Silikonien paikallinen paikkaaminen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Angara
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Silikonien paikallinen paikkaaminen?

Viesti Kirjoittaja Angara »

Nardimai kirjoitti: En tiedä mitä on tapahtunut, mutta olen samaa mieltä siitä ettei kyseessä voi olla akvaariosilikooni. Itsellä on muita altaita, joissa 4-5 vuotta silikoonit ovat aivan uuden näköisiä. Selittämättömiä kalakuolemia ei kyllä ole ollut. Tosin joku sanoi, että litramäärät+ runsaat vedenvaihdot voi olla ollut pelastus. Silikoonia on kuitenkin vaihtuvaan 700 litraan nähden määrällisesti vähän.
En väitä tätä varmaksi, kun en ole nähnyt muuta kuin kuvia, mutta silikonisauma tulee tuon näköiseksi kun sen alle pääsee vettä. Oli akvaariosilikonia tai ei, niin näyttää siltä, että silikonikerros on alkanut irrota. Jos kyseessä on allas, jossa on useita silikonikerroksia päällekkäin, niin mahdollisesti päälimmäinen kerros on irtoamassa alemmasta. Jos allas ei vuoda, niin tilanne ei ole vallan kauhea, koska akuuttia vaaraa ei ole, mutta irtoava silikoni vaatii minun mielestäni aina korjaustoimia pitkällä aikavälillä. Jos se alkaa irrota yhdestä paikasta, niin miten muistakaan paikoista voi olla varma.
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onkohan tää 3-kerros silikonaus mainoslause vähän kuin partaleikkuri jossa eka terä vetää karvan ulos ja toka leikkaa, jos toka terä menee rikki niin piteneekö parta vain? :mrgreen:
Ja tommoisen monikerroksisen silikonin väliin jos vettä pääsee niin tulos voi olla just tuota ja oliskohan huonosti pesty lasit ennen silikonin laittoa, silloin ei silikoni tartu kunnolla?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Angara
Junior Member
Junior Member

Heska kirjoitti: Ja tommoisen monikerroksisen silikonin väliin jos vettä pääsee niin tulos voi olla just tuota ja oliskohan huonosti pesty lasit ennen silikonin laittoa, silloin ei silikoni tartu kunnolla?
Vika voi olla myös silikonissa. Viimeksi ostamani Cascon lasitussilikoni on kuin räkää lapsen nenästä. Se menee paremman puutteessa, mutta en tiedä kuinka kauan. Aikoinaan Suomesta sai GE:n jumalattoman vahvaa tavaraa, joka haisi etikkahapolle, mutta joka tarttui mihin vaan. Sen kanssa useammatkaan kerrokset eivät tuottaneet ongelmia. Tämä Cascon tahna on aivan toisen oloista.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Olivat saaneet maahantuojalta erän eri koostumukseltaan olevaa silikonia. Ongelmat johtuivat kuulemma tuosta silikonista. Silikoni muuttui valkoiseksi. Asia on korjattu. Millaisesta silikoni erästä mahtoi olla kyse kun ongelmia taitaa olla useammalta vuodelta. Eli kenellä on ongelmia silikonien kanssa niin luulisi takuun pelaavan kun ongelma on tiedossa ja se on myönnetty. Valmistusvirhe kyseessä minun mielestä. Pitäisköhän tilalle saada uusi akvaario arvaarioon soveltuvalla silikonilla.

3- kerros liimaus tarkoittaa että silikoni on lasien väleissä, päällä sisäsaumat ja listojen alla saumat. Kaikki silikoonataan kerralla eli eihän tuossa mitään 3-kerros liimausta ole. Eli ei mitään eroa muihin valmistajiin. Asia vaan on kerrottu hienosti.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Koomikko kirjoitti:3- kerros liimaus tarkoittaa että silikoni on lasien väleissä, päällä sisäsaumat ja listojen alla saumat. Kaikki silikoonataan kerralla eli eihän tuossa mitään 3-kerros liimausta ole. Eli ei mitään eroa muihin valmistajiin. Asia vaan on kerrottu hienosti.
Yhden 200L akvaarion purettuani voi todistaa, että se oli tehty juuri noin.
Listojen alla olevat silikonit pisti pirusti hanttiin ja hidasti hommaa oikein urakalla. Lopulta luovuin yrityksestä sada listat irti ehjinä ja sahasin rautasahalla kulmat irti. Niissä kulmissa on silikonin lisäksi alumiiniset kulmapalat joita en edes huomannut ennen kun sain ekan kulman auki.
Ne listojen alla olevat silikonit ei pidä mitään muuta paikoillaan kuin niitä listoja, eikä sitä siellä ole edes täyttä saumaa, mutta riittävästi tehdäkseen purkamisesta hankalaa.

Akvaariokäyttöön sopivia silikoneja on monella eri valmistajalla.
Riippuu paljolti mistä kaupasta silikonia ostaa mitä merkkiä siellä suositaan (esim. Kesko vs Sokos).
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Kukahan Hesan/Järvenpään välillä vaihtais silikoneja? Ostin käytetyn parisatasen johon haluisin vaihdattaa.
"I'll rise but I refuse to shine"
Angara
Junior Member
Junior Member

Silikonien uusiminen on sen verran aikaa vievää hommaa, että siitä ei ole kenenkään bisnekseksi. Uudet altaat ovat niin edullisia, että tuntipalkkaa työlle ei saa. Jos et pysty tekemään sitä itse, kannattaa myydä vanha jollekulle, joka osaa uusia saumat, ja sitten ostaa tilalle uusi.

Minulla on yksi tuollainen käytetty, 100-litrainen, jonka sain ilmaiseksi, kun sisäsaumojen silikonit vaalenivat jä lähtivät irti kuin kuminauhat. Pelkässä sisäsaumojen uusimisessa tuhrautui ehkä noin puoli työpäivää kaikkineen. Se on helppoa mutta yksitoikkoista hommaa, jos sen tekee hyvin. Kuka tahansa kyllä osaa tehdä työn, jos kerran näkee, kuinka se tehdään.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Ottaen huomioon että altaani silikonien vaihtoa tehtiin alle 10 minuutissa, vaikka siinä olikin hänen poikansa avustamassa, niin luulen että silikonin merkin vaihto on pelkkä tekosyy. Selitys kun on tehnyt huonon työn.
Ja miksi asia ei ole vielä korjattu vaan samat ongelmat jatkuu...Tästä kyllä kärsii kovasti Juta altaiden maine ja itse tulen miettimään kaksi kertaa hankinko enää Juta altaan tulevaisuudessa.

Ja jos näissä ei olekaan se luvattu kolmikertainen saumaus niin asia pahenee entisestään...voiko luottaa enää ollenkaan että allas pitää vettä?
Heska
Advanced Member
Advanced Member

monniomistaja kirjoitti:Ottaen huomioon että altaani silikonien vaihtoa tehtiin alle 10 minuutissa, vaikka siinä olikin hänen poikansa avustamassa, niin luulen että silikonin merkin vaihto on pelkkä tekosyy. Selitys kun on tehnyt huonon työn.
Ja miksi asia ei ole vielä korjattu vaan samat ongelmat jatkuu...Tästä kyllä kärsii kovasti Juta altaiden maine ja itse tulen miettimään kaksi kertaa hankinko enää Juta altaan tulevaisuudessa.

Ja jos näissä ei olekaan se luvattu kolmikertainen saumaus niin asia pahenee entisestään...voiko luottaa enää ollenkaan että allas pitää vettä?
Siis irroitettiinko vanhat vialliset saumat ja puhdistettiin lasipinnat sekä laitettiin uudet saumat yhteensä alle 10 minuutissa?
Jos noin hosumalla on tehty niin siinähän se taitaa suurin syy olla huonoon laatuun uusissakin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

^^Mahdettiinkohan niitä laseja millään puhdistaa kun vanhat silikonit oli poistettu?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

En ihan tarkalleen muista, olisko pikaisesti pyyhitty jollain...? Max.10 minuutissa koko työ oli tehty.
Vaikka olin paikalla niin tämä oli ensimmäinen vaihto eikä mitään tietoa miten se kuuluu tehdä. Lähinnä tuli tunne että näinkö nopeasti tämä tehtiin...nyt jo valmista? Mutta kun enempää tietoa ei ollut niin luulin että siinä ei menee enempää aikaa vaikka hiukan ihmettelinkin...
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä on hutiloiden tehty jos tuon kokoiseen altaaseen menee vain 10 minuuttia. Itse olen vaihtanut saumoja ja käyttänyt eri valmistajien silikoneja, eikä koskaan ole saumat lähteneet muutamassa vuodessa irtoamaan. Varmistetaan vielä, että olethan antanut altaan kuivua riittävän kauan ennen sen käyttöönottoa?
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Allas sai kuivua ainakin viikon ennen vedentäyttämistä joten siitä ei ole kyse.
Silikonien vaihto ei ole tällä hetkellä ajankohtaista mutta tiedustelen kuitenkin hyvissä ajoissa että teetkö itse tai joku muu täällä altaiden silikonien vaihtoa korvausta vastaan? Jos saumat ei olekaan kolminkertaiset niin vaihto olisi varmaan hyvä tehdä suunniteltua aikaisemmin..
Koss
Advanced Member
Advanced Member

^miksi suunniteltua aikaisemmin? Ei niitä silikoneja tarvitse vaihtaa jos ne on ihan ok kunnossa, eikä allas vuoda. Saa ne repsottaa ja levättyäkin, ei haittaa mitään. Eri asia on ulkonäkökysymys, mutta kehysaltaissa ne ei niin näy. Tärkeintä akvaarioissa on lasien välinen sauma, joka pitää altaan kasassa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei sitä kulmalistan alla olevaa silikoni saumaa kukaan ala vaihtamaan, ne listat on lähes mahdoton saada ehjänä irti. Poltettuaan hermot pariin kertaan sitä huomaa kädessään rautasahan ja sitten se on "bye, bye" listat.
200-250L akvaario pysyy silikonilla kasassa ilman kulmalistojakin, silloin siinä on ns. kaksinkertainen saumaus.
Myöskään lasien välissä olevia saumoja ei ole tapana vaihtaa, ei ainakaan jos akvaariossa on listat koska ensin pitäisi saada irti ne listat ja sitten vielä irroittaa kaikki lasit toisistaan.
Ainoa jonka voi itse kätevästi vaihtaa, ja se yleensä riittää, on akvaarion sisäpuolella näkyvillä oleva silikoni. Siihen kun tuuttaa kunnon sauman niin sekin pitää akvaariota kasassa.

Silikonin poistoon kannattaa hankkia hyvä työkalu:
Kuva
Itse ostin omani muistaakseni Robin Hoodista ja se maksoi ehkä 5-10eur. On hintansa arvoinen.

Kun silikonit on raaputettu pois niin lasista pitää pyyhkiä mahdolliset rasvatahrat pois asetonilla tai metyleenikloridilla. Jos lasin ja silikonin väliin jää rasvatahra se saattaa alkaa vuotamaan kyseisestä kohdasta. Koska niitä on mahdotonta löytää katsomalla niin ainoa keino varmistua asiasta on pyyhkiä saumat kunnolla.
Metyleenikloridi on muuten hassua tavaraa, se haihtuu muovipullosta vaikka korkki olisi kiinni :)

Toinen hyvä työkalu on silikonin levityslasta. Itse ostin omani myös Robin Hoodista, setissä oli 4 erilaista lastaa ja ne maksoi ehkä 4-6eur.
En löytänyt kuvaa tähän hätään, mutta jos ei tiedä mitä etsii niin kannattaa kysyä myyjältä. Sotkua tulee paljon vähemmän kuin sormella.
Toinen pätevä tapa on käyttää teippiä, kuten tässä ohjeessa: http://www.hannuh.fi/99
Ei sen tarvi olla samaa teippiä mitä ohjeessa, ihan maalarinteippi riittää.

Akvaariosilikonia olen ostanut ainakin K-Raudasta. Sielläkin riittää kun kysyy myyjältä akvaariosilikonia niin ne kyllä lyö oikeaa tavaraa ostoskoriin. En muista mitä merkkiä ne myy (ehkä Kiilto), mutta en voi kuitenkaan valittaa laadusta. Jos ostaa silikonituubeja jostain pikkukaupasta niin aina kannattaa katsoa lukeeko tuubissa viimeistä käyttöpäivää, pahimmillaan ne voi olla seisoneet hyllyssä useita vuosia jolloin niillä ei tee enää mitään. Ne ei kestä myöskään pakkasta eli jos joku myyjä hakee tuubin ulkovarastosta niin en ostaisi.

Neljäs niksi on, että jos silikonilla tulee vahingossa sotkettua laseja niin niitä ei kannata alkaa pyyhkimään vaan niiden kannattaa antaa kuivua. Kuivuttuaan ne on helppo löytää ja raaputtaa mattoveitsellä pois.

Itse tosiaan revin 250L akvaarion osiksi eli sahasin kulmalistat pois ja irroitin kaikki lasit toisistaan. Tein siitä ulkosuodattimen joka tulee piiloon isomman akvaarion alle joten ulkonäöllä ei ollut minulle merkitystä. Sen mitat olivat kuitenkin sellaiset, että jouduin hieman muuttamaan sitä jotta sain sen mahtumaan isomman akvaarion jalustan alle ja siksi se piti purkaa ja kasata uudelleen "kyljelleen". Silikoonasin ensin lasit takaisin paikoilleen ja sitten tein sisäpuolelle sellaisen pesussaumauksen (n. 1,5x1,5cm levyisen). Siinä on ollut kokeeksi vettä kuukauden verran eikä mitään taipumisia ole tapahtunut ja vettäkin pitää mainiosti.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Koss kirjoitti:^miksi suunniteltua aikaisemmin? Ei niitä silikoneja tarvitse vaihtaa jos ne on ihan ok kunnossa, eikä allas vuoda. Saa ne repsottaa ja levättyäkin, ei haittaa mitään. Eri asia on ulkonäkökysymys, mutta kehysaltaissa ne ei niin näy. Tärkeintä akvaarioissa on lasien välinen sauma, joka pitää altaan kasassa.
Sisäiset silikonit pitäisi olla kunnossa. Rupesi vain arveluttamaan kun täällä puhuttiin ettei juta altaiden silikonit olisivatkaan kolminkertaiset, mitä se sitten tarkoittaa...viiimeinen asia mitä haluaisin tehdä on tyhjentää altaan kun kalat ja kasvit voi hyvin ja levistä on vihdoinkin päästy eroon.

Kiitos ohjeista mutta silikonit en uskalla vaihda itse. Sitten kun se joskus tehdään niin pitää olla tekijä joka on ennenkin vaihtanut silikoneja hyvin tuloksin. Mutta hyvä jos ei ole vielä ajankohtaista...
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mahtaako tämä dropbox linkki näkyä?
Piirsin eri väreillä akvaarion 3 eri silikonikerrosta.

Kuvaselitykset:
Punainen = pitää lasit kiinni toisissaan kasauksen aikana, ja myöhemminkin.
Vihreä = akvaarion sisäpuolella näkyvä sauma.
Sininen = akvaarion ja kulmalistojen välissä oleva sauma.

https://www.dropbox.com/s/w2xrkwwnspidt ... oonaus.jpg
Nardimai
Member
Member
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

monniomistaja kirjoitti:
Koss kirjoitti:^miksi suunniteltua aikaisemmin? Ei niitä silikoneja tarvitse vaihtaa jos ne on ihan ok kunnossa, eikä allas vuoda. Saa ne repsottaa ja levättyäkin, ei haittaa mitään. Eri asia on ulkonäkökysymys, mutta kehysaltaissa ne ei niin näy. Tärkeintä akvaarioissa on lasien välinen sauma, joka pitää altaan kasassa.
Sisäiset silikonit pitäisi olla kunnossa. Rupesi vain arveluttamaan kun täällä puhuttiin ettei juta altaiden silikonit olisivatkaan kolminkertaiset, mitä se sitten tarkoittaa...viiimeinen asia mitä haluaisin tehdä on tyhjentää altaan kun kalat ja kasvit voi hyvin ja levistä on vihdoinkin päästy eroon.

Kiitos ohjeista mutta silikonit en uskalla vaihda itse. Sitten kun se joskus tehdään niin pitää olla tekijä joka on ennenkin vaihtanut silikoneja hyvin tuloksin. Mutta hyvä jos ei ole vielä ajankohtaista...
mulla sama juttu. Ikinä ei ole allas voinut näin hyvin. Sen takia tämä silikooni hässäkkä ottaakin todella koville.
Mika Litja
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Jos tuossa alle 10 minuutin hutiloinnissa ei kunnolla poistettu vanhoja saumoja ja puhdistettu sen jälkeen hyvin ennen uuden laittoa niin varmasti irvistelee tuokin vähän ajan päästä.
Vedet voi kyllä pitää jos nuo kaksi muuta saumaa tehty paremmin.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Fogas »

JuTa -akvaariot ovat saaneet moitteita käytetystä silikonista ja työnlaadusta. Satuin näkemään vierekkäin tyhjinä käyttämättömät mittatilaustyönä teetetyn JuTa-altaan ja Turun Akvaariopisteestä ostetun ko. liikkeen tekemän altaan. JuTa-altaan sisäpuolella näkyvät saumat (Kaitulin kuvassa vihreät) olivat ehdottomasti siistimmin, huolellisemmin ja kauniimmin tehtyjä, ikään kuin varmasti ja kokeneesti (hyvällä työkalulla vai hyvällä sormella, sitä en tiedä) vedettyjä. Akvaariopisteen silikoneissa oli paksuuden vaihtelua ja epävarman tai huolimattoman työn jälkeä. Käytetyistä silikoneista ja näkymättömissä olevista saumoista minulla ei ole mitään tietoa. En väitä, että näkyvissä olevien silikonien siisteydellä olisi jotakin tekemistä altaan kestävyyden tms. kanssa, mutta jos minun olisi pitänyt toinen altaista ostaa, olisi valintani ilman muuta ollut JuTa. Minun silmissäni myös JuTa:n alumiinisahaukset ja sovitukset näyttivät siistimmiltä. Se kai riippuu terän kunnosta ja pyörysahan asetusten tarkkuudesta ja myös sahaajan huolellisuudesta.
Mika Karjalainen
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Ei siinä ulkonäössä ole mitään vikaa, mutta miten se noihin silikonien pysyvyyteen vaikuttaa? Heitetään nyt vertauksena että voihan maalipinnankin vetää lian päälle ja siistiltä näyttää, mutta eri asia kuinka kauan.
Fogas
Senior Member
Senior Member

Koss, en tarkoittanut ottaa mihinkään kestävyyteen tms. kantaa, kunhan kerroin yhden havaintoni, mikä sekin voi tietenkin olla poikkeus säännöstä tms. Ehkäpä panin asian merkille vain siksi, että olen jo vuosia joutunut päivittäin käyttämään huoltamoiden vessoja ja väkisinkin silloin tuijottelemaan laatoittujen nurkkien ja lattianrajojen silikonisaumoja. Joskus näyttävät siisteiltä, joskus siltä kuin joku olisi ne isovarpaallaan vetäissyt. Ei kai sillä mitään merkitystä ole tiiviyden kannalta, mutta omaan vessaani ja kylppäriini haluan kumminkin siistit saumat.
Mika Karjalainen
Heska
Advanced Member
Advanced Member

Oliko noi Fogas minkä ikäisiä akvaarioita?
Vanhemmissa JuTa-akvaarioissa mitä olen nähnyt jälki on kyllä ollut siistiä ja pysyneetkin hyvinä vuosikausia, mutta nämä uusimmathan ne onkin murheenkryyni.
Oliskohan JuTalla käynyt niin että poika alkanut tekemään akvoja ja ei ole oppi isältä mennyt perille?
Fogas
Senior Member
Senior Member

JuTa oli ymmärtääkseni valmistunut hieman yli vuosi sitten ja ollut siitä asti tyhjillään tilaajan ammatin- ja paikkakunnanvaihdosten takia. Akvaariopisteen allas oli hankittu tänä kesänä.
Mika Karjalainen
Nardimai
Member
Member
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Minun osaltani tarina sai onnellisen lopun ja valmistaja otti täyden vastuun (JuTa). Homma on sovittu ja olen tyytyväinen. Akvaario harrastus jää silti tauolle, mutta valmistajaa ei voi syyttää viallisesta silikoonista. Paljon haittaa kaikille muutamasta tuubista.
Mika Litja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”