Roskainen akvaariovesi vaivaa!
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Roskainen akvaariovesi vaivaa!
Minulla on ärsyttävä ongelma akvaariossani. Siellä leijailee semmoista pientä hiutuvaa koko ajan. Vedenvaihdot ei auta, vaan pohjan putsauksen jälkeen leijailevaa hiutuvaa on kahta kauheammin. Voisiko vika olla iäkkäissä suodattimissa?
Akvaario on tullut minulle käytettynä jokunen vuosi sitten ja tätä hiutuva ongelmaa on alkanut olemaan reilun puolen vuoden ajan. Suodattimina on Eheim professional II (ulkosuodatin) ja Agua ball sisäsuodatin. Molempiin vaihdoin noin vuosi sitten uudet suodatuslevyt, mutta massoja en. Jos oikein ymmärsin suodattimien valmistuskoodeista niin ulkosuodatin olisi valmistettu 2002. Voiko se olla niin vanha? Mikä on suodattimien ikä?
Muutimme noin 5kk sitten ja veden roskaongelmaa oli jo vanhassa osoitteessa. Se helpotti jonkin verran muuton jälkeen, mutta on nyt taas palannut. Se on niin ärsyttävää ja sitten sitä hiutuvaa kertyy kivien ja kantojen päälle. Kasvit kasvaa joten kuten, mutta paremminkin voisivat kasvaa.
Akvaariossa asuu; 4 selkäuimaria, 8 rusokiilakylkeä ja 5 kaarimonnista ja litroja on 180. Kaloja haluaisin lisää, muttakun koko ajan on jotain pientä häikkää paljussa niin en ole niitä enempää viitsinyt hommailla. Niin ja sitten siellä asustaa lukematon määrä kierteiskotiloita ja sukarapuja. Pitäisikö niiden määrää jotenkin rajoittaa?
Niin ja suodattimet on asetettu niin, että sisäsuodatin on vasemmassa reunassa ja ulostulo viistosti etulasiin päin. Ulkosuodattimen imuletku on oikessa takakulmassa ja ulostulo tulee oikeasta reunasta keskelle, niin että vesi tulee puolestavälistä akvaariota etulasiin päin.
Akvaario on tullut minulle käytettynä jokunen vuosi sitten ja tätä hiutuva ongelmaa on alkanut olemaan reilun puolen vuoden ajan. Suodattimina on Eheim professional II (ulkosuodatin) ja Agua ball sisäsuodatin. Molempiin vaihdoin noin vuosi sitten uudet suodatuslevyt, mutta massoja en. Jos oikein ymmärsin suodattimien valmistuskoodeista niin ulkosuodatin olisi valmistettu 2002. Voiko se olla niin vanha? Mikä on suodattimien ikä?
Muutimme noin 5kk sitten ja veden roskaongelmaa oli jo vanhassa osoitteessa. Se helpotti jonkin verran muuton jälkeen, mutta on nyt taas palannut. Se on niin ärsyttävää ja sitten sitä hiutuvaa kertyy kivien ja kantojen päälle. Kasvit kasvaa joten kuten, mutta paremminkin voisivat kasvaa.
Akvaariossa asuu; 4 selkäuimaria, 8 rusokiilakylkeä ja 5 kaarimonnista ja litroja on 180. Kaloja haluaisin lisää, muttakun koko ajan on jotain pientä häikkää paljussa niin en ole niitä enempää viitsinyt hommailla. Niin ja sitten siellä asustaa lukematon määrä kierteiskotiloita ja sukarapuja. Pitäisikö niiden määrää jotenkin rajoittaa?
Niin ja suodattimet on asetettu niin, että sisäsuodatin on vasemmassa reunassa ja ulostulo viistosti etulasiin päin. Ulkosuodattimen imuletku on oikessa takakulmassa ja ulostulo tulee oikeasta reunasta keskelle, niin että vesi tulee puolestavälistä akvaariota etulasiin päin.
Re: Roskainen akvaariovesi vaivaa!
Mulla oli joskus samaa ongelmaa ja selvisi että suodatin vaan oli kertakaikkiaan niin täynnä töhnää että se päästi läpi.Saattoi siellä olla jotain ohivirtaustakin joka saattaa johtua siitä että suodatin levyt/villat ovat jotenkin väärin tai mytyssä.Ei muuta kuin otin sen auki ja tein perusteellisen putsauksen jonka jälkeen pelas kuin ihmisen mieli.
-
Teemu Salonen
Mikäli suodattimesi toimivat, niinkuin pitää ei vika voi ainakaan niissä olla. 12 vuotta ei ole laadukkaalle suodattimelle ikä eikä mikään. Tosin eheim ei enää ole eheim 
Ylikansoituksesta ei myöskään voi olla kyse. Olettaen että tekniikka toimii, lähtisin hakemaan syytä ruokinnasta ja pohjasta. Olisiko mahdollista, että ruokaa menee liikaa? Entä pohjamateriaali, liian tiivistä eikä päästä roskia sisäänsä ja näin ollen jäävät lillumaan veteen?
Ylikansoituksesta ei myöskään voi olla kyse. Olettaen että tekniikka toimii, lähtisin hakemaan syytä ruokinnasta ja pohjasta. Olisiko mahdollista, että ruokaa menee liikaa? Entä pohjamateriaali, liian tiivistä eikä päästä roskia sisäänsä ja näin ollen jäävät lillumaan veteen?
Yksinkertainen, mutta toimiva ohje. Pese suodattimet huolellisesti ja varmista että toimivat oikein. Tee viikottain vedenvaihto ja ruoki kaloja vain sen verran kuin tarvitsee. Jos ei roskat poistu, niin silloin todennäköisesti suodatimissa vikaa, tai ruokit aivan liikaa. Tuolla kalastolla ulkosuodattimelle pitäisi riittää pesu muutaman kerran vuodessa, vaikka olisikin alimitoitettu suodatin kyseessä ja veden pitäisi silti olla kirkasta. Jos kasvit kasvavat kituen, voivat myös mätänevät kasvinosat vaikuttaa roskaisuuteen. Kannattaa myös tarkistaa virtaussuunnat, ettei kaikki höttö keräänny siihen tyyneen kohtaan, josta esim. Kaarimonniset levittävät sen sitten joka paikkaan 
Mielestäni liikaruokinnasta ei voi olla kyse, sillä annan ruokaa todella vähän, tietäen kalaston vähyyden. Ulkosuodattimen pesin viimeksi viikko sitten. Muuton yhteydessä sitä ei pesty ollenkaan, joten edellisestä kerrasta oli aikaa. Sisäsuodattimen pesen aina vedenvaihdon yhteydessä (n. 7-9 pv välein.)
Mutta tuo pohja voisi olla yksi syy. Saadessani akvaarion siinä oli ohut hiekka pohja. Halusin hiekkaa lisää ja noviisina marssin akvaarioliikkeeseen. Ostin pussin hiotunutta pehmeää "hiekkaa" ja pesin ja huuhdoin sen. Laittaessani sitä akvaarioon huomasin raekoon olevan paljon isompaa kuin vanha hiekka. Nyt minulla siis on akvaariossa sekaisin hienoa hiekkaa ja karkeampaa "hiekkaa". Tai voisiko sanoa melkein soraa. Voisiko tästä aiheutua tuo veden roskaisuus. Olen aivan ymmälläni pohjan ja ylipäänsä vesien virtauksista. Miten niiden pitäisi mennä ja miten niitä saisi järkevästi tuohon akvaarioon.
Plaah...kun vihdoin olen saanut levä-ongelman kuriin, ärsyttää tämä hiutuva ongelma vedessä. Ei tästä akvaariosta ainakaan tekeminen lopu kesken. Kuka sanoi, että akvaario on tylsä ja jököttävä kippo huoneen nurkassa
Sen verran olen kyllä omaa rimaa laskenut alemmas, etten edes yritä tavoitella mitään Tropican sivuilla näkyviä upeita sisustettuja kokonaisuuksia. Mulle suuri voitto olisi, että saisi edes nämä perusjutut toimimaan 
Mutta tuo pohja voisi olla yksi syy. Saadessani akvaarion siinä oli ohut hiekka pohja. Halusin hiekkaa lisää ja noviisina marssin akvaarioliikkeeseen. Ostin pussin hiotunutta pehmeää "hiekkaa" ja pesin ja huuhdoin sen. Laittaessani sitä akvaarioon huomasin raekoon olevan paljon isompaa kuin vanha hiekka. Nyt minulla siis on akvaariossa sekaisin hienoa hiekkaa ja karkeampaa "hiekkaa". Tai voisiko sanoa melkein soraa. Voisiko tästä aiheutua tuo veden roskaisuus. Olen aivan ymmälläni pohjan ja ylipäänsä vesien virtauksista. Miten niiden pitäisi mennä ja miten niitä saisi järkevästi tuohon akvaarioon.
Plaah...kun vihdoin olen saanut levä-ongelman kuriin, ärsyttää tämä hiutuva ongelma vedessä. Ei tästä akvaariosta ainakaan tekeminen lopu kesken. Kuka sanoi, että akvaario on tylsä ja jököttävä kippo huoneen nurkassa
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Katsotko ensin tarkan mallin Proffa2:lle ja Aquaballille? Pelkkä merkki ja yleismalli ei paljoa kerro suodattimen tehoista. Sitten voi lähteä pohtimaan, onko suodatus riittävä vai ei.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tarkistin noita suodattimien tietoja ja Ulkosuodatin on mallia Professionel II 2026 ja sisäsuodatin onkin biopower. Sen tarkkaa mallia en löytänyt, mutta siinä on kolme moduulia. Alimmassa suodatinpatruuna ja kaksi seuraavaa niitä pyöreitä biomassoja ja sitten vielä suodatinlevy.
-
Teemu Salonen
Biopower mallista riippumatta on kehitetty enemmänkin biologiseen kuin mekaaniseen suodatukseen.
Millaset materiaalit siellä proffassa on sisällä? Mietin, et jos sielläkin on enemmän biomassaa ja vähemmän mekaanista, niin se selittäisi irtonaisen roskan altaassa.
Millaset materiaalit siellä proffassa on sisällä? Mietin, et jos sielläkin on enemmän biomassaa ja vähemmän mekaanista, niin se selittäisi irtonaisen roskan altaassa.
No siinä ulkosuodattimessakin on kaksi korillista niitä biomasssoja ja yksi suodatinlevy. Pystyykö tuohon biopoweriin vaihtamaan noita suodatinlevyjä lisää vai pitäisikö sisäsuodatin vaihtaa kokonaan.
-
Teemu Salonen
En ole ihan varma, sopiiko nuo tavallisen aqua-ball:n patruunat sellaisenaan bio-poweriin. Asia varmaan selviää akvaarioliikkeessä, jollei täällä kukaan tunne ko. laitetta paremmin.
Tuolta valmistajan sivulta tsekkasin niitä ulkosuodattimen suosituksia ja ihan oikein muistin: Eli alimmaiseksi laitetaan mekaaninen massa (jotkut puhuu makaroneista), seuraavaksi bio-massa, sitten sininen mekaaninen levy ja sen päälle valkoinen hienosuodatuslevy. Hienosuodatuslevyn tarkoituksena on poistaa se hienoinkin roska. Onko sitä käytössä ollenkaan?
Tuolta valmistajan sivulta tsekkasin niitä ulkosuodattimen suosituksia ja ihan oikein muistin: Eli alimmaiseksi laitetaan mekaaninen massa (jotkut puhuu makaroneista), seuraavaksi bio-massa, sitten sininen mekaaninen levy ja sen päälle valkoinen hienosuodatuslevy. Hienosuodatuslevyn tarkoituksena on poistaa se hienoinkin roska. Onko sitä käytössä ollenkaan?
Noniin multa menee massat sekaisin. Eli kyllä makaroonit löytyy ulkosuodattimen alimmaisesta korista ja sitten pyöreitä palloja seuraavasta. Sitä hienosuodatuslevyä mulla ei ole ollenkaan, vain pelkkä sininen karkeampi levy.
-
Teemu Salonen
Se hienosuodatuslevyn puute voi olla koko ongelman ydin. Kokeileppa laittaa se paikalleen ja katso mitä tapahtuu.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Täällä on jo hyvin vastailtukin. Nuo suodattimet ovat suht ok 180 litran kippoon noin pienellä kalastolla. Toki yksi sisäsuodatin lisää esim. voisi auttaa asiaa, mutta noiden nykyisten suodattimien massat katsoisin tarkasti.
Olethan muistanut putsata myös ulkosuodattimsesi letkut harjalla rassaten propelipesän lisäksi.
Katsoisin tosiaan, että ulkkarissa on hienosuodatusvanu. Näin ulkkari kerää enempi jätettä, mutta tukkeutuu helpommin.
Biopowereita minulla liuta. Ylhäällä oleva karkeasuodatuslevy hyvä putsata useinkin - helposti tukkeuttaa koko suodattimen. Bioraksut ok, muttei ihan yhtä hyvin kesää likaa. Mutta hanaveden alla ja ravistellen kovasti niitä (käsi niin, ettei raksut lennä), tulee paljon jätettä, joka jäisi muuten raksuihin.
Alin kori on suodatuslevy, joka kerää likaa. Raksujen tilalle (pyöreitä palleroita) voinee leikata mattosuodatuslevystä vain sopivat pyörylät - näin ei keskikohtaan tule ohivirtausta, jonka Aquaballin donitsimainen suodatuspatruuna tekisi.
Mutta tuo hienosuodatuslevy jo auttanee asiaa. Jos ei auta, hankkisin hyvä sisäsuodattimen vielä lisäksi roskankerääjäksi. Samalla virtaus lisääntyy ja lika menee muihinkin suodattimiin.
Olethan muistanut putsata myös ulkosuodattimsesi letkut harjalla rassaten propelipesän lisäksi.
Katsoisin tosiaan, että ulkkarissa on hienosuodatusvanu. Näin ulkkari kerää enempi jätettä, mutta tukkeutuu helpommin.
Biopowereita minulla liuta. Ylhäällä oleva karkeasuodatuslevy hyvä putsata useinkin - helposti tukkeuttaa koko suodattimen. Bioraksut ok, muttei ihan yhtä hyvin kesää likaa. Mutta hanaveden alla ja ravistellen kovasti niitä (käsi niin, ettei raksut lennä), tulee paljon jätettä, joka jäisi muuten raksuihin.
Alin kori on suodatuslevy, joka kerää likaa. Raksujen tilalle (pyöreitä palleroita) voinee leikata mattosuodatuslevystä vain sopivat pyörylät - näin ei keskikohtaan tule ohivirtausta, jonka Aquaballin donitsimainen suodatuspatruuna tekisi.
Mutta tuo hienosuodatuslevy jo auttanee asiaa. Jos ei auta, hankkisin hyvä sisäsuodattimen vielä lisäksi roskankerääjäksi. Samalla virtaus lisääntyy ja lika menee muihinkin suodattimiin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kiitoksia hyvistä vastauksista.
Vaihdoin nyt tuohon ulkkariin sen hienosuodatuslevyn ja lisäksi ostin sen imuputken päähän tuommoiset Eheimin esisuodatusmoduulit. Jos estäisi suurimpien roskien menon sinne suodattimen sisälle ja näin ei tarvitsisi itse suodatinta olla jokavälissä aukomassa. Hommasin myös sisäsuodattimeen yhden karkeasuodatusmoduulin lisää ja otin yhden biopallurakorin pois. Mutta, mutta hiutuvaa vaan edelleen leijailee pitkin akvaariota.
Mietin että voisiko ongelma sittenkin olla tuossa pohjassa. Siinähän on tuo hiekka pohja jököttänyt edellisen ja sitä edellisen omistajan ajoista saakka (eli n. 4 vuotta) ja minä vielä kippasin soraa jossain vaiheessa päälle. Tosin sora on jo aikalailla sekoittunut hiekkaan kun tökin ja möyhennän sitä lapolla aina vedenvaihtojen yhteydessä. Vai pitäisikö tuohon vaihtaa kokonaan uusi hiekka. Mitenköhän JBL manado toimisi, sitä olen nyt fiilistellyt värin takia. Vai onko kyse kuitenkin jostain bakteeri häiriöstä? Mitä sille olisi tehtävissä?
Vaihdoin nyt tuohon ulkkariin sen hienosuodatuslevyn ja lisäksi ostin sen imuputken päähän tuommoiset Eheimin esisuodatusmoduulit. Jos estäisi suurimpien roskien menon sinne suodattimen sisälle ja näin ei tarvitsisi itse suodatinta olla jokavälissä aukomassa. Hommasin myös sisäsuodattimeen yhden karkeasuodatusmoduulin lisää ja otin yhden biopallurakorin pois. Mutta, mutta hiutuvaa vaan edelleen leijailee pitkin akvaariota.
Mietin että voisiko ongelma sittenkin olla tuossa pohjassa. Siinähän on tuo hiekka pohja jököttänyt edellisen ja sitä edellisen omistajan ajoista saakka (eli n. 4 vuotta) ja minä vielä kippasin soraa jossain vaiheessa päälle. Tosin sora on jo aikalailla sekoittunut hiekkaan kun tökin ja möyhennän sitä lapolla aina vedenvaihtojen yhteydessä. Vai pitäisikö tuohon vaihtaa kokonaan uusi hiekka. Mitenköhän JBL manado toimisi, sitä olen nyt fiilistellyt värin takia. Vai onko kyse kuitenkin jostain bakteeri häiriöstä? Mitä sille olisi tehtävissä?
-
Teemu Salonen
Ei se irtonöyhtä sieltä ihan hetkessä katoakkaan, jos on suodattimesta kiinni. Muutama päivä siihen menee.
Minullakin on tuollainen Eheimin esisuodatin, tosin sen takia, ettei monnisen poikasia kulkeudu ulkosuodattimeen. Jos se pääsee enemmän likastumaan ja irrotettaessa tärähtää, pöllähtää siitä ikävästi hiukkasröhnää veteen. Puhdistan sen kahden viikon välein. Kannattaa etsiä sille paikka, jossa irrotus on tehtävissä ilman, että pääsee tärähtämään.teeuska kirjoitti: Vaihdoin nyt tuohon ulkkariin sen hienosuodatuslevyn ja lisäksi ostin sen imuputken päähän tuommoiset Eheimin esisuodatusmoduulit. Jos estäisi suurimpien roskien menon sinne suodattimen sisälle ja näin ei tarvitsisi itse suodatinta olla jokavälissä aukomassa.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... iewProduct
Siihenhän voi suodatusalan lisäämiseksi halutessa hankkia yhden tai vaikka useampia Aquaball-suodattimien täydennysosia (tuo etualan elementti tosin on silloin tarpeeton).
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708401903
Mika Karjalainen