400l akvaarion kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
milka789
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

400l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja milka789 »

Olen aloitteleva harrastaja. Olen pitkään pohtinut minkälaisen kalaston tahtoisin uuteen 400 litran akvaariooni. Akvaarion mitat on 150*52*52. Olen tutkinut netistä ja Akvaariokalat 2.0 kirjasta tietoa eri lajien vaatimuksista. Huonointen löytää tietoa siitä että mitkä lajit soveltuvat keskenään luonteensa puolesta. Nyt kysyn teiltä joilla on omakohtaista kokemusta, voisiko tämän tyyppinen kalasto olla toimiva? Kalojen lukumäärää en ole vielä kummemmin miettinyt, parvikaloja vähintään 10 per parvi. Listassa myös vähän epävarmoja lajeja (tulievä?) joista ei mitään varmuutta soveltuuko tähän seuraan. Vesi tulee olemaan pehmeää ja lämpö n 25-26 astetta.

Kuparimonninen
Partamonni (punainen)
Helmipallopleko L-201
Tulievä
Kiilakylki
Hohtomiljoonakala (täällä oli myynnissä pehmeässä vedessä kasvaneita)
Lehtikala
Helmirihmakala (tai mahdollisesti jokin toinen rihmalaji)

Jos teillä on ehdotuksia jostakin kivasta parvikalasta joka voisi soveltua tähän joukkoon niin ehdotuksia saa laittaa :)
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Re: 400l akvaarion kalasto

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Katso YouTubesta video otsikolla "Angel fish eats guppy" :mrgreen:

En laittaisi miljoonakalaa tuohon seuraan. Tulievästä joku muu varmaan osaa neuvoa. Monniset, plekot ja lehtikala sopii kyllä.
Lara__
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Lara__ »

Tulievissä on ilmeisesti ihan yksilöllisiäkin eroja. Itselläni on moinen seuralassa ja tulee kaikkien (pienten ja isojen) kanssa toimeen oikein mainiosti. Leväbarbeja tämä kaveri hätisteli, joten niistä luovuin. Yleisestikin siis tulievät eivät pidä itsensä näköisistä tyypeistä ja leväbarbit ovat ihan saman mallisia, joten ei ihme, että joutuivat 'vihalistalle'.. :)
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Minulla on nykyisin tapana suositella hohtomillejä melkein joka paikkaan mutta nyt on kyllä pakko sanoa että on väärä kala. Tuollaisessa altaassa niitä tosiaan pitäisi olla miljoona, että näkyisivät mihinkään. Ja joutuisivat ruokalistalle, todennäköisesti helmirihmakalakin söisi näitä.

Olikohan niin että myös tulievät lisääntyvät ainoastaan hormonikäsittelyllä? Henk koht koen tuon vähän mielenrauhaa häiritsevänä asiana, mutta kukin tyylillään. Ja onhan niitä uusia koteja etsiviäkin tulieviä aina silloin tällöin tarjolla.

Oletko miettinyt sisustusta, tuleeko paljon kasveja vai enempi juurakkoa ja kivikkoa?

Omat suosikkini lehtikalojen kavereiksi ovat aina olleet timanttitetra ja keisaritetra. Mutta kyllähän iso parvi kiilakylkiäkin aina varsin hieno näky! Tuon kokoisessa altaassa myös haarniskamonneilla olisi tilaa. Mutta eipä tässä sen ihmeempiä osaa sanoa. Vähän käy kateeksi kun toinen lehtikala-allasta suunnittelee! :D
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Fogas
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Itsekseni olen ihmetellyt kuparimonnisten suosiota. (Nyt ihmettelen sitten julkisesti.) Minulle ei ole valjennut, mikä on niiden suosion salaisuus. Ei minulla kylläkään ole niitä koskaan ollutkaan, joten aivan tietämättömänä puhun, mutta niinhän usein suulla suuremmalla puhuvat. Minusta touhukkuutensa takia mukavin monninen on leopardimonninen (C. trilineatus) ja kauneutensa takia helmimonninen (C. sterbai). Ota kuusi molempia.
Mika Karjalainen
Lara__
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Lara__ »

Mihin monnisiin sitten päädytkin, niin tuon kokoiseen altaaseen laittaisin helposti ainakin 20 kappaletta. Varsinkin jos on juurakkoja, kasveja tai muuta sisustusta reilusti, niin kymmenkunta tyyppiä katoaa sinne äkkiä kuin pieru saharaan.. :D
Fogas
Senior Member
Senior Member

Lara on kyllä oikeassa. Mutta jos sinulla on hänen kuvailunsa kaltainen akvaario (jonkalainen sinulla toivottavasti onkin), pääsee osa mätimunista kuoriutumaan ja osa poikasista jää henkiin ja jonkin ajan kuluttua sinulla on 6 + 6:n monnisen sijasta paljon enemmän. Minulla kävi aikoinaan niin ja sitten olikin ongelmana, mitä tehdä liioille monnisille. Onneksi minulla oli paikkoja joihin niitä saatoin lahjoitella.
Mika Karjalainen
milka789
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikille vinkeistä :) Budjetillisistä syistä ajattelin tuota vähintään 10kpl per parvi, ajattelin että ajan mukaan voisi vähitellen suurentaa parvia ostamalla lisää kaloja. Ehkä se hohtomiljoonakala pitää sitten suosiolla unohtaa. Sisustukseksi ajattelin juurakoita ja paljon kasveja, hiekkana Bilteman vaalea hiekka. Kuparimonnisia ajattelin niiden "helppouden" ja hyvän saatavuuden takia. Voisiko tuonne ottaa vielä yhden pusukalan? Ymmärtääkseni ne eivät välttämättä tarvitse lajitoveria? Ja lisää kokemuksia tulievästä otetaan vielä mieluusti vastaan!
Fogas
Senior Member
Senior Member

Täydennän tuota edellistä vastaustani vielä vähän. Ei taida olla pelkoa monnisten lukumäärän moninkertaistumisessa, jos akvaariossa on kaloja, jotka syövät niiden poikaset. Minulla ei ole ollut sellaista tilannetta.
Mika Karjalainen
milka789
Starting Member
Starting Member

Ehkä niitä voi osan yrittää pelastaa poikasakvaarioon :) Olisi mielenkiintoista saada kalat kasvamaan aikuisiksi.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

milka789 kirjoitti:Ehkä niitä voi osan yrittää pelastaa poikasakvaarioon :) Olisi mielenkiintoista saada kalat kasvamaan aikuisiksi.
Tuo ei onnistu. 400-litraisesta akvaariosta ei poikasia pyydystetä noin vain, eivätkä ne ehdi kuoriutua, kun mätimunat jo syödään. Sinun tulisi kerätä mätimunaryppäitä sinne poikasakvaarioon heti tuoreeltaan tai mikä on tehokkain tapa, laittaa kutuporukka poikasakvaarioon. Ne kutevat kyllä parin viikon sisään, jos tekee suuria vedenvaihtoja. 30-litraiseen altaaseen voi laittaa 1F+2-3M tai tuplasti suurempaan vesimäärään tuplamäärä. Emokalat poistetaan heti kudun tapahduttua.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Kirahvi1 on oikeassa.
Joskus kaikki mätimunat eivät tule syödyksi. Silloin kuoriutuneet monnisen poikaset näyttävät seura-akvaarion pohjalla niin pieniltä, että niitä tuskin hiekalla huomaa, kuin minikokoisia hyttysentoukkia tms. Ei niitä sieltä mitenkään voi pyydystää.
Ennen kuin mätimunat syödään, voi niitä siirtää verkkohäkkiin akvaarion yläreunaan. Verkkohäkki kannattaa kiinnittää sellaiseen paikkaan, jossa on kunnon virtaus. Jos kaikki sujuu hyvin, mätimunat kuoriutuvat ja niitä voi sitten alkaa syöttää sopivalla poikasruualla. Siinä vaiheessa verkkohäkkiin kannattaa laittaa jotain kasvillisuutta suojaksi ja varjostukseksi. Verkkohäkki on usein niin tiheää, ettei ulkopuolelta tuleva vesivirtaus jaksa aiheuttaa häkin sisällä virtausta. Jos häkin alle laittaa ilmastuskiven, kertyy ilma isoksi kuplalautaksi häkin alle, ei se mene verkon läpi häkkiin. Kannattaakin jollakin isolla kertaruiskulla, ruiskupullolla tms. ruiskuttaa akvaarion vettä poikashäkkiin monta kertaa päivässä. Sillä tavoin saa tsekattua myös sen, ettei häkkiin ole jäänyt syömätöntä ruokaa, vesivirtaus pistää sen liikkeelle.
Mutta jos verkkohäkissä on vaikkapa kymmenkunta poikasta, ei niitä siellä kovin isoksi voi pitää. Ne joutuu vapauttamaan seura-akvaarioon niin pieninä, että ovat vielä monen kalan ruokalistalla.
Mika Karjalainen
milka789
Starting Member
Starting Member

Huh, on tässä paljon opittavaa vielä :) No,kyllä se tieto tässä koko ajan karttuu. Ja kerkeäähän noita poikas asioita myöhemminkin pohtia. Ensimmäinen askel on varmistaa akvaarion veden pitävyys (vaihdoin siihen itse uudet silikonit, oli siinäkin aika homma ja opiskelu ennen vaihtoa) ja saada ensimmäiset kalat sinne! :)
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Toivottavasti maltat ennen kaloja kypsytellä akvan, sen aikana (1-2 viikkoa), on hyvää aikaa miettiä kalastoa ym..
Tututstu täältä palstalta löytyviin akvaarion kypsytys juttuketjuihin, säästyt monelta harmilta, jos olet aivan
uusi aloittaja [;)]
milka789
Starting Member
Starting Member

Olen kyllä perehtynyt jo pitkään akvaarion hankintaan, joten olen hyvin tietoinen myös kypsyttämisestä :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”