olla tuuppimatta turhanpäiten sivusuunnassa,
pystysuuntahan tuossa on jatkuvalla kuormituksella ja sen varmasti kestääkin.
Että tämmöttis, hiukan enemmän kuin mustatuntuu-fiiliksiä, pari vuotta
tuo lasikatiska on kuitenkin tuossa hoiperrellut :mrgreen:
jpuu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion alumiinijalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Kyllähän mikä tahansa jalusta heiluu kun sen painopiste on ylhäällä. Täällä on myös allas alumiinijalustalla ja jos otan siitä kiinni ja alan heiluttaa niin aaltoliikettä syntyy varsin helposti. Muutenhan tuollainen jalusta on tukeva, koska sen ristikkorakenteen ansiosta alaspäin suuntautuva voima jakaantuu melko laajasti. Eihän noita akvaarioita normaalisti heilutella eikä liikutella täytenä joten ole huoleti. Tietenkin perustamisvaiheessa on syytä tarkistaa, että jalusta on vaaterissa. Säädettävät jalat helpottavat kovasti asentamista. Alumiinijalustat ovat usein harmittavan matalia, joten allas on aika alhaalla verrattuna moniin massiivisiin puisiin. Täysin vakaa alusta vaatii massaa esim. lekaharkkoja ym. raskasta materiaalia, jolloin painopistettä saadaan alemmaksi.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”