Easy-Life FFM ja kupariputket eivät sovi yhteen

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tulkku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Easy-Life FFM ja kupariputket eivät sovi yhteen

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Easy-Life FFM yhdistettynä vanhoihin kupariputkiin tappaa tehokkaasti sekä sukaravut (kirsikka) että smaragdirasborat. :( Sera Blackwater Aquatan:kaan ei toimi, Tetran AquaSafe on paras. :)
Teemu Salonen

Re: Easy-Life FFM ja kupariputket eivät sovi yhteen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mitä tekemistä kupariputkilla ja FFM:llä on keskenään?

Kupariputkethan on käytössä käytännössä joka paikassa.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Sitä vain, että FFM ei neutraloi kuparia vesijohtovedestä, joka sitten tappaa sukaravut ja herkät kalat.
Samassa altaassa on myös neontetroja ja kuparimonnisia, mutta ne eivät ole millänsäkään vedenvaihdon jälkeen.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Onkohan sulla sitte jollain tavalla viallinen purkki ku valmistajan mukaan sitoo kuparia ja muita raskasmetalleja ihan siinä, missä suurin osa muitakin vedenparannusaineita?
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit

Viesti Kirjoittaja Maria »

Tuotteenhan juurikin pitäisi poistaa kuparia. Oletko testannut vedestäsi kuparipitoisuuden ffm:n käytön jälkeen?
Minulla ole kyllä ollut ongelmia kyseisen tötkötin ja rapujen suhteen. Rapuset voivat hyvin ja lisääntyvät kuin kanit.
Moni muukin tuntuu samaa ainetta käyttävän rapulassaan ilman ongelmia.
tulkku
Junior Member
Junior Member

En ole, kun ei ole vielä kuparitestiä, mutta muustakaan kuolemat eivät voi johtua. Älkääkä edes ehdottako klooria. Meillä ei sellaista veteen lisätä. :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Vai johtuu kuolemat kuparista ja easy-lifestä vaikka ei edes tiedetä onko vedessä kuparista :)
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Lavuaari on vihreä, lattialla on vihreä läikkä suihkun alla. Talo on vuodelta 1980. Vedessä maistuu joskus jopa kupari. Jos ei ole kuparia, niin kertokaahan te "viisaammat", mitä se muka sitten on..? KH, GH, pH, NO2, NO3 ja PO4 -testit löytyy. Vesilaitoksen sivut on tutkittu, kupari on ainoa vaihtoehto. Minulla on erikseen myös sukarapula (Blue Jellyjä), jossa käytän vain Tetran AquaSafea, eikä ole ollut yhtään vedenvaihdon jälkeistä sukarapujen kuolemaa.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Tulkku, onko hanaveden pH mikä? :)

(kirjotan lisää kun pääsen tietokoneen ääreen, puhelimella en viitsi pitkää juttua kirjottaa...)
tulkku
Junior Member
Junior Member

Noin 6.4, sekä KH että GH <4 (0-4), ei nitraattia eikä nitriittiä.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Syitä voi olla vaikka kuinka monta mutta kun ei tiedetä akvaariosta, hoitorutiineista ja vesiarvoista mitään niin ainakaan minä en lähde arvailemaan.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Te ette ehkä tiedä syyllistä, mutta minä tiedän: Syyllinen on kupari. Vaihdan vettä yhtä usein sukarapulasta ja siitä toisesta altaasta, jossa on sukarapuja. Sukarapulassa käytän vain AquaSafea, toisessa olen käyttänyt myös FFM:ää ja Seran Blackwater Aquatania ja kummallakin tuli samat oireet. Jälkimmäisellä ei tainnut tulla yhtään kuolemaa, kun huomasin oireet (toivottavasti) ajoissa. Käytän tästä lähtien vain AquaSafea. En siis tarvitse apua, kun ongelma on jo ratkaistu. :) PS: Omistan myös EC-mittarin, jolla tarkkailen siis vesien likaisuutta. Hanaveden EC on noin 46 mikroS.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Heska »

Sukaravut ovat hyvin herkkiä pienillekin määrille kuparia ja ilmeisesti AquaSafe poistaa sitä vähän paremmin kuin nuo muut.
Jatka vaan sen käyttöä ja hyvä että kerroit tuosta, siitä voi olla hyötyä joillekin toisille sukaravun kasvattajalle. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

tulkku kirjoitti:Noin 6.4, sekä KH että GH <4 (0-4), ei nitraattia eikä nitriittiä.
Jep jep, tutun kuuloista vettä...Ja tuollainen veden laatu kupariputkissa ei todellakaan ole yhteensopiva FFm:n kanssa. Mulla on käynyt samalla lailla, kalat kuolivat vedenvaihdon jälkeen, kun vedenparannusaineena oli FFM. Vesi on hapanta kaivovettä. Sen jälkeen vaihdoin AquaSafeen ja ei ole ikinä tullut ruumiita veden vaihdon jälkeen.

Aika harva vesilaitos taitaa noin hapanta lähettää, kun yleensähän siellä pH:ta nostetaan päälle seiskan, jotta putket eivät syöpyisi. Tuollainen hapan ja pehmeä vesihän on sinänsä oivallista akvaariovettä, mutta se liuottaa vaan kovasti kuparia ja kaikki vedenparannusaineet eivät tosiaan siihen sitten oikeasti tehoa... Tuossa http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t=kuparite* on käyttäjän Malys testejä eri vedenparannusaineiden kuparinpoistokyvystä. Tuo ketju "ilmestyi" onneksi juuri kalakatasrofini jälkeen niin uskalsin ottaa käyttöön tuon AquaSafen ja sen avulla olen nyt viisi vuotta selvinnyt kunnialla. Mä olen testannut kuparitestin kanssa BIotopolin, Seran Aquatanin, AquaSafen ja aquavital Conditioner+:n ja ainoa, joka noista sitoi heti kuparin on AquaSafe. Aquatan toimii myös, mutta kesti noin puoli tuntia, että kupariarvo oli nolla. Biotopol ja Conditioner+ eivät sitoneet minun testissäni kuparia ollenkaan.

PS. Sulla on muuten tosi pehmeää/puhdasta vettä, kun tuo johtavuus on noin alhainen. :D Alimmillaan mä olen mitannut johtavuudeksi noin 70 mikroS, mutta se vaihtelee, joskus johtavuus on noin 110 mikroS.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Asun sen verran harvaan asutulla alueella, että täällä ei vesijohtolaitos laita kemikaaleja veteen. :)
Heska: Laitoinkin viestin sillä, että siitä voisi olla apua muille. :)
partanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja partanen »

Allekirjoittaneella sukarapuja tippui aina vedenvaihtojen jälkeen ennen kuin aloitin käyttämään JBL Biotopol C parannusainetta eläinkaupan myyjän kehoituksesta. Tuli testattua sitten TetraAquan, Seran, normaali JBL biotopol sekä seachemin tuotteet. Tulisukaravt ottivat todella voimakkaasti itteensä mutta kuolemat loppuivat tuohon rapulahoitoaineeseen.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Tämä on vähän samanlainen kertomus kuin mitä itse kerroin. Mitä tapahtui kun vaihdoin Easy-Lifen vedenparannusaineen AquaSafeen. Mustamolleja ja platyjä alkoi kuolemaan. Ei tuo minunkaan kokemus kovin hyvää vastaanottoa saanut. Niin se vaan on että omien kokemusten perusteella on mentävä kun mitään virallisempaa tietoa harvoin on saatavilla. Jos Tulkku on todennut että Easy-Life tappaa sukaravut ja smaragdirasborat ja kuolemilta välttyy kun vaihtaa vedenparannusaineen AquaSafeen niin sehän on vain hyvä asia jos kuolemista vältytään noin helpolla. Kunhan itse tietää mikä toimii ja mikä ei niin sehän se on tärkeintä.
Fisutar10 kirjoitti: En usko kyllä siihen, että Aqua-safe aiheuttaisi kalakuolemia. Sen verran käytetty ja kehuttu aine, että vaikea uskoa.
kirahvi1 kirjoitti:Tuo Koomikon hypoteesi on kyllä vaikea uskoa.
tulkku
Junior Member
Junior Member

Vaihdoin tänään reilun puolet vedestä ja laitoin Tetran AquaSafea (ja ToruMinia). Ei mitään ongelmia. Sukaravut ja smaragdirasborat mennä pulikoivat kuin ei mitään. :) Toisilla vedenparannusaineilla smaragdirasborat haukkoivat henkeään pinnalla, kotilot menivät kuoreensa ja sukarapuja ei näkynyt. Kalojen, sukarapujen ja kotiloiden valtakunnissa kaikki hyvin! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”