http://anemoneniityn.arkku.net/hamsuasumus.php
En tunne hamsterin taipumusta tarkasti, josko järsii silikoneja, mutta itse en ehkä laittaisi akvaatioon fisuja, jos en uusisi silikoneja. Toisaalta itse olen aina ostanut akvaariot tehdassilikoneilla enkä välttämättä luottaisi toisen käden silikoneihin. Toki ok, jos osaa silikoonata.
Vanhan lipaston rakenteiden kestävyyden katsoisin kuten mainittiin. Itselleni tulisi mieleen, että jos akvaario olisi paljon kapeampi kuin itse lipasto eikä olisi tukiseinien päällä vaan keskellä, menisi se notkolleen helpommin kuin olisi myös kantavien seinien päällä. Osa jalustoista on ranennettu niin, että akvaario voisi olla pienempikin kuin jalusta ja paino jakautuu levylle tasaisesti. Osa jalustoista taas laitakehikolla, joka käsittääkseni tukee parhaiten, kun akvaario juuri jalustan kokoinen.
Juwelin jalusta oli puoli senttiä liian kapea (leveyssunnassa). Ostin varmuudeksi 3 cm paksun valmiiksi leikatun juuri akvan kokoisen vesivanerin. Minusta oli oiva ratkaisu. Myös vesiroiskeet se kestää paremmin kuin itse jalusta ja suojaa alla olevaa jaustan kantta. Itse vesivaneri leikattuna ei ihan ilmainen ollut, mutta eipähän tarvitse paniikerata jalusta kantavuutta. Myös vesi ei turvota sitä kuten lastulevyä. Akva nousi myös mukavasti hiven ylös päin ja ok-näköinen on. Ei mikään salonkituote, mutta menettelee hyvin minulle:).
Osa materiaaleista kyllä menee helposti päreiksi, jos vettä menee enempi, eikä saa helposti pois. Juwel kestää hyvin roiskeet, mutta kauan seisovaa vettä tuskin kestää kuten mainittiin. Minusta MP:n jalustani on helppoisempi ja vesiarempi. Nyt seisoo peruskaappina akvan alta pois.
86 litraa oli minulla aikoinani arkistokaapin päällä enkä nykykokemuksella laittaisi. Ajanoloon se alkoi notkistella, mutta kyllä kesti rikkoutumatta. Itse käyttäisin nykyään vain akvatarkoituksiin tehtyjä jalustoja.
Uudet jalustat maksavat melkoisesti. Itse onnistuin saamaan Juwelin hyväkuntoisen jalustan käytettynä edullisesti. Muissa tuli kalusteakvan mukana.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi