Ajattelin kirjoittaa tänne paluusta vanhaan harrastukseen ja toivon saavani myös vinkkejä, kommentteja ja kertomuksia kokemuksista myös muilta harrastajilta. Omistin akvaarion viimeksi viitisen vuotta sitten, mutta se piti myydä pois muuton vuoksi ja nyt tuntuu sopivalta palata takaisin tähän kivaan harrastukseen.
Suunnitelmissa on hankkia olohuoneen nurkkaa koristamaan n. metrin mittainen (n. 200 - 300 litrainen) kalusteakvaario. Vaihtoehtoja on monenlaisia ja ainakin nämä nyt tuntuvat olevan päällimmäisenä mielessä:
Wohan Amazonas -malli http://www.woha-aquarien.de/woha-home/w ... /index.php
Eheimin Proxima (valkoinen) https://www.eheim.com/en_GB/products/aq ... hite_gloss
Akvastabilin Mark II (valkoinen) http://www.akvastabil.dk/index.php/effe ... 2-akvarier
Juwelin Rio -akvaariota myös mietin, mutta ainakin netistä lukiessa se on ihmisten kokemusten perusteella ehkä laadullisesti muista jälkeen (vaikkakin se sisäsuodatin on siinä omien kokemusten perusteella hyvä, kun joskus Juwelin akvaarion olen omistanut). Ehkä eniten Juwelissa häiritsee se, että heidän metrin mittainen malli jää 180 litraan ja tällä hetkellä kutkuttaisi saada vähintään 250 litrainen.
Onko kenelläkään muuten täällä kokemuksia Wohan, Eheimin tai Akvastabilin Mark II -akvaarioista? Olisi mielenkiintoista kuulla, että mitä ihmiset on mieltä mistäkin.
Ja sitten siihen tärkeimpään, eli mitä olemme ajatelleet akvaarion sisälle.. Joskus olen haaveillut vähän isommista (n. 10 cm) kaloista, mutta nyt on alkanut tuntua, että pienemmät kalat ovat itse asiassa sopivampia tuon kokoiseen altaaseen, koska silloin myös itse allas vaikuttaa myös isommalta. Ja toki on kiva katsella kaloja, joilla on paljon tilaa ja eiväthän ne samalla tavalla sotke kuin suuremmat kalat.
Siksi olenkin ajatellut, että akvaarioon tulee kunnon parvi tai kaksi pienempää parvea pieniä parvikaloja (n. max 5 cm) ja ehkä mahdollisesti jokin pohjaeläjä tai jokin erikoisempi kala / ryhmä kaloja (voivat toki olla isompia kuin 5 cm). Ehdotuksia otetaan vastaan. Elävyyttä saa olla ja mielellään sellaisia kaloja, joita näkee useammin kuin kerran kuussa. Jotkin levänsyöjät olisi myös hakusessa ja leväbarbejahan tuonne ei voi laittaa tietenkään, vaan jotain pienempää.
Sisustukseksi olen hahmotellut Youtube-videoiden inspiroimana "Aquascaping" tyylistä kanjonisisustusta, jossa on siis iso kalliosaari ja pienempi kalliosaari ja niiden välissä kanjoni, jossa hiekkapohja (jossa ei kasveja). Saariin tulsisi sitten tummempaa ja rakeisempaa pohja-ainesta kasveille, kiviä ja juurakoita sekä tietenkin suht helppohoitoisia kasveja, jotka eivät tarvitse hirmuista valaistusta tai hiilarilannoitusta. Jaavansaniainen, Jaavansammal, erilaiset kääpiömiekat, melalehdet ym. helpot kasvit houkuttaa tällä hetkellä. (Täällä esimerkki, vaikka se on Nano-akvaario, niin jotain samantyylistä olen ajatellut.. https://www.youtube.com/watch?v=VW3tyEAOQ1o)
Toinen vaihtoehto, jota olen miettinyt, olisi kokonaan kasviton allas, johon tulisi vain kiviä, kantoja ja hiekkapohja. En ole vielä tehnyt lopullista päätöstä. Kaikenlaiset kommentit ja vinkit otetaan tässä vaiheessa vastaan, nyt kun vielä akvaario on suunnitteluvaiheessa. Mihinkään kilpailutasoon en tietenkään pyri, vaan ihan siihen, että olohuoneessa on kivan näköinen pala luontoa.

Tekniikaksi olen ajatellut paria sisäsuodatinta (ulkosuodatinta ei meille tule!). Toinen olisi biologinen sisäsuodatin ja toinen puhtaasti mekaaninen suodatin. Kalaston ei ole tarkoitus olla kauhean kuormittava, joten siksikin perustelen, ettei ulkosuodatinta tule, vaikka se ei ole suurin peruste, vaan aiempi huono kokemus ulkosuodattimesta. Valaistus varmaan menisi niillä tavallisilla T5-putkilla, ellei Wohan akvaarioon saa ledejä (paitsi jos ne on tosi kalliit). Ehkä jonkinlainen verkkovirralla toimiva hiilarilevitin voisi edistää myös kasvien kasvamista, mutta se ei ole prioriteettilistalla kärjessä, ellei ole aivan pakko (ja jos kasveja ei tule, niin tätä ei tietty tarvita).
Se mikä tietenkin päälimmäisenä mietityttää tässä vaiheessa on tuo lattia. Asumme 50-luvun kerrostalossa, jossa on alkuperäinen hiottu parkettilattia ja kun vatupassilla mittailin, niin huomasin, että seinästä poispäin mentäessä lattia viettää n. 5mm alaspäin puolen metrin matkalla (vesikupla oli siis juuri ja juuri keskimmäisten viivojen sisäpuolella). Tämä luonnollisesti mietityttää, että onko asia vaarallinen. Siksi olenkin selvitellyt asioita ja ainakin se käsitys on tullut, että tämän ei pitäisi olla vaarallista (sopii ainakin toivoa), mutta jos akvaarion haluaisi olevan täysin tasassa, niin pitäisi hankkia säätötassullinen malli (Akvastabiliin on saatavilla säätötassut), tai sen akvaariotason alle voisi laittaa huonekalujen alle laitettavaa huopatassua (eräässä akvaarioliikkeessä kuultua), tai ohuita aluslaattoja (distance pieces made of plastic or wood, mitä ne on? Eräältä valmistajalta saatu ohje) tasaamaan pientä eroavaisuutta . Onko kenelläkään täällä kokemusta tällaisista "hieman vinoista" lattioista ja kalusteakvaarioista? Panikoinko turhaan vai voiko asialle tehdä jotakin tai paremminkin, pitääkö tehdä jotakin? Ainakin laajempi kotivakuutus on jo hankittu..

Kommentteja, vinkkejä ja kokemuksia kaikesta edellä kerrottun liittyen otetaan mielellään vastaan.