Lipaston kestävyys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Finball
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Lipaston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Finball »

Eli kysyisin mistä tietää onko lipasto kestävä? Suunnittelin 84L akvaariota lipaston päälle ja en viitsisi ostaa uutta, ellei ole pakko. :?
Se kyllä näyttää kestävältä ja on hyvin säilynyt monet vuodet ja hintava taisi olla... Kuvia en nyt voi laittaa, mutta myöhemmin varmaankin. Ja se akvaario helposti painaa sen 100KG kun on täynnä jne. Jos nyt joku voisi auttaa.
Successful people have libraries. The rest have big screen TVs.
Jim Rohn
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lipaston kestävyys

Viesti Kirjoittaja Heska »

Paljonko itse painat? Tee testi ja istu lipaston päällä, jos ei yhtään notku tai nitise niin saattaa akvaariosi kestääkin.
Takaseinää ja sisätukia voi vahvistaa jos epäilyttää kestävyys.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kyllä sen lipaston kestävyyden selvittää kun vähän tutkii lipaston rakenteita. Suomalainen mies painaa vähintään sen 100kg eli istut lipaston päälle ja vähän hytkyt lipaston päällä ja katsot kestääkö. Jos oma paino ei riitä niin pyydät kaverin lisäpainoksi ja kokeilet kestääkö lipasto ja kuinka tukevalta tuntuu.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Finball
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista. :) Pitääpä sitten koittaa sen päällä istua. Silti siihen ei vielä edes tule akvaariota, koska siinä elää nyt kääpiöhamsteri ja muutenkin pitää koittaa kestääkö se edes vettä. Tuli vain mieleen, koska hamsteri on jo vanha ja ajattelin jotain siihen laittaa hamsterin jälkeen.
Jim Rohn
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Ei lipaston varsinaisesti tarvitsekaan vettä kestää. Ihan tavallisista kalustelevyistä ne kaupallisetkin altaiden aluskaapit tehdään. Tarkoitushan ei ole vettä lipastolla seisottaa, ja roiskevedet kuivataan aina hetintarvittaessa.

Koottuani kerran juwelin allaskaapin uskallan uskoa monen valmiskalusteenkin kestävän altaan painon. Ei nimittäin mitään kovin kummoista tukirakenteita ole tuossakaan ja tukevasti pystyssä pysyy ison ja painavan altaan alla.

Tietysti on suotavaa, että kun kerran vaivaa näkee ja akvaarion perustaa, laittaa sen kerralla kunnon alustankin päälle. Mikään ei ole typerämpää, kuin huomata parin kuukauden päästä, miten alusta meinaa revetä liitoksistaan. Siinä saa joko nukkua yönsä huonosti tai tyhjentää ja perustaa koko altaan uudestaan.

Niin että kyllä valmiskalusteisiinkin luottaa voi, kunhan vain tutkii niiden ominaisuudet kriittisesti etukäteen.
tnt73
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tnt73 »

Valmiskalusteet kuitenkin on lähtökohtaisesti tehty näyttämään kivalta, allasjalustat taas
kestämään akvaarion painon. Materiaaleissa on eroja, sekä rakenteissa.
Mulla on itellä tuommonen lastulevyhökötys 250 litran altaan alla, mistä lienee tarjoustalosta
joku joskus ostanut, tuli altaan mukana. Mukavasti on kestänyt, kun sinne sisälle on rakennettu
50x100 mm piirusta, eli umpipuusta ylimääräinen runko...
Ilman tuota lisärunkoa en nukkuisi ainoatakaan yötä odotellen sitä kertaräsähdystä,
kun koko allas tyhjenee lattialle...
Finball
Starting Member
Starting Member

pisarat2 kirjoitti:Ei lipaston varsinaisesti tarvitsekaan vettä kestää. Ihan tavallisista kalustelevyistä ne kaupallisetkin altaiden aluskaapit tehdään. Tarkoitushan ei ole vettä lipastolla seisottaa, ja roiskevedet kuivataan aina hetintarvittaessa.
Tarkoitin akvaarion vedenkestävyyttä. Kirjoitin vissiin vähän sekavasti, mutta tuskin se haittaa. :D
Jim Rohn
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://anemoneniityn.arkku.net/hamsuasumus.php
En tunne hamsterin taipumusta tarkasti, josko järsii silikoneja, mutta itse en ehkä laittaisi akvaatioon fisuja, jos en uusisi silikoneja. Toisaalta itse olen aina ostanut akvaariot tehdassilikoneilla enkä välttämättä luottaisi toisen käden silikoneihin. Toki ok, jos osaa silikoonata.

Vanhan lipaston rakenteiden kestävyyden katsoisin kuten mainittiin. Itselleni tulisi mieleen, että jos akvaario olisi paljon kapeampi kuin itse lipasto eikä olisi tukiseinien päällä vaan keskellä, menisi se notkolleen helpommin kuin olisi myös kantavien seinien päällä. Osa jalustoista on ranennettu niin, että akvaario voisi olla pienempikin kuin jalusta ja paino jakautuu levylle tasaisesti. Osa jalustoista taas laitakehikolla, joka käsittääkseni tukee parhaiten, kun akvaario juuri jalustan kokoinen.

Juwelin jalusta oli puoli senttiä liian kapea (leveyssunnassa). Ostin varmuudeksi 3 cm paksun valmiiksi leikatun juuri akvan kokoisen vesivanerin. Minusta oli oiva ratkaisu. Myös vesiroiskeet se kestää paremmin kuin itse jalusta ja suojaa alla olevaa jaustan kantta. Itse vesivaneri leikattuna ei ihan ilmainen ollut, mutta eipähän tarvitse paniikerata jalusta kantavuutta. Myös vesi ei turvota sitä kuten lastulevyä. Akva nousi myös mukavasti hiven ylös päin ja ok-näköinen on. Ei mikään salonkituote, mutta menettelee hyvin minulle:).

Osa materiaaleista kyllä menee helposti päreiksi, jos vettä menee enempi, eikä saa helposti pois. Juwel kestää hyvin roiskeet, mutta kauan seisovaa vettä tuskin kestää kuten mainittiin. Minusta MP:n jalustani on helppoisempi ja vesiarempi. Nyt seisoo peruskaappina akvan alta pois.

86 litraa oli minulla aikoinani arkistokaapin päällä enkä nykykokemuksella laittaisi. Ajanoloon se alkoi notkistella, mutta kyllä kesti rikkoutumatta. Itse käyttäisin nykyään vain akvatarkoituksiin tehtyjä jalustoja.

Uudet jalustat maksavat melkoisesti. Itse onnistuin saamaan Juwelin hyväkuntoisen jalustan käytettynä edullisesti. Muissa tuli kalusteakvan mukana.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Mainittakoon vielä, että Juwelin ohjeissa kielletään laittamasta mitään akvaarion ja kaapiston väliin.
Tämä ohje siis silloin, kun käytetään heidän kalustekokonaisuuttaan: kaappia ja allasta.

Kaupallinen jalusta taas tulee äkkiä ihan yhtä edulliseksi / kalliiksi kuin itse rakennettukin. Vaikka ajatus vain "parista harkosta, ei ne paljon maksa kappaleelta" tuntuu edullisella, voi kokonaishinta nousta hyvinkin samoihin. Harkkoja kun menee enemmän kuin yksi, eikä sen levyn hankkiminen siihen päälle ole ihan ilmaista... Itsellänikin vesivaneeria harkkojen päällä parisataisen alla. Välissä vielä eristyslevyä (sen osasin sentään sahatavaraa määrämittaan ihan itse 8-) ).
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Oma viritykseni oli MP-akvaarion alle, jonne piti saada uusi jalusta veden pilaaman jalustan tilalle. Päädyin Juwelin jalustaan, jonne laitoin vesivanerin. Toki pitää pitää akvat jalustan kanssa kokonaisuutena, näin aina muulloin tehnyt. Mutta vanha MP seisoo nyt mielestäni hyvin vesivanerin ja Juwelin päällä. Päädyin ratkaisuun, koska tämä 120 litran MP:n oma jalusta on suora levy (jos on ehjä) eikä voi olla sen kummoisempi tuki alla kuin oma helposti vääntyvä jalustan levy. Retkipatjaa en luonnollisesti laittanut, koska sitä ei siihen suositella.

Mutta isoihin Juwelin kippoihin en kyllä laittaisi kuin juuri oman jalustan, joka kokonaisuuteen kuuluu.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Finball
Starting Member
Starting Member

https://www.petshop.fi/cabinets/juwel_s ... black.html
Tuohan olisi hieno (halpa), mutta liian kapea. :x
Jim Rohn
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Mitkäs ovat akvaarion pohjan mitat tarkasti?

Ostin kerran Eheim tälläisen jalustan
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1152
Karsea. Nyt lojuu parvekkeella. En olisi nukkunut yötä hyvin, jos tuo keinutuoli olisi ollut alla. Juwelin kaapit kyllä hyviä, mutta suosittelisin jämäkkää hieman eri tyyppistä ratkaisua. Tukevuus tärkeää.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/akv ... pit/221175
Itse ottaisin ovellisen mallin mahdollisille tavaroille tai ulkosuodattimille. Näyttää jämäkämmältä.
Finball
Starting Member
Starting Member

Fisutar10 kirjoitti:Mitkäs ovat akvaarion pohjan mitat tarkasti?
60x35 Eli se vähän liian leveä. :|
edit: mutta ei silti ole edes akvaarion vedenkestävyys tiedossa, ja tuskin vähään aikaan edes laitan akvaariota, vaikka haluaisin, mutta ei ole tilaa, joten turha tästä on liika murehtia.
Jim Rohn
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”