Onko kellekään muulle käynyt näin (olen sen verran harmissani ja väsynyt että kun en pikaisella hakusilmäyksellä löytänyt niin aloitan uuden viestin)? Vaihdoin tänään iltasella akvaan Eheim 2006 sisäsuodattimen (googletin että on ilmeisesti 45 litran, type 2006 lukee pohjassa) ihan testatakseni toimintaa ja vaikutti mielestäni oikein passelilta tuonne päältäpäin tarkasteltuna, ei pieniä aukkoja sukaravuille jne. No, kun tulin tähän akvan viereen paria tuntia myöhemmin niin masiinasta kuului outoa kolinaa, piikkisilmä löytyi sieltä sisältä En tajua mistä on sinne päässyt. Niin pahasti oli raukka kärsinyt että ei voinut muuta kuin lopettaa matosen
Harmittaa ja nyt tietysti mietin että olisi pitänyt lukea jotain suodatinketjuja ennen kuin vaihdan yhtään mitään, mutta näytti niin pomminvarmalta rakenteelta. ÄH!
Tuttua on. Juuri tuo sama suodatin tappoi kymmenkunta monnisen poikasta. Pakkohan siitä oli luopua. Osa poikasista ei ollut suodattimen sisällä vaan sen ja lasin välissä.
Eheim PickUpit on tunnettuja kala-ansoja. Piikkisilmät yleensäkin tunkevat aina mitä ahtaampiin paikkoihin, joten niiden kanssa ei kannata PickUpeja käyttää ilman sukkahousuja suojana tmv. Huono suodatin muutenkin..
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Mulla kans aikaisemmasta satsista päätyi pari kyseiseen suodattimeen, joten vahingosta viisastuneena peitin sukkahousuilla sekä kyseisen suodattimen "ritiläosan", että ulkosuodattimen sisäänoton, kunnes pikkulierot saivat sen verran kokoa etteivät enää mahdu kolosta. Tämä vei kuitenkin sen verran aikaa (pari-kolme kuukautta), että otti aivoon kun kaikki höttöroska ei tietenkään mennyt suodattimeen vaan jäi A) sukkahousun pintaan tai B) pohjalle lilluskelemaan. Aikuiset piikkarit ovat meillä kyllä niin jumboläskejä, että eivät tasan mahdu enää mistään väliköstä mihinkään, ja vaikka nämä vajaa vuosi sitten hankitut ovat vain puolet siitä, ovat jo aika turvallisen kokoisia.
Mutta ton sukkahousuepisodin jälkeen ulkosuodatin oli ainakin NIIN tukossa ja haisi NIIN epäilyttävältä että oli pakko pestä se kunnolla ja lirvauttaa bakeerit pullosta sisään - varmuuden vuoksi. Eli tässä kohtaa Niksipirkka petti. Kun tulee isompi allas, piikkareita tulee meillekin lisää. Olen tässä pohtinut erilaisia turvakeinoja pikkulierojen alkukuukausille, ja luulen et kokeilen seuraavaksi hyönteisverkkoa tai jos jostain löydän tuota haaviverkkoa, niin siihen vois yrittää pussittaa noita suodattimia. P*skaa hiekalla saa varmaan niidenkin kanssa katella, mutta jos ne ei tukkis ulkosuodatinta täysin hapettomaan tilaan, niinkuin noiden sukkahousujen kanssa näytti käyneen. Pick Upin kanssa ei ollut niin paha, koska sisäsuodattimen saa helpommin ja useammin pestyä.
Eheim PickUpit on tunnettuja kala-ansoja. Piikkisilmät yleensäkin tunkevat aina mitä ahtaampiin paikkoihin, joten niiden kanssa ei kannata PickUpeja käyttää ilman sukkahousuja suojana tmv. Huono suodatin muutenkin..
Tuttua on, palasina yksi mm. Ulos suodattimesta tuprahtanut mm ollu mulla sukkikset taas peittää suodattimen kuin suodattimen niin tehokkaasti, että ritiläosat ihan peessä jatkuvasti. Pikkupoikasilla mm käytän nykyään Seran "matollisia" suodattimia tai pillisuodattimia.