Helmipurjepleko ja mylläysinto

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

Lopettaako pleko koskaan tuota mylläämistä akvaariossa?
Ollut mulla vasta muutaman viikon. Muutti erittäin pienestä akvasta.
Mulla akvassa pohjassa erittäin hienoa hiekkaa.
Pleko järjestelee kaikki paikat uusiksi joka ikinen yö.
Rauhoittuuko tuo kaveri vai mitä ihmettä mä sen kanssa teen???
Jos ei lopeta, niin täältä saa hakea joku tuon upean otuksen
itselleen, mutta vain isoon akvaan.
Kokoa plekolla on n 20-25cm nyt.
Help!!!
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tuo on niin iso kala, että luonnollisesti "sotkee" allasta liikkuessaan. Lisäksi on yöaktiivinen, eli ihan normaalia käytöstä. Onko sulla sisustuksessa juurakoita? Niistä ja jonkinlaisesta luolasta voisi olla apua. Toisaalta, kun tuo "yöelämä" on lajille tyypillistä käytöstä, niin en tiedä, miten paljon auttaa.

Minkä kokoisessa altaassa asustelee? Tarvitsee nimittäin vähintään 600-litraisen. Sen verran isosta (ja upeasta) kalasta kyse. [;)]

Jos tuntuu, että joudut luopumaan kalasta, niin laita ilmoitusta A-W:n. Uskoisin, että löytää uuden kodin. :D
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

Mun akva on 45x45x200 eli 400l.
On juurakoita, plekolla myös oma tynnyri. 3d tausta juurakolla, jonka koko alapuolen tuo otus tyhjentänyt hiekasta
Aina aamuisin on akvaarion puolet hiekasta siirretty yhteen nurkkaan...
Siis niin ihana otus, mut mä en kestä;(
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Varmaan huono neuvo minulta, kun ei hienosta veijarista kokemusta. Annatko veijarille pohjaan ankkuroituna meheviä kesäkurpitsapaloja? Pikkuserkku partis rauhoittuu huomattavasti, kun saa lähes päivittäin kesäkurpitsaa. Erityisesti illalla alkavat tulla etulasille nököttämään, jos ei kurpitsaa kuulu. Myös Örkki-herra aloittaa kahakoinnit sokkeloplekojen kanssa, jos loppuu kurpitsa ja hieman tekemisen puutetta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

kyllä on saanut kesäkurpitsaa, mutta ei kelpaa, eikä kurkku, mun ruskoverkkopleko taas on ihan hulluna kurkkuun.
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

sanore kirjoitti:kyllä on saanut kesäkurpitsaa, mutta ei kelpaa, eikä kurkku, mun ruskoverkkopleko taas on ihan hulluna kurkkuun.
Heh:). Jopas on nirppis. Voisi silloin energian suunnata kurpitsan järsimiseen eikä kaivamiseen:). Miksi muuten kyseinen laji kaivelee? Itselleen suojapaikkaa luonnossa vai ruokaa etsii vai mikä tämä tausta-ajatus?

Minulla yksi partis kaiveli oudosti juurakon alusta, vaikka mikään muu partis ei sitä tehnyt. Siirsin herran isosta kiposta pieneen karanteeniin kun tappeli toisen uroksen kanssa. Tämä uros selvästi ei viihtynyt ja pelkäsi. Kaivoi vain luolaa kannon alla eikä suostunut ihmisten ilmoille. Onneksi se sai uuden kodin tilavasta akvasta. Yleensä minulla partikset linssiluteita.

Olisiko vielä arka ja kaivelee suojapaikkaa kantojen alta? Jospa hieman vielä arka ja hermostunut vaikka sinulla hyvät olosuhteet?

Kurpitsan järsiminenkin hiven kaipaa kai totuttelua. Jos ei ole aiemmin saanut mennee aikaa totutella. Jos näkisi muiden esimerkillisesti järsivän, niin voisi auttaa. Mutta jos samassa kipossa ruskoverkkopleko, luulisi näkevän mallia:).

Itse en suostuisi uskomaan, ettenkö jotain kikkaa keksisi, ettei tarvitsisi luopua hienosta fisusta:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

En missään nimessä tahtoisi luopua, mutta en myöskään kestä tuota uudelleen järjestelyä joka päivä.
Hiekka pölisee, kasvit aina irti ja aivan hiekassa, jne jne.
Olen yrittänyt miettiä vaikka mitä keinoja että tuo loppuisi.
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pistin suomunaaman sikermään kyselyn. Hänellähän on niitä muistaakseni, jopa parikin. Pistin juuri sen jutun, joten näkyy varmasti tässä ensimmäisenä etusivulla. Kysyppäs häneltä:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Fisutar10 kirjoitti:Varmaan huono neuvo minulta, kun ei hienosta veijarista kokemusta.
Sama täällä. Isopurjeplekosta on, ja se oli aika samanlainen myllääjä. Ja mulla silloin muinoin (ennen internettiä tietolähteenä tai muutakaan osaamista) aivan liian pienessä akvaariossa. [:I]
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

edellisessä altaassaan ei ole myllänyt lainkaan. Altaan koko oli 150l....
Nyhjötti vain omassa purkissaan sielä.
Valot kun sammuu, niin liikkeelle tuo heti lähtee.
Uiskentelee nätisti ympäriinsä, putsaa lasit, ja jossain vaiheessa
aloittaa tuon hiekan siirtämisen.
Noh, mun on etsittävä sille uusi koti.
Onko vinkkejä mikä olisi mukava pleko ottaa tilalle?
mulla siis akvassa 3 saumaa, nuoria, ruskoverkkopleko, erittäin hyvätapainen ja kiltti, sekä
pari partista, todella nuoria.
Yksi partis uros varmaan vielä tulossa.
Jonkun plekon, joka kasvasi tuohon 20cm mittoihin, tahtoisin.
Sellainen, joka ei myllää!!!
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Itsellä ei helmipurjeetkaan myllää. Mutta kaikista vähiten on mylläilly nuo isopurjeet ne on vaan O_O ja liikkuu öisin toki. Mulla nyt on toinen allas kiveä ja juurakkoa täynnä ni helmipurjeet on hyvin piilosalla ja samoin toisessa altaassa missä on 35cm isopurje ja helmipurje niin kivistä rakennettu luola + juurakkohässäkkä. Helmipurje dataa kivien seassa ja isopurje juurakkohässäkän luona.

Plekojahan on siis paljon tietysti ja moni kasvaa 20+ cm että eiköhän joku löydy joka ei myllää :P Kuujuova nyt ei ainakaan myllää sekin kasvaa kohtuu kokoiseksi mutta hitaasti.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

onko sulla isopurje esillä päivisin, vai liikkuuko pelkästään öisin?
Taitaa kuitenkin tuollainen olla liian suuri mun akvaan.
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Isopurje on esillä nuorempana paljon enemmän ja sitten tuo vanhus n. 7 vuotias (35cm) on kanssa esillä paljon. Mutta tuo 1½ vuotias on aika paljon piilosalla. Sekin tietty riippuu siitä millaiset on piilot akvaariossa. Mulla on ehkä hitusen normaali enemmän :D

Tuommonen isompi pleko on vähän että jos tietää hommaavansa jossain välissä 500-1000l ni mikäjottei ota semmoista asustelemaan. Mulla kasvanu tuo toisiks nuorin vuodessa 15 senttiseksi noin about. Että isopurje kyllä kun ostat semmoisena 5-10cm kokoluokkaa niin ei oo vuodessa mitenkään järkyttävän kokoinen ja mahtuu hyvin sun 400l altaaseen missä on aika paljon muistaakseni se pohjapinta-ala kumminkin.

Eikös se ollut 200x45x45? Vai oonko sekottanu :D
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

Joo, oli juurikin tuo 45x45x200
Mutta, mä en ole ihan satavarma milloin/josko koskaan vaihdan isompaan...
Saattaa toki olla että vaihdan:)
Tuo mun akva on ilo omalle silmälle, se on siis tosi nätti, teetetty allas, ja hyllykkö siihen alle.
No kuitenkin, tämmöinen kuin L-037 on nyt se, mikä ihan hirmuisesti kiinnostaa.
Siitä jos joku osaa kertoa lisää, olisin iki-iloinen.
Paljon olen nyt kyllä infoa saanut eri plekoista, kiitos täällä, erään tietävän harrastajan:)
Kestää mun typerimmätkin kysymykset.
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Diet: Herbivore, wood may be needed

Water parameters: Temp 25-29c PH 5.0-7.0

Max Size: 20cms

Ehkä nyt se mitä nopeasti löytää. :D

http://www.planetcatfish.com/common/sea ... izeunit=mm

http://www.planetcatfish.com/common/sea ... izeunit=mm

Siinä monneja jotka ovat lähelle samoja mittoja ainakin. Tuo on hyvä sivusto lukea plekoista ja muistakin monneista.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
sanore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:31, 03.04.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja sanore »

Kiitos:)
Mä olen yötäpäivää selanut noita sivuja.
Sain tiedon, että Imazo.se:ssä olisi myynnissä jopa kaksi noita L-037 plekoja, mut
nyt onkin ongelmana se, että miten sieltä saisin sen toisen!!
Mikkelin liikkeet kun ei sieltä tilaa:(
Se mun helmipurje muutti ystäväni 500l altaaseen, ja sielä ihan erilainen hiekka pohjalla.
Ei myllää lainkaan, no ku ei pysty, ja tuntuu kala sielä viihtyvän.
Akva:1650l,Helmipurje,Isopurje,2xAppelsiinipleko,Kultapleko,Ruskoverkkopleko,Sulkaripsimonni, 2xOskari,Partiksia,5xPurppurasateenkaarikala,4xLeväbarbi,4xTulijuovabarbi
Staffi ja Saksanpaimenkoira
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Eli hiekassa ratkaisu piili. Oon tonne omaan akvaani harkinnu laittavani josus hienoa hiekkaa, mutta mahdanko nyt uskaltaakaan? Voi olla, että rupeavat plekot ottamaan hiekkakuorintoja. Toisaalta puikkokala ja piikkisilmät olisivat ihan taivaissa. :)
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Akvaariohiekka 0,8-1,2 mm 25 kg. Itsellä tämmöistä hiekkaa, ei plekot riehu ja puikot tykkää :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ryusuzaku kirjoitti:Akvaariohiekka 0,8-1,2 mm 25 kg. Itsellä tämmöistä hiekkaa, ei plekot riehu ja puikot tykkää :)
Itselläni on joka kipossa joko 0.5-1.2 puhallushiekkaa tai 0.5-1mm suodatushiekkaa (Weber, K-rauta). Suodatushiekkaan siirryin puhallushiekasta, mutta lähes vastaava tuote. Hieman tasajakoisempi. Pleksut ja lapponi tykkää:).

Suomunaama, sinulla sitä siittää lääniä noissa kipoissa. Miten olisi vielä 1200 litran lisäkippo toisella hiekkaratkaisulla:)? Itse voisin hieman tehdä erilaisia pohjaratkaisuja myös kun näitä kippoja piisaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Oon miettiny tota suodatushiekka ihan ulkonäön kannalta kun nyt tulee vielä yks uus purkki tonne himaan niin aloittaa semmoinen pidempi operaatio missä vaihtaa hiekat akvoihin. Luulisin että winemilleritkin tykkäis vielä enemmän tommosesta tosi hienojakosesta :)
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Fisutar10 kirjoitti:
Ryusuzaku kirjoitti:Akvaariohiekka 0,8-1,2 mm 25 kg. Itsellä tämmöistä hiekkaa, ei plekot riehu ja puikot tykkää :)
Itselläni on joka kipossa joko 0.5-1.2 puhallushiekkaa tai 0.5-1mm suodatushiekkaa (Weber, K-rauta). Suodatushiekkaan siirryin puhallushiekasta, mutta lähes vastaava tuote. Hieman tasajakoisempi. Pleksut ja lapponi tykkää:).

Suomunaama, sinulla sitä siittää lääniä noissa kipoissa. Miten olisi vielä 1200 litran lisäkippo toisella hiekkaratkaisulla:)? Itse voisin hieman tehdä erilaisia pohjaratkaisuja myös kun näitä kippoja piisaa.
Ehkä akvaarioissa riittää tilaa, mutta huoneessa ei... [;)]
Oonkin sun monneista youtube-videoita katsellut. Lähinnä kuitenkin kiinnittyy huomio siihen virtaukseen hiekkojen sijaan. Onkohan se sitten vaan sitä, että meillä tuolla akvaariolla on niin paljon pituutta, että on vaikeaa saada virtaus kiertämään yhteen päätyyn pistettävillä streameilla? Vai mitä virtauksentuojia teillä käytetään? Leväbarbeilla on toisinaan riitaa noista paikoista tuolla streamin edessä. Kun ei 12 läskiä kalaa tunnu mahtuvan siihen muutaman neliödesimetrin alueelle. Aina tulee jollekulle halu vähdätä siinä ympäriinsä, ja kaikki ärsyyntyvät. :) Olisi kivaa saada koko akvaan vähän ''tuulta''.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Itselläni on pikku kipot, joten virtausta niihin saa helpommin. 200 litran kipossa on melkoinen mylläkkä ihan parilla ulkosuodattimella (1200l/h/suodatin). Eheim 2252 on melkoinen mylläkkäpesä diffusorien kera. Niitä on pari. Vielä pieni kiertovesipumppu pohjalle sekä iso ilmastin. Helmerit tykkäävät siellä pelehtiä ja tehdä pentuja. Toin eilen koulun kiposta muutaman helmerin siihen kippoon. Johan lähtivät pöristelemään kuplavirrassa ja virtauksessa leikkityyliin:).

Leviskipossa on pari ulkosuodatinta molemmissa päädyissä (2x1200l/h). 2x2252 Eheim. Fluval 4 pohjalle pöhöttämässä. Tonninen kiertovesipumppu vielä pohjalle. En stremeja ole uskaltanut laittaa, koska kalanpentuja ja perhosnuoliaisia on melkoisesti. Stream houkuttelisi tosin.

Katsotaan mitä tästä tulee. Mutta minulla on 12 ulkosuodatinta, jotka asteittain vaihdan parjattuihin Juwel Bioflow -suodattimiin. Alkanut hirvittää ulkosuodattimien vuotaminen kun huoneistossani on melkoisesti niitä. Virtaus niissä mieto, mutta biopuhdistus ja mekaaninenkin varmaan ok-tasoa. Akva täyttyy, mutta kaapit ja lattiat tyhjenevät. Myös talosta tulee hieman lapsiystävällisempi, sillä nyt tänne ei uskalla päästää ketään, joka voisi vetäistä letkut irti ulkosuodattimista:).

Tuo Weberin suodatushiekka 0.5-1.0mm ihan ok tällä puhurilla. Jos pistäisi hurjat virtaukset kuten monilla viiksivallufaneilla (Synodonstis), voisi hiekka pöllytä streamissa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Ai että se tulikin suodattimista? Mulle riittää urakka, kun tuota yhtä putsaan puolen vuoden välein. :) Mutta olen huomannut, että kun akvaan lisään vettä puutarhaletkulla, jonka suuttimen virtaus taittaa vallisneriat vielä puolentoista metrin päässäkin, iskee leviksille kauhea kutuinto päälle. Hiekan ajattelin vaihtaa viimeistään sitten, kun muutan taloon, jossa lattia kestää tuota allasta. Mulla on pitkän tähtäimen suunnitelmat. :)
Teillä pystyy oikein koulussa pitämään kalliita kaloja ilman pelkoa. Meidän koulumme kalat asuvat nyt väliaikaisesti täällä, mutta kertoili se opettaja yhtä sun toista siitä, mitä kaikkea siellä käy. Kerran olivat jotkut koulussa nukkuneet (en viitsinyt kysyä, miksi joku nukkui koulussa) kytkeneet suodattimen pois, kun pörisi niin kovaa. Ja oppilaat pyydystelevät kaloja omin luvin, jos saavat tilaisuuden.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Helmipurjepleko ja mylläysinto

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mulla on 145*80 altaassa n. 14000l/h kierto ja 160*70 altaassa n. 3500l/h tällä hetkellä idea ois saada toho vähä isompaan 8000 ja tossa tulee olemaan melkein 17000 tossa toisessa.

Eli siis 8500l/h streami, 3200l/h streami, ulkosuodattimet 1050l/h ja 700l/h + 2252 1200l/h. Tulossa 3500l/h ulkosuodatin jolloin tuo 700 siirtyy tonne toiseen.

Toisessa on 1500l/h streami, 1050l/h ulkosuodatin ja 2x sisäsuodattimia 570l/h.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”