CorydoradinaeFinland

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja prboy »

Vai että elegans nanuksia! Noitten pellenimien sijasta tukkujen pitäisi kertoa mistä kalat on pyydetty. Jos minä saisin määrätä, jokaisessa luonnosta pyydetyssä tukkuerässä pitäisi olla olla merkintä kalojen alkuperästä.

Korumonnisryhmän määrittäminen ei onnistu mitentään, jos tietoa syntymäjoesta ei ole käytettävissä. Se kuitenkin on varmaa, että pikkukorumonninen ei nytkään ole kyseessä. Ensinnäkin se elää vain Surinamissa, josta edelleenkin tuodaan kaloja harrastuksen piiriin äärimmäisen harvoin. Fullerin ja Eversin kirjassa on ainoa varma kuva kyseisesta lajista. Siinä köllöttää alkuperäiskuvauksen kaksi pyrstöevänsä menettänyttä formaliinista kuiville ongittua kellanruskeaa juuri ja juuri Corydorakseksi tunnistettavaa kalan rääpälettä. Kyllä kuvasta kuitenkin näkyvät kylkien kuvioinnit sen verran hyvin, että uskallan sanoa varmasti, että nanuksia kalasi eivät ole.

Jo kuvatuista lajeista kalasi muistuttavat eniten bilineatuksia, mutta kuten Mika tuolla edellä kertoo, kuvaamattomia epäselviä elegans-ryhmän lajeja on leegio.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

En siis olettanutkaan, että ovat nanuksia. Tarkoituksena oli yrittää selvittää, että mitä ovat, jotta voisin päättää, että haluanko niitä vai en. Eivät siis myöskään (ainakaan vielä) ole minun. Haluaisin jotain pieneksi jäävää monnislajia ja mietin, että mikä olisi se oikea :)
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja prboy »

Pikkukorumonninen-nimi on vähän harhaanjohtava. Nanus on aikuisena ilmeisesti kokonaista 0,5 cm pienempi kuin tavallinen korumonninen (elegans) eli ei siis mikään kääpiölaji. Napoensis on samankokoinen, bilineatus puolestaan elegansin kokoinen. Ryhmän lajien hoidossakaan ei ole kovin suuria lajikohtaisia eroja, joten en ymmärrä, mitä erityistä apua olisi täsmällisen lajin tietämisestä. Korumonniset kuuluvat pienimpiin monnisiin. Niitä selvästi pienempiä ovat vain kääpiölajit. Käyttäytymiseltään poikkeavina korumonniset ovat erinomaisen kiinnostavia.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

No mutta, tuossahan se tarpeellinen tieto tulikin. Kiitoksia! :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Corydoras Pygmaeus.JPG
Corydoras Pygmaeus.JPG (203.42 KiB) Katsottu 3595 kertaa
bluefish1 kirjoitti:Voisin laittaa kysymykseni tähän perään, onko C.pygmaeuksen kudetus kuinka helppoa, kutevatko ihan jopa seura-akvaariossa? Onko muuten miten helppo laji? Ostin eilen 6 C.pygmaeusta, kun olen näitä jo pitemmän aikaa ihaillut :D . Tietoa olen jonkin verran katsellut, mutta tuo kudetus puoli kiinnostaa. Se ei vielä ole ajankohtaista, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta :mrgreen: .
http://www.ianfuller.com/spawning_logs/ ... _logs.html

Minun parveni tuntuu kutevan myös, mutta täytyy tunnustaa, että munia en ole havainnut. Kasveja on niin viljalti altaassa, että niitä ei kerta kaikkiaan löydä. Hommaa hankaloittaa lisäksi munien pieni koko ja se, että ne eivät ole ryppäissä. Fuller mainitsee munien kokonaismääräksi n. 50kpl per naaras, mikä on valtava määrä, kun ajattelee kalan kokoa. Tosin kutu kestää 2-3 päivää. Tekstistä päätellen pienessä lajiakvaariossa oleva porukka lisääntyy hyvin itsekseen. Kutuun näyttää ainakin minulla osallistuvan noin viisi kalaa kerrallaan.

Jos tätä lajia mielii, niin Kurjessa oli ainakin talvella todella hyväkuntoisia ja edullisia kaloja noin 200 kappaletta ja esimerkiksi Black Bullissa Lahdessa on muutamia kymmeniä kaloja.
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catze »

Itellä pygmit omassa pikkualtaassaan ainoina kaloina ja tuntuvat kutevan viileämmän vedenvaihdon jälkeen. Munia roiskiintuu seiniin, ei siis kovin tarkkoja [;)] Poikaset olen pitänyt samassa porukassa ja välillä kun vanhuksia kuolee, ostelen uusia tilalle että saavat uutta äksöniä.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
MeeriS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 09:26, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja MeeriS »

Onko tällaista yhdistystä vielä?
Kiinnostuksen kohteena Etelä-Amerikkalaiset lajit!
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Taisi jäädä yritykseksi. Yhden vuoden olin mukana ja yhtään mitään koko yhdistys ei minulle antanut.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ainakin toinen noista vetäjistä lopetti akvaariotouhut aivan kokonaan. Toisesta en tiedä mitään. Mutta ilmeisesti joutuivat vetovastuuseen kaksin, ja sitten lopahti kun he väsyivät.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kyllä nyt olisin itse ko. yhdistyksen tarpeessa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

JukkaV, tietoako etsit, vai mihin kaipaat yhdistystä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”