Kalasto plätyjen kanssa 128l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jassmd
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalasto plätyjen kanssa 128l

Viesti Kirjoittaja jassmd »

Minulta löytyy siis kolmisen kk vanha 128l akvaario, jossa asuu tällä hetkellä 7 plätyä ja partamonni. Veden pH siinä 7,5 paikkeilla, kovuus 7. Plätyt ovat viihtyneet tosi hyvin, tälläkin hetkellä kaikki naaraat raskaana. Haluaisin jotakin keski/pintaveden kaloja, jotka tulisivat hyvin toimeen plätyjen kanssa ja viihtyisivät samanlaisessa vedessä. Kansilaseja minulla ei ole, joten ei mitään hyppiviä kaloja. Rihmakalat kiinnostaisi, mutta pH taitaa olla ihan siinä rajoilla ja tilaakin niukasti?
Kolaholismi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Re: Kalasto plätyjen kanssa 128l

Viesti Kirjoittaja Kolaholismi »

Itselläni miljoonakaloja platyjen kanssa, koska kumpikin tykkäävät kovetetusta vedestä ja ovat reippaina tutkimassa kun ihminen tulee akvan lähelle. Ovat myös kieltämättä yhtä reippaita myös lisimään eli jonkin ajan päästä saattaa tulla ahdasta kun poikasia pukkaa isolta porukalta tasasin väliajoin :D En oikein muita kaloja hirveästi tunne kun eivät minua kiinnosta, mutta ehkä joku osaa rihmakalakysymykseen vastata!
Rovaniemeläinen aloittelija-akvaristi varustettuna kahdella kalamaljalla (platyt/leopardimonniset/leväbarbivauvat/petokotilot) ja sekarotuisella piskillä!
jassmd
Junior Member
Junior Member

Miljoonakaloja minulla on ollut, mutta kuolivat kaikki. Viisi poikasta pelastin kuolevalta äidiltä, ovat nyt kasvamassa poikasaltaassa. Jospa ne lähtisivät menestymään...
jassmd
Junior Member
Junior Member

Osaisiko kukaan sanoa noista rihmakaloista mitään? :)
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Taitavat olla pehmeämmän ja lämpöisemmän veden kaloja eikä siksi oikein platyjen kanssa käy yksiin..
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itse en rihmiksiä sotkisi hammaskarppien kanssa. Hammaskarppisi on lievästi kovetetussa vedessä ja yleensä rihmikset tykkäävät pehmeämmästä sekä melko seisovasta vedestä. Myös hammaskarpit tykkäävät hiven viileämmästä vedestä kuin rihmikset keskimäärin.

Lämmöt 26 astetta usein kompromissi ja molemmatkin menisi. Mutta kaunis hammaskarppila ja pohjalla partis on minusta melko selkeä ja virkeät hammaskarpit käyttävät kyllä koko vesitilavuuden hyväksi pinnasta pohjaankin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jassmd
Junior Member
Junior Member

Hammaskarpeista kyllä tykkään hirmuisesti, kun ovat niin eloisia ja sosiaalisia kaloja. Myöskään lisääntymisasioista ei tarvitse huolehtia, kun noita poikasia pukkaa ihan jatkuvasti. Olisi vain kiva saada jokin vähän isompi ja näyttävämpi kala tuonne vieraiden ihasteltavaksi...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ymmärrän näkökulmasi:). Sitä suuremmalla syyllä suodatus sitten pitää olla reilu, mitä enempi fisuja. Rihmiksistä suuremmat jo liian suuria tuohon kippoon. Valikoima olisi tyyliin kääpiörihmis, suklaa- tai hunajarihmis. Suklis on melko herkkä ja usein nuo rihmikset tykkävät myös happamasta vedestä emäksisen ja kovan sijaan. Veden kovuudeksi joillakin laitettu alle 10 tyyliin, mutta yleensä ei noille rihmiksille koveteta vettä.

Ahvenet taas syö hammaskarppien pennut ja kiusaa huntupyrstöjä....

Itse tykkään fisupersoonista, joita partiskin edustaa ja pohjalle kun tilanne selkiytyy ihan ok sekin, kun laaja vesiarvoskaala.

Isommat fisut syövät myös hammaskarppien poikaset jos ei petomaisesti jahdaten, niin vanhingossakin luullen survariksi yms....Joten miettisin tarkkaan kun hankit lisäfisuja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
risteytys
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja risteytys »

mulla oli rihmakaloja joskus muttei platyjen kaa samassa altaassa. ne kuoli melkee heti. oon kuullu ja lukenu et suurin osa just näist labyrinttikaloista joihin rihmakalaki kuuluu nii kantaa jotaki tautia mika tappaa ne sitte. mut millikset on kivoja platyjen kaa. niitäki saa vaikka minkä värisinä ja näkösinä. mulla on kans millis-platy allas jossa uiskentelee myös pusukala.
jassmd
Junior Member
Junior Member

Entäpä mollit? Eikös ne ole melkein samanlaisia kuin plätyt? Kenelläkään kokemusta?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mietin itsekin sinulle molleja, mutta itselläni ainakin on niin suurikokoisia, että en laittaisi kuin metrin pitkään kippoon, joka yleensä parisatalitrainen. Varjokin suosittelee min 160 litraa. Ovat luonteeltaan aggressiivisempia kuin platyt ja ne voi jäädä mustien mollien "jalkoihin". Vesivaatimuksiltaan ok ja platyjen kanssa tosi kauniita. Minulla on samassa kipossa niitä (200 l ja 450l).

Joillakin taitaa olla pienempikokoisia molleja syystä tai toisesta, ehkä pienemmässä kipossa. Mutta hiven alankanttiin ehkä akvasi koko noille, kun parvikala.

Mollit ja millikset teoriassa ristetytyy, mutta käytännössä taitaa olla lähes olematon riski.

Miekkapyrstöt ja platyt risteytyvät helposti, joten niitä en pistäisi yhteen senkään takia.

Punainen tai albiinopartis voisi olla persoonallinen pohjakala, joka saa huomiota:).
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Minulla on myös molleja hammaskarppialtaassa. Juu, Fisuttarella on ISOJA ja komeita molleja, mutta normioloissa ei taida ihan niin suurta kokoa saavuttaa. Ainakaan mulla. Ainakin omani saavat vähemmän ruokaa, kun vaihdan vettäkin vain 1 kerran viikossa... Mutta joo, mielestäni sopii hyvin yhteen eikä niitä tarvitse niin hirveän suurta parvea olla. Nuo kasvavat isommiksi kuin platyt ja käytännössä olen huomannut että ilman poikasallasta vain mollien hiukan isommat poikaset selviytyvät ja muut tulevat syödyksi. Toisaalta se on kuitenkin vain hyvä asia ja pitää liikakansoituksen maltillisemmassa aikataulussa. Punaisten platyjen kanssa mustat ja keltaiset mollit ovat oikein nätti yhdistelmä.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kolaholismi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Kolaholismi »

Eläinkaupassa ku kattelin molleja harjottelun aikana yms niin ovat selkeesti aggressiivisempia ku platyt etenkin ruuan perään. Ja nehän tarvitsee myös oikeasti kovaa vettä, veden kovuusvaatimus 10-30dH. Tässä on keskustelu kovan veden kaloista, mm eri hammaskarpeista, joista voi miettiä vaihtoehtoja kalastoon ja niitä voi sitten lähteä tutkimaan takremmin c:

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&p=7125751
Rovaniemeläinen aloittelija-akvaristi varustettuna kahdella kalamaljalla (platyt/leopardimonniset/leväbarbivauvat/petokotilot) ja sekarotuisella piskillä!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ensiksikin, hanki ne kansilasit. Kuivumiskuolema on kalalle hirvitys. Platytkin ovat sellaisia, että ne saattavat hyppiä.

On olemassa jonkin verran kalalajeja, joille tuollainen keskikova vesi sopii mukavasti. 128 litraa sopii jo aika monelle näistä. Mitä ajattelisit esimerkiksi intiaaninsulasta tai mustatetrasta?

Jos sinulla on akvaariossasi hiekkapohja, niin voisit harkita joitakin monnisia. Erityisesti kupari- tai täplämonninen sopisivat, mutta muitakin sopivia on.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jassmd
Junior Member
Junior Member

Tetroja olen miettinyt ja kansilasitkin hankintalistalla. Päädyin nyt kuitenkin ainakin toistaiseksi kasvattelemaan näitä karppeja. :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Hyvin nuo platyt pysyvät akvaariossa. Onkohan meillä vuosien saatossa yksi platy hypännyt akvaariosta ulos eli ei ainakaan miljoonakalojen, mustamollien tai platyjen takia kannata kansilaseja hankkia. Itse asiassa ei meillä ole mitkään muutkaan kalat akvaariosta karanneet.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

En ole itse kokenut platyja hyppyherkiksi. Myös pintakasvit ja akvaario, jos ei ihan piripinnassa auttaa. Kuitenkin minulla avoimet kipot. Yksikään ei ole hypännyt.

Minusta jonkinlainen riski on leväbarbeilla. Kun pelästyvät, voivat sinkoutua kauaksikin. Niitä on lattialta löytynyt. Onneksi kaikki huomannut.

Oma juttunsa varmasti tapparakalat, jotka pomppii ja jokunen muu kala kuten käärmekala....

Itse kesää varten ostin aikoinanin ritilät kannen paikalle, että lämmöt ei nouse. Jääkaappituuletusritilä (muovinen) sopi yhteen kippoon hyvin, tosin oli suht hinnakas siihen hommaan:).

Kala voi hypätä kun pelästyy vahvasti. Levis hyppäsi pariste kun työnsin käden yllättäen liian lähelle iltahämärässä. Mutta mahdollista varmasti mikä tahaansa fisu hypätä periaatteessa....
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Fisutar10 kirjoitti:En ole itse kokenut platyja hyppyherkiksi. Myös pintakasvit ja akvaario, jos ei ihan piripinnassa auttaa. Kuitenkin minulla avoimet kipot. Yksikään ei ole hypännyt.

Minusta jonkinlainen riski on leväbarbeilla. Kun pelästyvät, voivat sinkoutua kauaksikin. Niitä on lattialta löytynyt. Onneksi kaikki huomannut.

Oma juttunsa varmasti tapparakalat, jotka pomppii ja jokunen muu kala kuten käärmekala....

Itse kesää varten ostin aikoinanin ritilät kannen paikalle, että lämmöt ei nouse. Jääkaappituuletusritilä (muovinen) sopi yhteen kippoon hyvin, tosin oli suht hinnakas siihen hommaan:).

Kala voi hypätä kun pelästyy vahvasti. Levis hyppäsi pariste kun työnsin käden yllättäen liian lähelle iltahämärässä. Mutta mahdollista varmasti mikä tahaansa fisu hypätä periaatteessa....
Ei siihen välttämättä tarvitse lasia laittaa, jäykät verkotkin käyvät, ruutukoko kalan koon mukaan, jos kohta harva kala osuu ''just'' verkonslmään vaikka olisi vähän suurempikin. Etuina on parempi ilman vaihto, homeet + muut pöpöt tykkäävät seisovasta ilmasta, tämän lisäksi osa kasveista pääsee kasvamaan verkon läpi akvaarion pinnan yläpuolella ja toisinaan kukkiikin ja valoa akvaario saa tietysti paremmin kun lasin heijastava vaikutus on poissa.
Ahvenia ja monneja.
Jullle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Listasin sinnulle kaloja, joita itse mietin aikoinaan kovan veden seuralaani:

karppikalat
-tiikeribarbi (saatta käyttäytyä agressivisesti platyja kohtaan. Sopii ainakin vesiarvojen puolesta)
-raitaseeprakala
-seeprakala
-kardinaalikala
-juovaperhosnuoliainen (arvostaa virtaavampaa vettä)

Tetrat
-intiaanisulka
-mustatetra
-kuparitetra
-musta-aavetetra

Monnikalat
-kuparimonninen
-täplämonninen
-pandamonninen
-partis
-täplänuolimonni

Hammaskarppikalat
-miljoonakala
-hohtomiljoonakala

Näitä kaloja ollaan onnistuneesti pidetty kovemmassa, pH arvoltaan yli seiskassa olevassa vedessä onnistuneesti! Muista kuitenkin, että nämä kalat ovat akvaariokalojen sitkeimmästä päästä ja selviytyminen kovassa vedessä ei välttämättä tarkoita sitä, että kala viihtyy täydellisesti. Halusit tankkiisi jonkun rihmakalan, mutta valitettavasti rihmakalat, vaikka nättejä ovatkin viihtyvät täysin erilaisissa vesissä, kuin platyt. :|
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mikäli allas olisi suurempi, voisi noita suurempia rihmoja suositellakin. Periaatteessa kuitenkin yksi paratiisikala sopisi tuonne, sillä se ei ole kovin nirso.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jassmd
Junior Member
Junior Member

Kiitos tuosta listasta! Tetroja ja monnisia on tullut useampaankin otteeseen mietittyä, mutta pelkään, ettei niiden elämä olisi parasta mahdollista täällä karppilassa. pH on nyt vakiintunut 7,5 ja 8 väliin, eli on liian emäksistä useimmille lajeille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”