Mustaneontetroilla värittömiä täpliä.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Mustaneontetroilla värittömiä täpliä.

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Huomasin äsken muutamalla mustaneontetralla värittömiä laikkuja kyljissä. Yritin etsiä netistä infoa, mutta minusta nuo ei oikein täsmää mihinkään tautikuvaukseen, mitä löysin. Pilkkutautia se ei ainakaan ole ja nuo laikut eivät ole haavaumia, reikiä, eivätkä koholla tai karvaisia. Laikulliset eivät hauko happea pinnalta, eivät syöksähtele, eivätkä hankaile ja syövät normaalisti. Kuitenkin se näyttää aika ikävältä. Olen itsekin ollut kipeänä viimeaikoina ja akvaariolle tehnyt lähinnä perushoitoa eli vedenvaihtoa ja ruokintaa.

Epäilen stressiä, mutta se on vasta epämääräinen epäily. Nimittäin minulle kävi niin, että kun uusin pari lamppua, niin sen jälkeen alkoi hillitön leväinvaasio. Tuolla on valtavia tupsuja onkohan se nyt sitä tupsulevää. Nyt sammutin yhden lampuista, jotta levä kuolisi. Sitä voi riipiä todella kourallisia tuolta. Huoneisto viileni myös syksyn tullen ja koska rikoin sen hyvän lämmittimen, mikä minulla oli, niin veden lämpö laski sinne 24-25 asteeseen. No uuden lämmittimen hommaan kun paranen tästä lunssasta ja pääsen liikkeelle. Otin käyttöön toisen epäluotettavan lämmittimen, joka tuntuu toimivan vain jos sen kääntää täysille. Käytän sitä nyt kun olen vieressä vahtimassa.

Vesiarvoista ja muista laitan lisäinfoa vähän myöhemmin.

Tilavuus on 275 litraa ja 4 kappaletta 30 wattisia lamppuja, joista kaksi kasvilamppua ja kaksi tavallista lamppua. Sammutin toisen noista tavallisista. Lämpötilaa pyrin pitämään 26-27 asteen kohdalla.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Mustaneontetroilla värittömiä täpliä.

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Löytyisikö edes superhyvää suurennuslasia? Näet ainakin Gyrodactylus-madot sillä. Jospa iholla on loisia, jotka imuttavat verta. Mutta kun hoito on hyvä ja vielä ei tulehtunut.

Mikroskooppi poikaa ja raape iholta, mutta voisi nähdä hyvällä suurennuslasilla. Varovainen näyte ihon pinnalta ongelmakohdasta. Kalan voi kyllä laittaa toviksi märän akvavedessä kostutetun talouspaperin päälle ja tutkia puhtailla kertakäyttöhanskojen kanssa, ettei kala saa sinusta tartuntaa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Hyvä idea. Tai siis ei ole mikroskooppia, mutta kamera on ja siinä hyvä zoomi. Nyt olen kyllä ehkä vähän liian tokkurainen yrittämään kalaa kiinni. Minusta nuo jäljet on oudon säännöllisiä. Pystysuoria rantuja, jotka katkoo tuon kauniin mustavalkoisen raidan kyljessä. Voisikohan kyseessä ollakin joku puutostila? Olen ruokkinut kaloja noilla tavallisilla Tetra hiutaleilla. Aikaisemmin annoin pakastekuivattua artemiaa silloin tälöin, mutta mustisten vatsa ei tykkää siitä herkusta.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Se hyvä kamerakin voisi auttaa. Ovat suht "isoja". Ja toisaalta muutakin infoa saat. Jotenkin en usko puutostiloihin, tosin sekin mahdollista. Kuva olisi hyvä muutenkin. Näkee kokoa. Makrolla saisi lähikuvaa myös.

Monipuolinen ravinto tietysti hyvää ja fistaminia voi laittaa ruokaan säännöllisesti.

Nuo örkit iskevät myös kiduksiinkin - riippuen lajista. Osa on lajispesifisiä eikä muissa lajeissa loisi.

Jos saat fotoa - kaukaa ja läheltä. Suurennuslasi toki poikaa. Jos laitat märän talouspaprun päälle, voisi saada paremman kuvan. Kala toki stressaa. Muttei tarvitse ottaa henkeä pois.

Ethkän mitään erikoiskemikaalia käytä akvassa ja tulisi siitä. Itse ihmettelin kerran yhden kuutamorihmiksen omituista väriä. Tajusin, että oli karanteenissa saanut melkoiset lääkevärit ja ehkä joku lääke mennyt suoraan fisun selkään, vaikka yritän sitä välttää:). Lienee malakiittivihreää ollut...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Pikkuset on niin valppaita ja ketteriä, etten minä saa niitä kiinni haavilla. Alkoivat oikein porukalla kyttäämään, että tuommoinen meitä jahtaa. Ei tule onnistumaan. Pikkuset kalansilmät oli kaikki haavia kohti ja heti karkuun. Vaanintakaan ei auttanut. Vaikka kala oli ihan vieressä, niin aina se voitti ketteryydessä minun kömpelöt yritykset. Monniset kyllä meni haaviin sisällekin tutkimaan, kun jätin sen hetkeksi pohjalle. Yritän myöhemmin kuvata lasin läpi uudemman kerran.

Ph on siinä 6,5 NO3 ja NO2 ei ole olleet mitenkään uhkaavissa lukemissa koko aikana. Noin 12 ja likele nollan. GH liuskalla noin 4. Uutena asiana olen alkanut käyttää easylife nestelannoitetta, mutta varovaisesti. En usko vesiarvoissa olevan muuta vikaa, kuin tuota levää aivan kamalasti. Tämään noukin sitä taasen ison kasan pois. Vielä on liian aikaista sanoa, että kuin tehokkaasti tuo valojen vähentäminen alkaa purra, mutta olen aika luottavainen siihen. Ehkä vain kuvittelen, mutta minulla on vaikutelma, ihankuin levä alkaisi kohta antaa periksi.
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Tässä paras kuva tähän mennessä.

Kuva
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Paha mennä tuosta sanomaan. Aika erikoinen.

Törmäsin myös tähän tautiin, kun tutkin neontetroja. Tai valeneontetratauti...
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 8&start=15

Tämä on vain arvaus, joten no panic. Ja kuten järvij mainitsi, ulkoiset tuntomerkit sopivat yleensä mihin tautiin tahaansa:).

Minun neontetroillani aikoinani ehkä oli neontetratautia, joka on todella vaikeasti parannettavissa, vaikka joidenkin lääkepurkkien kyljessä luvataan apu tautiin. Onni onnettomuudessa, ettei siihen altistu monikaan laji, vaan neontetrat ja jotkut muut tetrat, mahdollisesti lehtikala valitettavasti myös....

Löytyy juttua enkuksi "neontetra disease".

Mutta tämän perusteella älä vielä vaivuepätoivoon, mutta yksi mahdollisuus muiden joukossa.

Uivatko levottomasti? Väitetään, että yöllä ylilevottomia, kun pitäisi nukkua päiväfisujen. Entä uimatyyli, nykivää vai normaalia? Onko kalat parvessa vai osa eristäytyneitä?
https://www.aqua-fish.net/articles/caus ... ra-disease
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Se mikä minua erityisesti ihmetyttää, on se että ne käyttäytyvät muuten normaalisti. Viihtyvät muiden mukana ja syövät ja uivat tavallisesti. Voihan olla että käytös muuttuu, jos niiden tila heikkenee.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Ovat varmasti vielä hyvässä kunnossa. Noiden vintiöiden kiinni ottaminen on varmasti hermoja rassaavaa. Toisaalta kala on usein melko nopea, mutta lyhytvoimainen ja pienellä hivutksella koko katras lopulta helppo saada kiinni.

Toisaalta kalat nopeasti tajuavat homman nimen ja homma vaikeutuu koko ajan. Yksittäinen nappailukin joskus onnistuu kun vaanii tilaisuutta.

Miettisin myös hieman noiden sairaiten laittoa erilliskippoon, jos löytyisi sellainen, jossa eivät stressaa ja joudu ojasta allikkoon. Ainakin tarkkailisin sillä silmällä. Tuo neontetratauti on käsittääkseni suht tarttuva. Haavit sun muut kun nappailee kaloja hyvä pistää kuuman veden läpi.

Mielenkiintoista olisi tietää, tehoaako tuohon oikeasti mikään lääke jos sattuisi olemaan. Moni lääke sitä tosiaan lupailee.
http://www.waterlife.co.uk/tropical/d-0 ... IQzgjGsWWY

Tosiaan seuraile tälläkin silmällä ja mahdollisesti petaa karanteenikippoa, jos tauti jatkaa lisääntymistä.

Onko kipossa muita tetroja?
KimmoP
Junior Member
Junior Member

Inkkareita on, mutta niillä ei näy mitään. Jotain lääkettä tekisi mieli antaa, mutta en ihan noin vain uskalla kokeilemalla lähteä. Lisäksi siellä on monnisia, ottoja ja pari noitamonnia. Niille ei saisi lääkkeestä olla haittaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

KimmoP kirjoitti:Inkkareita on, mutta niillä ei näy mitään. Jotain lääkettä tekisi mieli antaa, mutta en ihan noin vain uskalla kokeilemalla lähteä. Lisäksi siellä on monnisia, ottoja ja pari noitamonnia. Niille ei saisi lääkkeestä olla haittaa.
Jos lääkitisin tuolla neontetratautilääkkeellä tai bakulääkkeellä, niin pistäisin karanteeniin. Itse olen arka koko kippoa lääkitsemään, paitsi madotuksissa :).

Mutta sairaalakippo pitää järjestää sitten hyvin. ja toisaalta varmistettava mieluusti mikä pöpö vaivaa. Tosin mikroskooppi siihen tarvittaisiin lopulta ja uhrattu fisu ja enempi ammattitaitoa kuin matojen tiirailut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”