Voiko puunoksia laittaa akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

KimmoP
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Voiko puunoksia laittaa akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Jaa koivu kelpaakin sitten. Hyvä juttu. Minä olen tuskassa yrittänyt etsiä omenapuun oksaa, mutta se on vähän liian eksoottinen, että helposti löytäisi. Katajan käppyrääkin kasvaa yleisesti monessa paikkaa. Pitääpä kesällä kulkea silmä tarkkana.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Nyt on paras vuodenaika kiertää metsiä ja pusikoita kun vielä ei lehdet ja aluskasvillisuus piilota kaikkea alleen.
7Pete
Member
Member

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Ei kai niitä tuolta lumihangesta löydä. No joo, lumien sulettua ne puun pätkät saattaa vielä talven jäljiltä olevan hieman vettyneitä ja märkiä niin uppovatkin paremmin.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

7Pete kirjoitti:Ei kai niitä tuolta lumihangesta löydä.
Riippuu missä asustelee.
Verna
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Verna »

Sahailin kaatuneesta katajasta pari mukavannäköistä haarakohtaa keväällä ja kuorin ne. Eivät sitten kumminkaan mahtuneet nätisti altaaseen, joten jätin ne pihalle. Toinen on ollut aidan päällä ja näyttää suunnilleen siltä kuin heti kuorinnan jälkeen, mitä nyt on vähän tummunut. Toinen on pudonnut pitkään, kosteaan heinikkoon, ja sen on kyllä näköinenkin. Pinta on ihan tummaa ja pehmeää ja puukolla irtoaa paljon pehmeää kuitua. Jotain rihmastoakin näkyy pinnassa. Tämän kaiken alta tulee taas esille ihan hyvän näköistä puuainesta.

Voiko rihmastosta irrota jotain myrkkyjä esimerkiksi kiehuvalla vedellä käsittelyn jälkeen, nakkaanko tämän kostuneen puun pois, vai riittääkö raaputus ja kiehutus/saunotus?

Mahtaako olla kyse siitä, etten olekaan saanut kuorenaluskerrosta kokonaan pois (oli tosi kovaa ainetta koko karahka) ja nyt, kun tämä "kuoriutuu", minulla onkin vasta oikeasti puhdas puu käsillä ja homma on ihan ok?

Pitäisikö se kuiva, kuorittu karahka myös liottaa, jotta siitäkin irtoaisi mahdollisesti vielä kerros pinnasta?
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Sahailin kaatuneesta katajasta pari mukavannäköistä haarakohtaa keväällä ja kuorin ne. Eivät sitten kumminkaan mahtuneet nätisti altaaseen, joten jätin ne pihalle. Toinen on ollut aidan päällä ja näyttää suunnilleen siltä kuin heti kuorinnan jälkeen, mitä nyt on vähän tummunut. Toinen on pudonnut pitkään, kosteaan heinikkoon, ja sen on kyllä näköinenkin. Pinta on ihan tummaa ja pehmeää ja puukolla irtoaa paljon pehmeää kuitua. Jotain rihmastoakin näkyy pinnassa. Tämän kaiken alta tulee taas esille ihan hyvän näköistä puuainesta.

Voiko rihmastosta irrota jotain myrkkyjä esimerkiksi kiehuvalla vedellä käsittelyn jälkeen, nakkaanko tämän kostuneen puun pois, vai riittääkö irtoavan aineksen poisto ja kiehutus/saunotus?

Mahtaako olla kyse siitä, etten olekaan saanut kuorenaluskerrosta kokonaan pois (oli tosi kovaa ainetta koko karahka) ja nyt, kun tämä "kuoriutuu", minulla onkin vasta oikeasti puhdas puu käsillä ja homma on ihan ok?

Pitäisikö se kuiva, kuorittu karahka myös liottaa, jotta siitäkin irtoaisi mahdollisesti vielä kerros pinnasta?
Eggo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Männynoksia ei siis SUOSITELLA akvaarioon, mutta mitä jos ehdoin tahdoin haluaisi sellaista yrittää? Oli nimittäin niin kauniin muotoinen mänty kaatunut, etten malttanut olla sahaamatta osaa irti. En ole ikinä nähnyt yhtä kaunista akvaariokantoa!

Mutta on tuore, pihkaa ei. Kuorimista, saunakuivatusta, liottamista? Bakteerivalmisteita, mitä suosittelisitte yrittämään (riskit tiedostaen, mutta suodatin on tehokas...). Kaloja ei vielä ole, joten kaikki optiot ovat käytettävissä, voikohan niitä terpeenejä neutralisoida esim. humuksella tai kipsikovetuksella? Tarvittaessa vaikka kalastosuunnitelmat vaihtoon jos kanto niin vaatii ;D
Eggo
Junior Member
Junior Member

<-- tai aktiivihiilellä? Tehokas suodatin on.
7Pete
Member
Member

Viesti Kirjoittaja 7Pete »

Saaviin kanto ja pidät vettä parista viikosta kuukauteen ja vaihdat muutaman kerran sitä vettä niin pitäisi olla jo olla suhteellisen turvallinen. Kuvittelisin että jos tuore niin hyvä kuivattaa että kuori lähtee ja sitten liotella vähän tarkemmin. Niin jos kelottunut/kuivunut kappale niin pesu riittää ja suorilta altaaseen vain upoksiin jos vaikuttaa pihkattomalta. Itse olen nuita aika paljon kerännyt ja altaassa käyttänyt, paikallisissa liikkeissä ei juurikaan isoja mangroveja näy. Yhdessä juurakossa oli pihkaa vähän pinnassa ja se tappoi multa yhden nuoliaisen. Eli tarkkana vain ettei pinnassa ole pihkaa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Itse olen kuorinut muutaman männyn juurakon painepesurilla.
On ne penteleen komeita.
Eggo
Junior Member
Junior Member

Olen pienessä kaupunkiasunnossa, joten ei ole harmi kyllä painepesurimahdollisuutta. Mutta laitoin kannon saunaan kuivumaan. Täytyy vaikka useampana peräkkäisenä päivänä saunatella sitä, kunnes kuoret on irti. On niin pitkä ettei mahdu saaviinkaan, ehkä täytyy sitten vain suoraan akvaan ja toivoa parasta... ehkä sitä hiiltä suodattimeen, ei varmaan haittaakaan ole...?
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hyvin on puu juurensa suojannut, koska kuori päällä ne ei tunnu kuivuvan oikein millään. Mulla on vielä tuolla pihalla muutama juurakko kuorimatta ja niille ei ole tapahtunut mitään, ovat siis pehmeitä.
Kun niistä saa sen kuoren irti niin ne kuivuu koviksi huoneenlämmössä jopa parissa päivässä.

Aluksi oli painepesurilla tarkoitus vain pestä hiekat pois, mutta kun huomasin kuinka paljon niistä lähti sitä kuorta niin päädyin pesemään ne kokonaan irti. Se kuori lähtisi kuitenkin hiljalleen akvaariossa irti ja tukkisi kaikki suodattimet. Toisekseen tykästyin paljaaseen puupintaan koska samalla tuli näkyviin kaikki hienot puukuviot.

Oheisessa kuvassa olevat juurakot ovat olleet akvaariossa upotuksessa noin 2 viikkoa.
Tuossa niiden päällä on isohko mangrovejuurakko ja laavakivi pitämässä niitä pohjassa, en ole vielä kokeillut pysyykö männyn juuret itsekseen pohjassa.
Yllättävän paljon ne on jo tummuneet näinkin lyhyessä ajassa, kun ne alussa oli todella kellertäviä.
Lisää tarinaa kyseisestä projektista alapuolen linkistä.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”