Kaikki alkoi uudelleen joulukuussa kun vanhin lapsista jankutti tarpeeksi kauan ja kaivettiin varastosta mun vanha pieni akvaario 80-luvulta. Onneksi päädyin tälle palstalle lukemaan ja tutustumaan miten akvaariota hoidetaan nykyään. Sitten kun vauhtiin päästiin niin aloin itsekin innostua ja toteutin lapsuuden haaveeni isommasta akvaariosta ja ostettiin käytetty 450l Juwel. Mukana tuli rutkasti kaloja joita olen tämän palstan kautta jakanut uusiin koteihin. Nyt olen sopinut kaupat 180l Juwelista ja tarkoitus olisi laittaa pienin akvaarioista pois kunhan saadaan se 180l käyntiin. En luota pikkuakvaarion silikoneihin ja pöytäkin sen alla on hiukan huono pidemmän päälle.
Lapset 4, 7 ja 10 ovat tosi innostuneesti osallistuneet akvaariohommiin. Ruokkiminen on tietysti se lempipuuha, mutta oikeastaan lapset ovat saaneet tehdä kaikkea mitä ovat halunneet. Ainoastaan koko asettaa hiukan rajoituksia, 4-vuotias ei yletä lappoamaan 450l akvaariota vaikka seisoisi millaisella jakkaralla mutta nauttii yleensä veden vaihdosta hoitamalla letkun toista päätä ja valvomalla lisättäessä veden lämpötilaa(sormituntumalla

Uskon, että akvaarioharrastus antaa paljon lapsille. Opitaan kaloista, niiden tarpeista ja käytöksestä ja opitaan huolehtimaan niistä. Itkettykin on kun yksi neontetra kuoli maaliskuussa. Lisäksi hoidetaan kasveja. Hyppyhäntäisiinkin tutustuttu. Tehdään myös vesitestejä ja opitaan kemian alkeita(myös äiti oppii). Alkuviikosta saimme tarkkailla leopardimonnisten kutua ja se oli upeaa! Saimme hiukan pelastettua ennen kun neontetrat ne popsivat joten nyt jännitetään tuleeko niistä jotain. Liikettä on munien sisällä näkynyt joten onhan siellä joku sisällä.
Tämä meidän harrastus on nyt vasta vähän niin kun pääsemässä vauhtiin. Uusia kaloja suunnitteilla ja se 180l Juwel tulossa. Ihana harrastus!