Näin tänään eläinkaupassa kun 2 maatiaispartamonnia söi kuollutta kalaa... Oon luullut että ne on kokonaan kasvissyöjiä, mutta siinä ne söi kuollutta lajitoveriaan. Ja kaveri kertoi että niiden iso partamonni oli syönyt niiden lehtikalan melkein kokonaan. Syökö ne siis kuolleita kaloja vai tappaako ne itse ne? En halua pitää enää partiksia jos ne syö muita kaloja...
Ja kysyn samalla avainkirjoahvenista, voiko nekin tappaa itse kalan ja syödä sen, vai syökö nekin vain kuolleita kaloja? (näin kerran kun avainkirjoahven hyökkäsi neontetran kimppuun, eikä se selvinnyt siitä joten mitä tästä nyt voi päätellä)
Sori, jos kuulostan tyhmältä, mutta en halua pitää mitään kannibaaleja
Puolustelen partisfanina partiksia. Ovat kasvipainotteisia biokatteen rapsuttelijoita, kuten hampaisto ja suolistkokin kertoo, mutta talkkareina kyllä syyllistyvät lähes minkä tahaansa raadon syöntiin. Itse eivät kyllä elävää fisua tapa, jos ei olisi ainakin lähes kuollut eli raatoja voivat napostella. Toisaalta useimmat kalat kyllä sitä jossain määrin tekee.
Partikset ovat kyllä kilttejä eivätkä tapa edes kalanpoikasia, kuten monet muut fisut. Mätiä saattaa mennä nassuun, mutta itse kalanpojat yleensä jää rauhaan.
Muuten saattaa esim. ruokapaikalla ärhennellä erityisesti uros, mutta melko kilttiä menoa partiksilla on riippuen myös luonteesta ja sukupuolesta ja iästä.
Ennemmin pohtisin miksi lehtikala kuoli ja raato oli niin kauan akvaariossa, että partis ehti sitä paljon syödä....Partis ei kyllä lehtikalaa todennäköisesti päiviltä saanut vaan....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Iso osa kaloista syö toisia kaloja. Osa syö elävänä kaiken mitä suusta mahtuu, osa saalistaa ja tappaa. Osa jahtaa niitäkin jotka ei suusta mahdu.
Ymmärtääkseni suurin osa kaloista syö raatoja. Luultavimmin helpoiten voit estää kannibalismin keräämällä mahdolliset raadot pois ennen kuin ne päätyvät ruokalistalle...
Yleensä avaimet ovat leppoisimmasta päästä ahvenia, ja varsin pienisuisia. Eli todennäköisesti eivät saalistele allastovereita ruoakseen, mikäli ne allaskaverit ovat kalan kokoisia kaloja, eivätkä ihan sinttejä. Pikkukaloja nekin luultavasti saattaisivat syödä.
Vähän OT, mutta myös monniset syövät raatoja, vaikka se voikin aluksi hieman kummalta tuntua, että miten niiden suu pystyy raatoihin, mutta oman kokemukseni mukaan tuore hetki sitten kuollut kalakin uppoaa nopeasti monnisille.
Liitteet
IMG_0461.JPG (211.46 KiB) Katsottu 1689 kertaa
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Me ihmisetkin olemme purukalujen ja röörin suhteen sekaravinnon puputtajia. Me usein vain grillaamme, paistamme, keitämme kalaruokamme emmekä järsi kuollutta kalaa suoraan vedestä. Kannibaaleja toki emme ole kuin poikkeustapauksissa.
Partis esim. voi syödä kyllä kuollutta lajitoveriaan, mutta useimmitenhan se kohdistuu muihin kalalajeihin. Mekin taas syömme muita nisäkäslajeja useissa tapauksissa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10 kirjoitti:
Partis esim. voi syödä kyllä kuollutta lajitoveriaan, mutta useimmitenhan se kohdistuu muihin kalalajeihin. Mekin taas syömme muita nisäkäslajeja useissa tapauksissa.
Kyllä mä väittäisin, että partis syö kuollutta kalaa lajista riippumatta ihan yhtä innokkaasti.
Juu, en sitä ole väittänytkään. Vain totesin, ettei se aina varsinainen kannibaali ole, kun syö muitakin lajeja kuin omaansa raatona, joka sekin maistuu. Mutta eipä tuo mikään kauhistelun paikka ole, koska sitä tekee usea kalalaji.
Suurempi syyllinen akvakalojen kuolemiin on itse akvaristi, kun partis, joka voi pelastaa akvaarion nitriittipiikiltä, jos napostelee raadon eikä jätä sitä hajoittajien töiksi ennen oman röörin kautta menoa.
Tässä aloittajan tapauksessakin pohtisin ensin, miksi lehtis oli evät suorana (ja akvaarion omistajan roolia siinä) ennenminkin kuin kauhistelisin partiksen napostelua, kun lehtis oli jo kuollut.