Mistä harmaata hienoa hiekkaa? Koristeiden vaikutus veteen?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Mistä harmaata hienoa hiekkaa? Koristeiden vaikutus veteen?

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Olen perustamassa akvaariota. Olen ajatellut käyttää hiekkapuhallushiekkaa, koska haluaisin mm. monnisia pohjaa tonkimaan. Mutta mutta... mistään en löydä tietoa, että miltä tällaine hiekkapuhallushiekka oikein näyttää? Minkä väristä? Haluaisin tummanharmaata, olen visuaalinen ihminen ja haluaisin sisustaa omaa silmää eniten miellyttävän akvaarion. Entä jos hiekkapuhallushiekka ei ole harmaata, onkohan olemassa muuta hiekkalaatua, joka olisi hienoa, ja harmaata? Olen nähnyt vain tämän väristä soraa. Ja vaikuttaakohan hiekkalaatu veden pH:seen, tms. (Eikös jostain huokoisesta kalkkikivestä liukene jotain...?)

Sitten kysymys koristeista. Eikös niilläkin ole vaikutusta veden laatuun? Happamoittaako kanto tms. liukeneeko jotain aineita? Näin ollen vaikuttaako se, mitä kalalajeja haluaisin koristeiden valintaan? Tulossa 100 L ja aloittelija kun olen, niin aika peruskaloja, miljoonakaloja, monnisia, platyja... jotain erikoisiakin haluaisin löytää, mutta en ole vielä päättänyt.
Foon
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 07:23, 04.11.2014

Re: Mistä harmaata hienoa hiekkaa? Koristeiden vaikutus vete

Viesti Kirjoittaja Foon »

Muistaakseni kanto pehmentää vettä. Korallihiekasta liukenee kalkkia veteen ja siksi sitä käytetäänkin enimmäkseen merivesipuolella.

Miljoonakalat ovat kovan veden kaloja, mutta niistäkin löytyy sellaisia maatiais-versioita, jotka sietää pehmeää vettä mainiosti.
Tapaus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 17:46, 02.11.2013
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Mistä harmaata hienoa hiekkaa? Koristeiden vaikutus vete

Viesti Kirjoittaja Tapaus »

Itse sain lisättyä tummuutta bilteman 0,2-1,0mm hiekkaan, sirottelemalla joukkoon saman kokoluokan mustaa hiekkaa.
Toistaiseksi toiminut ihan hyvin.
platyn, mustamollin pentuja, petokotiloita myytävänä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”