Helmiksen kipot

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
helmis76
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Helmiksen kipot

Viesti Kirjoittaja helmis76 »

Uusvanha harrastelija,eka kippo,120l, parikymppisenä päättyi surkeasti vääriin kalavalintoihin ja sairauksiin.. jospa nyt onnellisempi loppu? :D Kuvat on sitten taattua kännykkälaatua ;)

Tarinahan alkaa noin kolmen kuukauden takaa ostetulla 340l kulma-akvaariolla,joka siirtyi suoraan käytöstä meille,kaloineen ja kasveineen.Samasta kylästä löytyi niin muutto sujui nopsasti.Kippo on käynnistynyt hyvin eikä ongelmia ole ollut.Mitä nyt täyttämisessä saa olla tarkkana,korkeutta tuolla on reilut 70cm niin vettä ei voi nostaa sivutukiin asti taikka kalaset hengittelee pinnalla sen jälkeen..kokeiltu on :D
Sisustus vielä hakee paikkaansa..varmaan moneenkin kertaan ennenkuin tulos on tyydyttävä.Tekniikka puoli hakusessa myöskin.Nyt mennään alisuodatuksella,joku puolimetrinen vanha Eheimin suodatin hoitaa virkaa,toinen sisäsuodatin on tulollansa.Valaistuksena tuossa paketissa oli joku normi halogeeni joka vaihtui loisteputkiin. 2x18w on vähäisen mutta ihmeesti kasvit vain kasvaa.Värilämpö putkissa on 6500K.Lisäksi vettä kierrättää Eheimin kiertovesipumppu johon on yhdistetty kiljuhiilari.

Lannoituksena pohjalla Initial Sticks ja veteen lisättävä Seachem Flourish.Vedenparannusaineena Seachem Prime.Ph 6,8 Kh 4,lämpötila 26 astetta.Vettä vaihdan kaksi kertaa viikossa 1/3 osan.

Kalastona:

Lehtikaloja 6kpl (kutuparien hakua)
Mustatetroja 14kpl
intiaanisulkia 3kpl
Neontetroja 17kpl (Odottavat 60l pääsyä)
Perhoskirjoahven pariskunta
Partamonneja 2kpl
Leväbarbeja 2kpl

Vielä ei ole ketään hätyytelty taikka syöty,mustatetrat kutee säännöllisesti.Ihmeen rauhallisia ovat ahvenetkin..ainakin toistaiseksi..onneksi vieressä on toinen kippo mihin saa kutuparin heti kun se muodostuu :)
Liitteet
akva1.jpg
helmis76
Starting Member
Starting Member

Re: Helmiksen kipot

Kippo nro 2 on erikoisempi tarina :D Tämä löytyi työpaikalta hyljättynä ja pölyisenä,melkoinen repsotin oli mutta kotiinhan se oli pelastettava.Litroja on noin 350 ja korkeutta 55cm muistaakseni..kaappasin hakumatkalla hiekkakasasta hiekatkin mukaan kun isäntä meinas että on hulluutta maksaa siittä :D No,pesuoperaatio oli melkoinen,mutta lopputulos kauniin värinen.Tein vain sen virheen että laitoin pohjalannoitteet joiden huomasin kolmen viikon jälkeen käyvän pohjalla.No,uudelleen pesun ja useiden vedenvaihtojen jälkeen aletaan olemaan voiton puolella eivätkä kalasetkaan tunnu kärsineen.Vesiarvot tässä samat kuin edellisessäkin.Suodattimena Eheim PickUp 200 vettä kierrättää Eheimin kiertopumppu,kiljuhiilari tässäkin.Lisäsuodatinta odotellessa..
Käynnistin tämän noin kuukausi sitten toisesta akvaariosta otetuilla ympeillä,kasveilla,vanhalla suodattimella ja Bio Digest ampulleilla.Tuntuu käynnistyvän ongelmitta. :) Täälläkin kudetaan ahkerasti,albiinomonnis vauvoja löytyy useampi tuolta 40l sukarapulasta.

Kalastona

3 Helmirihma rouwaa
2 Verkkoleväbarbia
10 Kiilakylkeä
13 Kuparimonnista
8 Albiinomonnista
akva2.jpg
helmis76
Starting Member
Starting Member

Ensi viikolla pitäis päästä käynnistämään 60l pikkukippo.Sinne sitten siirtää nuo Neontetrat, 17kpl.Sora vai hiekka,siinäpä pulma..soraa olis mutta musta hiekka kiehtois :) Sinne vois laittaa jotain sukarapujakin,niin näkyisivät paremmin tummassa hiekassa.Suodatin tulee olemaan Eheimin Aquaball 60 ja se on uusi.Käynnistys ympeillä ja Biodigestillä.Uskallankohan laittaa kalaset soppaan samantein..vähän nimittäin hirvittää milloin joutuvat lehtikalojen ruokapöytään.Paastopäiviä ei pahemmin ole uskaltanut pitää :D
helmis76
Starting Member
Starting Member

Nyt on Neontetrat päässeet omaan kippoonsa ja kavereiksi hain pienen parven Pandamonnisia :)
60.jpg
Samalla kun kalastin Neonit tuli kulma-akvakin sisustettua uusiksi :D Nyt kyllä parempi kuin ennen.Kasvejakin tuli lisää,nyt vaan odotellaan niiden kasvamista :) Haettiin toinen lamppukin Biltemasta,jospa sen huomenna saisi paikalleen.Tampereen reissulta jäi käteen myös punaisia kiekkokotiloita,Planorbella sp. ja toiseen akvaan salamurhaajia :) Toivottavasti viihtyvät.
kulma.jpg
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Näistä mun suosikki on tuo kulma-allas. :) Minun edellinen allas oli juuri tuollainen kulmamalli ja tykkäsin siitä, kun se oli niin kiva sisustaa. Tavalliseen suorakaidealtaaseen on ollut totuttelemista, mutta se kulmala oli vain pakko aikoinaan myydä, kun sen nurkkaus tarvittiin kaapistolle.

Sulla on melkein kaikki mun suosikkikalalajitkin tuolla uimassa, itseltä osa lemppareista vielä puuttuu ja esim. lehtiksiä ei ole tiedossa tulevaankaan altaaseen. Joku on ihan pikkuhiukkasen kade nyt. [;)] Onneksi pääsen itsekin kohta puuhaamaan uutta allasta, niin ei tarvi ihan vihreäksi muuttua. :mrgreen:
helmis76
Starting Member
Starting Member

Mä haaveilin pitkään tuosta kulma-akvasta,kolmen kuukauden kuolaamisen jälkeen se oli edelleen myynnissä ja siittä se sitten lähti,touhu lapasesta :mrgreen: Siinä on todella kokoa ja näköä.Tosiaan helpompi sisustaa kun tuo suorakaide.Mutta,ihan alussahan tämä touhu vielä on,opeteltavaa riittää.Nyt odottelen kasvien kasvua kaikessa rauhassa..(just juu) :mrgreen: Mä luulen et tuo kulma pysyy tuossa sisustuksessa jatkossakin,mutta tuo suorakaide tulee muuttaan muotoaan ehkä monestikkin kunnes tulos tyydyttää.Oman ongelmansa sisustuksessa aiheuttaa tuo mun vimma keräillä kasveja,parilla lajilla olis helpompi sisustaa mutta kun oon kasviholisti niin minkäs tekee? :D Ammattitauti..
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Oo sulla on Eheimin kasikulma tuossa kulma-altaassa! Se on maanmainio suodatin. Nuo alimmaiset "korit" siinä toimii varmaan aika hyvin biologisessa suodatuksessa, virtaus niissä tuskin on valtava. Yltääkö se suodatinpatruunoiden sisään menevä "putki" tuonne alas asti? Jos joskus meinaat jostain ihmeellisestä syystä luopua tuosta suodattimesta niin vinkkaa, ostan varmaan sen mielelläni :).
helmis76
Starting Member
Starting Member

Yltää kyllä :) Itsekkin tykkään tuosta,yllättävän hyvin suodattaa tuon kulman vaikka toistaiseksi onkin ainut suodatin siinä.Loistopeli kyllä.Laitan korvan taakse toiveesi jos joskus päädyn toiseen suodatusratkaisuun.Vielä vähän avoimena että haluisinko kuitenkin ulkosuodattimen.
helmis76
Starting Member
Starting Member

Pikkupojan 40l sukarapula :) Kasvattelee myös roskakotiloita :D Lisäksi tuolla uiskentelee parikymmentä monnisvauvaa,iältään 2 ja 3 viikkoisia.Vähällä hoidolla on päästy kun kotilot siivoaa ylimääräiset ruuat.Pari kertaa viikossa vaan vaihdetaan vettä ja imuroidaan suurimmat jätökset pois.Melkomoisella tahdilla pennut kasvaa,ruokaa on mahat pömpöllään :mrgreen:
akua.jpg
Verna
Senior Member
Senior Member

helmis76 kirjoitti:Oman ongelmansa sisustuksessa aiheuttaa tuo mun vimma keräillä kasveja,parilla lajilla olis helpompi sisustaa mutta kun oon kasviholisti niin minkäs tekee? :D
Joops. :roll: Mulla on kanssa kasvivalikoimaa hurjan paljon, mutta kun ne on niin kauniita, ja vesikasveja en edes tapa, kuten kaikille kuivan maan kasveille tuppaa käymään. Olen kerran tappanut jopa kaktuksen kuivuuteen, mikä kertonee kaiken oleellisen taidoistani. Just kyllä katselin, että osan kasveista voisi kyllä tuupata kokonaisuudessaan sukaravuille, kun vaihdan kohta allasta toiseen. Eihän niiden kaikkien samassa tarvi olla.
helmis76
Starting Member
Starting Member

Niimpä :) Sukarapulaan mullakin kasveja mahtuis..eipä vaan passaa laitella nyt,ettei tuu haudattua monnisvauvoja elävältä.Muutenkin hirvittää siirrellä siellä nyt mitään..puhumattakaan että poika haluaa itse sen laitella.No,odotellaan penskojen kasvua,sitten pääsee sitäkin laittamaan.
helmis76
Starting Member
Starting Member

Jassos,lehtikaloista löytyi 2 kutuparia :) Jaoin parven kahteen akvaarioon,kulma-akvassa kutuparin lisäksi kääpiöitynyt pikkulehtis,mustatetran kokoinen,kutupari ei tätä tunnu kokevan uhaksi vaikka heillä nyt jo onkin miekassa munaset.Tokikaan ketään ei lehden lähelle päästetä.
Suorakaiteessa kutuparin lisäksi toinen naaras,tässä ajoittain natujen kesken pientä nokkapokkaa,mikäli kolmas pyörä lähestyy kutuparin valitsemaa anubiaan lehteä.Muuten saa kyllä rauhassa uiskennella. :)
Mustatetrat kutee kulmassa joka aamu,melkoisen kiehuva soppa silloin :D
helmis76
Starting Member
Starting Member

Draamaa kulmassa.Lehtiksillä poikaset,perhoskirjoahvenilla munat ja mustatetroilla kututouhut.Melkomoista touhua :D
helmis76
Starting Member
Starting Member

Huoh..suorakaiteessa pohja tukkeutui jälleen :twisted: Nyt lähti hiekka by Nature ja puhallushiekka tilalle.25kg pesty ja toinen mokoma jäljellä.No,pesu on huomattavasti kivempaa kuin tuon mätänevän hiekkamössön mättäminen oli pois akvasta..uhh mikä lemu!
Verna
Senior Member
Senior Member

Millaista tuo Naturen hiekka sitten oli raekooltaan, että se menee noin tukkoon? Pöyhitkö sitä itse, vai onko sulla kierteisiä?

Minä olen nyt pöyhiskellyt oman akvaarioni pohjaa muutamasti, ja tarkistellut, ovatko kierteiset hoitaneet hommansa. Joululomalla pitäisi vaihtaa allas isompaan, enkä halua siihen saumaan vielä huomata, että pohjasta nousee jotain myrkkymöhnää... Siksi varmistelen ennakkoon. Mitään valittamista en ole löytänyt, hyvin on pysynyt pohja kunnossa. Samoin sukarapulassa, siellä tosin alkaa kohta olla pohjamateriaalina enemmän kierteisiä kuin hiekkaa.
helmis76
Starting Member
Starting Member

Tuon luonnonhiekan joukossa oli nollakokoa mukana.Siihen vielä pohjalannoite niin soppa oli valmis..nyt jätin lannoitteen kokonaan pois.Kyllä pöyhin,joka viikko itse.Nyt on kierteisiäkin uudessa hiekassa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”