Parvikaloja vailla
Valvoja: Moderaattorit
Parvikaloja vailla
Mulla on tässä valinnan vaikeutta, joten ajattelin hiukan neuvoa kysellä. Mulla tossa 180 l allas, asukkeina tällä hetkellä 1 partis, 2 sinileukakirjoahventa, 7 albiinomonnista. Jonkun parven sinne tahtoisin, en vaan osaa päättää, ehdotuksia? Partikselle ajattelin myös hommata vaimon.
300 l: 9 safiiritetraa, 7 albiinomonnista, 1 partis, 1 korupleko, 2 sinileukakirjoahventa, 2 verkkokirjoahventa
180 litrainen odottaa ostajaansa
I just looove cichlids
I just looove cichlids
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
Re: Parvikaloja vailla
En suosittele hommaamaan sille partikselle vaimoa.
Lisääntyvät reippaanlaisesti, ja esim. vilkaisemalla lahjoitetaan-palstaa huomaat, miten helppoa niistä poikasista eroonpääseminen on. Ei onnistu välillä edes ilmaiseksi
Mikä tuolla nyt on lämpötila, kovuus, pH?
Helpompi suositella kalaa, kun tietää vesiarvot edes suunnalleen
Lisääntyvät reippaanlaisesti, ja esim. vilkaisemalla lahjoitetaan-palstaa huomaat, miten helppoa niistä poikasista eroonpääseminen on. Ei onnistu välillä edes ilmaiseksi

Mikä tuolla nyt on lämpötila, kovuus, pH?
Helpompi suositella kalaa, kun tietää vesiarvot edes suunnalleen

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Tuon kokoiseen altaaseen on melkoisesti vaihtoehtoja. Nyt kun uusi Varjon kirja on saatavilla http://aqua-web.fi/2014/10/15/akvaariok ... lmestynyt/ , suosittelisin kirjastoreissua ja sohvan nurkkaan linnoittautumista. Ruutuvihko viereen ja sitten taulukoimaan kiinnostavia kaloja yhteensopivista vesiarvosuosituksista. Vaihtoehtoja on kymmeniä, joten jos täällä joku ehdottaa kalaa X, niin todennäköisesti heti parven hommattuasi huomaatkin, että on olemassa vielä kiinnostavampi kala Y. Parempi vaan heti katsoa kaikki vaihtoehdot läpi! Kauppoihin saa joka tapauksessa tilattua melkein mitä vaan, joten lähellä sijaitsevien akvaarioliikkeiden valikoimankaan perusteella ei tarvitse valita. Kalavalintojen kanssa youtube on mainio apu. Tieteellinen nimi etsintään ja katsomaan videoita. Niistä saa paljon paremman käsityksen kaloista kuin pelkästä kirjan kuvasta. Täältä voi sitten tsekkailla käytännön kokemuksia kalalajista. Sopivien kalalajien pähkäily on niin hauskaa puuhaa, että siitä kannattaa nauttia ajan kanssa! 

Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Valinta on tehty. Altaaseen muuttaa parvi safiiritetroja. Lisänä tulee myös yksi korupleko 

300 l: 9 safiiritetraa, 7 albiinomonnista, 1 partis, 1 korupleko, 2 sinileukakirjoahventa, 2 verkkokirjoahventa
I just looove cichlids
I just looove cichlids
Meillä on safiiritetroja ja ovat aika säikkyjä ja ollaan hankkiutumassa eroon niistä (myydän) (koska ne ovat mielestäni llian suuria 7cm ja ne näyttävät epäluonnollisilta kun niitä ei voi pitää niin paljoa että se näyttäisi kunnon parvelta, tällä hetkellä niitä on 13). Allas 240l (muut kalat 6 leopardimonnista, partis, ja yksi joku nuoliainen (myydään varmaan)
Kaikki uusi on aina hienoa ja luulen että ihan sama mitä kaloja hankkii niin aina sitten myöhemmin löytyy joku hienompi tai parempi kala ja sitten harmittaa.
joten kannattaa harkita tarkkaan.
Nyt olen harkinnut jo viikkoja mitä ottaisin safiirien tilalle.. Ehkä lyhtytetroja?
kriteereinä: Melko helposti kuteva, alle 5cm koko, lämpö n.25 ph alle 7 ja rauhallinen parvikala (ei tarvitse välttämättä olla tetra). Olen jotenkin kyllästynyt neon ja kardinaali tetroihin.. niin "perus" kaloja.
Kaikki uusi on aina hienoa ja luulen että ihan sama mitä kaloja hankkii niin aina sitten myöhemmin löytyy joku hienompi tai parempi kala ja sitten harmittaa.
joten kannattaa harkita tarkkaan.

Nyt olen harkinnut jo viikkoja mitä ottaisin safiirien tilalle.. Ehkä lyhtytetroja?
kriteereinä: Melko helposti kuteva, alle 5cm koko, lämpö n.25 ph alle 7 ja rauhallinen parvikala (ei tarvitse välttämättä olla tetra). Olen jotenkin kyllästynyt neon ja kardinaali tetroihin.. niin "perus" kaloja.
240l
Voihan tuokin olla totta. Mutta vaikka johonkin "kyllästyisin", niin en kyllä myy, pidän sitten vaan kun kerran olen ottanutkin.
Tosin koruplekoon en varmasti kyllästy ikinä. Plekot ja monnit on aina olleet lähellä sydäntä ja tulevat aina olemaan.
Tosin koruplekoon en varmasti kyllästy ikinä. Plekot ja monnit on aina olleet lähellä sydäntä ja tulevat aina olemaan.
I just looove cichlids
I just looove cichlids
En minääkään yleensä myy kaloja vain siksi että ovat kyllästytäviä (safiirit ovat olleet meillä 2-3 vuotta). Mutta saavat varmasti paremman kodin jostain isommasta altaasta joshon mahtuu ihan kunnollinen parvi, 13 ei ole mielestäni kunnon parvi
(olivat pieniä silloin kuin ostettiin ja ovat yllätyksellisesti kasvaneet
)

240l
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
13 safiiria ei kunnon parvi? Nyt on ongelmat muualla ,mikäli saat moisen lauman käyttäytymään lajille epätyypilllisesti l.koiraat nahistelevat keskenään (harmitonta) jatkuvasti. Laji sinällään lempparini(mustatetran ohella), en kuitenkaan suosittelisi alle 130 pitkiin altaisiin, menee "possuilla"helposti apaattiseksi nyhjöttämiseksi mikä ei liene akvaristinkaan silmää miellytä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)